اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال 70 نوع بیماری از اسکناس‌های فرسوده/ عمر اسکناس‌ها به 7 سال رسید



وضعیت ذخایر سکه؛
انتقال 70 نوع بیماری از اسکناس‌های فرسوده/ عمر اسکناس‌ها به 7 سال رسید

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه در سال جاری حدود 600 میلیون قطعه اسکناس فرسوده امحا خواهد شد، تعداد امحای اسکناس های فرسوده در هر سال را حدود 800 میلیون قطعه و عمر اسکناس ریز در ایران را حداقل 3 الی 4 سال و اسکناس درشت را 7 سال اعلام کرد و گفت: ذخایر سکه بانک مرکزی حتی برای نیازهای آنی به میزان کافی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید صنیعی در جمع خبرنگاران در مورد امحاء اسکناس های فرسوده اعلام کرد: سال 90 حدود یک میلیارد قطعه اسکناس و در سال 91 حدود 500 میلیون قطعه اسکناس در کشور امحا شد و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است در سال 92 حدود 600 میلیون قطعه اسکناس فرسوده را امحا کنیم.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی افزود: در حال حاضر 8 میلیارد قطعه اسکناس در جامعه وجود دارد که اگر 10 درصد آن نیز در اثر فرسودگی وارد چاپخانه بانک مرکزی شود، یا توسط بانکها فرسوده گیری شود و پس از مدتی تحویل چاپخانه بانک مرکزی شود، می توان گفت که تعداد اسکناس های فرسوده سالانه که امحاء می شود حدود 800 میلیون قطعه خواهد بود؛ انما بیش از این میزان اسکناس فرسوده در جامعه وجود دارد که باید امحاء شده و اسکناس جدید جاگیزین آن شود.

وی با ذکر این مطلب که هزینه امحاء در تمام کشورها وجود دارد و موضوعی طبیعی است، ادامه داد: این در حالی است که سایر کشورها ظرف مدت 3 سال و حداکثر 4 سال اسکناس های فرسوده خود را جمع آوری کرده و اسکناس های جدید جایگزین می کنند، اما از دیدگاه ما این اسکناس ها قابل امحاء نیست، اما از دیدگاه آنها این اسکناس ها باید پس از مدت زمان مذکور امحاء شود؛ زیرا منشاء آلودگی است و باید هرچه سریع تر جمع آوری شود تا منشاء آلودگی از بین برود.

صنیعی عمر اسکناس ریز در ایران را حداقل 3 الی 4 سال و اسکناس درشت را دارای عمری 7 ساله و متوسط عمر آنها را 5.5 سال ذکر و تصریح کرد: ایران چک های 50 هزار تومانی از سال 87 تاکنون در دست مردم است؛ بنابراین در حال حاضر ایران چک ها دارای عمری بیش از 4 سال هستند. هر میزان که از ایران چک ها امحاء می کنیم به همان میزان نیز ایران چک جدید جایگزین می کنیم.

اسکناس‌های فرسوده منشا آلودگی هستند
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در پاسخ به مطلب خبرنگار مهر در مورد آلودگی ناشی از طولانی بودن عمر اسکناس ها در کشورمان گفت: اسکناس ها بیش از 70 نوع بیماری را منتقل می کنند، هرچقدر اسکناس بیشتر در جامعه نگهداری شود به 70 نوع بیماری هم افزوده می شود.

وی افزود: این 70 نوع بیماری یک بررسی میدانی در حوزه اسکناس های یورو و دلار است که حدود 3 الی 4 سال در دست مردم می چرخند، ولی در کشورما متوسط گردش اسکناس حدود 5 تا 6 سال است ولی اسکناس ها با عمر بیش از 7 و 8 سال در جامعه نگهداری می شود که مسلما آلودگی بیشتری را با خود حمل می کند. در عین حال بانک مرکزی مطالعه میدانی در مورد میزان آلودگی اسکناس ها در ایران انجام نداده است و ممکن است که وزارت بهداشت مطالعه ای را صورت داده باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در مورد هزینه هر قطعه اسکناس فرسوده در کشور گفت: هزینه چاپ یک قطعه اسکناس در سال 91 برابر با 99 تومان بود اما اسکناس هایی که در حال حاضر امحا می شود، اسکناس های سال های گذشته ای است که قیمت آن حدود 18 تا 19 تومان بوده است. هزینه چاپ ایران چک نیز بین 25 تا 30 تومان است.

صنیعی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد تعداد سکه هایی که هم اکنون در جامعه وجود دارد، اظهارداشت: 9 میلیون قطعه سکه در طرح های پیش فروشی بانک مرکزی وارد جامعه شده است و پیش از آن سکه در جامعه در دست مردم وجود داشت. اما به هر حال هر میزان که در جامعه کشش و نیاز وجود داشته باشد بانک مرکزی اقدام به فروش سکه خواهد کرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می تواند درصورت نیاز در جامعه از طریق بانکها، سامانه ها و یا بانک کارگشایی اقدام به فروش کند تا نیاز جامعه از بین برود و هیچ کسری در این زمینه و در مورد نوع سکه ها در بانک مرکزی نیست. حتی قادر هستیم که نیازهای آنی و یا طولانی مدت را پاسخگو باشیم و برای نیازهای آنی بانک مرکزی ذخایر کافی در اختیار دارد./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
تبدیل اسکناس به کبریت و اسکناس حرف گوش کن و پاره کردن اسکناس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهمنی: احتمال افزایش حقوق، حداکثر تا 30 درصد/چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال 92



بهمنی: احتمال افزایش حقوق، حداکثر تا 30 درصد/چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال 92

رئیس کل بانک مرکزی از چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری برای آسان‌تر شدن مبادلات پولی خبر داد.

به گزارش فارس،‌ محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ نقدینگی گفت:در این باره تلاش‌های فراوانی را به کار بسته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به پیش‌فروش سکه اشاره کرد و با این اقدامات توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به 30 درصد برسانیم و انشالله در طول 5 تا 6 روز آینده نرخ دقیق آن اعلام می‌شود.

وی در درباره تأثیر کاهش نقدینگی بر روند افزایش تورم گفت: معمولاً تأثیر نرخ نقدینگی بر میزان تورم 5 تا 6 ماه بعد مشخص می‌شود اما تصور من این است که با توجه به کاهش نرخ نقدینگی رقم تورم از میزان پیش‌بینی شده 32درصد در سال جاری قدری نیز پایین‌تر باشد.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: البته ما از این میزان نقدینگی و تورم اصلاً راضی نیستیم اما شرایط از آنچه که می‌توانست پیش بیاید بسیار بهتر است و ما از اینکه به این نقطه رسیدیم راضی هستیم اما از میزان تورم و نقدینگی به هیچ عنوان با شرایط فعلی راضی نیستیم.

بهمنی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتشار اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری گفت: با توجه به اینکه رقم هزینه چاپ اسکناس در خصوص ارقام 50 تومانی- 100 تومانی-500 تومانی و یک هزارتومانی بیش از ارزش آن است ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستیم.

وی افزود: به هیچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانیم، به عنوان مثال ارزش اسکناس 10هزارتومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی همانند اسکناس 500یورویی کم‌ارزش است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش میزان حقوق در سال جاری گفت: با توجه به نرخ پیش‌بینی شده تورم در سال جاری که در حدود 30 درصد است ما به همان میزان می‌توانیم افزایش حقوق داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حداقل افزایش حقوق در سال جاری 20 درصد است گفت: حداکثر افزایش حقوق در سال جاری بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور، هیئت‌دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دارد و اینکه بودجه تا چه میزان اجازه افزایش حقوق را می‌دهد که احتمال افزایش آن حداکثر تا سقف 30 درصد است.

بهمنی همچنین از خدمت جدید بانک مرکزی در حوزه دسته چکها خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جدید بتوانیم همه حساب‌های جاری در بانک‌های مختلف را در قالب یک دسته چک ارائه دهیم تا شخص برای مبادلات خود مجبور به گرفتن چندین دسته چک نباشد./فارس