اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انحصار در حمل ونقل ریلی عامل عقب ماندگی است



اخبار,اخباراجتماعی,صنعت حمل ونقل ریلی

 
 اخبار اجتماعی - انحصار در حمل ونقل ریلی عامل عقب ماندگی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت : در حالی که صنعت حمل ونقل ریلی در توسعه کشور و تحقق منویات رهبری و دستیابی به اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارد به علت نبود بازار رقابتی در این صنعت بسیاری از پروژه ها و طرح های ریلی به صورت نیمه تمام رها شده اند و قطار توسعه صنعت ریلی در توقف به سر می برد.

علی نعمت چهاردولی در گفت وگو با خانه ملت با یادآوری اهمیت و جایگاه صنعت حمل ونقل ریلی در توسعه کشور و تحقق منویات رهبری و دستیابی به اقتصاد مقاومتی، گفت: تا دوره ای در صنعت حمل و نقل ریلی توسعه خوبی داشتیم و خطوط متعددی در کشور  راه اندازی شد اما بعداز تحریم ها بسیاری از این خطوط  تعطیل شده و  قطار توسعه  صنعت ریلی متوقف شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اصلی حمل و نقل ریلی  این است که زیرساخت های توسعه یافته ای در این بخش داریم اما از این پتانسیل و  ظرفیت ها استفاده  کامل و بهینه نمی شود چرا که صنعت ریلی انحصاری است و این حوزه به طور کلی  به یک  شرکت یعنی رجاء واگذار شده است که رقیب و رقابتی در این زمینه وجود ندارد تا شاهد توسعه بیشتر و استفاده کامل از ظرفیت های موجود باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: چون حوزه حمل ونقل ریلی  انحصاری است و رقابتی وجود ندارد، موانع بسیاری در راه توسعه و تکمیل زیرساخت ها وجود دارد چرا که شرکت انحصاری مربوطه توجهی به کاربردی بودن خطوط ندارد و فقط مقرون به صرفه بودن خطوط ریلی را مد نظر دارد.

چهاردولی ادامه داد: بر این اساس خطوط ریلی مانند راه آهن ملایر که برای راه اندازی آن اعتبار بسیاری هزینه شده است به علت همین بی توجهی ها با وجود ظرفیت های بسیاری که دارد حداکثر استفاده ای که از این خط می شود سه سفر در هفته از ملایر به مشهد است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که تنها راه آهن فعال در ناحیه  جنوب غرب و جنوب کشور  راه آهن ملایر است و از این ظرفیت می توان در حوزه ترانزیت کالا و جابجایی مسافر حداکثر بهره را برد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه جابجایی مسافر از راه آهن ملایر به تهران از جمله ظرفیت های بدور مانده از چشم مسئولان حوزه حمل و نقل ریلی است، گفت: پاسخی که مسئولان نسبت به تحقق این خواسته دارند این است این کار مقرون به صرفه نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: چون در صنعت ریلی رقابت وجود ندارد  شرکت انحصاری فعال در این صنعت هر طور که بخواهد و صلاح بداند تصمیم گیری می کند و به امکانات و ظرفیت ها خیلی توجه نمی کند.

توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی شالوده اقتصاد مقاومتی
چهاردولی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی است، گفت: با این وجود بعضی کارها و برنامه های مسئولان و تصمیم گیران با اصل اقتصاد مقاومتی تطبیق ندارد و حتی در  تضاد با این مهم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اینکه بسیاری از پروژه ها و طرح های حوزه حمل ونقل ریلی به حالت نیمه تعطیل درآمده و رها شده اند، تصریح کرد:  خط ملایر به کرمانشاه و کرمانشاه به مرز خسرویه و بغداد از جمله طرح های نیمه تمام است که در صورت اتمام و بهره برداری از این خط ریلی  تحول بزرگی را در منطقه شاهد خواهیم بود.

انتقاد از نبود اولویت سنجی در صرف بودجه عمرانی
چهاردولی با تاکید بر تقویت سرمایه گذاری ها در  صنعت ریلی، گفت: دولت و مجلس هنوز نتوانستند در حوزه عمران اولویت ها را مشخص کنند و هنوز متوجه این نیستیم که چه بخشی مهمتر است و در چه حوزه ای با چه میزانی بودجه باید هزینه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاری که می کنیم این است که به یکباره بودجه های عمرانی را قطع می کنیم و تنها حاصلی که داریم طرح ها متوقف شده،  کارگران بیکار و مطالبات روی دست مانده پیمانکاران است.
اخبار اجتماعی - خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
تیلر کیپور برای حمل ونقل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء درباره نرخ‌های جدید بلیت قطار



اخبار ,اخبار اقتصادی , نرخ‌های جدید بلیت قطار

 

اخبار اقتصادی - هنوز نرخ‌های جدید بلیت قطار تایید نشده است

به گفته مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء: تا زمانی که موافقت رسمی صورت نگیرد نمی‌توان نرخ‌های جدید را به شکل دقیق محاسبه کرد اما طبق پیش‌بینی‌ها قیمت بلیت افزایشی 20 تا 30 درصدی خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء گفت: افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت بلیت قطار با آغاز سفرهای تابستانی پیشنهاد شده اما هنوز راه‌آهن با نرخ‌های جدید موافقت نکرده است.

سید حسن موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت‌های مسافرتی درخواست رسمی افزایش قیمت بلیت‌ قطارهای همراه با آغاز سفرهای تابستانی را ارائه کرده‌اند اما راه‌آهن هنوز با آن‌ها موافقت نکرده است.

وی درباره میزان افزایش نرخ بلیت‌ها اظهار کرد‌: تا زمانی که موافقت رسمی صورت نگیرد نمی‌توان نرخ‌های جدید را به شکل دقیق محاسبه کرد اما طبق پیش‌بینی‌ها قیمت بلیت افزایشی 20 تا 30 درصدی خواهد داشت.

به گفته مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با توجه به اینکه تابستان فصل پیک مسافرت‌هاست بازار کشش تغییر نرخ‌ها را دارد هر چند شرکت‌های مسافرتی علیرغم تمام فشارهای اقتصادی سعی کرده‌اند حداقل افزایش نرخ‌ را درنظر گیرند.

به گزارش ایسنا، موسوی‌نژاد پیش از این نیز با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های شرکت‌های مسافرتی در حوزه‌های مختلف از احتمال بالا رفتن قیمت‌ بلیت قطار در فصل تابستان خبر داده بود اما معاون راه‌آهن نیز گفته بود هنوز درخواست رسمی شرکت‌ها برای افزایش قیمت بلیت به این راه‌آهن ارائه نشده است.

به این ترتیب به نظر می رسد با ارائه درخواست‌ها نرخ‌های جدید، به زودی از سوی راه‌آهن قیمت‌های جدید بلیت قطار در مسیرهای مختلف تصویب شود.
اخبار اقتصادی - ایسنا