اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد مطهری از بازداشت روزنامه‌نگاران/سپاه در کار وزارت اطلاعات دخالت نکند



اخبار,اخبار سیاسی,انتخابات مجلس


 اخبار سیاسی - مطهری: بعید می‌دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود/نزد بعضی از اصولگرایان وقتی که می‌گویی اصلاح طلب، انگار گفته‌ای کافر

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس می گوید باید تلاش کنیم در انتخابات مجلس آینده افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه اینکه خود را نماینده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع کنند.

به گزارش «تیک»،  علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای شورای راهبردی پویش امید ضمن خوشامدگویی، در پاسخ به سوالی درباره تفکر حضرت امام(ره) در رابطه با آزادی بیان و اندیشه، گفت: نظرات و رفتار حضرت امام(ره) در سال‌های جنگ بوده است و ممکن است ایشان کاری خلاف آزادی هم کرده باشد اما چون شرایط جنگی بوده قابل توجیه است.

 

مثلا زمانی امام فرمودند: "قلم‌های مسموم باید شکسته شود" و بلافاصله چندین روزنامه بسته شد چون پشت جبهه و روحیه مردم را تضعیف می‌کردند و گاهی مانند ستون پنجم دشمن عمل می‌کردند. اگر بخواهیم رفتار آن زمان امام را برای امروز مبنا قرار دهیم منطقی نیست و خود ایشان هم در اواخر جنگ فرمودند که از این پس براساس قانون عمل می‌شود. باید مبنا را قانون اساسی قرار دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وضعیت حجاب در کشور و اینکه چرا این روزها تاکید بیشتری از سوی برخی گروه‌ها در این باره می‌بینیم ،اظهار داشت: وضعیت حجاب در کل کشور در مجموع قابل قبول است و این طور نیست که عصیانی صورت گرفته است. بحث در مورد بعضی موارد ناهنجار است که بیشتر متأثر از شبکه‌های ماهواره‌ای است.

 

این طور نیست که بدحجابی صرفا ناشی از جهل به فلسفه حجاب باشد. بسیاری از خانم‌های بد حجاب فلسفه حجاب را می‌دانند ولی به زبان حال می‌گویند دوست داریم این طور بیرون بیاییم. مثل پزشکی که درباره مضرات سیگار صحبت می‌کند و بعد یک سیگار روشن می‌کند. نمی‌توانیم بگوییم هر نوع بد حجابی دهن کجی به نظام است. بخشی از آن ناشی از تمایل زن به خودنمایی است.

وی افزود: بحث در این است که آیا دولت اسلامی در اینجا وظیفه‌ای دارد یا نه. یعنی همه قبول دارند که اساس، کار فرهنگی و تربیت دینی است، ولی پس از همه اینها اگر عده‌ای رعایت نکردند چه باید کرد؟عده‌ای مانند آقایان احمدی نژاد و مشایی می‌گفتند که دولت در این زمینه وظیفه‌ای ندارد. در حالی که قدرت اجرایی دست دولت است و طبق اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است. مسائل اخیر در مورد حجاب بیشتر سیاسی است چون وضعیت حجاب نسبت به دولت گذشته تغییر چندانی نکرده است.

 

مثلا ساپورت‌پوشی از دوران آقای احمدی‌نژاد شروع شده است. حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نیست، بیشتر جنبه سیاسی دارد ولی دولت موظف است بر پوشش اسلامی نظارت داشته باشد و نباید بی‌تفاوت باشد و البته باید از اماکن دولتی شروع شود.

مطهری تصریح کرد: اگر تمام اقدامات فرهنگی و تربیتی نیز انجام شود باز هم ناهنجاری در پوشش به دلیل عوامل خارجی و هوا و هوس‌ها وجود خواهد داشت، اینجا چه باید کرد؟ اسلام می‌گوید اینجا وظیفه دولت اسلامی است که امر به معروف و نهی از منکر را توسط ضابطین خودش اجرا کند.

وی با بیان اینکه گشت ارشاد در مواردی درست عمل نمی‌کرد و با برخی بی‌جهت برخورد می‌کرد،گفت: باید گشت ارشاد درست عمل کند و فقط با موارد بسیار ناهنجار برخورد کند. ضابطان آن هم باید آموزش دیده باشند و در برخورد با خانمها از خانمها استفاده شود و در برخورد با آقایان از آقایان. اعمال قانون در این مورد مانند اعمال زور در سوادآموزی عمومی یا بهداشت عمومی از قبیل واکسن زدن است که مصلحت جامعه چنین اقتضا می‌کند و مخالف آزادی نیست و مردم قبول می‌کنند.

مطهری در رابطه با انتخابات مجلس آینده  نیزگفت: ترکیب مجلس آینده از یک طرف به عملکرد دولت بستگی دارد و از طرف دیگر به نوع رفتار شورای نگهبان که سخت‌گیری بکند یا نه. اگر افراد مستقل و اصلاح طلب نیز کاندیدا باشند و در نتیجه مردم مشارکت قابل قبولی داشته باشند مجلس خوبی خواهیم داشت ولی اگر رد صلاحیت‌ها زیاد  باشد مشارکت مردم پایین می‌آید و مجلسی مانند مجلس کنونی خواهیم داشت. بعید می‌دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود.

وی تصریح کرد: راه سومی که خیلی‌ها با عنوان اعتدال پیشنهاد می‌کنند این است که معتدل‌های اصلاح طلب و اصولگرا بتوانند با یکدیگر کار کنند. انتظاری که از دولت می‌رفت همین بود ولی عملاً این طور نشد. انتقاداتی که اصولگرایان به دولت می‌کنند بیشتر ناشی از این است که آنها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند. برداشت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از اصل ولایت‌فقیه و اصل آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی متفاوت است و در اینجا اختلاف فکری وجود دارد ولی در بقیه موارد اختلاف این دو گروه ناشی از تعصبات گروهی و تعلق خاطر به شخصیت‌هاست و واقعی نیست. به همین علت دیواری که بین خود کشیده‌اند مصنوعی است و با راه سوم می‌توان آن را شکست.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: نزد بعضی از اصولگرایان وقتی که می‌گویی اصلاح طلب، انگار گفته‌ای کافر. در طرف مقابل هم وقتی می‌گویی اصولگرا، آدمی با فکر بسته و خشن در نظرشان مجسم می‌شود. آقای پزشکیان اصلاح طلب است و من اصولگرا ولی ما همفکر هستیم و باهم همکاری داریم. این می‌تواند در سطح کشور گسترش پیدا کند و به صورت یک جریان در بیاید.

مطهری با بیان اینکه باید تلاش کنیم انتخابات خوبی برگزار شود و افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه اینکه خود  را نماینده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع کنند، تاکید کرد: افرادی که بین دفاع از نظام و دفاع از حقوق مردم تضادی قائل نباشند و این دو را در طول هم بدانند نه در عرض هم. برای اینکه انتخابات سالم برگزار شود، یکی از لوازمش اصلاح قانون انتخابات است که پیش نویس آن در مجلس آماده شده. اگر نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند مجلس در رأس امور خواهد بود.
اخبار سیاسی - تیک


ویدیو مرتبط :
اعتراض ها به بازداشت روزنامه نگاران به اتهام جاسوسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض علی مطهری به نحوه بازداشت روزنامه‌نگاران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

علی مطهری گفت: 

«به عنوان نماینده مردم فضای ایجاد شده برای مطبوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب را به صلاح کشور ندانسته و آن را از طریق مجلس دنبال می‌کنم.»

وی در گفت و گویی با روزنامه شرق به نحوه بازداشت روزنامه نگاران اصلاح طلب اعتراض کرد.

‌قرار شده که مجلس وضعیت دستگیری گروهی از روزنامه‌نگاران را پیگیری کند، در این زمینه چه اقداماتی انجام خواهد شد؟

مساله دستگیری جمعی از خبرنگاران را هم از طریق مجلس و هم از طریق هیات نظارت بر مطبوعات پیگیری خواهیم کرد. زمان و نحوه بازداشت این افراد قابل تامل است. اول اینکه ما در آستانه دهه فجر هستیم و دوم اینکه به انتخابات‏ ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم.

به این ترتیب ایجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نیست و فکر می‌کنم تنها یک احضار کافی بود تا افراد مذکور بروند و خودشان را معرفی کنند و نیازی به این شکل بازداشت نبود.

‌البته یکی، دو روز پیش از دستگیری روزنامه‏نگاران، شاهد فیلتر شدن برخی از سایت‌های خبری بودیم از جمله سایت تابناک و تاریخ ایرانی، این وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مورد سایت تابناک و تاریخ ایرانی باید بگویم که هیچ نهادی بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات حق فیلترینگ ندارد. مساله فیلتر کردن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی یعنی سایت‌های خبری از جمله تابناک و توقیف و لغو امتیاز مطبوعات بر عهده هیات نظارت بر مطبوعات است و هیچ نهادی نمی‌تواند به شکل مستقیم عمل کند.

از هشت ماه پیش سایت‌های خبری هم تحت شمول قانون مطبوعات قرار گرفته‏اند. نهادهای مربوطه حداکثر می‌توانند نظرشان را به هیات نظارت ابلاغ کنند و هیات نیز روی آن کار کارشناسی انجام داده و در نهایت حکم از سوی هیات نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود.

‌تحلیل‌تان از وقایع اخیر چیست؟

به عنوان نماینده مردم فضای ایجاد شده برای مطبوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب را به صلاح کشور ندانسته و آن را از طریق مجلس دنبال می‌کنم.

‌اشاره فرمودید به تلاش برای ایجاد فضای خاص در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، اما مستحضرید که دستگیر‌شدگان همگی از رسانه‌های اصلاح‌طلب‌اند؟

بله اکثرا اصلاح‌طلب‏اند ولی برای نمونه سایت تابناک اصولگراست. مهم‌تر از همه اینکه اصولا چنین دستگیری‌هایی ضرورتی ندارد. چراکه مردم ما به حدی از رشد اجتماعی و سیاسی رسیده‌اند که به این آسانی تحت‌تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار نمی‌گیرند و من شخصا به رشد سیاسی افکار عمومی در ایران باور دارم و نباید این همه نگرانی داشته باشیم.

‌اگرچه هنوز وضعیت اتهام خبرنگاران دستگیر‌شده مشخص نیست اما در برخی رسانه‌های خاص، اتهام ارتباط با رسانه‌های بیگانه مورد تاکید قرار گرفته است.

بله، گفته‌اند این خبرنگاران اطلاعاتی به شبکه بی‌بی‌سی می‏رساندند. سوال من این است که این روزنامه ‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‏ سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد. خوشبختانه در سایت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد.

‌هنوز خبر رسمی و دقیق از دلایل دستگیری و اتهام منتشر نشده است.

نهادهای مسوول باید در دستگیری‌ها مردم را در جریان قرار دهند و دلایل مستند به قانون برای اصل بازداشت و نحوه بازداشت به مردم ارایه کنند. نحوه بازداشت به شکل ورود ماموران با حکم بازداشت روزنامه‌نگاران ضرورتی نداشته و آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند.

‌برخی نمایندگان پس از حمایت وزارت خارجه فرانسه از روزنامه‏ نگاران بازداشت شده معتقدند که اینها با فرانسه در ارتباط بوده‌اند. این شکل از بیان اتهام‏ها در شرایطی که هنوز جرمی به اثبات نرسیده و تفهیم اتهامی صورت نگرفته، چه تبعاتی برای افکار عمومی به دنبال دارد؟

اینگونه اظهارنظرها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نباید به عنوان جرم معرفی شود. این‌طور سخن گفتن مصداق جرم است و آن نماینده نیز نباید اینچنین سخن می‏ گفت. ما از مسوولان اطلاعاتی و امنیتی خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به این ماجرا و تعیین تکلیف روزنامه‌نگاران بازداشت شده هستیم و به‌زودی از طریق مجلس نیز ماجرا را دنبال می‌کنیم. البته اگر دلایل قانع‌کننده‏ای برای همکاری برخی از این افراد با رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی وجود دارد، باید به اطلاع مردم برسد ولی مثلا یک تماس تلفنی نمی‌تواند دلیل بر وابستگی باشد./فرارو