اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انصار حزب الله مقابل وزارت كشور



اخبار,اخباراجتماعی,گشت های موتوری انصار حزب الله

 

 اخبار اجتماعی - انصار حزب الله مقابل وزارت كشور

دیروز این گروه در منشور خود اعلام كرد كه برای «انجام وظیفه قانونی و شرعی» نیاز به مجوز دولتی ندارد ...

انصار حزب الله می خواهد به صحنه بازگردد، بازگشتی سوار بر «گشت های موتوری» كه یاد سال های اصلاحات را هم زنده می كند. باز هم به نظر آنها دین و فرهنگ مردم به خطر افتاده است. حتی گفته اند كه مخالفت وزارت كشور هم با گشت های موتوری انصار حزب الله برای آنها مهم نیست. این یعنی می خواهند هر جور شده كار خود را بكنند. در آخرین موضع گیری ها، انصار حزب الله در واكنش به سخنان رییس مركز اطلاع رسانی وزارت كشور اعلام كرد كه قصد عقب نشینی از طرح گشت موتوری خود را ندارد.

 

روح الله جمعه یی، رییس مركز اطلاع رسانی ریاست جمهوری روز شنبه در گفت وگو با سایت تدبیر توضیح داده بود كه تاكنون هیچ درخواستی برای اجرای طرح گشت موتوری انصار حزب الله به این وزارتخانه ارسال نشده است. چندی پیش سایت رسمی انصار حزب الله در یك فراخوان پیامكی، جذب نیروهای بیشتر برای اجرای این طرح را كلید زده بود. انصار حزب الله وعده داده بود كه با پایان ماه رمضان گشت های موتوری خود را به خیابان خواهد فرستاد.

 

رییس مركز اطلاع رسانی ریاست جمهوری اما در واكنش به این تصمیم انصار حزب الله گفت: «دولت اصلاوارد بازی های اینچنینی نمی شود. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی كه برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود. ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم كه باید در چارچوب قانون حركت كنند.» وی همچنین تایید كرده كه در این رابطه «تذكر»هایی به انصار حزب الله داده شده است.

 

این سخنان روح الله جمعه یی اما با فاصله دو روز بعد با واكنش انصار حزب الله مواجه شد كه اعلام كرد: «با كمال تاسف برخی مدیران وزارت كشور به جای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص مقابله با بی حجابی و بی عفتی رایج در كشور، مقابله با ناهیان از منكر و امت حزب الله را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تلاش می كنند در برابر عمل به فریضه نهی از منكر و امر به معروف مانع تراشی كنند.»

 

روابط عمومی انصار حزب الله متنی را در 5 محور در سایت خود منتشر كرده است تا تقابل وزارت كشور و این گروه هوادار اصولگرایان تندرو بیشتر نمایان شود. انصار حزب الله پیش از هر چیز مدعی شده اند كه تذكر مد نظر رییس مركز اطلاع رسانی ریاست جمهوری واقعیت ندارد و «هیچ تذكری از جانب وزارت كشور به مجموعه انصارحزب الله واصل نشده است». آنها همچنین در بند دوم متن منتشر شده خود، تلویحا صحت موضع وزارت كشور را از نظر حقوقی زیر سوال برده و تاكید كرده اند: «بعید است دانش حقوقی عزیزان وزارت كشور در حدی باشد كه بدون استناد به مواد قانونی و به صورت كلی انجام وظیفه شرعی و قانونی امر به معروف ونهی از منكر به صورت جمعی را ممنوع و انجام آن را تخلف بدانند».

 

انصار حزب الله همچنین تاكید كرده كه «وقتی ریاست مركز اطلاع رسانی وزارت كشور انجام جمعی واجب الهی و قانونی امر به معروف و نهی از منكر را ممنوع و تخلف می خوانند لازم است كه مستندات حقوقی و قانونی خود را ارائه كنند.» آنها معتقدند در غیر این صورت اظهارات روح الله جمعه یی «صرفا نظر شخصی تلقی شده و هیچ پیامد قانونی و حقوقی نخواهد داشت.» این مجموعه همچنین گفته كه «وزارت كشور به جای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص مقابله با بی حجابی و بی عفتی رایج در كشور، مقابله با ناهیان از منكر و امت حزب الله را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تلاش می كنند در برابر عمل به فریضه نهی از منكر و امر به معروف مانع تراشی كنند.»
  
انتقاد انصار حزب الله در بند چهارم این متن تندتر شده و وزارت كشور را تلویحا متهم به رواج بی حجابی می كند: «مدتی پیش وزارت كشور سالن خود را برای برپایی جشن مفتضح و شرم آور جماعتی بی حجاب و قانون شكن اجاره داده بود! عجیب است كه رییس مركز اطلاع رسانی وزارت كشور در خصوص این قانون شكنی گسترده آن هم در طبقه اول وزارت كشور هیچ اظهار نظری نكرده اند!

 

شاید در نظر این عزیز بی حجابی و نقض آشكار قوانین الهی و ملی در ساختمان وزارت كشور مجاز و نهی از منكر و امر به معروف در كوی و برزن كشور امام زمان (عج) تخلف محسوب می شود.» انصار حزب الله اما حرف اصلی خود را در بند پنجم این متن زده، جایی كه نشان داده همچنان خود را موظف به اجرای طرح «گشت موتوری» می داند، حتی اگر وزارت كشور هم با آن مخالف باشد. آنها تاكید كرده اند كه «اصل اجرای این فریضه در جامعه منوط به توافق یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست هر چند در تدابیر اندیشیده برای اجرای جمعی این فریضه هیچ تعارضی میان وظایف قانونی وزارت كشور و امر به معروف جمعی انصارحزب الله وجود نداشته و ندارد.»
      
قانون مجلس برای انصار حزب الله  
این در حالی است كه همزمان در مجلس هم طرحی برای حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منكر در دستور كار كمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد، طرحی كه سخنگوی این كمیسیون خبر داده هفته آینده بررسی آن تمام می شود. در جریان بررسی این طرح تنها رسیدگی به ماده 22 آن مانده است كه مربوط به وظایف مرجعی است كه باید اجرا كننده و ناظر این طرح باشد و البته مشخص می كند كه كدام مرجع باید این كار را انجام دهد.

 

پیش تر مجتبی رحماندوست، طراح این طرح درباره محتوا و هدف آن گفته بود كه «اگر كسی قصد داشت تا در برابر بی حجابی یا روزه خواری علنی اقدامی انجام دهد، با تصویب این طرح حمایت می شد.» هر چند انصار حزب الله تلویحا در پاسخ خود به رییس مركز اطلاع رسانی وزارت كشور اعلام كرده اند كه برای آوردن گشت های موتوری خود به خیابان نیازی به قانون ندارند اما تصویب این طرح می تواند زمینه حضور خیابانی انصار حزب الله را كه اكنون نصفه و نیمه فراهم است، تكمیل كند.
     
موضوع فرهنگی، برخورد پلیسی و انگیزه های سیاسی  
بحث حجاب و عفاف كه انگیزه انصار حزب الله برای فعال شدن مجدد در كف خیابان است، از اردیبهشت ماه به طور جدی مطرح شد. جایی كه گروهی از معترضان به وضعیت حجاب بانوان در میدان فاطمی و در مقابل وزارت كشور تجمع كردند. این تجمع اما نهایتا تجمعی «سیاسی» تلقی شد. چه آنكه علی مطهری كه خود یك ماه بعد به بهانه ساپورت پوشی زنان زمینه یك كارت زرد را برای وزیر كشور فراهم كرد، این همایش را یك مانور سیاسی خواند و گفت موضوع حجاب مربوط به این دولت نیست و در دولت قبل هم وضعیت همین طور بوده است.

 

مطهری این پرسش را مطرح كرده بود كه چرا این عده در دولت نهم و دهم نگران بحث حجاب نمی شدند؟ نكته یی كه این همایش را به انصارحزب الله مرتبط می كند حضور فعال حسین الله كرم است كه در همایش حجاب و عفاف سخنرانی كرده بود. همایشی كه بعدا اعلام شد «غیرقانونی» و «بدون مجوز» بوده است. در همین حال نكته دیگری هم شایبه سیاسی بودن این تجمع را تشدید می كرد و آن هم تقارن زمانی با برگزاری نخستین همایش «دلواپسان» بود. تجمع حجاب در حالی برگزار شده بود كه یك هفته پیش از آن رییس جمهوری گفته بود در حركت های فرهنگی نیازمند گشت ارشاد نیست. از نكات دیگر این بود كه فرمانداری تهران پیش از برگزاری تجمع یاد شده آن را غیرقانونی و بدون مجوز اعلام كرده بود.
 اخبار اجتماعی - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
سوال زیباکلام از انصار حزب الله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدارهای رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور به انصار حزب الله



اخبار,اخباراجتماعی, گشت های موتوری انصار حزب الله


 اخباراجتماعی - روح الله جمعه ای : انصارحزب الله برای اعزام گشت ارشاد به خیابان مجوز ندارد

موضوع این است که دولت وظایف مهمتری را بر عهده دارد. مسئولیتی که مردم سال گذشته به دولت محول کرده اند، به مراتب مهم تر است. دولت در عرصه های مختلف در حال نبرد است. برای اقتصاد و معیشت مردم در تلاش است. سعی می کند تا آرامش و ثبات را به مردم باز و اینها را نهادینه کند. وظایف سنگینی دارد به همین دلیل خود را درگیر مسائل حاشیه ای نمی کند.اما اگر کسی به هر دلیلی برای امنیت مردم مشکل ایجاد کند قطعا دولت با آن مقابله می کند.ترسی هم از هیچ گروهی ندارد

 از "تجمع حجاب" مقابل وزارت کشور تا رونمایی از گروه های موتور سوار "آمر به معروف و ناهی از منکر" در خیابان ها؛ "انصار حزب الله" بار دیگر فعال شده است.

می گویند دلواپسی هاشان را به خیابان می کشند. تهدید می کنند به منظور احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از بدحجابی و ساپورت پوشی گشت موتور سوار به خیابان می فرستند.کار به جایی رسیده که در سایت رسمی شان فراخوان پیامکی می دهند تا نیروهای بیشتری برای اجرای طرح جدیدشان جذب کنند.

وعده داده بودند که با پایان ماه رمضان گشت های موتوری ارشاد را به خیابان ها می فرستند.

روح الله جمعه ای رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور به تدبیر می گوید: " تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است."

او تاکید می کند برای انجام فعالیت های سازمان یافته و تشکلی حتما باید از وزارت کشور درخواست مجوز شود.

 جمعه ای درباره اعلام  فرستادن گشت های موتوری انصار حزب الله برای امر به معروف و نهی از منکر در خیابان به تدبیر می گوید: ممکن است که ادعاهایی صورت گرفته باشد اما تا به حال گزارشی در این خصوص دریافت نکرده ایم. شکایت و یا گزارش مردمی در این باره نیامده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا گشت زدن در خیابان و تذکر دادن به مردم در صورتی که مجوزی وجود ندارد، قانونی است، عنوان می کند: "هر گونه اقدامی که دارای مجوز نباشد مورد تایید وزارت کشور نیست. توصیه می کنیم چنان که افراد، گروه ها یا تشکل ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند.همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد.تشکل انصار حزب الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است ."

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا به انصار حزب الله مجوزی برای حضور سازمان یافته در خیابان و تذکر دادن به مردم داده شده است یا خبر  "تدبیر" می گوید: " تا به حال هیچ درخواست مجوزی از ما نشده است و ما هم مجوز چنین فعالیت به هیچ کس نداده ایم."

جمعه ای در واکنش به این موضوع که ازانصار حزب الله مسئله امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه شرعی می داند و برای عمل به آن نیازی به مجوز وجود ندارد به تدبیر می گوید: "اگر حرکت به صورت تشکلی و یک اقدام سازماندهی شده و تشکیلاتی باشد که  قاعدتا باید مجوز داشته باشد. حالا فرقی نمی کند که از طریق پیامک فراخوان زده شود، یا از طریق پرسشنامه این کار انجام شود یا از طریق یک حزب سیاسی."

او درباره این موضوع که اگر این تذکر دادن های انصار حزب الله با واکنش مواجهه و منجر به روی دادن اتفاقی  شود وزارت کشور چه عکس العملی نشان می دهد مطرح می کند: "هر نوع خللی که نظم عمومی ایجاد شود قاعدتا مبادی ذیربط براساس قانون با آن رفتار می کنند، حتی اگرتجمع کنند یا باعث ایجاد ترافیک شوند."

رییس مرکز اطلاع رسانی وزات کشور در پاسخ به اینکه این طرح در دولت های قبل نیاز نبوده که حالا این تشکل تصمیم به اجرای آن گرفته توضیح می دهد: "وزارت کشور چون یک نقش حاکمیتی دارد بنابراین وارد مباحث حزبی یا تقسیم بندی دولتی یا دولت های گذشته و دولت های آینده نمی شود."

او درباره سیاسی بودن اینگونه اعمال به تدبیر می گوید: "هر برداشتی می توان از این حرکت داشت.از نظر وزارت کشور هر تجمع و اقدامی بدون مجوز و فراتر از قانون انجام شود مورد تایید نیست. از مراجع ذیربط هم انتظار می رود که با این اعمال برخورد قانونی شود. اما اینکه از کجا حمایت می شوند چون تا به حال درخواست رسمی به وزارت کشور ارائه نشده است بنابراین ما نمی توانیم تشخیص دهیم که به کجا وابسته هستند یا از کجا حمایت می شوند و نمی توانیم رسما اعلام کنیم."

جمعه ای درباره عکس العمل دولت نسبت به احتمال حضور انصار حزب الله در خیابان و دادن تذکر سازمان یافته به مردم به "تدبیر" می گوید: "دولت اصلا وارد بازی های این چنینی نمی شود. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود.ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند."

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا دولت از مواجهه با  گروه خاصی هراس دارد، عنوان می کند: "نه بحث ترس نیست. موضوع این است که دولت وظایف مهمتری را بر عهده دارد. مسئولیتی که مردم سال گذشته به دولت محول کرده اند، به مراتب مهم تر است. دولت در عرصه های مختلف در حال نبرد است. برای اقتصاد و معیشت مردم در تلاش است. سعی می کند تا آرامش و ثبات را به مردم باز و اینها را نهادینه کند. وظایف سنگینی دارد به همین دلیل خود را درگیر مسائل حاشیه ای نمی کند.اما اگر کسی به هر دلیلی برای امنیت مردم مشکل ایجاد کند قطعا دولت با آن مقابله می کند.ترسی هم از هیچ گروهی ندارد."

او درباره ورود پیدا کردن شورای تامین به موضوع حضور گشت های امر به معروف و نهی از منکر انصارحزب الله تاکید می کند:" تا به حال درخواستی نیامده  بنابراین اقدامی هم از جانب  صورت نگرفته است.تا زمانی که اتفاقی نیفتاده است، ما نمی توانیم در این خصوص اقدامی کنیم.البته وزارت کشور در حال حاضر اقدام های غیررسمی در این باره انجام داده است.از زمانی که این گروه ها دوباره فعال شده اند به رفتار آنها دقت کرده ایم. احیانا اگر این افراد و گروه هایی که مدعی شده اند این کار را انجام دادند،برخلاف قانون در بحث های حاکمیتی دخالت کنند دولت بر اساس قانون با آنها رفتار می کند."

او به تدبیر می گوید:"تذکرهای  لازم به انصار حزب الله درباره تذکر دادن به مردم  داده شده است.انصار حزب الله مجوز ایجادو اعزام  گشت های موتوری ارشاد برای تذکر دادن به مردم درخیابان را ندارد.نهادهای  انتظامی کشور به اندازه کافی قدرت دارند که بتوانند قانون رسمی را اجرا کنند."

جمعه ای درباره اینکه تذکراتی که تا به حال داده شده مورد توجه قرار گرفته است عنوان می کند: "امیدواریم که مورد توجه قرار بگیرد."

او  تاکید می کند: "مسئولیت همه این قضیه متوجه وزارت کشور نیست. وزارت کشور در حیطه وظایف خود عمل می کند. یک زنجیره وجود دارد، این زنجیره باید تکمیل شود تا همه بر اساس قانون حرکت کنند. وزارت کشور وظیفه خود را انجام می دهد، امیدواریم که بقیه هم این کار را انجام دهند و تقریبا هم مطمئن هستیم که این کار را می کنند."
 اخبار اجتماعی - تدبیر