اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال پایتخت سیاسی، تهران پایتخت اقتصادی


نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به امضای ۱۵۱ نماینده مجلس، در صورت تصویب کمیسیون شورای عالی انتقال، پایتخت سیاسی کشور از تهران به یکی دیگر از شهرهای کشور منتقل می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به امضای ۱۵۱ نماینده مجلس، در صورت تصویب کمیسیون شورای عالی انتقال، پایتخت سیاسی کشور از تهران به یکی دیگر از شهرهای کشور منتقل می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی اظهار کرد: در ۵۰ کشور جهان پایتخت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی از یکدیگر جدا هستند و لزوم اجرای این طرح در کشور ما نیز به‌خوبی محسوس است. وی با بیان اینکه گرچه انتقال پایتخت مشکلاتی به‌همراه دارد اما وضعیت موجود پایتخت ایران نیز رضایت‌بخش نیست، گفت: عدم امنیت شهر تهران در برابر حوادث طبیعی، مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات اجتماعی، بناهای بی‌قواره برهم زننده چهره شهر و هجوم انبوه مردم به‌سمت تهران لزوم تهران‌زدایی را بر ما آشکار می‌کند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای این منظور لازم است پایتخت علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور ایران از یکدیگر مجزا شود، ادامه داد: طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شوراها به‌عنوان کمیسیون اصلی رأی آورده است و در صورت تأیید کمیسیون شورای عالی پایتخت متشکل از سران سه قوه، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه تحقیقات در این زمینه به نظر رهبر معظم انقلاب می‌رسد.

وی با بیان اینکه هنوز شهری برای این منظور انتخاب نشده است و شورا هنوز در حال مکان‌یابی مناسب است، گفت: در صورت تأیید انتقال پایتخت که ظرف چند ماه آینده نتیجه آن مشخص می‌شود تمام وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های وابسته به سه قوه به شهر مورد نظر منتقل می‌شوند اما تهران همچنان پایتخت اقتصادی کشور باقی می‌ماند


ویدیو مرتبط :
تیزر پایتخت 4 - تبلیغ پایتخت 4 پیشنمایش پایتخت 4

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران



تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران

تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران

به گفته امیر خجسته، با تصویب نهایی این طرح با تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت، راهبردهای پیشنهادی برای سامان دهی پایتخت و مکان یابی مناسب با حضور نمایندگان ارشد هر سه قوه جمع بندی و اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراها گفت: کلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران در جلسه امروز کمیسیون تصویب شد.

به گزارش تسنیم، امیر خجسته رئیس کمیسیون شورارها و امور داخلی کشور با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون، گفت: در جلسه امروز طرح انتقال پایتخت از تهران مطرح شد.

 

وی افزود: هدف از ارائه این طرح در جهت تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت و به منظور بررسی، جمع بندی و اظهار نظر در خصوص تراکم زدایی از تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری آن به جهت سازماندهی شهر تهران است.

 

رئیس کمیسیون شوراها با اشاره به مشکلات فعلی شهر تهران، تصریح کرد: معضلات متعدد موجود در شهر تهران در حوزه های ترافیک، امور اجتماعی، زیست محیطی و مسائل امنیتی به نحوی است که لازم است تا راهکاری بلند مدت و کوتاه مدت برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

 

خجسته با اشاره به حضور کارشناسان مربوطه از وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری، مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای مرتبط با طرح، افزود: در این طرح نظرات کارشناسی نهادهای ذی ربط و نظرات اعضای کمیسیون شوراها اخذ شده و در نهایت کلیات این طرح در جلسه امروز کمیسیون شوراها به تصویب رسید.

 

به گفته امیر خجسته، با تصویب نهایی این طرح با تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت، راهبردهای پیشنهادی برای سامان دهی پایتخت و مکان یابی مناسب با حضور نمایندگان ارشد هر سه قوه جمع بندی و اجرایی خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون شوراها همچنین به دیگر دستور‌کار امروز این کمیسیون اشاره کرد و گفت: طرح واگذاری امور اهنمایی و رانندگی کلان شهرها به شهرداری طرحی در راستای دستیابی به مدیریت واحد شهری است. حرکت کشور به سمت استقرار مدیریت یک پارچه شهری از جمله مهمترین سیاستهای کلان کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می باشد که برنامه هایی در این حوزه تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در این جلسه سردار مومنی رئیس پلیس راهور ناجا با استقبال از نهایی شدن این طرح پیشنهاد داد که به صورت آزمایشی این طرح در کلان شهر مشهد عملیاتی شود./تسنیم