اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال تقاضا از دلار و یورو به ارزهای ملی در مرکز مبادلات ارزی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

انتقال تقاضا از دلار و یورو به ارزهای ملی در مرکز مبادلات ارزی

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: بانک مرکزی با وجود رویارویی با محدودیت‌های مربوط به جانب عرضه ارز‌ و سایر موانع، از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور نقش اساسی را در انتقال تقاضا از ارزهای جهان روا به سمت ارزهای غیر جهان روا یا ملی (محلی) ایفا کرده است.

صمد کریمی_ سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور_ در گفت‌و‌گو با خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: عملکرد مرکز نیز حاکی از آن است که عمده تقاضا و بالطبع تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به سمت ارزهای ملی هدایت شده است. به عبارت دیگر، راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور نقش کاتالیزور را در تطابق الگوی تجاری با سبد ارزی مرکز ایفاء کرده است.

وی ادامه داد: همچنین راه‌اندازی مرکز سبب کاهش چشمگیر تقاضا برای ارزهای جهان روا و جلوگیری از شوک های ارزی شده، هزینه های تبدیل ارز را کاهش داده، در ثبات بازار ارز کشور موثر بوده، جریان با ثبات واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه ای به کشور را موجب شده و شدت تحریم های وارده بر بانک مرکزی، شبکه بانکی و تامین مالی تجارت و پروژه‌ها را کاهش داده است.

کریمی با بیان این که تقاضا برای واردات کالا به دلار مربوط به گروه های کالایی سه تا هشت و در نتیجه تخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی نزدیک به صفر بوده است، افزود: این امر ناشی از تطابق تدریجی الگوی تجاری کشور و سبد ارزی مرکز مبادلات ارزی است.

وی با بیان اینکه دلار آمریکا عمدتاً برای تامین مصارف خدماتی همانند ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی آن هم بیشتر به صورت اسکناس کاربرد دارد گفت: البته اگر چنانچه‌ صادرکنندگان، خریداران اظهارنامه های صادراتی قصد واردات از محل درآمدهای ارزی خود به ارزهای جهان روا (دلار و یورو) داشته باشند، کافی است به منظور طی مراحل ثبت سفارش به صورت « بدون انتقال ارز» به سازمان توسعه تجارت مراجعه و براساس ضوابط و مقررات مربوطه نسبت به واردات کالا به دلار یا یورو اقدام کنند، البته واردکنندگان « بدون انتقال ارز» می توانند با توجه به طرف های عمده تجاری خود از ارزهای ملی(محلی) نیز استفاده کنند.

کریمی با بیان این‌که طی نه ماهه سال جاری 92 درصد کل صادرات قطعی (کالای غیرنفتی) و حدود 70 درصد از واردات قطعی از قاره آسیا صورت گرفته است، تصریح کرد‌: بر این اساس، دلار به عنوان ارز جهان‌روا سهمی در معاملات ارزی مرکز مبادلات ارزی کشور ندارد و تنها تقاضای یورویی برای واردات گروه های کالایی 3 تا 8 از مرکز مبادلات ارزی کشور وجود دارد که علی رغم برخی محدودیت ها، تخصیص ارز به این ارز جهان روا در مرکز صورت می گیرد./


ویدیو مرتبط :
حذف دلار از مبادلات تجاری ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی/ قیمت دلار آمریکا و یورو افزایش یافت



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی

قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی در روز چهارشنبه بیست و دوم آذرماه اعلام شد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی قیمت انواع ارز در روز چهارشنبه در مرکز مبادلات ارزی را اعلام کرد که براساس آن، قیمت دلار آمریکا، یورو، لیر ترکیه و روبل روسیه نسبت به روز گذشته افزایش و قیمت یوآن چین و ین ژاپن کاهش یافته، ضمن اینکه قیمت درهم امارات، روپیه هند و وون کره جنوبی ثابت باقی مانده است.

برهمین اساس، قیمت دلار مبادلاتی امروز 2458 تومان، یورو 3197 تومان، درهم 669 تومان و لیر ترکیه 1379 تومان نرخ‌گذاری شده است.

قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی در روز چهارشنبه به شرح جدول ذیل است:

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی