اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال اجساد حجاج با کامیون حمل گوشت!


عربستان سعودی اجساد حجاج را با کامیون های حمل گوشت جابجا کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: عربستان سعودی اجساد حجاج را با کامیون های حمل گوشت جابجا کرد.

برخی از شاهدان عینی حادثه منا اعلام کردند: تاخیر عمدی ورود نیروهای امدادی با وجود استقرار در منطقه و تعلل در درمان افراد زخمی دلیل افزایش شمار قربانیان است.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط نوشت، شاهدان عینی همچنین اعلام کردند: این حادثه هشت صبح رخ داد، ولی نیروهای امداد رسان عمدا با تاخیر به محل حادثه وارد شدند و نیروهای امدادی ساعت 12 ظهر به محل حادثه رسیدند که این تاخیر باعث افزایش شمار قربانیان شده است و در صورتی که زخمی ها در ساعات اولیه درمان می شدند، شمار تلفات به پنج هزار نفر نمی رسید.

براساس این گزارش، مقامات سعودی همیشه تاکید می کنند نیروهای این کشور در آمادگی کامل برای خدمت رساندن به حجاج در زمان حادثه قرار دارند، ولی نیروهای امدادی سعودی در زمان وقوع حادثه منا عمدا وارد میدان نشدند و به حجاج زخمی کمک نکردند و این تاخیر چنین کشتار بزرگی را ایجاد کرد.

یکی دیگر از ابعاد فاجعه بار این حادثه، انتقال اجساد با کامیون های حمل گوشت است.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: نیروهای امداد رسان سعودی پس از رسیدن با تاخیر چند ساعته، اجساد حجاج را بر روی هم تل انبار و وارد کامیون های حامل گوشت کردند.

در میان این حجاج، افرادی بودند که هنوز زنده ولی زخمی بودند، اما نیروهای امداد رسان سعودی هر فردی که در منطقه مورد نظر زخمی شده و بر روی زمین افتاده بود مرده فرض کردند و آنان را در کامیون های حامل گوشت انبار کردند و سپس درجه حرارت سردخانه این کامیون ها را به پانزده درجه زیر صفر رساندند.

مسئله قابل توجه این است که وزیر کشور عربستان سعودی دستور داد اجساد حجاج را به دلیل ناتوانی در مشخص کردن هویت آنان و همچنین نگرانی از گسترش بیماری در گورهای دسته جمعی دفن کنند.


ویدیو مرتبط :
حمل حجاج با کامیون !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان انتقال اجساد حجاج تکذیب شد


رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از پیکرهای جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا امشب به کشور منتقل نمی‌شود اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌ها را که به نقل از او درباره انتقال تعدادی از پیکرهای زائران ایرانی به کشور منتشر شده تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا: سعید اوحدی با بیان اینکه هیچ مصاحبه‌ای با سایر رسانه‌ها درباره تعیین زمان قطعی انتقال پیکر‌های زائران ایرانی به کشور نداشته است و هرگونه مطلبی را که در این‌باره منتشر شده تکذیب می‌کند افزود: با توجه به فرایند تشریفات قانونی اصلا ممکن نیست این اتفاق امشب رخ دهد. همچنین تشریفات قانونی انتقال اجساد جان‌باختگان ایرانی که شناسایی شده‌اند همچنان در حال انجام است.

او درباره آماری که اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد جان‌باختگان فاجعه منا در حد 8000 نفر اعلام کرده است بیان کرد: عربستان که تاکنون آمار مشخصی را اعلام نکرده است. آمارهای دیگری هم که منتشر می‌شود براساس شواهد و شرایط فضا است ولی ما چیز قطعی در این‌باره نمی‌دانیم.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره افزوده شدن شمار قربانیان ایرانی که پیش‌تر در بیانیه مشترک با بعثه مقام معظم رهبری 464 نفر اعلام شده بود تاکید کرد: آمار ما همان 464 زائر است که در بیانیه آمده است.

او در پاسخ به این نکته که در اسامی منتشرشده این سازمان آمار 465 نفر اعلام شده بود نیز با تاکید و قطعیت تکرار کرد: آمار سازمان حج و زیارت طبق بیانیه‌ای که اعلام شد همان 464 زائر جان‌باخته ایرانی است.

اوحدی ادامه داد: نیروهای حج و زیارت و مرکز پزشکی بسیج شده‌اند و شبانه‌روز در سردخانه تلاش می‌کنند که اجساد زائران ایرانی را شناسایی کنند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره تقاضای برخی خانواده‌هایی که در مکه به سر می‌برند و همراه خود را در فاجعه منا از دست داده‌اند برای ماندن در عربستان و همراه شدن با پیکرهای عزیزان خود هنگام بازگشت به کشور توضیح داد: ما هر شب از یکی از هتل‌های محل اسکان 53 کاروانی که زائران خود را در آن فاجعه تلخ از دست داده‌اند بازدید می‌کنیم تا از خانواده‌های آن‌ها دلجویی کنیم. در این میان بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با جان‌باختگان خود به کشور برگردند. سازمان حج و زیارت این اختیار را به آن‌ها داده است تا اگر تمایل داشته باشند در مکه بمانند؛ اما چون ممکن است فرایند شناسایی و تحویل گرفتن اجساد زمان‌بر باشد ترجیح و توصیه ما به برگشت آن‌ها است.

او در عین حال گفت: در صورت بازگشت خانواده جان‌باختگان به کشور، مدیر کاروان قطعا برای شناسایی اجساد در مکه نگه داشته خواهد شد.