اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد یک مرجع تقلید از مجالس ترحیم


آیت الله سبحانی با انتقاد از عدم ملاحظه شان قرآن کریم در مجالس ترحیم به ویژه مسجد اعظم از تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم خواست در خصوص این مجالس تجدیدنظر کنند.

پایگاه خبری شفقنا: آیت الله سبحانی با انتقاد از عدم ملاحظه شان قرآن کریم در مجالس ترحیم به ویژه مسجد اعظم از تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم خواست در خصوص این مجالس تجدیدنظر کنند.

این مرجع تقلید در انتهای درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با بیان اینکه مجالس ترحیم بالاخص در مسجد اعظم در شان قرآن نیست؛ اظهار داشت: همه ما در این مجالس شرکت می کنیم اما آنچنان که باید شان قرآن ملاحظه نمی شود.

آیت الله سبحانی برپایی این مجالس را به نمایشگاهی جهت نشان دادن افراد تشبیه کرد و گفت: در این مجالس تریبونی تشکیل داده و قاری قرآن هم می خواهد خود را نشان دهد با قدرت فریاد می زند و لذا توجهی به قرآن و مجلس و آخرت نمی شود.

او تصریح کرد: قاری قرآن را از تهران و غیر آن می آورند و زیاد داد می زنند اما در این مجالس نه به میّت توجه دارند و نه به قرآن و نه تحوّلی در افراد ایجاد می کند در حالیکه این مجالس باید انسان را متحوّل کرده و به یاد مرگ بیندازد؛ بدتر اینکه در برخی مجالس دیده می شود چای و میوه هم می دهند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در مجالس ترحیم باید آرام قرآن بخوانند و دیگران هم آرام گوش کنند. متاسفانه رسوم بر قواعد قرآنی و حدیثی ما مقدم شده است.

او ابراز داشت: ما در داخل عیب خود را نمی بینیم از بس که غرق در خود هستیم اما در خارج که وضع ما را ببینند جای اشکال است.

آیت الله سبحانی از تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم خواست این وضعیت را برچینند و در آن تجدیدنظر کنند.

از منابر تکراری پرهیز شود

او در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت منابر در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: در شرایط امروز که انواع شبکه های ماهواره ای ما را فرا گرفته و جوان را از مسجد دور کرده است و کم کم نسل جوان از دین فاصله می گیرد منابر ما باید به گونه ای باشد که جوان را به مسجد کشانده و در او تحوّل فکری ایجاد کند تا هنگامی که از پای منبر بلند می شود یک قدم به دین نزدیکتر و یک قدم از معصیت دورتر شود و این جز با مطالعه قرآن و حدیث و تطابق آن با دانشهای امروز میسّر نمی شود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه تاکید کرد: منابر ما نباید تکراری و خسته کننده باشد بلکه باید زیبا، متکی به قرآن و حدیث و فطرت جوانان باشد و الّا اگر ما برنامه اجرا کنیم و برویم در پیشگاه خدا ماجور نیستیم.


ویدیو مرتبط :
بهره گیری از مجالس ترحیم برای پند و موعظه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید 2 مرجع تقلید از بانک های کشور



 

 

 

انتقاد شدید 2 مرجع تقلید از بانک های کشور

 

آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی بانکها برای کسب درآمد بیشتر ، به راه غیر شرعی متوسل می شوند .

این مرجع تقلید در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانکها افزود تنها قید عبارات معاملات شرعی در عقود بانکی کافی نیست بلکه باید به آنها عمل کرد ولی متاسفانه بر خلاف فعالیتهای خوبی که انجام شده ، بانک ها به سمت بانکداری غربی حرکت می کنند و برای درآمد بیشتر از راههای شرعی خارج می شوند .

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه از عملکرد برخی بانک ها شکایاتی به ما می رسد افزود: عقود شرعی در برخی معاملات بانکی رعایت نمی شود و متاسفانه این روند رو به گسترش است که در صورت رعایت نشدن اصول این عقود ، معاملات عین رباخواری خواهد بود .

وی تصریح کرد: برخی بانک های خصوصی هم با دریافت سودهای زیاد و جریمه های غیرشرعی و حتی جریمه بر جریمه ، ‌خاطرات بدی را در اذهان مردم ایجاد می کنند .

این مرجع تقلید خطاب به مسئولان بانک ها با بیان اینکه از مال مردم باید برای رفاه مردم استفاده شود گفت : بانکها باید قرض الحسنه حساب های جاری را بیشتر کنند .

آیت الله نوری همدانی هم در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک های کشور گفت : حرام خدا هیچ گاه با تغییر الفاظ و نوع بیان ، حلال نخواهد شد .

این مرجع تقلید با انتقاد از شیوه پرداخت و دریافت سود در بانک ها گفت : دریافت جریمه دیرکرد به ازای هر روز تاخیر در پرداخت اقساط و پرداخت سود به سپرده های مردم با این شیوه ای که در بانکها معمول است عین رباخواری است ...../تحلیل:عصرایران