اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انزوا، حضور مقتدرانه و تشكيل جريان سوم



 

 

 

انزوا، حضور مقتدرانه و تشكيل جريان سوم

 

خباز سه سناريوي پيش روي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات آينده را تشريح كرد؛

انزوا، حضور مقتدرانه و تشكيل جريان سوم


با پالايش دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا و كنار زدن افراطيون، جريان جريان سومي راه‌اندازي مي‌شود/با تخريب فراوان عليه اصلاح‌طلبان، بازسازي اين جريان كار آساني نيست/دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا، «سر» ندارند كه از آن فرمان بگيرند.

ایلنا: به گفته محمدرضا خباز اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات‌هاي آينده سه سناريو را در پيش رو دارند.
اين عضو فراكسيون خط امام(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، اظهار داشت: يكي از بحث‌هاي محافل سياسي در حال حاضر آن است كه آيا انتخابات بعدي يك انتخابات رقابتي خواهد بود و يا يك انتخاباتي با حضور يك گروه تماشاچي كه در آن يك گروه سياسي مورد تاييد امام، رهبري و نظام به انزوا رفته و تماشاچي آن باشند.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با بيان اينكه اصلاح‌طلبان بايد يكي از اين دو راه را انتخاب كنند، ادامه داد: آنها يا به اين نتيجه مي‌رسند كه منبع الكفايه شده‌اند و حضورشان ديگر رنگي ندارد. از اين رو به جاي حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي به كارهاي عادي خود پرداخته و از دور نظاره‌گر افت و خيزهاي سياسي كشور باشند. يا اينكه با همان توان گذشته و حتي قوي‌تر از قبل با تكيه بر پيشينه سياسي قوي‌اي كه دارند، مجددا وارد صحنه مي‌شوند تا در پايان دوره 8 ساله رياست‌جمهوري كنوني، يك يا دو قوه را در اختيار بگيرند و به مردم كمك كنند.
وي از سناريوي سومي مبني بر پالايش در دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا ياد كرد كه در نتيجه آن معتدلين هر دو جريان جريان سومي را راه‌اندازي مي‌كنند كه در صحنه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور نقش‌آفرين باشند.

*رد دو سناريوي اول و تقويت سناريوي سوم
خباز سناريوي اول مبني بر انزواي اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي را رد كرد و افزود: من معتقدم كه عافيت‌طلبي كار مسلمانان نيست و نمي‌توان از زير بار مسووليت فرار كرد. چراكه تماشاچي بودن زيبنده انسان‌هاي مسلمان و پيرو حضرت علي(ع) نيست.
نماينده كاشمر در مورد سناريوي دوم مبني بر حضور پرتوان اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي نيز گفت: با توجه به تخريب فراواني كه عليه اصلاح‌طلبان صورت گرفته است، بازسازي اين جريان به اين آساني نيست.
وي افزود: به اين ترتيب عملياتي شدن سناريوي سوم محتمل‌تر است. به گونه‌اي كه مجموعه‌اي از نيروهايي كه زودتر به خود آمده و بازسازي شده‌اند، براي حضور دوباره در صحنه آماده مي‌شوند و با كنار زدن افراطيون هر دو جريان، جريان مقتدري را سازماندهي مي‌كنند.
عضو فراكسيون خط امام(ره) با بيان اينكه بايد منتظر اين حركت جديد بود، ادامه داد: بديهي است كه اين حركت جديد آسيب كمتري مي‌بيند و راه را براي حضور شخصيت‌هاي فعال درون نظام هموار كرده و آب رفته از جوي را به آن بازمي‌گرداند.

** دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا ليدر ندارند
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در واكنش به اظهاراتي مبني بر لزوم تغيير ليدرهاي جريان اصلاحات به منظور بقاي اين جريان، اظهار داشت: از آنجا كه احزاب در ايران نهادينه نشده و مسوولان ما معمولا حزب‌گريز هستند، بر اين باورم كه دستاني در كار هستند كه اصلا ليدري براي جريانات سياسي به ويژه اصلاح‌طلبان تعيين نشود.
وي با بيان اينكه مشكل اصلي دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا فقدان ليدر است، ادامه داد: ممكن است شخصيت‌هايي در هر يك از اين دو جريان، در مواقعي پرچمدار آنها باشند. اما هرگز ليدر نبوده‌اند. به عبارت ديگر مشكل اصلي اين است كه دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا، «سر» ندارند كه از آن فرمان بگيرند.
خباز نقطه ضعف ديگر اين مساله را فقدان تعريف واحد از اصلاح‌طلبي و اصولگرايي در كشور دانست و افزود: در حال حاضر هركس تعريف خاص خود از اصلاح‌طلبي و اصولگرايي دارد.
به گفته وي، در چنين شرايطي بايد به دنبال جريان "اصلاح‌طلب اصولگرا" بود كه مي‌تواند همين جريان سوم باشد. البته ابتدا بايد تعريف مشخصي از اصلاح‌طلبي و اصولگرايي ارائه داد تا هر كس كه آن را قبول دارد زير پرچم آن جمع شود.
وي تاكيد كرد: به اين ترتيب مي‌توان ليدر مشخصي هم براي چنين جرياني در نظر گرفت.
عضو فراكسيون خط امام(ره) با اشاره به اينكه طي سي سال گذشته، كشور به سمت دموكراسي حركت كرده است، از اين مدت به عنوان دوران گذار و آزمون و خطا ياد كرد و افزود: تمامي كشورهايي كه پس از دوره استبداد، دموكراسي را تجربه كرده‌اند، اين دوران را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراين ما هم بايد طي چند سال آينده اين دوران را سپري كنيم تا پس از آن دو جريان قوي و مقتدر سياسي با حضور در رقابت‌هاي مسالمت‌آميز سياسي به اداره كشور بپردازند...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
اعلام حضور مقتدرانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی ۹ دی



 

 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد تجمع بزرگ عاشوراییان در محکومیت حرمت شکنی فتنه گران روز چهارشنبه ۹ دی ماه ساعت ۱۵ درتهران برگزار می شود .




شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه ای ضمن محکومیت حرمت شکنی عاشورای حسینی در تهران اعلام کرد تجمع بزرگ عاشوراییان در محکومیت حرمت شکنی فته گران روز چهارشنبه ساعت ۱۵ درتهران برگزار می شود .

 



به گزارش ایلنا ،شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه ای ضمن محکومیت حرمت شکنی عاشورای حسینی در تهران اعلام کرد تجمع بزرگ عاشوراییان در محکومیت حرمت شکنی فته گران روز چهارشنبه ساعت ۱۵ درتهران برگزار می شود .این تجمع در تهران در میدان انقلاب برگزار می شود

 



همچنین مردم عاشورایی استانهای کشور در برنامه ریزی جداگانه خود در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تجمع می کنند .