اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد هاشمی رفسنجانی از فضای امنیتی دانشگاه هاو ستاره دار شدن دانشجویان در دولت احمدی نژاد



اخبار ,اخبار سیاسی ,مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

اخبار سیاسی - هاشمی رفسنجانی:
اختلاف سلیقه نباید منجر به ستاره‌دارشدن و اخراج ‌شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان سیر تاریخی توجه به علم و دانش در دوره‌های بعدی گفت: اگر تمدن اسلامی مبتنی بر دانش نبود، غرب بیش از هزار سال در قرون وسطی می‌ماند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن‌های علمی ایران، توجه به دانش را نکته اصلی اسلام دانست و با اشاره به اوّلین سوره قرآن گفت: خدا، آفرینش، خواندن، علم، قلم و انسان، اوّلین کلمات قرآن بودند که وقتی در یک جمله، کنار هم قرار گرفتند براهمیت دانش تاکید کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوره علق را «برائت استهلال» قرآن کریم خواند و گفت: افق علم در این سوره چنان روشن است که پیامبر اسلام (ص) برآموختن آن از گهواره تا گور تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به تفاسیر متعدد قرآن کریم و روایات متعدد گفت: عبادت راه رسیدن به خداست، امّا خداوند بر خشیعت علما تاکید می‌کند که ترس نیست.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری آیاتی که در تعریف و تمجید از علماست، گفت: بعضی‌ها می‌گویند که منظور قرآن از جایگاه دانشمندان، علمای دینی است، ولی مطمئناً منظور همه کسانی است که در هر علمی سرآمد روزگار هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تاریخی از صدر اسلام، مخصوصاً سالهای پس از رحلت پیامبر (ص) گفت: در همه دوره‌های اسلامی، از علم و عالم تکریم می‌شد و دانشمندان جهان به مراکز خلافت اسلامی هجرت کردند که ستاد ترجمه شکل گرفت و به تحقیق و پژوهش رسید.

وی با بیان سابقه و جایگاه دانشگاه جندی شاپور در سالهای قبل و بعد از اسلام گفت: این مرکز علمی ایرانی، پناهگاه دانشمندان نقاط مختلف جهان بود و حضور پزشکان ایرانی برای طبابت در مدینه زمان پیامبر (ص) ، نشانی از سابقه درخشان آن در اسلام و ایران است.

هاشمی رفسنجانی، به اهمیت تعقل، تفکر و تفقه در زمان ائمه معصومین (ع) اشاره کرد و گفت: وصیت‌های علمی امام کاظم (ع) به هشام بن حکم درباره نبرد لشکریان عقل و جهل، سند معتبری برای جایگاه دانش در اندیشه‌های شیعیان است.

وی با بیان چرایی وچگونگی برخوردهای غرب با مسلمانان و برنامه های آنها برای اشغال سرزمین‌های اسلامی گفت: دانش مسلمانان و کتاب‌های علمی آنان، بهترین غنیمت غرب از جنگ‌های 200 ساله صلیبی بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تاریخ معاصر و بیان اتفاقات سال های اوّل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگرچه دانشگاهها در اوایل انقلاب با همه «امّا و اگرها» تعطیل شدند، امّا با ستادی که امام تشکیل دادند، حفظ شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان آماری از فضای آموزشی کشور و تعداد دانشجویان در سالهای اوّل انقلاب و تقاضاهای رو به افزایش جوانان برای تحصیلات دانشگاهی‌، به روند تصمیم‌گیری برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: در زمانی که ورود بخش خصوصی به این مسایل، ارتداد انقلابی بود، امام با هوشیاری ، کمک‌های مادی و معنوی کردند که سرمایه‌ای با برکت برای گسترش کمی و کیفی آن در سراسر کشور شد.

هاشمی رفسنجانی، به سیر تدریجی تدوین تصویب سند چشم انداز در مجمع تشخیص و تایید آن از سوی رهبری معظم انقلاب پرداخت و گفت: دانش، محور سند چشم‌انداز است که اگر به آن توجه نشود، بقیه اهداف آن سند محقق نخواهد شد.

وی به فضای سیاسی پس از تصویب و تایید آن سند در جامعه پرداخت و گفت: متأسفانه این سند برای اجرا به دولتی سپرده شد که اصلاً اعتقادی به خرد جمعی واجرای آن نداشت.

هاشمی رفسنجانی، به فضایی که در 8 سال گذشته در کشور حاکم بود، اشاره کرد و گفت: کم توجهی به علم و دانش آن قدر فراگیر شده بود که استادهای آزاده علمی را حذف می‌کردند و به جای آنها برخی استادان شعاری را می‌آوردند که فضای محیط های علمی را بسته می‌خواستند.

وی با تاکید بر تأثیر تحجر و عقب ماندگی علمی بر تعصب‌های کورکورانه گفت: دانشمند نمی‌تواند در فضای بسته و امنیتی، از توان فکری خود استفاده نماید.

هاشمی رفسنجانی، سعه صدر را ضرورت و شرط مباحث علمی دانست و با اشاره به حضور افراد زندیق در جلسات امام علی (ع) گفت: آن امام (ع) به مریدان متعصب خود سفارش می‌کردند که مبادا به مخالفانم تعرض کنید و اگر می‌توانید ، جواب سخنان آنها را بدهید.

وی با انتقاد از افرادی که ادعای پیروی از حضرت علی(ع) دارند و کارهای خلاف تفکرات ایشان می‌کنند، گفت: نباید یک دانشجو و استاد مسلمان را به خاطر اختلاف سلیقه سیاسی یا بیان یک نکته علمی در کلاس، ستاره‌دار و اخراج ‌کرد.

هاشمی رفسنجانی «ممنوع‌الورود کردن» دانشمندان به فضای علمی و دانشگاهی را ظلم به اسلام، انقلاب اسلامی، امام (ره) و ایران دانست و گفت: حقایق علمی، حتّی در علوم انسانی در تضارب آراء و مباحث آزاد کشف می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخصوص رشد علم و آگاهی در جامعه زنان کشور و تأثیر آن برآینده ایران گفت: مادر باسواد فرزندانی دانشمند تربیت می‌کند.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که بعضی از تفکرات برای حضور زنان در مجامع علمی می‌خواهند، گفت: صحبت کردن از سهمیه زن و مرد در دانشگاه اشتباه است، چون در هیچ مرام و مکتبی جنسیت، جرمی برای ادامه تحصیل نیست.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به تقاضای اعضاء برای ارتباط بیشتر انجمن‌های علمی با مرکز تحقیقات استراتژیک و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می‌توانیم با تشکیل معاونت علمی در مرکز تحقیقات که رشته‌های مهم کمیته‌های آن معاونت باشند، از توان علمی و تجربه عملی انجمن‌های علمی برای ارتقای بهره‌وری بخش‌های مختلف کشور استفاده نماییم. 

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
استقبال دانشجویان از هاشمی رفسنجانی دانشگاه امیر کبیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید علی لاریجانی و هاشمی رفسنجانی از عملکرد دولت احمدی نژاد



اخبار سیاسی - انتقاد رییس مجلس از عملکرد دولت احمدی‌نژاد:
اجرای یارانه هدفمند ‌«مردم‌فریبانه» بود

لاریجانی از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به‌عنوان ابزاری «مردم‌فریبانه» نام برد. یارانه‌هایی که نه حذف آنها از حامل‌های انرژی موجب تحولی در زندگی مردم شد و نه پرداخت نقدی آن به زندگی مردم، رنگی تازه بخشید. هدفمندی‌ای که احمدی‌نژاد از آن به‌عنوان «جراحی بزرگ» نام می‌برد.

روز گذشته تریبون مجلس، محلی برای نقد دولت «محمود احمدی‌نژاد» شد. علی لاریجانی به مناسبت بازخوانی تفکرات شهید مدرس به سیاست‌های دولت گذشته انتقاد کرد.

رییس مجلس از پروژه‌های ناتمام در کشور گفت و آمارهایی تکان‌دهنده ارایه داد: آمارهایی که نشان می‌داد برای پرکردن چاله‌های کنده‌شده در دولت قبل، حالا حالاها زمان نیاز است. او از 400‌هزار‌میلیارد پولی گفت که برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور که از دولت گذشته به ارث مانده نیاز است؛ پروژه‌هایی که به گفته او برای اجرای آن، دولت در سال آینده تنها می‌تواند 20‌هزار‌میلیارد اختصاص دهد و این یعنی 20 سال دیگر زمان نیاز است تا فقط تعهدات دولت گذشته اجرا شود. لاریجانی اشاره‌ای هم به رویکرد پوپولیستی دولت اصولگرای احمدی‌نژاد کرد.

 

او از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به‌عنوان ابزاری «مردم‌فریبانه» نام برد. یارانه‌هایی که نه حذف آنها از حامل‌های انرژی موجب تحولی در زندگی مردم شد و نه پرداخت نقدی آن به زندگی مردم، رنگی تازه بخشید. هدفمندی‌ای که احمدی‌نژاد از آن به‌عنوان «جراحی بزرگ» نام می‌برد.

 

نقد صریح و تند علی لاریجانی، آن هم به‌عنوان چهره‌ای اصولگرا، مهر تاییدی بر آمار ارایه‌شده از سوی رییس‌جمهوری معتدل این روزهای ایران بود. آمارهایی که برخی اصولگرایان و جریان‌های حامی دولت پیشین را ناخرسند کرده است. به‌طوری که برخی آن را «سیاه‌نمایی» خواندند.

 

سه‌شنبه شب هفته گذشته، رییس‌جمهوری پشت قاب تصویر آمد تا گزارش صدروزه خود از فعالیت‌های دولت را به مردم ارایه دهد. گزارشی که پر بود از آمارهایی که نشان می‌داد در این سال‌ها بر کشور چه گذشته است. روحانی از تورم بی‌سابقه در کنار رکود وحشتناک گفت، از رشد نقدینگی بی‌حدوحصر و ایجاد اشتغال برای کره و چین. آمارهایی که حال بد این روزهای اقتصاد ایران را نشان می‌داد. او از مدیریتی گفت که معیشت مردم را به سختی انداخته است.


از مدیریتی که به جای آوردن نفت سر سفره مردم، سفره‌های مردم را خالی کرده است؛ سفره‌هایی که حالا به قول حسن روحانی کوچکتر از قبل شده‌اند. رییس مجلس روز گذشته با اشاره به سالگرد درگذشت آیت‌الله مدرس و فرارسیدن روز مجلس، گفت: «من باور دارم که تعمیق مردمسالاری و تقویت مجلس ضرورتی است که با رسمیت به ظرفیت کارشناسی کشور محقق می‌شود.

 

مدرس به نمایندگان می‌گوید که نمایندگان باید هوشیار و دقیق باشند چراکه کاری که آنها می‌کنند با سرنوشت ملت درگیر است. باید در اطراف تامل کرد و بی‌دلیل رای نداد. این مجلس مجلس انس نیست، باید همه گفته‌ها گفته شود و حلاجی شود.»لاریجانی گفت: «نگاه خاص مدرس به توسعه جالب‌توجه است مدرس استقلال کشور را همواره اصل قرار می‌داد و معتقد بود که مخارج کشور باید از داخل تامین شود و جلو تامین خارجی گرفته شود.»

 

رییس مجلس با ارجاع به وضعیت فعلی کشور و مسایل مالی پیش‌آمده گفت: «نمایندگان محترم آیا مشکل امروز ما این نیست؟ باید این گفته مدرس را با طلا نوشت و در سردر مجلس و دولت آویزان کرد. اگر بودجه جاری کشور متورم نبود، غرب امروز این‌همه گردن‌کلفتی نمی‌کرد و با تحریم‌ها حرف زور نمی‌زد.

 

تمام دولت‌ها در سال‌های اخیر می‌گویند که باید دولت را کوچک کنیم اما کدام‌یک از آنها موفق شدند؟ امروز درآمد ما تنها به اندازه هزینه‌ جاری کشور است و چیزی برای بودجه‌ عمرانی کشور باقی نمانده است. همه‌ دولت‌ها و مجالس با رای مردم انتخاب شده‌اند اما اینگونه جراحی‌های اقتصادی که به نفع مردم است، در کشمکش‌های سیاست داخلی گم شده است و کسی جرات اجراکردن آنها را ندارد.»

 

لاریجانی افزود: «این مسایل با اظهارات پوپولیستی و مردم‌فریبانه درست نمی‌شود نمونه این موضوع را در اجرای هدفمندی یارانه‌ها دیدیم که به جای فراهم‌کردن مجالی برای توسعه و عمران کشور هزینه جاری کشور 27‌هزار‌میلیارد تومان اضافه شد.»


او گفت: «مدرس در جایی گفته است که اگر اینطور پیش برود، باید شیر و پنیر را هم از خارج وارد کنیم این نشان می‌دهد که او نگران کشاورز بوده است و راه را تکیه بر ملت و نه دولت می‌داند. چراکه می‌گوید دولت نه ملاک خوبی است نه تاجر خوبی و نه مدیر حمل‌ونقل خوبی. دولت به هرجا که دست بزند، موجب خسارت و ضرر است اگر زمینی که دولت دارد در دست دولت صد خروار عایدی دارد در دست من یا دیگران باشد 150 خروار خواهد داشت.»

 

رییس مجلس با بیان ارتباط این دیدگاه مدرس با اصل 4  قانون اساسی گفت: «آیا آنچه قرار است در سایه اجرای اصل 44 قانون اساسی در دست ملت باشد واقعا در دست ملت است یا در سایه دولت و بخش دولتی به بیماری کم‌بهره‌ای مبتلا است؟ اکثر پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمامی که امروز وجود دارد می‌تواند در قالب اصل 44 واگذار شود.»

 

لاریجانی ادامه داد: «امروز 400‌هزار‌میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های عمرانی در دست اجرا نیاز است اما دولت می‌گوید حداکثر بودجه عمرانی سال آینده 20‌هزار‌میلیارد تومان خواهد بود. اگر این پروژه‌ها را واگذار کنیم تکمیل آنها تسریع می‌شود، اما اگر آنها را معطل کنیم بعد از سال‌ها باید واگذارشان کنیم.»

 

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: «در سیاست خارجی مدرس معتقد به توازن عدمی بود نه توازن وجودی و می‌گفت که امت‌های مسلمان همه باید آمادگی این را داشته باشند که از کشورهای اسلامی دفاع کنند. موضع ما حمله به کسی نیست اما واجب است که اگر لازم شد دفاع کنیم؛ هر چند که اصل سیاست ما پرهیز از درگیری است.

 

مدرس معتقد بود که سیاست ایرانی باید مانند سیاست بز کوهی بین‌الطلوعین باشد. بز کوهی بین دوطلوع به چرا می‌رود؛ یعنی زمانی که هوا آنقدر روشن است که می‌تواند غذای خود را تشخیص دهد اما هوا آنقدر تاریک است که صیاد نمی‌تواند آن را شکار کند.» 

 

نماینده قم در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان اینکه مدرس در مورد همسایگان کشور قایل به همگرایی همه‌جانبه بود گفت: «مدرس معتقد بود که در سیاست و اقتصاد و در همه خصوصیات دیگر باید با همسایگانمان روابط داشته باشیم و تاکید می‌کرد که باید با آنها که قدرت علمی و فرهنگی هستند تبادل داشته باشیم، چراکه هیچ ملتی از علم و معرفت دیگر ملل بی‌نیاز نیست.»

 

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه مدرس نسبت به جامعه ملل، سلف سازمان ملل‌متحد در میان جنگ جهانی اول و دوم، خوشبین نبود گفت: «مدرس در این‌باره می‌گوید من حسن‌ظن ندارم، اما نمی‌توانم استقامت کنم. اینکه چه وقت نتیجه باشد بعد معلوم می‌شود. اما حدس آ‌خوندی من این است که من به آنها حسن‌ظن ندارم.»

 

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی در پایان درمورد سیر زندگی مدرس گفت: «در پایان یک نقل عارفانه و یک متلک شیرین از مدرس نقل می‌کنم؛ در نقل عارفانه مدرس در پایان عمرش آنجایی که در محبس نشسته است می‌گوید، من امیدوارم که به شهادت در راه خدا موفق شوم.» مدرس در متلکی به رضاخان آنجا که در آستانه به سلطنت‌رسیدن رضاخان مجسمه‌ای از او در میدان سپه‌سالار نصب کرده بودند که صورت مجسمه دوتکه بود که از پشت به هم چسبانده شده بود. رضاخان، جمعی از وزرا و وکلا و از آن جمله مدرس برای رونمایی از این مجسمه رفته بودند. در آنجا رضاخان برای اینکه به مدرس بگوید من موفق شده‌ام به او گفت: «نظر شما در مورد این مجسمه چیست؟ و مدرس با همان لهجه شیرین اصفهانی‌اش گفت: خیلی خوب‌ است اما حیف که دو روست.»

 

 

 

اخبار,اخبارجدید,هاشمی

هاشمی درباره گزارش رییس‌جمهور:
روحانی نجابت کرد از ناگفته‌ها گذشت

رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی، یادآوری اصول قانون اساسی است تا کسی با توجیهات امنیتی، به مردم تهمت نزند و برایشان شنود نگذارد.

 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیروز در دیدار اقشار مختلف مردم از شهرهای استان کرمان، با اشاره به نقش مردم در مراحل گوناگون انقلاب اسلامی و حق آنان برای برخورداری از حقوق کامل شهروندی مطابق قانون اساسی و یک زندگی کامل، گفت: «هیچ‌کس حق ندارد با سلب این حقوق، در نان مردم خرده‌شیشه بریزد.»

 

رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «دولت به شعارهای خود پایبند است»، به منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی که مصوب مجتهدین خبرگان است و امضای امام راحل و مراجع را دارد و دوبار هم در رفراندوم به تایید مردم رسیده، به حقوق کامل و آزاد مردم اشاره شده که باید رعایت شود.

 

ایشان افزود: منشور حقوق شهروندی یادآوری اصول قانون اساسی است تا کسی با توجیهات امنیتی، به مردم تهمت نزند و برایشان شنود نگذارد. عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خویش جمله «رای مردم حق‌الناس است» را برخاسته از اجتهاد سیاسی مقام‌معظم‌رهبری دانست و گفت: اگر این جمله تبدیل به فرهنگ سیاسی شود، دیگر به هیچ انتخاباتی خدشه‌ای وارد نخواهد بود و در مقدمات هیچ انتخاباتی، مردم تبلیغات دروغ نمی‌شنوند. ایشان با یادآوری ماجرای یک پیامبر دروغین که نزد حضرت موسی اظهار ندامت کرده بود، گفت: غصب تفکرات و ایجاد انحراف در عقاید مردم بد‌ترین گناه است و خداوند از حق خود می‌گذرد، اما از حق‌الناس نمی‌گذرد، زیرا اظهار پشیمانی در درگاه خداوند برای ضایع‌کردن حق مردم، به‌خصوص حقوق فکری و دینی سودی ندارد، مگر اینکه همه کسانی را که با سخنان خویش فریب داده، به راه حقیقت برگرداند.

 

ایشان با مثبت ارزیابی‌کردن عملکرد دولت در صد روز گذشته و گزارش رییس‌جمهور به مردم، گفت: آقای روحانی با نجابت سیاسی و اخلاقی گزارش خود را بیان کرد و از کنار بسیاری از ناگفته‌ها به‌دلیل بار روانی سنگینی که روی مردم در بعد داخلی و خارجی دارد، گذشت.

 

رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام دستاوردهای سیاست خارجی را مقدمه تحولات داخلی دانست و گفت: امیدوارم حماسه اقتصادی موردنظر مقام‌معظم‌رهبری با همکاری مردم و مسوولان، مکمل حماسه سیاسی انتخابات باشد.

 

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با مقایسه شرایط امروز کشور با سال‌های پس از جنگ، گفت: آن خرابی‌ها معلول یک جنگ هشت‌ساله بود و در هشت‌سال گذشته هم شرایطی داشتیم که در مقابل بدهی‌های ۱۲میلیاردی سال ۶۸، رییس‌جمهور از بدهی‌های چندصدهزارمیلیاردی می‌گوید که مطمئنا جبران آنها سال‌ها طول می‌کشد.

 

رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام نیروی انسانی و منابع غنی را سرمایه ایران برای حرکت به جلو و اصلاح امور خواند و تاکید کرد در شرایط تعامل با جهان، اوضاع اقتصادی کشور هم متحول خواهد شد. ایشان با اشاره به ظرفیت‌های کرمان و سوابق انقلابی مردم این استان، گفت: در تمام سال‌های مبارزه، پیروزی و تداوم انقلاب، مدافع ارزش‌های اسلامی بودند و شهدای مردم گواه صادق ثبات قدم آنان در دفاع از ایران اسلامی است.

 

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و تبریک آن به نمایندگان مجلس و یادآوری اخلاق سیاسی و اسلامی وی در تاریخ معاصر ایران، به رسالت نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: نمایندگان باید عصاره تفکرات مردم باشند ‌و امیدواریم با تعامل درست دولت و مجلس در‌جهت حل مشکلات مردم تلاش کنند.
اخبار سیاسی - روزنامه شرق