اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال پایتخت بدون اذن رهبری ممکن نیست


معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت که نمی‌توان بدون اذن رهبری درباره پایتخت سیاسی و اداری یک کشور تصمیم‌گیری کرد.

خبرگزاری ایسنا: معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت که نمی‌توان بدون اذن رهبری درباره پایتخت سیاسی و اداری یک کشور تصمیم‌گیری کرد.

حجت‌الاسلام مجید انصاری که در جریان بررسی کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: این مساله از جنس تقنین نیست بلکه انتقال پایتخت موضوع مهم و بزرگی از جنس سیاست‌های کلی نظام است و بدون استیذان و گرفتن نظر رهبری و وضع سیاست‌های کلی در این رابطه امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم بدون اذن رهبری نمی‌شود درباره استقرار نهادهای مختلف از جمله نهاد رهبری در مکان‌های دیگری تصمیم‌گیری کرد بنابراین از نظر ما این طرح از نظر اجرایی و مالی قابلیت اجرا ندارد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه چشم‌انداز انتقال پایتخت در نقطه دیگر باید به طور نسبی مشخص باشد، تصریح کرد: کشور ما روی کمربند زلزله است. کدام استان از زلزله مصونیت دارد. در دنیا و در کشوری مثل ژاپن که تماما روی گسل‌های فعال قرار دارد برای زلزله فکری اساسی کرده‌اند. حالا اگر پایتخت منتقل شود آیا جان مردمی که در تهران باقی می‌مانند در حد برنامه‌ریزی برای مصونیت از زلزله نیست.

انصاری آب را مهم‌ترین چالش آینده کشور در همه نقاط دانست و افزود: به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسب‌ترین منطقه برای تامین آب تهران است. ما امسال در پاییز برای تامین آب شرب اصفهان، مشهد و اراک مشکل داشتیم. پیش از این گاهی بحث می‌شد که سمنان می‌تواند گزینه انتخاب پایتخت باشد در حالیکه این شهر همین الان برای جمعیت محدود خود مشکل آب دارد. بنابراین هر نقطه‌ای را که به عنوان جایگزین پایتخت انتخاب کنیم اولین نیاز آن آب است.

وی با طرح این سوال که آیا هزینه‌های انتقال پایتخت محاسبه مالی شده یا خیر؟ گفت: غیرممکن است که حتی در افق بیست ساله با محدودیت منابع مالی بتوان حداقل‌های مورد نیاز را تامین کرد. نمایندگان مستحضر هستند که طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمامی در کشور وجود دارد که با اعتبار کنونی بیش از بیست سال وقت برای تامین منابع آنها نیاز است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه مگر می‌شود زیرساخت‌ها را به سادگی در جاهای دیگر ایجاد کرد، گفت: آیا همه قوا، قوه قضاییه، صداوسیما، نیروهای مسلح، دستگاه‌های گوناگون و نهاد مقدس رهبری امکان انتقال به نقطه مورد نظر شما را دارند؟ چطور می‌شود مکان مورد نظر را از نظر زیرساخت‌هایی مثل فرودگاه، راه‌آهن، بازار و مراکز اداری سامان داد. اگر صرفا انتقال ستاد وزارتخانه‌ها به جای دیگر مطرح است این مشکلی را حل نمی‌کند و نمی‌توان کارکنان دولت و وزارتخانه‌ها را به اجبار به نقطه دیگری منتقل کرد.

انصاری با اشاره به تجربه ناموفق کشورهای دیگر در انتقال پایتخت، تاکید کرد: هیچ یک از نقاط دیگر کشور ظرفیت استقرار چنین جمعیتی را ندارند و از رهگذر انتقال پایتخت، انتقال امکانات به صورت عادلانه به کل کشور میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به تاکید بر تمرکززدایی در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری در سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه، گفت: کوچک شدن دولت، توزیع عادلانه امکانات و تمرکززدایی که در این سیاست‌ها آمده موضوعی است که دولت یازدهم و شخص رییس‌جمهور بر اجرایی شدن آن تاکید دارند و ما مصمم هستیم با کمک مجلس در قالب لوایح بودجه سنواتی و برنامه توسعه ششم زمینه‌های عملیاتی و اجرایی شدن بهتر این الزامات را فراهم کنیم.


ویدیو مرتبط :
انتقال سرقفلی بدون اذن مالک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قالیباف: طرح انتقال پایتخت ممکن نیست


قالیباف به طرح مجلس مبنی بر انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران اشاره و گفت: بحث جابجایی مرکز سیاسی موضوع جدیدی نیست و در دهه 70 هم نیز بحث و مکان‌یابی شده بود اما این اتفاق رخ نداد.

خبرگزاری تسنیم: محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز(یکشنبه) طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی شهرداران و رؤسای شهر جمعیت بالای 200 هزار نفر، ضمن تشکر از برگزاری این جلسه، گفت: مدیریت شهری مجموعه‌ای از شورای شهر و شهرداری است و فکر می‌کنم مهمترین چالش در این عرصه این باشد که به لحاظ اداری و اجرایی دچار مشکلات جدی و اساسی هستیم.

وی افزود: نیازمند این نیستیم که حتما مدیریت شهری قانون جدید به خود بگیرد، بلکه نیازمند به یک باور هستیم و اگر دولت رویکردی اصلاح‌گرایانه نسبت به مدیریت شهری به لحاظ ساختاری و اجرایی داشته باشد قدم بزرگی را در این زمینه برخواهد داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، گفت: معتقدیم ساختار اداری و اجرایی و نوع نگاه به این موضوع باید تغییر کند و شهردرای‌ها نیز دیده شوند که در این صورت دولت می‌تواند به امورات تولی‌گری و حاکمیتی خود بپردازد و اجازه دهد امور غیردولتی و اجرایی‌ها به نهادهایی مثل شهرداری واگذار شود و در شهرداری‌ها نیز سیستم را به گونه‌ای تعریف کنیم که اگر مردم توان اجرای کاری را داشتند اجازه آن کار را به مردم دهیم.

قالیباف تصریح کرد: یکی از مهمترین علل عقب‌ماندگی این است که مدت‌ها در حال توسعه هستیم و این به دلیل مشکلات ساختاری است. به عنوان مثال اگر نانوایی در روستایی مشکلی داشته باشد برای حل مشکلش باید به تهران بیاید لذا باید نگاهمان به این عرصه را تغییر دهیم و با تدوین برنامه‌ریزی‌های دقیق به سمت حل مشکلات حرکت کنیم.

وی به طرح مجلس مبنی بر انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران اشاره و تصریح کرد: بحث جابجایی مرکز سیاسی موضوع جدیدی نیست و در دهه 70 هم نیز بحث و مکان‌یابی شده بود اما این اتفاق رخ نداد.

شهردار تهران افزود: امروز هم به دلیل مشکلات اقتصادی و تامین اعتبار چند صد هزار میلیاردی برای این طرح به نظر می‌رسد این کار ممکن نیست. علاوه بر این ما در پرداخت حقوق یارانه‌ها نیز دچار مشکل هستیم و تضمینی نیست که حتی با اجرایی شدن این طرح مشکلات تهران دو چندان نشود.

قالیباف در این ارتباط خاطرنشان کرد:‌ البته مجلس فرصتی دو ساله برای بررسی آن داده است. بنده هم نه به عنوان شهردار بلکه به عنوان مدیری که تجربه‌ای داشته‌ام می‌گویم با یک تغییر رویکرد می‌توانیم مشکل تهران را درست کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید روش‌های غلط را اصلاح کنیم و نیازمند یک تغییر در نگاه به موضوع هستیم که اگر درست نگاه نکنیم صورت مسئله را پاک کرده‌ایم، لذا می‌گویم اگر نگاه ساختاری و متحول‌گرا به مدیریت شهری داشته باشیم مهمترین کار را صورت داده‌ایم و دولت نیز سبک‌تر و آماده اجرای کارهای مهمتر می‌شود.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از این مسئله که شهرداری‌ها جایی در دولت ندارند، گفت: متاسفانه کمترین نگاه‌ها به شهرداری بوده است. با اینکه شهرداری‌ها همه امورات مردم را انجام می‌دهند اما اهمیت آنها کمتر از ورزش، محیط‌ زیست و امور جوانان لحاظ شده و متاسفانه در یک سازمان وزارت کشور خلاصه شده‌اند که با این حجم کار و طویل بودن آن، این رویکرد درست نیست.