اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال آب خزر به مرکز ایران جدی تر شد



اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی, انتقال آب خزر

وزیر نیرو با بیان اینکه چاره ای جز انتقال آب بین حوضه ای نداریم، از برنامه ریزی برای انتقال آب خزر، خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی ایران خبر داد.

حمید چیت چیان  اظهار داشت: جمعیت پراکنده کشور و مناطق تمرکز جمعیتی که بیش از ظرفیت های تأمین آب، جمعیت در آنجا ساکن شده و همچنین تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارش ها چاره ای برای ما باقی نگذاشته جز اینکه به انتقال آب بین حوضه ای اقدام کنیم.

وی افزود: اینکار به معنای این نیست که در نقاطی که آب را به دیگر نقاط انتقال می دهیم مشکلات آبی به وجود بیاید؛ بلکه اینکار با مطالعات گسترده انجام می شود که بعضا یک پروژه انتقال آب، پیش از رسیدن به زمان اجرا، سالها مورد مطالعه و پایش قرار می گیرد و از نقاطی اقدام به انتقال آب می کنیم که ظرفیت های لازم را داشته باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب بین حوضه ای با اولویت شرب انجام خواهد شد، گفت: طرح انتقال آب از خزر به فلات مرکزی مطالعات اولیه اش تکمیل شده و پس از هماهنگی کامل با سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص زمانبندی انتخاب پیمانکار و دیگر مراحل اجرایی این پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

چیت چیان همچنین به رونق پروژه های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای جنوبی و فلات مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت برای بهره مندی از آب خلیج فارس و دریای عمان در حال سرمایه گذاری است تا با انتقال آب و شیرین سازی آن، آب مورد نیاز خود را در شهرهای جنوبی تأمین کند؛ همچنین در حال برنامه ریزی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی کشور هستیم.

اخبار اجتماعی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
پلیس آب در کالیفرنیا و انتقال آب خزر به دیگر استانها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتمام فاز اول مطالعات انتقال آب خزر/ انتقال 200 میلیون مترمکعب آب به مرکز ایران



اخبار ,اخبار اقتصادی , انتقال آب دریای خزر به سمنان

اخبار اقتصادی - اتمام فاز اول مطالعات انتقال آب خزر/ انتقال 200 میلیون مترمکعب آب به مرکز ایران

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه فاز اول مطالعه برای انتقال آب دریای خزر به سمنان انجام شده است، گفت: انتقال 200 میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب و صنعت در این طرح مدنظر قرار دارد.

ستار محمودی با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان در اواخر سال 88 مطرح شده بود، گفت: این طرح به نحوی بود که مطالعه و اجرای آن به صورت همزمان دنبال می شد که با هم شروع شوند. زمانی هم که وزارت نیرو کار را دنبال می کرد بحث انجام یک فاز مطالعاتی طرح بود. 

 

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه بعدها کار دست به دست شد اظهارداشت: طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان با هدف تامین آب شرب و نیاز صنعت به میزان 200 میلیون مترمکعب بوده است. با این حال در حال حاضر یک فاز مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده است. 

 

محمودی خاطرنشان کرد: هم اکنون فاز اول مطالعاتی طرح برای تایید در اختیار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفته است. به صورت کلی موضوع انتقال آب بین حوضه ها در تمام دنیا انجام می شود. 

 

وی با تاکید بر وجود مباحث زیست محیطی درباره طرح انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران تصریح کرد: ابتدا باید آب دریا شیرین و سپس منتقل شود. این روش اجرای طرح هم اکنون مورد تایید سازمان محیط زیست نیز است. 

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به این موضوع که ممکن است در فاز دوم مطالعاتی، طرح نیاز به تغییراتی داشته باشد گفت: در انتقال آب دریا به مرکز کشور مسائل مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. 

اخبار اقتصادی -مهر