اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انجمن خودروسازان: قیمت‌گذاری با ارز آزاد، نرخ خودرو را تا ۱۵ درصد گران می‌کند



قیمت‌گذاری جدید خودروبا ارز آزاد

انجمن خودروسازان: قیمت‌گذاری با ارز آزاد، نرخ خودرو را تا ۱۵ درصد گران می‌کندانجمن خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: قیمت‌گذاری جدید با ارز آزاد قیمت خودرو را ۵ تا ۱۵ درصد گران می‌کند.

به گزارش فارس، برنامه نگاه یک شبکه یک سیما شب گذشته با حضور دو میهمان شامل رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس و دبیر انجمن خودروسازان ایران وضعیت قیمت خودرو را بررسی کردند.

در این برنامه تلویزیونی نماینده دولتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور نداشت.

در این برنامه تلاش شد، تاثیر ارز آزاد روی قیمت خودرو و انحصار در صنعت خودرو و تقاضای جدید افزایش 30 درصدی خودروسازان پاسخی داده شود.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: قیمت‌گذاری شورای رقابت در فروردین 91 مبنای درستی نداشت و به همین دلیل بخش خصوصی 4 هزار میلیارد تومان به دلیل اینکه قیمت خودرو را کمتر از قیمت تمام شده محاسبه کرده بود، زیان کرد.

وی افزود: حتی در بورس هم هرکدام از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا سهام‌شان 50 تومان ضرر کرد.

به گفته نعمت‌بخش ضرر و زیان امسال شرکت سایپا در 6 ماهه نخست سال 273 میلیارد تومان و ایران خودرو 457 میلیارد تومان بوده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به ضررهای گذشته و اعلام تخصیص ارز آزاد به صنعت خودرو از سوی دولت اعلام کرد: تاثیر حذف ارز مبادله‌ای و جایگزینی ارز آزاد، قیمت را تا 15 درصد افزایش خواهد داد.

نعمت‌بخش در پاسخ به سئوال مجری که پرسید زمانی خودروسازان می‌گفتند، دولت ارز مبادله‌ای نمی‌دهد و اینکه ارز آزاد شده است واکنش نشان می‌دهید، گفت: بله درست است، زمانی هم که دولت ارز مبادله‌ای به خودروسازان می‌داد، آنها تنها 5 تا 10 درصد از این ارز استفاده می‌کردند و بقیه به صورت ارز آزاد بود.

وی ادامه داد: شورای رقابت باید با جایگزینی ارز آزاد در فرمول خود، نرخ جدید را اعلام کند و در تعیین قیمت، نرخ تورم را نیز محاسبه کند.

وی در توجیه بالا رفتن قیمت‌ خودرو گفت: تحریم‌ها که باعث شده بود، برای وارد کردن برخی کالاها تا 5 کشور را دور بزنیم قیمت تمام شده واردات قطعات را 30 تا 40 درصد بالا می‌برد.

همچنین قیمت اعلامی قبلی شورای رقابت در فروردین 91 نیز 14 درصد زیر قیمت بود، اما سازمان حمایت هیچ وقت اعتراض خود را به شورای رقابت اعلام نکرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین افزود: طی یکی دو سال گذشته سکه، خانه، حقوق کارمندان در برخی موارد تا 7.5 برابر شده است، اما محصول صنعت خودرو مانند پراید و پژو به ترتیب 2.2 و 2.1 برابر شده است.

وی همچنین ادامه داد: همه پولی که از خریدار دریافت می‌شود، به جیب تولید کننده نمی‌رود، 12 درصد این مبلغ بابت شماره‌گذاری بیمه شخص ثالث کسر می‌شود و 17 تا 20 درصد نیز به دلیل تسهیلات بانکی کم می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است زمانی که خودروسازان پراید را به قیمت 5 هزار دلار یعنی 15 میلیون تومان به عراق می‌فروشند، نسبت به 17 میلیون تومانی که در کشور فروخته می‌شود، سود نصیب تولید کننده می‌کنند، زیرا 40 درصد از فروش داخل مربوط به دریافتی تولید کننده نیست.

نعمت‌بخش در خصوص اینکه اگر قیمت گذاری به بازار بدهند، کمبود تولید قیمت را بالا می‌برد، گفت: ما یکشبه نمی‌توانیم تولید را به 10 هزار دستگاه در روز برسانیم. از یک سو باید تقاضا را کم کرد و از سوی دیگر رانت‌ها را حذف کنیم، تا باعث افزایش قیمت نشود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: در صورتی که دولت در قالب تسهیلات بانکی و مشوق‌ها از تولید کنندگان حمایت کند، به طوریکه آنها در مرحله نخست بدهی 28 میلیارد تومانی خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند، می‌توان مانع از افزایش قیمت خودرو شد.

سوال نظرسنجی برنامه نگاه یک که با عنوان «به نظر شما قیمت‌گذاری خودرو باید توسط چه مرجعی انجام پذیرد»، مطرح شد و پاسخ مخاطبان شورای رقابت 48.5 درصد، صنعت 23.6 درصد، بازار 20.30 و خودروسازان 7.6 دهم درصد رای آورد.
/فارس


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودرو گران‌تر نمی‌شود/قیمت‌گذاری خودرو با ارز آزاد منتفی است



قیمت خودرو ,قیمت‌گذاری خودروها

عضو ناظر شورای رقابت :وزیر صنعت به شورای رقابت نرفت/ خودرو گران‌تر نمی‌شود

عضو ناظر شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این شورا، گفت:‌در این جلسه که بدون حضور وزیر صنعت برگزار شد، مقرر شد قیمت‌ خودرو افزایش نیابد و خودروسازان در مورد میزان ارزبری تولیداتشان شفاف‌سازی کنند.

عیسی امامی در مورد جلسه عصر امروز شورای رقابت، اظهارداشت:‌ در جلسه امروز قرار بود وزیر صنعت حضور داشته باشد که به دلیل طولانی شدن جلسه هیئت دولت، به جای ایشان، معاون اقتصادی و تولید وزیر یعنی آقای صالحی‌نیا در جلسه شرکت کرد.

 

وی ادامه داد: در جلسه امروز شورای رقابت موضوع قیمت‌گذاری خودرو مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد قیمت خودرو بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود و تا پایان سال افزایش قیمتی اتفاق نیفتاد.

 

وی افزود: ‌در جلسه امروز، معاون وزیر صنعت اعلام کرد که از نظر وزیر صنعت و وزارت صنعت، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس دستورالعمل شورای رقابت صورت گیرد.

 

امامی تصریح کرد:‌ در جلسه امروز شورای رقابت به صراحت اعلام شد که وزارت صنعت با دستورالعمل قیمت خودرو موافق است و این دستورالعمل را قبول دارد.

 

وی افزود: در نظرسنجی از خودروسازان نیز، آنها همه از قیمت‌گذاری خودرو بر اساس فرمول شورای رقابت رضایت دارند.

 

وی ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد که قیمت‌گذاری جدیدی برای خودرو صورت نگیرد و بهای تولید خودرو از طریق افزایش تیراژ تولید کاهش یابد.

 

عضو ناظر شورای رقابت ادامه داد:‌ همچنین در جلسه امروز مقرر شد اطلاعات جدیدی برای شفاف‌سازی در زمینه قیمت تمام شده خودروها به شورای رقابت ارائه شود.

 

وی ادامه داد:‌ بر این اساس، قرار شد میزان ارزبری واحدهای خودروساز و تأثیر نرخ ارز در قطعات وارداتی و مواد اولیه تولید قطعه مشخص شود.

 

قیمت خودرو ,قیمت‌گذاری خودروها

 

رئیس شورای رقابت:قیمت‌گذاری خودرو با ارز آزاد منتفی است/ معرفی خودروسازان خاطی به شورای رقابت

رئیس شورای رقابت با اشاره به جلسه عصر امروز این شورا گفت: در این جلسه مقرر شد وزارت صنعت، قیمت‌گذاری خودروها را بررسی کند و در صورتی که قیمت خودرویی خارج از دستورالعمل شورای رقابت تعیین شده، خودروساز خاطی به ما معرفی شود.

جمشید پژویان اظهار داشت: در جلسه امروز شورای رقابت، وزیر صنعت و همچنین وزیر مسکن به دلیل طولانی شدن جلسه هیئت دولت حضور نیافتند، ولی آقای صالحی نیا معاون اقتصادی و تولید وزیر صنعت در این جلسه شرکت کرد.

 

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو با ارز آزاد منتفی است، ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد قیمت‌گذاری خودرو همچنان بر اساس دستورالعمل شورای رقابت صورت گیرد و تا زمانی که پارامترهای این دستورالعمل تغییر نکند، تغییر قیمتی در مورد خودروها اتفاق نیفتد.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس در صورتی که قیمت خودرویی خارج از دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود، این قیمت غیرقانونی خواهد بود و از وزارت صنعت خواستیم تا بر عملکرد خودروسازان در این بخش نظارت کند.

 

پژویان اظهار داشت: از وزارت صنعت خواستیم تا در صورت تخلف خودروسازان از دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو، آنها را به شورای رقابت معرفی کند تا با آنها برخورد کنیم.

 

وی با بیان اینکه فعلاً دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بر اساس همان پارامترهای قبلی برقرار است، گفت: با توجه به اینکه وزارت صنعت اطلاعات مربوط به قیمت خودروها را در اختیار دارد، قرار شد تا نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها به طور دقیق‌تر توسط وزارت صنعت صورت گیرد.

 

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سئوال که آیا در جلسه امروز بحثی در مورد تجدید نظر در پارامترهای قیمت‌گذاری خودرو صورت گرفت؟ نیز گفت: بحثی در این مورد مطرح نشد.

 

وی در پایان با بیان اینکه جلسه هفته آینده شورای رقابت به دلیل تعطیلی، برگزار نمی‌شود، افزود: ممکن است در صورت تمایل وزیر صنعت، جلسه بعدی شورای رقابت با حضور وی برگزار شود.

/فارس