اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انصاری: قرارداد اس 300 در مسیر اجرا است


سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: در فضای جدید پس از برجام، دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل سامانه و اجرای قرارداد دو جانبه بین المللی را و عمل به تعهداتش را اعلام کرد و در خصوص این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و در مسیر اجرا است.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: در فضای جدید پس از برجام، دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل سامانه و اجرای قرارداد دو جانبه بین المللی را و عمل به تعهداتش را اعلام کرد و در خصوص این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و در مسیر اجرا است.

حسین جابر انصاری روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون پیگیری های جمهوری اسلامی برای اخذ غرامت از ایران در ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: نخستین بحث آن است که غرامت گروگان های آمریکایی از محله جریمه ای که از یک بانک فرانسوی گرفته شده پرداخت می شود. بخشی از این مبلغ توسط دولت آمریکا برای آنچه که اصطلاحا به غرامت گروگان های آمریکایی در ایران نامیده می شود، اختصاص پیدا کرده است. در اینجا هیچ بحثی در مورد منافع و اموال ایران مطرح نیست.

وی ادامه داد: از آنچه از یک بانک فرانسوی به عنوان جریمه گرفته شده، دولت آمریکا تصمیم گرفته بخشی از آن را به این موضوع اختصاص دهد و این مساله سال هاست که در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به دلیل تعارض مستقیم با بیانیه الجزایر امکان این که از اموال ایران برداشت شود، منتفی است. باید خودشان مشکل داخلی خود را حل می کنند و موضوع ما نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بحث دیگر سپرده های بانک مرکزی ایران است که از سال 1386 در دستگاه قضایی آمریکا مطرح است و طی چند مرحله احکامی توسط برخی دادگاه های آمریکا صادر شده است.

جابر انصاری اضافه کرد: بانک مرکزی که هویت مستقل از دولت دارد، طرح دعوی متقابل کرده و در حال پیگیری برای استیفای خود است. آنچه مربوط به دولت جمهوری اسلامی است و قبلا هم صراحتا اعلام کرده ایم، در صورتی که در چارچوب تحولات داخلی ایالات متحده دستبردی به اموال دولت جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد، دولت جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت و دولت دفاع خواهد کرد و دولت آمریکا را مسئول این دستبرد می داند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر اردوغان با بیان اینکه این نخستین بار نیست که با چنین ادبیاتی از سوی ترکیه با اهداف خاص جهانی در چارچوب منازعات جاری در منطقه روبرو می شویم، گفت: سیاست ایران در مورد تحولات سوریه و منطقه آشکار است.

جابرانصاری افزود: ما مسوول سخنان دیگران نیستیم، اما سیاست ایران در این خصوص مبتنی بر اصول اساسی است، سیاست ایران در مورد سوریه حق مشروع و قانونی ملت سوریه برای تعیین سرنوشت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد : این اصل به موازات آن مخالفت جدی در استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی است.

* نقض برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره اظهارات روز گذشته سید عباس عراقچی مبنی بر این که مصوبه کنگره آمریکا نقض فاحش برجام است و پیگیری های وزارت خارجه در این خصوص گفت: برای اجرای برجام کمیسیون نظارتی در نظر گرفته شده و در موارد اختلافی امکان مراجعه طرفین به آن وجود دارد. در ایران هم کمیسیون نظارت بر برجام شکل گرفته که نظارت بر روند اجرای برجام را در تمامی مراحل به عهده خواهد داشت.

به گفته جابر انصاری، وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی و تصمیماتی است که در کمیسیون نظارت بر برجام به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری اتخاذ می شود. این کمیسیون درباره مراحل اجرا و نظارت بر اجرای برجام هر تصمیمی بگیرد، وزارت خارجه آن را اجرا خواهد کرد.

به گفته انصاری، یکی از روش های پیش بینی شده مراجعه به کمیسیون اشاره شده در برجام است و بر اساس تصمیمات مرجع نظارت بر برجام پیگیری های جمهوری اسلامی هم سامان داده خواهد شد.

* تابعیت بازرسان آژانس

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این که معاون وزیر خارجه امریکا در جلسه سنا گفته است بازرسانی که از ایران بازرسی می کنند امریکایی یا در امریکا تربیت شده اند، گفت:این امر جدیدی نیست همواره موضوع تابعیت بازرسان اژانس مطرح بوده است.

جابر انصاری افزود: ایران بطور طبیعی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات مورد توجه بوده است. ما براساس توافقات برجام اقدام خواهیم کرد وهرگونه اقدامی خارج از این چارچوب مورد پذیرش ایران نیست ودر صورت ضرورت اقدام لازم انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: انچه در فضای سیاسی و رسانه ای امریکا مطرح است الزاما مبتنی بر واقعیت محض نیست و نوعی بحث روانی و سیاسی بین جریانات داخلی مطرح است که هرچه به سمت انتخابات آمریکاپیش می رویم سنگین تر خواهد شد . مسایل داخلی امریکا مربوط به ما نیست انچه مربوط به منافع ما است براساس توافقات برجام ونکات فنی است که در نظر گرفته شده است. هر اقدامی خارج از جزئیات توافقات با برخورد مناسب از سوی ایران مواجه خواهد شد.

* برجام و زمینه های ناآرام آن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات کنگره و موضع جمهوری اسلامی ایران افزود: واقعیت اینست که توافق برجام یک توافق موردی و موضوعی در مساله ای خاص است و در فضای استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا تغییر اساسی انجام نشده است.

جابر انصاری ادامه داد: این امری است که اتفاق نظر برای آن وجود دارد . مجموعه اقدامی که امریکا علیه دولت وملت ایران و نظام جمهوری اسلامی انجام داده همواره با حساسیت مواجه بوده و حرف اساسی ما چه در پیش از برجام و حین برجام و پس از ان اینست که راههای رفته را دوباره تکرار کردن جز به بن بست منجر نمی شود.

وی تصریح کرد: راه تعامل با ایران که نظامی برامده از انقلاب مردمی و مبتنی بر قدرت مردم است جز از راه تعامل و پذیرش احترام متقابل و حاکمیت ملی ممکن نیست. این راه را امریکایی ها بارها رفته اند و ادامه ان جز به نتایجی که قبلا منجر شده، منجرنخواهد شد. دولت و ملت ایران به عنوان یک مجموعه واحد سیاست کشور را پیگیری می کنند و منافع ایران را مد نظر قرار می دهند و به هیچ کشوری اجازه سوء استفاده نخواهند داد.

جابر انصاری در پاسخ به سوالی درباره علت و چرایی اقدام آمریکا در مصوبه اخیر علیه ایران همزمان با اجرای برجام گفت: برجام در یک مسیر آماده به نتیجه نرسیده است، هم در داخل آمریکا، هم رقبا و دشمنان ما در منطقه پیرامونی ما، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا توافق حاصل نشود و پس از آن هم آنهایی که مخالف این توافق بودند بیکار ننشستند و به بازی خود ادامه خواهند داد، این برای ما امری غیر قابل انتظار نبوده و نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مسیر اجرای برجام هم همین بازی ها و قدرت نمایی ها برای صدمه زدن به روند اجرای برجام و تحمیل هزینه هایی به ایران ادامه خواهد داشت اما آنچه مهم است این است که ما با درک این بازی؛ دولت و ملت ایران و مجموعه های سیاسی و قانونی کشور با اتحاد، همدلی و همبستگی، برنامه هایی را دنبال کنیم تا زمینه های موفقیت این بازی را به حداقل برسانیم و زمینه های تامین منافع حداکثری ملت بزرگ ایران را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: بازی سیاست، پیچیدگی ها و درگیری های مربوط به خود و پیگیری های قدرت و منافع را دارد، مهم این است با شناخت درست، راه های موفقیت این بازی ها را مسدود کنیم و امکان حداکثر بهره برداری از فرصت های پدید آمده در قالب برجام را درچارچوب منافع ملت بزرگ ایران به دست آوریم.

خبرنگاری پرسید: با توجه به ظرفیت های حوزه انرژی در کشور ما، وزارت خارجه چه برنامه هایی را برای فعال شدن هرچه بیشتر دیپلماسی انرژی دارد؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: به هر حال یکی از امکانات و توانایی های اصلی اقتصادی ایران و یکی از سرفصل های اساسی سیاست خارجی ایران، موضوع انرژی است.

جابرانصاری اظهار داشت: در فضای پسابرجام به لحاظ فناوری و سرمایه گذاری در حوزه انرژی، تبادل انرژی با کشورهای جهان و هم ایجاد ارزش افزوده در زمینه تولیدات ایران در حوزه انرژی فرصت هایی فراهم می شود که پیگیری این فرصت ها در دستور کار است و در این راستا هماهنگی کاملی بین مجموعه دولت و وزارتخانه های مرتبط موضوع پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: زارت خارجه هم فراهم کردن فرصت های هر چه بیشتر برای استفاده بهینه از مزیت های ایران در حوزه انرژی را در دستور کار خود دارد و در حال پیگیری است.

جابر انصاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدام نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم های جدید بر ایران گفت: در قالب ساختار داخلی آمریکا رقابت جدی بین جریان های قدرت وجود دارد و هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری برویم سیاست خارجی خرج رقابت درونی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جریان قدرت قوی درون آمریکا، غرب آسیا و در سطح جهان با سردمداری صهیونیست ها تلاش کردند برجام به نتیجه نرسد و به تلاش های خود در مراحل اجرای برجام هم ادامه می دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: مهم تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام است که باید محقق شود و اگر تعهدات طرف مقابل با مشکل مواجه شود طرف حساب ما دولت ایالات متحده آمریکا است.

وی اظهار داشت: آقای کری هم در نامه اخیر خطاب به وزیر امورخارجه صراحتا بر انجام تعهدات دولت آمریکا در چارچوب برجام تاکید کرد و هر اقدامی خارج از چارچوب برجام انجام شود حسب مورد درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و بی پاسخ نخواهد ماند.

* سامانه موشکی اس 300 در مسیر اجرا


وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحویل سامانه اس 300 و طرح شکایت ایران از روسیه در دادگاه لاهه گفت: یکی از توافقات بین ایران و فدراسیون روسیه این موضوع بود. در مقطعی روسیه به استناد قطعنامه های تحریم شورای امنیت اعلام کرد که امکان اجرای قرارداد نیست و براساس مکانیسم ها و ساز و کارها در قراردادهای بین المللی از این حیث ایران طرح شکایت برای استیفای حقوق دولت و ملت ایران را مطرح کرد.

جابر انصاری افزود: در فضای جدید پس از برجام، دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل سامانه و اجرای قرارداد دو جانبه بین المللی را و عمل به تعهداتش را اعلام کرد و در خصوص این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و در مسیر اجرا است. مهم استیفای حقوق ایران در قالب این قرارداد است که اگر محقق شود براساس توافقات جدید اقدامات انجام خواهد شد.

* دیپلماسی اقتصادی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دیپلماسی اقتصادی و امکان احیای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: بر اساس نیازهای فعلی از چند ماه قبل جلسات هماهنگی بین نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی در چارچوب دولت به شمول وزارت امور خارجه- اگرچه نهادی اقتصادی نیست برای ارتباط با جهان خارج – جلسات منظم و متعددی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ستاد اقتصادی هم در وزارت امورخارجه فعال شده است که کلیه نهادهای اقتصادی در سطح عالی عضو این ستاد هستند و این ستاد به ریاست قائم مقام وزیر امورخارجه هماهنگی های لازم را برای بهره برداری از فرصت های جدید برجام بین نهادهای اقتصادی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی از اولویت های اساسی دیپلماسی کشور است، به اقدامات هماهنگ بین نهادهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت امورخارجه نهاد تسیهل کننده نهادهای کشور با فضای خارج است و وظایف خود در این چارچوب عمل خواهد کرد.

جابرانصاری با بیان اینکه برخی از پروژه ها در این ستاد در حال بررسی است درباره احتمال احیای معاونت اقتصادی گفت: الزاما شاید ایجاد بخش های جدید در اولویت نباشد بلکه ساماندهی نهادهای موجود در قالب نهادی مشخص در دستور کار باشد.

به گفته وی اگر احساس نیاز به نهاد یا مجموعه جدیدی باشد انجام خواهد شد اما تا این لحظه چنین جمع بندی وجود ندارد.

* دیدار ظریف و الجبیر

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مطالب منتشر شده در روزنامه السفیر در دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با وزیر خارجه عربستان گفت: مراحل اولیه مجموع تحرکاتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در جریان است و اعلام تفاسیر و جزئیات تحرکات دیپلماتیک پیش از اینکه به نتیجه برسد اقدام درستی نیست و مبنای ما و طرف مقابل هم نیست که با این موضوعات به صورت خبری و رسانه ای برخورد کنیم.

جابر انصاری ادامه داد: آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، ایران آمادگی کامل دارد اگر اراده جدی در عربستان وجود داشته باشد که فضای فعلی دچار تحول شود که هم برای دو کشور مثمر ثمر خواهد بود و هم در زمینه مدیریت وضعیت به شدت بحرانی غرب آسیا امکان اقدامات جدی تر فراهم خواهد شد.

وی گفت: در حاشیه اجلاس های بین المللی تماس هایی بین دو طرف صورت گرفته و امیدواریم این تماس ها زمینه خروج از وضعیت فعلی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: البته اشتیاقی به این امر به اعتبار خودمان نداریم. حرص ما این است که اگر دو دولت مهم غرب آسیا اراده مشترکی برای حل وضعیت فعلی داشته باشند امکان حل بحران های منطقه بیشتر فراهم می شود و هزینه کمتری بر ملت ها و دولت های منطقه وارد می شود. اگر طرف مقابل که در چند سال گذشته سیاستی در تعارض با این روند در پیش گرفته جدیت داشته باشد ما بر اساس سیاست ثابت در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

* واگذاری مسجد کبود ایروان

وی همچنین درباره واگذاری مسجد کبود ایروان به جمهوری اسلامی ایران گفت: خبر منتشر شده در این باره از دقت برخوردار نیست، در چارچوب تفاهمی که بین ایران و ارمنستان از چندین سال قبل مطالبی مطرح بوده است و در قالب آن یادداشت تفاهم اقداماتی در حال انجام است و امر جدیدی اتفاق نیافتاده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این امری است که چندین سال است در قالب یادداشت تفاهم صورت گرفته و اجرای آن در دستور کار است و اقدام جدیدی نیست.

جابر انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع وزارت امور خارجه در قبال حملاتی که به مسلمانان در جنوب فرانسه انجام می شود، گفت: جریانی در ساختارهای اجتماعی و ساختارهای قدرت در غرب وجود دارد که اسلام هراسی و برخورد با مسلمانان را در اولویت جدی سیاست خود قرار داده است. یکی از زمینه های برخی نا امنی ها و گرایش برخی جوانان جوامع غربی به حرکت های تروریستی هم به نحوه برخورد با مهاجران مسلمان و اتباع مسلمان کشورهای غربی بوده است.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران همواره در زمینه سیاست اسلام هراسی هشدار داده و آن را از عوامل بروز برخی اصطکاک ها و مشکلات ایجاد شده در غرب عنوان کرده است. اقداماتی که در پرتو تحولات تروریستی در برخی کشورهای غربی اتفاق میفتد تشدید کننده تروریسم خواهد بود و به جای اینکه مشکلات را حل کند به آن دامن می زند.

وی ضمن تاکید بر لزوم احترام به همه ادیان الهی اظهار داشت: این اقدامات علاوه بر اینکه از نظر اخلاقی و انسانی درست نیست نتایج سیاسی معکوس هم به دنبال دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دستگیری دو تن از اتباع ایران در سومالی اظهارداشت: دستگیری در کار نبوده و سوء تفاهمی حاصل شده و سفارت ما در سومالی از مقامات این کشور توضیح خواسته است و در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی همچنین در مورد مذاکرات صلح سوریه در فرایند تهیه لیست گروه های معارضه و گروه های تروریستی اظهارداشت: مطابق نتایج اجلاسیه های وین 1، 2 و وین 3 که در نیویورک برگزار و قطعنامه ای صادر شد نماینده دبیرکل سازمان ملل ماموریت پیدا کرد وضعیت جریان های معارضه سوریه و تیم مذاکره کننده سوری را مشخص کند.

به گفته انصاری جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از ابتدای ماموریت نماینده ویژه دبیرکل هرگونه همکاری که توانسته است درباره ماموریت ایشان و ایجاد آرامش در سوریه انجام دهد از این پس هم انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما جزئی از روند وین هستیم و بدون جمع بندی اجماعی مجموعه شرکت کنندگان امکان ادامه روند وین وجود ندارد.

وی همچنین درباره لیست گروه های تروریستی اظهارداشت: در اجلاسیه وین 3 در نیویورک دولت اردن فهرستی را بین اعضا توزیع کرد.

به گفته وی ،دولت اردن در وین 2 مامور شده بود تروریست های مورد نظر کشورهای عضو این اجلاسیه را اعلام و جمع بندی کند و در لیستی که در اجلاسیه نیویورک تهیه شده بود برخی موسسات و نهادهای جمهوری اسلامی هم در این فهرست توزیع شده بود و وزیر امورخارجه ایران به صراحت اعلام کرد اگر بنای بر توزیع این فهرست وجود داشته باشد بسیاری از موسسات و نهادها هم از سوی ایران معرفی می شود که به این فهرست اضافه شود.

جابرانصاری یادآور شد: ادعای تهیه کنندگان این بود که نظر ما این فهرست نیست و براساس دریافت اسامی از کشورهای شرکت کننده تهیه شده است . جمهوری اسلامی ایران به این فهرست اعتراض کرد که در نتیجه از دستور کار اجلاس کنار گذاشته شد.

وی خاطرنشان کرد: کارگروهی تشکیل شده است که جمهوری اسلامی ایران هم در آن شرکت دارد و قرار است از برخی اعضای اجلاسیه وین درباره آن تصمیم گیری کند.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه تا کنون داعش و النصره (شاخه سوری القاعده) به عنوان امر اجماعی از سوی مذاکره کنندگان به عنوان گروه تروریستی اعلام شده است و گروه های دیگر منوط به توافق این کارگروه است و در این مسیر پیش می رویم.


ویدیو مرتبط :
مشکل موشک ضد هوایی اس 300, s-300 , s300

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جابرانصاری:قرارداد اس 300 در مسیر اجرا قرار دارد/آماده ایجادتحول در روابط با عربستان هستیم



اخبار,اخبارسیاسی,جابرانصاری

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: هر اقدامی خارج از توافقات برجام از سوی طرف مقابل با اقدام متقابل از سوی ایران مواجه خواهد شد.

 حسین جابرانصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با نگرانی ایران از این که معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کره بازرسان آژانس که به ایران سفر خواهند کرد یا آمریکایی هستند یا تربیت شده آمریکا، گفت: این امر جدیدی نیست همواره موضوع در ارتباط با ملیت و تابعیت بازرسان مطح بوده ایران نیز به طور طبیعی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات نیز این مسائل مورد توجه بوده است.

هرگونه اقدامی خارج از توافقات برجام مورد قبول ایران نیست

وی افزود:‌ ما بر اساس برجام و تفاسیر توافقات اقدام خواهیم کرد و هرگونه اقدامی خارج از توافقات مورد قبول ایران نیست و در صورت ضرورت اقدام لازم از سوی ایران انجام می‌شود.

بازی قدرت درونی آمریکا مربوط به ما نیست

وی با بیان این که آنچه در رفتارهای مقامات آمریکایی در رسانه ها منتشر می‌شود نوعی جنگ سیاسی و رویارویی در بین جریان‌های داخلی آمریکاست و هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم این رویارویی سنگین‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: بازی قدرت درونی آمریکا مربوط به ما نیست و ما آنچه مربوط به منافع کشورمان است را بر اساس توافقات برجام انجام خواهیم داد.

در سومالی دستگیری در کار نبوده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دو تبعه ایران در سومالی به اتهام ترویج تشیع بازداشت شده‌اند، اظهار کرد: دستگیری در کار نبوده است.

جابرانصاری اظهار کرد: سوء تفاهمی حاصل شده بود و نمایندگی ایران در سومالی از مقامات مسئول در این کشور خواسته که در این ارتباط توضیح بدهد و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

سخنان اردوغان با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب مسائلی که در منطقه در جریان است انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او در مورد صحبت‌های روز گذشته اردوغان رئیس جمهور ترکیه که ایران را متهم به فرقه‌گرایی کرده است پرسید، گفت: این نخستین بار نیست که چنین ادبیاتی در مورد ایران به کار برده می‌شود و این موضوع با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب مسائلی که در منطقه در جریان است انجام می‌شود. البته ما مسئول سخن دیگران نیستیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه به تشریح سیاست‌های ایران در مورد سوریه و تحولات منطقه پرداخت و گفت: سیاست ایران در مورد سوریه و تحولات منطقه روشن و آشکار است و مبتنی بر سیاست‌های اصولی است که قبلاً اعلام کرده است.

جابر انصاری در ادامه به تشریح این سیاست‌ها پرداخت و گفت: نخستین اصل این است که حق مشروع و قانونی ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و آینده‌شان در نظر گرفته شود.

وی همچنین به مخالفت جدی ایران با استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی از سوی برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در چارچوب این اصول روشن ایران حل بحران سوریه را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با فهم مشترکی که بین ایران و کشورهای دیگر منطقه در ارتباط با مسائل و بحران‌های موجود ایجاد می‌شود امکان مدیریت وضعیت فعلی با کمترین هزینه فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام آمریکا جهت پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی در ایران و همچنین مباحثی که در ارتباط با استفاده از دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی در آمریکا مطرح شده است، تصریح کرد: آمریکا اعلام کرده که از محل جریمه یک بانک فرانسوی قرار است پرداخت غرامت به این آمریکایی‌ها که از آنها به عنوان گروگان در ایران یاد می‌کنند انجام شود و در اینجا هیچ بحثی در ارتباط با منافع ایران و اموال ایران مطرح نیست. در واقع آنها بخشی از جریمه بانک فرانسوی را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر این امکان برای آنها فراهم نبود که از طریق اموال ایران این اقدام را انجام دهند و آنها دارند با طریق دیگری مشکل داخلی خود را حل می‌کنند.

بانک مرکزی در حال پیگیری استیفای حقوق خود است

انصاری همچنین به موضوع سپرده‌های بانک مرکزی در آمریکا اشاره کرد و گفت: این پرونده از سال 1386 در دستگاه قضایی آمریکا مطرح است و تاکنون احکامی در این ارتباط در چند مرحله توسط دادگاه‌های مختلف آمریکا صادر شده است. در این ارتباط بانک مرکزی که هویت مستقل از دولت دارد طرح شکایت کرده و در حال پیگیری برای استیفای حقوق خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به موضع‌گیری قبلی خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلاً نیز اعلام کردیم در صورتی که دستبردی به اموال جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تحولات داخلی آمریکا صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود دفاع می‌کند و دولت آمریکا را مسئول این دستبرد می‌داند.

اگر جایی اموال ایران هدف دستبرد قرار بگیرد دولت آمریکا مسئول است

وی در همین راستا تأکید کرد: اگر جایی اموال ایران هدف دستبرد قرار بگیرد ایران از همه راه‌های در اختیار خود برای استیفای حقوقش استفاده می‌کند و دولت آمریکا را مسئول این موضوع می‌داند.

در این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاری به صحبت‌های روز گذشته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای کشورمان در کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد و گفت آقای عراقچی در این جلسه تصمیم اخیر کنگره آمریکا در ارتباط با ایجاد محدودیت برای صدور ویزا جهت سفر به ایران را مصداق نقض برجام دانسته و آیا با توجه به این موضوع امکان دارد جلسه کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 برای حل این اختلاف برگزار شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: همانطور که اشاره کردیم در چارچوب اجرای برجام کمیسیون نظارتی به وجود آمده که در مورد موارد اختلافی اعضای برجام امکان مراجعه و طرح موضوع اختلافی به آن را دارند.

نظارت بر روند اجرای برجام بر عهده کمیسیون نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی است

انصاری همچنین به تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: نظارت بر روند اجرای برجام در کلیه مراحل بر عهده این کمیسیون است و دستگاه وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مجری سیاست‌های خارجی کشور تصمیماتی که در کمیسیون ایرانی نظارت بر برجام که به نوعی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در مورد مراحل اجرای برجام است را، پیگیری و اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تصمیم این کمیسیون اقدامات ایران در این چارچوب سامان پیدا می کند خطاب به خبرنگار، ادامه داد: همانطور که اشاره شد یکی از روش‌های در اختیار مراجعه به کمیسیون حل اختلافات است که بین ایران و گروه 1+5 در چارچوب برجام شکل گرفته است.

بلوک‌بندی‌های نظامی پاسخگوی نیاز فعلی جوامع بین‌المللی و مشکلات موجود نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم ناتو جهت توسعه خود و مخالفت روسیه با این اقدام، گفت: جمهوری اسلامی ایران ائتلاف‌ها و بلوک‌بندی‌های نظامی که در دوره‌ای از روابط بین‌الملل یا همان دوران جنگ سرد شکل گرفت را پاسخگوی نیاز فعلی جوامع بین‌المللی و مسائل و مشکلات موجود نمی‌داند و این به عنوان موضوع اصولی و اساسی ایران در مورد این بلوک بندی‌های نظامی است.

وی با بیان اینکه بلوک‌بندی‌های نظامی که از دوران سابق باقی مانده‌اند و به دوران فعلی منتقل شده‌اند بعضاً تلاش دارند که حوزه نفوذ خود را گسترش دهند در حالی که با این اقدام زمینه برای تشدید ناامنی و افزایش مشکلات فراهم می‌شود و ایران با این موضوع مخالف است.

خبرنگاری خطاب به انصاری گفت: در بودجه سال 2016 آمریکا بودجه ویژه‌ای برای براندازی نرم جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده که گویی آقای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مسئول این موضوع است. نظر جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: واقعیت این است که توافق برجام یک توافق موردی و موضوعی در یک مسأله خاص است و در فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر اساسی و بنیادین ایجاد نشده است.

تعامل با ایران جز از راه پذیرش احترام متقابل و پذیرش حاکمیت ملی ایران امکان‌پذیر نخواهد بود

این دیپلمات کشورمان در همین راستا ادامه داد: مجموعه اقداماتی که علیه دولت و ملت ایران انجام می‌شود همواره با حساسیت از سوی ایران مواجه است و حرف اساسی در پیش‌، حین و پس از برجام این بوده و هست که تکرار کردن راه‌های رفته نتیجه‌ای جز منتهی شدن به بن‌بست به همراه نخواهد داشت و راه تعامل با ایران جز از راه پذیرش احترام متقابل و پذیرش حاکمیت ملی ایران و تعامل امکان‌پذیر نخواهد بود.

به هیچ کشوری اجازه سوءاستفاده نمی‌دهیم

انصاری تصریح کرد: آمریکا اینگونه راه‌ها را بارها رفته و جز بن‌بست به نتیجه دیگری نرسیده است. دولت و ملت ایران نیز به عنوان مجموعه‌ای واحد سیاست‌های کشور را پیگیری می‌کنند و به هیچ کشوری اجازه سوءاستفاده نمی‌دهند.

کارشکنی در مسیر اجرای برجام امر غیرمتوقعی برای ما نبوده و نیست

وی در پاسخ به این سوال که به نظر وی چرا همزمان با اجرای برجام کنگره آمریکا اقدام به تصویب قانون ایجاد محدودیت برای سفر به ایران کرده است، خاطرنشان کرد: برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده به نتیجه نرسیده و جریانی در داخل آمریکا و همچنین دشمنان کشور در منطقه پیرامونی تمام تلاش خود را کردند که امکان حصول توافق فراهم نشود و بعد از حصول توافق نیز آنها همچنان مخالف این موضوع هستند، بیکار ننشسته‌اند و به بازی‌های خود در مسیر کارشکنی در این چارچوب ادامه می‌دهند و این امر غیرمتوقعی برای ما نبوده و نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در مسیر اجرای برجام این بازی‌ها و قدرت نمایی‌ها برای ضربه زدن به اجرای برجام و تحویل هزینه به ایران ادامه خواهد داشت و ما باید با درک این بازی‌ها زمینه موفقیت آنها را به حداقل برسانیم و در این چارچوب لازم است که مجموعه‌های مختلف در کشور با اتحاد و همبستگی مجموعه برنامه‌ها را دنبال کنند.

انصاری ادامه داد: بازی سیاست پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مهم این است که با شناخت درست از این بازی‌ها زمینه‌های تحقق و پیروزی‌های این بازی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

خبرنگاری دیگری در این نشست در مورد سامانه اس300 پرسید و گفت: در زمانی که دولت روسیه اعلام کرده بود که به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند اس300 را به ایران تحویل دهد، ایران شکایتی به این منظور در دیوان لاهه علیه روسیه مطرح کرد حال با توجه به اینکه روسیه اعلام کرده که بخشی از این سامانه را در ژانویه 2016 تحویل ایران خواهد داد آیا ایران از شکایت خود علیه روسیه در دیوان لاهه صرف‌نظر کرده است که انصاری در پاسخ گفت: یکی از توافقات اتفاق افتاده بین ایران و روسیه این موضوعی بود که اشاره شد. در مقطعی روسیه به استناد قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت اعلام کرد که امکان اجرای این قرارداد را ندارد و ایران نیز بر اساس سازوکارهایی که در قراردادهای بین‌المللی مطرح است در این ارتباط شکایتی را برای استیفای حقوق خود مطرح کرد.

قرارداد اس 300 در مسیر اجرا قرار دارد

انصاری ادامه داد: در فضای جدید بعد از برجام دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل این سامانه و اجرای قرارداد دوجانبه‌ای که بین دو کشور در این زمینه بسته شده بود، اعلام کرد و گفت که به تعهدات خود عمل می‌کند. در همین چارچوب در ارتباط با مسائل فنی این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و این قرارداد که یک قرارداد بین‌المللی است در مسیر اجرا قرار دارد و بر اساس روند اجرای قرارداد و تعهدات طرف مقابل آنچه که ایران نیز پذیرفته است در مسیر اجرا قرار می‌گیرد و مهم استیفای حقوق ملت ایران است و در صورتی که این موضوع محقق شود بر اساس توافقی که با طرف روسیه صورت گرفته است ایران اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند روز پیش روزنامه السفیر خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه در نشست وین 2 وزیر امور خارجه ایران و عربستان ملاقات کوتاهی داشتند و عادل الجبیر در این دیدار از وزیر امور خارجه برای سفر به عربستان دعوت کرده و ظریف تلویحاً این موضوع را رد کرده است، اظهار کرد: همانطور که قبلاً نیز اعلام کرده بودم مجموعه تحرکاتی در مراحل اولیه بین ایران و عربستان سعودی در جریان است که قطعاً اعلام تفاسیر و جزئیات تحرکات دیپلماتیک پیش از اینکه به نتیجه برسد اقدام درستی نیست و همچنین بنای ما و طرف مقابل این نیست که با این موضوعات به شکل خبری و رسانه‌ای برخورد کنیم.

آماده ایجاد تحول در روابط با عربستان هستیم

وی با بیان اینکه ایران آمادگی کامل دارد که اگر اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد فضای فعلی رابطه بین دو کشور دچار تحول شود، به نحوی که منافع دوجانبه دو کشور تأمین شود و زمینه برای مدیریت و انجام اقدامات جدی‌تر جهت حل بحران موجود در منطقه غرب آسیا فراهم شود، اظهار کرد: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی در مقطع اخیر تماس‌هایی بین دو طرف بوده است و امیدوارم این تماس‌ها زمینه را برای خروج از وضعیت فعلی فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین زمینه تصریح کرد: ما اشتیاقی به اعتبار خودمان در این زمینه نداریم ولی معتقدیم که اگر این اراده در طرف مقابل وجود داشته باشد که اراده مشترکی برای حل وضعیت کنونی منطقه ایجاد شود امکان حل بحران‌های موجود بیشتر از گذشته با هزینه کمتری فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر طرف مقابل سیاستی در تعارض با این مسأله در پیش گرفته است، ادامه داد: اگر چنین سیاست‌هایی ادامه پیدا کند جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس سیاست ثابت خود در این زمینه حرکت می‌کند.

انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبری منتشر شده که دولت ارمنستان اداره مسجد کبود را برای چندین سال به ایران سپرده است،‌ افزود: خبر منتشر شده از دقت برخوردار نیست. در چارچوب یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و ارمنستان مطالبی مطرح بوده و در همین چارچوب اقداماتی در حال جریان است و امر جدیدی رخ نداده به جز بزرگ کردن امری که در قالب یادداشت تفاهم بین دو کشور در ارتباط با آن توافق صورت گرفته است و هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است.

خبرنگاری خطاب به جابر انصاری، گفت: خبری منتشر شده مبنی بر اینکه کنگره آمریکا تلاش دارد قانون تحریم‌های ایران را در سال 2016 تمدید کند و نظر ایران در این ارتباط چیست که وی پاسخ داد: در قالب ساختار داخلی آمریکا رقابت جدی بین جریان‌های قدرت وجود دارد و هرچه به سمت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌رویم مسائل سیاست خارجی بیشتر از گذشته خرج بازی قدرت و رقابت‌های درونی آمریکا می‌شود.

باید تمام تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام محقق شود

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: جریان قوی در غرب آسیا و همچنین آمریکا و جهان با سردمداری صهیونیست‌ها به صورت جدی تلاش کرده‌اند که برجام به نتیجه نرسد و در حال حاضر نیز به این تلاش‌ها ادامه می‌دهند. ولی آنچه که مهم است این است که باید تمام تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام محقق شود و اگر انجام تعهدات از سوی طرف مقابل با مشکل روبرو شود طرف ما دولت آمریکاست. آقای کری در نامه اخیر خود به وزیر امور خارجه کشورمان صراحتاً بر انجام تعهدات آمریکا در چارچوب برجام تأکید کرده است.

وی تأکید کرد: در مورد هرگونه اقدامی برخلاف برجام، بر حسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود و این اقدامات بی‌پاسخ نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد افزایش حملات علیه مسلمانان در فرانسه از جمله به آتش کشیدن چندین مسجد در این کشور نیز گفت: یک جریانی در درون ساختارهای اجتماعی و قدرت غرب همواره وجود داشته که اسلام‌هراسی و برخورد با مسلمانان را در اولویت جدی خود قرار داده است و شاید بتوان گفت یکی از زمینه‌های ناامنی و گرایش جوانان مهاجر از جمله مسلمانان به تروریسم، این نحوه برخورد با مسلمانان مهاجر و دیگر مهاجرین است. ایران همواره نسبت به عواقب سیاست اسلام‌هراسی که در غرب دنبال می‌شود هشدار داده و اعلام کرده که از جمله علل برخی از اصطکاک‌ها اقداماتی است که در پرتو مبارزه با تروریسم در این کشورها صورت می‌گیرد.

باید حقوق تمام ادیان الهی در کشورهای مختلف محترم شمرده شود

وی با بیان اینکه برخی از این اقدامات تشدید کننده تروریسم است و به جای حل مشکلات بر مشکلات موجود می‌افزاید، ادامه داد: باید حقوق تمام ادیان الهی در کشورهای مختلف محترم شمرده شود و برخوردهای اینگونه نه تنها از لحاظ حقوقی و انسانی درست نیست بلکه از نظر سیاسی نیز باعث افزایش مشکلات می‌شود و جواب مناسبی از آن حاصل نخواهد شد.

انصاری در ادامه گفت‌وگوی هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به تشکیل کمیته‌ای جهت تعیین مصداق گروه‌های معارض و تروریستی در سوریه در اجلاس نیویورک و عضویت ایران در این اجلاس، تصریح کرد: در اجلاس وین 3 که در نیویورک برگزار شد از سوی دولت اردن بین اعضای اجلاس لیستی توزیع شد که در این لیست نام برخی از موسسات و نهادهای جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه اردن بر اساس وین 2 مأموریت تدوین چنین لیستی را بر عهده داشت، ادامه داد: وقتی چنین لیستی توزیع شد وزیر امور خارجه کشورمان نیز به صراحت اعلام کرد که اگر بنا بر توزیع این فهرست باشد نام بسیاری از موسسات و نهادها نیز از سوی ایران معرفی می‌شوند که به این فهرست اضافه شود. البته ادعای تهیه کننده این فهرست (اردن) این بود که نظر ما این فهرست نیست و این فهرست دربرگیرنده مجموعه اسامی است که از کشورهای شرکت کننده در اجلاس وین اخذ شده است و متضمن نظر تهیه کننده نیست.

انصاری در همین راستا تصریح کرد: بعد از اعتراض جمهوری اسلامی ایران این فهرست از دستور کار اجلاس جمع شد و تصمیم بر این گرفته شد که کارگروهی که ایران نیز عضو آن است اقدام به تهیه لیست گروه‌های معارض و تروریستی بکند.

تاکنون بر روی تروریست بودن داعش و النصره اجماع وجود دارد

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه تاکنون بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه داعش و النصره که شاخه سوری گروه القاعده است به عنوان گروه تروریستی معرفی شده‌اند و در آن اجماع وجود دارد، ادامه داد: تعیین تکلیف گروه‌های دیگر در این زمینه منوط به توافق اعضای کارگروه ذکر شده است.

خبرنگاری در ادامه این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد جایگاه دیپلماسی انرژی در دستگاه وزارت امور خارجه پرسید که وی در توضیح گفت: به هر حال یکی از امکانات و توانایی‌های اصلی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بحث انرژی است و یکی از سرفصل‌های اساسی پیگیری‌های ما در بعد خارجی این موضوع است.

وی با اشاره به فرصت‌هایی که در فضای پس از برجام در زمینه انرژی و فرآورده‌های آن در کشور ایجاد می‌شود، گفت: این فرصت‌ها با هماهنگی کامل بین مجموعه‌های دولت در حال پیگیری است و وزارت امور خارجه فراهم کردن فرصت‌های بیشتر در این زمینه را در دستور کار قرار داده است.

در حال حاضر نیازی به احیای معاونت اقتصادی در وزارت خارجه احساس نشده است

در ادامه این سوال خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا این وزارتخانه تصمیم به احیای معاونت اقتصادی خود را ندارد که سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در حال حاضر چنین نیازی احساس نشده است.

وی ادامه داد: از چند ماه قبل بر اساس نیازهای فعلی کشور مجموعه جلسات اقتصادی در چارچوب برنامه‌های دولت در حال برگزاری است و در همین راستا ستاد اقتصادی به ریاست قائم‌مقام وزیر امور خارجه در این وزارتخانه فعال شده و کلیه نهادهای اقتصادی کشور در سطوح عالی عضو این ستاد هستند.

انصاری با بیان اینکه هماهنگی برای بهره‌برداری از فرصت‌های جدید ایجاد شده برای کشور پس از برجام یکی از دستور کارهای مهم این ستاد است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی یکی از اولویت‌های مهم دیپلماسی کشور است و مجموع اقدامات هماهنگی بین نهادهای مختلف در این زمینه در حال صورت گرفتن است و وزارت امور خارجه نیز به عنوان نهاد تصویب کننده مجموعه کشور با عرصه بین‌الملل وظایف خود در این چارچوب را عمل می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به بررسی پیشنهادات مختلف مطرح شده در این ستاد، ادامه داد: الزاماً ایجاد بخش‌های جدید در این چارچوب در اولویت نیست و ساماندهی نهادهای موجود در قالب برنامه مشخص و هدفمند از اولویت بیشتری برخوردار است و اگر در مسیر اجرا نیاز به ایجاد مجموعه جدیدی احساس شد در این چارچوب عمل خواهد شد ولی تا این لحظه چنین نیازی احساس نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای سخنان خود نیز ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص)، امام جعفر صادق (ع) و همچنین حضرت مسیح (ع) و فرا رسیدن سال جدید میلادی را تبریک گفت.


  اخبار سیاسی  -   ایسنا