اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه



انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه,پرونده هسته ای ایران,محمد جواد ظریف

انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه

بر اساس شواهد و قرائن پیگیری پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شده است.

به گزارش مهر، بر اساس برخی شواهد و قرائن پیگیری پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت ملی ایران خارج و به وزارت امور خارجه سپرده شده و احتمالا محمد جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه پیگیری مذاکرات با اشتون را بر عهده خواهد گرفت.

این در شرایطی است که مسئله انتقال پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده است و شب گذشته در گفتگوی تلفنی محمد جواد ظریف با کاترین اشتون این مسئله وجهه رسمی به خود گرفت.

در این گفتگوی تلفنی ظریف  برای مذاکرات هدفمند در یک چارچوب زمانی معین از سوی جمهوری  اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد و اشتون نیز اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر مذاکزات ایران و 1+5 از سر گرفته شود.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که کاترین اشتون گفته است دو طرف در گفتگوی تلفنی موافقت کردند به زودی با هم دیدار کنند.
وی در بیانیه‌ای که در این مورد صادر شده، گفته است شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، آمادگی دارند تا گفت‌وگو با تیم (جدید) ایران را بلافاصله پس از تعیین شدنشان، آغاز کنند.

پرونده هسته ای ایران از مهرماه سال ۱۳۸۲ تا مرداد سال ۱۳۸۴ یعنی به مدت ۲۲ ماه توسط  حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت پیگیری می‌شد و پس از آن و همزمان با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد به مدت ۲۶ ماه یعنی از ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۸ مهر ۱۳۸۶ به علی لاریجانی دبیر وقت این شورا سپرده شد اما از  ۲۹ مهرماه ۱۳۸۶ پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به سعید جلیلی دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی کشور سپرده شد.

طرف مذاکره پرونده هسته‌ای کشورمان در زمان حسن روحانی، وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و در زمان علی لاریجانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یعنی خاویر سولانا به همراه سه کشور فرانسه، آلمان، بریتانیا بود اما درزمان تصدی پست دبیری شورای عالی امنیت ملی کشورمان توسط سعید جلیلی این پرونده بعد جدیدی به خود گرفت چراکه این بار طرف مورد مذاکره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یعنی کاترین اشتون به همراه معاونان ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان شدند.

به نظر می رسد تیم دولت جدید معتقد است انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه جنبه امنیتی این پرونده را کاهش می دهد و البته حتما شکل جدیدی نیز به مذاکرات و پیگری پرونده هسته ای ایران خواهد داد.
احتمالا در صورتی که که پرونده هسته ای ایران از سوی وزیر امور خارجه کشورمان پیگیری شود، سطح مذاکرات نیز دستخوش تغییر و تحولاتی خواهد شد.

 از سوی دیگر گفته می شود که انتقال پیگیری پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه باعث یکپارچگی سیاست خارجی شده و از موازی کاری در این عرصه جلوگیری می کند.
حسن روحانی رئیس جمهور در جریان رقابت های انتخاباتی نسبت به سطح مذاکرات ایران و گروه 1+5 در دوره جلیلی معترض بود و به نظر می رسد در دوره وی تغییراتی در سازوکار مذاکرات شکل بگیرد./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
توافق هسته ای؛ سرود ای ایران مردم مقابل وزارت خارجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه "بستگی دارد"/ گزینه های دبیری شورای عالی امنیت ملی مشخص شدند



نتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه

 بروجردی :
انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه "بستگی دارد"

رئیس کمیسیون امنیت ملی در خصوص احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، اظهار داشت: این موضوع بستگی به این دارد‌که چه فردی در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت را به‌عهده می‌گیرد.

علاءالدین بروجردی رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باسنیم، با اشاره به گزینه‌های مطرح برای تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی، گفت: با وجود اینکه در مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و قدیم وزارت امور خارجه حضور داشتم، اما فرصت نکردم‌که در این زمینه با رئیس جمهور صحبت کنم، لذا هنوز اطلاعی از تصمیم نهایی آقای روحانی برای این پست مهم ندارم.

وی با بیان اینکه در گذشته محمد فروزنده به‌عنوان یکی از گزینه‌ها در اخبارمطرح بوده و اخیراً نیز آقای محمد شریعتمداری به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شده، افزود: فردی باید به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شود که توانمندی و دانش کار امنیتی، نظامی و سیاسی را داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: هنوز اطلاع دقیقی از تصمیم رئیس‌جمهور نداریم.

بروجردی در خصوص احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، اظهار داشت: این موضوع بستگی به این دارد‌که چه فردی در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت را به‌عهده می‌گیرد.

** مذاکره هسته‌ای بسیار "ظریف" و "حساس" است
وی تأکید کرد: آنچه مسلم است، مذاکره هسته‌ای بسیار "ظریف" و "حساس" است و حتماً نیازمند فردی است که تبحر در امور مربوط به مذاکره داشته باشد و شناخت خوبی از ظرایف موضوع هسته‌ای ایران و سوابق مسائل داشته باشد و این نکته قطعاً در منافع ملی ما حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: توانمندی‌های محمدجواد ظریف برای مذاکره بسیار بالا است و شناخت خوبی از موضوع هسته‌ای ایران با توجه به سوابقش در عرصه بین الملل دارد، اما این‌که چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد، باید ببینیم رئیس جمهور در نهایت چه خواهد‌کرد و مهم‌تر از آن تأیید مقام معظم رهبری است تا این کار شکل بگیرد.

بروجردی با اشاره به موضع ایران در قبال تحولات مصر، گفت: محمدجواد ظریف از ابتدای تصدی پست وزارت امور خارجه تحرکات خوبی را در رابطه با تحولات مصر آغاز‌کرده و با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، وزیر امور خارجه ترکیه و دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگوهایی را انجام داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نظاره‌گر بی‌تفاوتی در تحولات تأسف‌بار مصر و کشتار مردم بی‌گناه باشد و حتماً مهم‌ترین رسالت همه کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی تحرک جدی برای گذاشتن نقطه پایانی بر این حوادث است.

بروجردی تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی مانند همیشه مرده متحرکی بیشتر نیست و جای امیدواری نسبت به آنها وجود ندارد که حداقل یک فراخوان سریع بگذارند و طی 48 ساعت اجلاس فوق العاده کشورهای حوزه سازمان همکاری‌های اسلامی را تشکیل بدهند و این حداقل وظیفه این سازمان است، اما متأسفانه به‌دلیل نفوذ کشورهایی مانند عربستان در این سازمان، آنها به‌جای یک هویت مستقل بیشتر دنباله‌رو سیاست‌های عربستان هستند./تسنیم