اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد وزیر بهداشت از بلاتکلیفی در انتقال کشته‌های حادثه اتوبان قم



وزیر بهداشت , حسن ‌هاشمی

انتقاد وزیر بهداشت از بلاتکلیفی در انتقال کشته‌های حادثه اتوبان قم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های امدادی به رئیس جمهور درباره حادثه اتوبان قم خبر داد.

دکتر سید حسن ‌هاشمی پس از بازدید از محل حادثه اتوبان قم، در جمع کارکنان اورژانس 115 قم حاضر شد و با تبریک میلاد امام رضا(ع) و طلب آمرزش برای درگذشتگان حادثه اخیر اظهار کرد: حضور در بین پرسنل اورژانس، صحنه تصادف و بازدید از بیمارستان‌ها، برای اطمینان از انجام صحیح وظیفه‌ای است که به دوش داریم.

وی افزود: مسئولیت سلامت مردم بعد از رئیس جمهور، برعهده این وزارتخانه است و این مسئله که آیا قسمت‌های تحت نظر وزارت بهداشت وظیفه خود را به درستی انجام می دهند، باید مورد بررسی قرار گرفته و به رئیس جمهور گزارش داده شود.

دکتر هاشمی تصریح کرد: مسئولیت وزارت بهداشت در این گونه موارد شامل دو بخش است، بخش نخست ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را شامل می‌شود و در بخش دوم باید مطمئن شویم کسانی که وظایف کمک‌های اولیه و درمان را به عهده دارند، کارشان را درست انجام داده‌اند یا خیر.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از ناراحتی‌های مردم ایران، حوادث جاده‌ای است، ما یکی از کشورهای انگشت شماری هستیم که آمار تلفات حوادث جاده‌ای بسیار زیادی داریم که البته بخش آسیب‌های پنهان این حوادث، به هیچ وجه قابل محاسبه نیست.

دکتر هاشمی افزود: متاسفانه هر دستگاه راه‌کارهای خاص خود را دارد در حالی که مردم ما را یکپارچه دیده و همه را به عنوان نظام جمهوری اسلامی می‌شناسند.

وی تصریح کرد: با توجه به تکرار این حوادث باید برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد تا جلوی این حوادث گرفته شود.

وزیر بهداشت، افزود: در این حادثه شاهد بودیم که ابتدا دستگاه‌ها یکدیگر را متهم می‌کردند اما اگر نقصی در وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، باید آن‌ها را برطرف و در عین حال نباید مردم را به وسایل نقلیه عمومی یا دیگر مسائل بدبین کرد، اگر مشکلی هم وجود دارد باید جلوی استفاده از آنها گرفته شود.

دکتر هاشمی اضافه کرد: در این حادثه متوجه شدم که تکلیف انتقال کشته‌ها همچنان مشخص نیست و یک مورد اختلافی بین دستگاهی است که باید این مشکل برطرف شود.

وی تصریح کرد: حضور بنده برای بررسی وضعیت نحوه ارائه خدمات امدادی و درمانی در این حادثه و ارائه گزارش به رییس جمهور می‌باشد که چه نقایصی در کار دستگاه‌ها است و از سوی دیگر نحوه خدمات انجام شده توسط وزارت بهداشت را بسنجم.

وزیر بهداشت، افزود: در این حادثه اورژانس 115 در اسرع وقت و در 6 دقیقه به محل رسیده که شایسته تقدیر است و مجروحانی که نیازمند عمل بوده‌اند، به سرعت تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اورژانس وظایف خود را به خوبی انجام می دهد اما در این زمینه ما همیشه شرمنده مردم هستیم چراکه کمبود امکانات لازم وجود دارد و در جاده‌های فرعی کشور پوشش خوبی نداریم.

وزیر بهداشت از پرسنل اورژانس قم که در لحظات نخست بر سر صحنه تصادف حاضر شده بودند، تقدیر کرد.

دکتر هاشمی که برای بازدید از صحنه تصادف خونین اتوبان قم - تهران در محل تصادف حاضر شده بود، پس از شنیدن گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و مسئول اورژانس قم، در سخنانی از پرسنل اورژانس قم تقدیر کرد.

وی همچنین با تقدیر از دو نفر از پرسنل به نام‌های بهروز افکنی و حسن احمدی که در لحظه نخست در صحنه تصادف حاضر شده بودند خدمات کلیه پرسنل اورژانس را شایسته تشکر و تقدیر دانست.

پس از این تقدیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پایگاه اورژانس قم مستقر در عوارضی قم - تهران بازدید کرد و سپس برای بازدید از بیمارستان نکویی قم محل بستری مصدومان تصادف خونین اتوبان قم - تهران عازم شد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شبکه3-16 اذر - روز دانشجو و انتقاد از وزیر بهداشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حادثه مرگبار اتوبان قم چند وزیر را به مجلس کشاند



پزشکی قانونی,چگونگی وقوع تصادف حادثه اتوبان قم
حادثه مرگبار اتوبان قم چند وزیر را به مجلس کشاند                                            

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت که درباره سانحه رانندگی در اتوبان تهران - قم و کشته شدن 44 نفر از وزرای راه، کشور، بهداشت و صنایع در مجلس سوال خواهد کرد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من طبق وظایف قانونی نمایندگی خود از وزیر راه راجع به وضع جاده محل تصادف، وضع استحکام گاردریل‌ها، ایمنی اتوبوس و مهارت راننده، از وزیر کشور راجع به زمان حضور آتش‌نشانان، عملکرد پلیس راه و اقدامات ستاد مدیریت بحران در قم و یزد، از وزیر بهداشت و درمان راجع به امداد جاده‌ای و زمان حضور آمبولانس‌ها و نیروهای امداد و از وزیر صنایع راجع به علت آتش‌سوزی اتوبوس‌ها و به سرعت مشتعل شدن آنها و اینکه استانداردها و ضوابط لازم در ساخت آنها رعایت شده یا خیر، سوال خواهم کرد.

وی با تشریح حادثه روز گذشته در اتوبان تهران - قم، گفت: این حادثه بین یک دستگاه اتوبوس متعلق به تعاونی 13 که ساعت 21 از تهران به یزد حرکت کرده بود و یک دستگاه اتوبوس که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود، در ساعت 22:45 بالاتر از مجتمع مهتاب اتفاق افتاد. اتوبوس مسافربری اصفهان به تهران بعد از برخورد با یک دستگاه سواری دچار ترکیدگی لاستیک شده و با عبور از گاردریل به سمت مقابل منحرف می‌شود و با اتوبوس یزد برخورد می‌کند که در این حادثه هر دو اتوبوس اسکانیا دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: تاکنون آمار کشته‌شدگان 44 نفر و آمار مجروحین 39 نفر اعلام شده که وضع شش نفر آنها وخیم است و شناسایی کشته‌شدگان به دلیل حجم بالای سوختگی مقدور نیست و اسامی آنها تاکنون از روی لیست مسافران اتوبوس‌ها اعلام شده است. البته عوامل پزشکی قانونی اعزام شده‌اند تا از روی آزمایش DNA هویت کشته‌شدگان را اعلام کنند.

تابش ادامه داد: از منظر چگونگی وقوع تصادف حادثه عجیبی رخ داده و باید بررسی شود که سرعت اتوبوس‌ها، وضع جاده و ایمنی گاردریل به چه نحو بوده، نیروهای امداد و نجات و آتش‌نشانی چه زمانی به محل رسیدند، پلیس راه چه اقداماتی انجام داده و علت سرعت بالای آتش‌سوزی اتوبوس‌ها و حجم زیاد کشته‌ها چه بوده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه لیست اولیه کشته‌شدگان این حادثه را که دیدم اکثر مسافرینی که از تهران به یزد عازم بودند از خانواده‌های اردکانی و همشهریان ما هستند که صمیمانه به همه بازماندگان آنها تسلیت می‌گویم و علو درجات آنها را از خداوند خواستارم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در استاد یزد با مدیریت استاندار، یادآور شد: سلسله اقداماتی در دست انجام است و از طرف استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان استان نیز در یزد عزای عمومی اعلام شده است.

در یزد عزای عمومی اعلام شده است

تابش با بیان اینکه شناسایی مقصران این حادثه به سرعت امکان‌پذیر نیست، گفت: من با سوال از وزرای مربوطه می‌خواهم این موضوع بررسی شود که هر کس در حیطه مسئولیت خود چه اقداماتی می‌توانسته انجام دهد که خدای نکرده در آن تعلل و کوتاهی صورت گرفته است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس اضافه کرد: خوب نیست که ما هر سال به اندازه جمعیت یک شهر را در تصادفات رانندگی از دست بدهیم و این یک فاجعه اسف‌بار است که متجاوز از بیست هزار نفر کشته در این حوادث را شاهد هستیم. البته اقداماتی از سوی وزارت راه و پلیس راه انجام شده و خودورها به استانداردهای روز دنیا نزدیک شده‌اند اما هنوز شاهد کاهش آنچنانی تلفات نیستیم و این برای ما یک فاجعه است.

وی یادآور شد: در دنیای امروز که جان انسان‌ها اینقدر ارزشمند است که وقتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان کشته می‌شود، دولت متبوع او برای از دست دادن جان یک شهروندش چه کارها که انجام نمی‌دهد، نمی‌توانیم شاهد باشیم که سالانه متجاوز از بیست هزار نفر را در تصادفات جاده‌ای از دست بدهیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس خواستار اهتمام دولت در رسیدگی به این موضوع شد و گفت: بهترین جا مجلس است که همه دست‌اندرکاران امر حضور یابند و واقعیت‌ها را به مردم بگویند. اگر هواپیماهای ما فرسوده است و نمی‌توانیم سرویس مطلوب به مسافران بدهیم، حداقل نباید به آنها استرس وارد کنیم و قطار و اتوبوس باید امنیت خاطر مردم را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه تکرار اینگونه حوادث به هیچ عنوان پذیرفته نیست، اضافه کرد: مسئولین اگر جایی زیرمجموعه‌شان مرتکب خطا شد و یا خدمات لازم را ارائه ندادند شجاعانه از مردم عذرخواهی کنند و این خطا و اشتباهات را جبران کنند تا بعد از وقوع هر حادثه افسوس نخوریم و دوباره این موضوع به دست فراموشی سپرده شود و باز شاهد تکرار این وقایع باشیم. /ایسنا