اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد پلیس از ورود مازراتی به ایران


رییس پلیس راهور کشور در اظهارنظر صریحی از ورود خودروی مازراتی به ایران انتقاد کرد و گفت این خودروی چندصد میلیونی مجوزهای ورود را گرفته اما پلیس تاکنون آن را شماره گذاری نکرده است.

هفت صبح: داستان ورود خودروهای وارداتی به ایران هر روز رنگ جدیدی به خود می گیرد و خبرهای مختلفی درباره آن منتشر می شود. یک روز ورود برخی خوردوها ممنوع می شود و در یک روز ناگهان تعرفه ها و نحوه محاسبه آن تغییرات گسترده ای می کند.

روز گذشته هم از این قاعده خبرهای خودرویی مستنثی نبود اما با این تفاوت که گوینده رییس پلیس راهور بود و شنونده، واردکنندگان خودروهای مازراتی. رییس پلیس راهور کشور در اظهارنظر صریحی از ورود خودروی مازراتی به ایران انتقاد کرد و گفت این خودروی چندصد میلیونی مجوزهای ورود را گرفته اما پلیس تاکنون آن را شماره گذاری نکرده است.





ماجرا چیست؟

سردار مومنی، رییس پلیس راهور در خلال صحبت های خود درباره آمار تصادفات رانندگی و... به بحث خودروهای وارداتی نیز وارد شد. به گزارش خبرگزاری مهر رییس پلیس راهور درباره واردات خودرو «مازراتی» و شماره گذاری آن از سوی پلیس گفت: این خودروی چندصدمیلیونی مجوزهای ورود را گرفته است اما پلیس تاکنون آن را شماره گذاری نکرده است. برای ما نیز جای سوال است که در سال تولید ملی که برخی افراد خواستار شماره گذاری خودروهای بدون کیسه هوا و ترمز ضدقفل هستند، چگونه تمامی مراحل ورود یک خودرو چندصد میلیونی به کشور انجام می شود؟ ورود این خودروی گرانقیمت در سال تولید ملی چه دغدغه ای را از مردم رفع می کند؟



برای حمایت داخلی؟

در اردیبهشت ماه شاهد بودیم که بهروان سرپرست سازمان لیگ گفته بود با استناد به نامگذاری امسال به نام سال «تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی» سبب شد فدراسیون فوتبال حضور دروازه بان خارجی را نه تنها در لیگ برتر بلکه در لیگ دسته اول هم منع کند.

این صحبت ها اعتراض های بسیاری را برانگیخت به طوری که رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در جواب گفته بود سال تولید ملی را با این مساله که دروازه بانان خارجی به دلیل حمایت از سرمایه ایرانی نباید در لیگ برتر بازی کند، سبک نشمارید.

چطور می توانیم بازیکن خارجی و سرمربی خارجی بیاوریم اما دروازه بان خارجی نه؟ نکته جالب هم اینجاست که همین قانون چندی بعد لغو شد.

به ماجرای خودروهای وارداتی مازراتی هم می توان از همین زاویه نگاه کرد. مطمئنا حمایت از کارخانه های داخلی و تولید ملی باید در برنامه ریزی های کلان کشور قرار گیرد اما آیا واردشدن یا نشدن چنین خودروی لوکسی آن هم به تعدادی محدود، تاثیری در فروش خودروهای تولیدی کشور دارد؟

آیا بهتر نیست به جای تمرکز بر واردات چندین خودروی وارداتی که حتی یک درصد از بازار ایران را در اختیار ندارند، روی تولیدات داخلی خود سرمایه گذاری ویژه به عمل آوریم؟ مطمئنا تولید خودروهای داخلی با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر اهداف سال تولید ملی را بهتر محقق می کند و باعث رونق تولیدات ملی بیش از پیش می شود.


ویدیو مرتبط :
مازراتی مقابل چشمان پلیس ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود 3 بوگاتی، 5 مازراتی و 2 رولز رویز به ایران بدون پرداخت گمرگ توسط این دو مدیر بانکی



 

ورود 3 بوگاتی، 5 مازراتی و 2 رولز رویز به ایران بدون پرداخت گمرگ توسط این دو مدیر بانکی

 

لیبرتی در گزارشی ادعا کرد که دسته ای از خودروهای اسپرت گران قیمت  بدون پرداخت گمرک به ایران وارد شده است.

رادیو لیبرتی نوشت: بر اساس تحقیقی که توسط شرکت تحلیل اقتصادی انگلیسی بتاماتریکس انجام شده است، سرمایه داران ایرانی در حال به رخ کشیدن ثروت خود از طریق وارد کردن خودروهای منحصر به فرد و سریع هستند.

این وب سایت در ادامه ادعا کرد: گفته می شود مدل هایی مثل "بوگاتی" ساخت ایتالیا و "رولز رویز" ساخت انگلیس توسط سهامداران ارشد بانک های خصوصی که به تازگی باز شده است خریداری شده است.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: هزینه ی گمرک واردات این خودروها که به میلیون ها دلار می رسد پرداخت نشده است.

حدود 48 ماشین منحصر به فرد و ویژه در بین ماه مارچ و جولای سال 2011 به ایران از سوی خریدارانی از سه شهر تهران ، اصفهان و شیراز وارد شده است.

مهرداد عمادی، تحلیگرد ارشد بتاماترکس می گوید:  وقتی بررسی کردم متوجه شدیم که دسته ای از ماشین های ویژه به تهران و شیراز فرستاده شده است که شامل 3 بوگاتی، 5 مازراتی و 2 رولز رویز "فانتوم"، جمعا به قیمت  14.2 میلیون دلار می شود.

وی افزود: اما مهمترین چیز این بود که این ماشین ها تنها توسط دو نفر سفارش داده شده بودند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: بر اساس پرسش و پاسخ با مسئولان گمرگ ایران، نزدیک به 12.5 میلیون دلار تعرفه گمرکی پرداخت نشده است. این ماشین ها به خریداران تحویل داده شده بود و اسناد ثبت موقت آن جعلی است.

عمادی ادعا کرد: بسیاری از این ماشین ها توسط سهامداران بانک هایی که به شدت به دولت بدهکار هستند خریداری شده است.

وی  در ادامه مدعی شد: یکی از این افراد، هم اکنون در اروپا است و یکی از موسسان یکی از جنجالی ترین بانک های خصوصی و موسس بزرگترین کارخانه  تولید کننده مبلمان در تهران است.

این تحلیلگرد ارشد موسسه تحلیل اقتصادی بتاماتریکس ادعا کرد: بانک این فرد نزدیک به 1.8 میلیارد دلار به بانک های دولتی و دولت، بدهکار است.  این فرد ماشین های گران قیمت بسیاری دارد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: بتا ماتریکس دریافته است که متقاضیان اخذ مجوز برای تاسیس بانک با مقامات ارشد دولت احمدی نژاد ارتباط دارند.

عمادی مدعی شد: 6 بانک خصوصی به دلیل کلاهبرداری تحت تحقیق قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: این افراد ارتباط بسیار نزدیکی با گروهی که در ایران آن را "گروه انحرافی" می خوانند، دارند.../تحلیل:انتخاب