اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد مشاور رئیس جمهور از عدم شناسایی شهدای گمنام





 اخبار اجتماعی -  انتقاد مشاور رئیس جمهور از عدم شناسایی شهدای گمنام

پیکری که در تفحص یافت می شود یا دارای پلاک شناسایی است یا نه؟ در صورت اول گمنام نیست در صورت دوم یا ما فهرستی از مشخصات شهدای مفقود الاثر داریم یانه؟ اگر داریم با تطبیق دی آن ای میان نزدیکان شهید و پیکر یافت شده می توان هویت شهید را شناسایی کرد.

 حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در واکنش به دفن شهدای گمنام در صفحه فیسبوک خود نوشت:

دانشجویی پس از جریان دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق یزد از من پرسید:
پیکری که در تفحص یافت می شود یا دارای پلاک شناسایی است یا نه؟ در صورت اول گمنام نیست در صورت دوم یا ما فهرستی از مشخصات شهدای مفقود الاثر داریم یانه؟ اگر داریم با تطبیق دی آن ای میان نزدیکان شهید و پیکر یافت شده می توان هویت شهید را شناسایی کرد.

اخبار,اخباراجتماعی, حسام الدین آشنا


اگر نداریم چرا در طول 25 سال پس از پایان جنگ فراخوان نداده ایم هر خانواده ای که شهید مفقود الاثر دارد بیاید آزمایش دی ان ای بدهد و از طرف دیگر از بقایای هر شهید تفحص شده پیش از دفن آزمایش بگیریم و با تطبیق این دو بانک اطلاعاتی، هم خانواده ها را از انتظار در بیاوریم و هم به جای افزایش شهدای گمنام ، شهدا را نام آشنا و نام آور کنیم.

او مثالهایی را یادآور شد که در همین سال گذشته برخی شهدای گمنام که در تهران دفن شده اند از همین طریق مورد شناسایی قرار گرفته اند. پس اگر می توان مدتها پس از دفن نمونه ها را تطبیق داد چرا از ابتدا همین اقدام را انجام ندهیم؟

سوال این است آیا ما حق داریم قبل از این که تمام تلاشمان را برای رساندن یک شهید به خانواده اش انجام دهیم -تاکید می کنم تمام تلاشمان - پیکر او را به صورت گمنام دفن کنیم؟
من مصاحبه «دکتر محمود تولایی» با فارس را بدقت خوانده ام و می دانم تلاش هایی در این زمینه انجام می شود اما این تلاش ها در قبال مسئولیت وجدانی و اخلاقی ما بسیار ناچیز است. حل مساله نیاز به یک اصلاح جدی در روند تفحص تا مراسم دفن دارد.

در جریان دفن شهدا سه نهاد مسوولیت دارند .نهاد اول کمیته جستجوی مفقودین است که تا چندی پیش بخشی از بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح بود و با اتمام ماموریت سردار باقر زاده در آن بنیاد ، مستقل شد . این ستاد فعلا هم کار تفحص را انجام می دهد ، هم شناسایی شهدا را دنبال می کند و هم مکان های دفن شهدا را معین می کند و هم مراسم را برگزار می کند.

نهاد دوم بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است که در وضع فعلی ساختن و نگهداری از یادمان های شهدای گمنام را هم بر عهده دارد.

نهاد سوم بنیاد شهید و امور ایثار گران است که اگر چه قانونا هم پاسخگو و هم خادم خانواده های معزز مفقودین است ولی در چرخه امور مربوط به شهدای گمنام کاملا حذف شده است.بنیاد شهید می تواند مسئولیت جمع آوری علمی و تشکیل بانک دی ان ای نزدیکان مفقود الاثرهای عزیز را بر عهده گیرد و سپس با هماهنگی میان ستاد تفحص و بنیاد دو بانک اطلاعاتی مفقود الاثرها و شهدای تفحص شده مقایسه می شود و با وسواس تمام تلاش می شود شهدا حتی المقدور شناسایی شوند.می توان با تقسیم کار منطقی تری میان این سه نهاد از گمنام دفن شدن شهیدان جلوگیری کرد .

به امید روزی که هیچ شهیدی را به صورت گمنام دفن نکنیم و همه شهیدان نام آورمان را به آغوش خانواده ها باز گردانیم.

 

اخبار اجتماعی - عصر  ایران


ویدیو مرتبط :
شناسایی هویت یکی از شهدای حرم مطهر شهدای گمنام کهف الشهدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد نمایندگان از کراوات زدن مشاور رئیس جمهور



اخبار ,اخبار سیاسی ,لایحه بودجه

 

اخبار سیاسی - تذکر 124 نماینده به عدم اجرای یک بند از لایحه بودجه سال 92/ انتقاد از کراوات زدن مشاور رئیس جمهور

124 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی از عدم اجرای بند 77 لایحه بودجه سال 92 انتقاد کردند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور از سوی هیات رئیسه قرائت شد.

برخی از مهمترین این تذکرات به شرح زیر است:

رسایی نماینده مردم تهران در تذکری به رئیس جمهور از کراوات زدن مشاور رئیس جمهور در مجامع بین المللی که برخلاف عرف و آداب دینی است، انتقاد کرد.

124 نماینده مجلس در تذکری خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان علت عدم اجرای بند 77 لایحه بودجه سال 92 را خواستار شدند.

افتخاری نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عدم نظارت و ساماندهی دفاتر سینمایی و عدم رعایت حرمت ایام الله دهه فجر از سوی هنرمندان انتقاد کرد.

وی همچنین در تذکری به وزیر علوم خواستار رسیدگی به اردوهای دانشگاهی و رعایت عرف دانشگاه شد.

کوچکی نژاد نماینده رشت در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی خواستار پرداخت خسارت ناشی از برف گیلان شد.

نماینده چابهار در تذکری به وزیر امور خارجه از عدم رسیدگی به وضعیت مرزبانان گروگان گرفته شده توسط گروه های تروریستی انتقاد کرد.

جهانگیرزاده، محجوب و قاضی پور نمایندگان ارومیه و تهران در تذکری به وزیر صنعت معدن و تجارت خواستار جمع آوری سیگارهای قاچاق و جلوگیری از روند تسریع قاچاق سیگار شدند.

کارخانه ای نماینده مردم همدان در تذکری به وزیر صنعت معدن و تجارت خواستار کاهش نقش واسطه ها در کالاهای مورد نیاز مردم شد.

وی همچنین در تذکری به وزیر نیرو خواستار اقدام عاجل در خصوص مشکلات استان های کم آب شد.

کارخانه ای همچنین در تذکری به رئیس جمهور از عزل 6 هزار مدیر که موجب بی ثباتی در نظام مدیریتی شده است انتقاد کرد و خواستار توقف این روند تغییر مدیریتی شد.

شوهانی نماینده ایلام در تذکری به وزیر ورزش و جوانان خواستار مقابله با اعمال غیراخلاقی در ورزش شد. این نماینده همچنین در تذکری به وزیر اموراقتصادی و دارایی خواستار جلوگیری افزایش سود بانکها شد.

قاضی پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در تذکری به وزیر امور اقتصادی و دارایی بر دستور تسریع پرداخت سهام عدالت کارگران ساختمانی تاکید کردند.

سبحانی نیا، محجوب و قاضی پور نمایندگان نیشابور، تهران و ارومیه در تذکری به وزیر کشور، دفاع، اطلاعات و امور خارجه خواستار رسیدگی به وضعیت مرزبانان گروگان گرفته شده شدند.

سلیمانی نماینده تهران در تذکری به وزیر علوم بر ضرورت اعزام بازرس برای جلوگیری از خدشه وارد شدن بر ارکان دانشگاه و پیشگیری از فعالیت آشوب طلبان در دانشگاهها تاکید کرد.
اخبار سیاسی - مهر