اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد مجلس از قرنطینه 5 ساله ببر سیبری


نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به حفاظت از گونه‌های نایاب حیات وحش است، بر این باورند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید با جدیت و بسیار زودتر به موضوع خروج ببر سیبری از قرنطینه رسیدگی می‌کردند.

خانه ملت: نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به حفاظت از گونه‌های نایاب حیات وحش است، بر این باورند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید با جدیت و بسیار زودتر به موضوع خروج ببر سیبری از قرنطینه رسیدگی می‌کردند.

بالاخره بعد از گذشت 5 سال نگهداری ببر سیبری در شرایط قرنطینه سازمان دامپزشکی طی روزهای اخیر با اعلام خبری سالم بودن ببر سیبری را تایید و اعلام کرد نیازی به تکرار آزمایش مشمشه روی این حیوان نیست.

موضوع ورود دو قلاده ببر سیبری به کشور به سال 89 برمی گردد که با هدف  احیای نسل ببر در میانکاله از روسیه به کشور وارد شدند که ببر نر به دلیل شرایط نامناسب و تغذیه از گوشت الاغ آلوده به بیماری مشمشه دچار و در نهایت جان خود را از دست داد، پس از آن ببر ماده رادر قرنطینه نگهداری کردند، به گفته فعالان حوزه حیات وحش ببر ماده برای 5 سال است که در جایگاهی غیراستاندارد و با شرایط نامناسب موسوم به قرنطینه نگهداری می‌شود.

کارشناسان حیات وحش تاکید دارند که پس از تایید سلامت ببر سیبری از سوی دامپزشکی باید هر چه سریع تر این گونه نادر جانوری به جایگاه مناسب منتقل شود این در حالی است که به نظر می رسد سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی محافظت از حیات وحش تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده است.

به گفته فعالان حیات وحش، علت کوتاهی سازمان محیط زیست در انتقال ببر سیبری به محیطی مناسب ناشی از آن است که مسئولان  این سازمان ببر سیبری را به مزایده گذاشته و توان مقاومت در برابر پیشنهادات برخی افراد متمول که بدون داشتن شرایط مورد نظر متقاضی نگهداری از این ببر هستند را ندارند.

 اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که هم اکنون مسئولان باغ وحش ارم بدون اینکه نامه سازمان محیط زیست دریافت شده باشد تصمیم بر انتقال حیوان به جایگاه گرفته‌اند و ببر سیبری را برای انتقال بیهوش کرده‌اند.

موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در واکنش به این اقدامات به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت می گوید: یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از گونه های نایاب است که سهل انگاری در این خصوص انعکاس نامناسبی را در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به تعیین تکلیف وضعیت حیات وحش است، معتقد است: مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت باید وضعیت خروج ببر سیبری از قرنطینه را رسیدگی کنند و البته گزارشی هم به فراکسیون محیط زیست مجلس برای رفع ابهامات ارائه کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی دیگر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس می‌گوید: حیات وحش کشور رو به انقراض است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات عاجلانه‌ای نداشته باشد به زندگی خود انسان ها آسیب وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: در جلسه فراکسیون محیط زیست نیز این موضوع مطرح شده و در جلسه هفته آتی فراکسیون با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع پیگیری خواهد شد.

رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند بازنگری در سیاست های خود است، سازمان در خصوص حیات وحش هم باید با تدوین برنامه های مدون و با استفاده از تجارب کشورهای دیگر از بروز آسیب ها جلوگیری کند.

گفتنی است: جایگاه ببر واقع در منطقه حفاظت شده سمسکنده نیز از چند ماه پیش مهیا شده بود که به دنبال درخواست فعالان حیات وحش از معصومه ابتکار انتقال هرچه سریعتر ببر سیبری از قرنطینه نامناسب ارم باید صورت می پذیرفت اما مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است سازمان حفاظت محیط زیست هنوز در جلب رضایت ناصر مهردادی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران با این انتقال موفقیتی حاصل نکرده است.

این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان، احداث جایگاهی جدید برای نگهداری از ببر سیبری با شرایط استاندارد، بالغ بر 80 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

با توجه به تایید سلامت ببر سیبری از سوی سازمان دامپزشکی که با سختی‌‌های بسیار وارد کشور و نگهداری شده است، می طلبید مسئولان سازمان محیط زیست نگاه مسئولانه تری نسبت به این گونه نادر جانوری داشته وزمینه خروج آن را از شرایط نامناسب قرنطینه فراهم می کردند نه اینکه در پی تاخیر در صدور نامه محیط زیست، مسئولان باغ وحش ارم بدون اینکه نامه سازمان محیط زیست دریافت شده باشد تصمیم بر انتقال حیوان به جایگاه بگیرند.


ویدیو مرتبط :
حکومت ببر سیبری( بیشتر ببرهای سیبری، 350 کیلوگرم هستن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید لاریجانی ازتجمع مقابل مجلس



 

 

انتقاد شدید لاریجانی ازتجمع مقابل مجلس

 

رییس مجلس شورای اسلامی، گفت:« روز سه شنبه در موضوع طرح ساماندهی به موسسات آموزش غیردولتی نكاتی را به استحضار رساندم. هر چند به نظر بنده ورود مجلس به این موضوع در شرایط فعلی به مصلحت نبود، اما اولا مجلس و نمایندگان دارای حق رسیدگی به كلیه‌ امور كشور را دارند. ثانیا با توجه به وجود شورای محترم نگهبان در مواردی كه خروج از قانون اساسی رخ دهد موضوع حل خواهد شد و به هیچ‌وجه بن‌بستی در كار وجود ندارد، اما برخی شعارهایی كه روز گذشته اجتماعی كه برخی از عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح كردند به هیچ‌وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود.»

رییس قوه مقننه تصریح كرد:« شعارهایی كه به اینجانب داده شد قاعدتا حجت شرعی دارند و بنده مساله‌ای با آن بیانات ندارم و آن باید بین بنده و خدا باشد، اما توهین به یك نهاد مهم و یك قوه از سه قوه‌ی كشور، نه سنت امام (قدس سره) بود و نه راه و مسلك رهبر معظم انقلاب.»

لاریجانی به تعدادی از شعارهای داده شده در روز گذشته اشاره كرد و گفت:" وای بر این مجلس جاسبی‌گرا"،"مجلس بی‌كفایت حمایت حمایت"،"وكیل جاسبی‌گرا استعفا استعفا"،"مجلس اشرافیت مایه‌ ننگ ملت"،"نماینده جاهل نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم"،"خانه ملت ننگ ملت"،"مجلس بی‌ولایت تعطیل باید گردد"،"مرگ برمنافق"،"مافیای مجلس پیوندتان مبارك" تابلوی كیف انگلیسی را هم برای توهین مجلس آوردند.

رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود كه مخفی باشد، در منظر تمام رسانه‌های داخلی و خارجی این اقدامات صورت گرفت.

وی با طرح این سوال كه «آیا درست است كه قوه‌ مقننه كشور كه مفتخر به اسلامی بودن و ولایی بودن است این‌گونه در معرض ناسزا و دشنام قرار گیرد؟»، گفت: این مجلس را متهم به كیف انگلیسی می‌كنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیل می‌كنید؟ این مجلس خمینی است، این مجلس خامنه‌ای است.

در این هنگام نمایندگان با سردادن الله اكبر خامنه‌ای رهبر و احسنت احسنت سخنان لاریجانی را تایید كردند.

لاریجانی اظهار كرد: این مجلس خامنه‌ای است كه شما درباره‌ او چنین گفتید. آیا این راه و رسم رفتار حزب‌اللهی و ولایی است؟ كجای سنت 30 ساله‌ی انقلاب از لسان امام و رهبر معظم انقلاب كوچك‌ترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ این مصداق بی‌بند و باری گفتاری كه رهبر معظم چند سال پیش انذار دادند، نیست؟ آیا وقت آن نرسیده قدری در رفتار و گفتار خود تجدیدنظر كنید؟

وی افزود: گیریم كه در مصوبه‌ای از صدها مصوبه‌ی مجلس، ایرادی وجود دارد، آیا این حق است این گونه توهین‌های ناحق به مجلس شود؟ بنده ضمن تاسف از این رفتار غیراسلامی و غیرولایی و محكوم كردن این گفتارها نسبت به مجلس شورای اسلامی به این عزیزان جوان نصحیت می‌كنم كه مراقب باشید برای انجام وظیفه‌ی اسلامی خود، دچار ده‌ها لغزش غیراسلامی نشوید و آن مراكزی كه این تجمعات را شكل می‌دهند، به رفتار خود توجه كنند.

نماینده مردم قم در مجلس، گفت: این دفاع از رهبری نیست. رهبری نیازی به این حركات ضعیف ندارد. همه قوا تحت نظر ولایت فقیه هستند و مفتخرند.

به گزارش ایسنا، این بخش سخنان دكتر لاریجانی با الله اكبر، خامنه‌ای رهبر و مرگ بر ضد ولایت فقیه نمایندگان همراه شد.

در ادامه‌ی لاریجانی افزود: مجددا عرض می‌كنم در شرایط فعلی كشور به هیچ‌وجه این‌گونه كشمكش‌ها را به مصلحت جامعه نمی‌دانم. زمان همدلی و مقاومت است نه تفرقه و تخریب و متاسفم كه این‌گونه اقدامات و شعارها، مستمسكی برای رسانه‌های بیگانه فراهم كرد كه به اختلافات دامن بزنند.

لاریجانی همگان را به وحدت دعوت كرد و گفت: در شرایط آرام و متعادل، كشور می‌تواند از حقوق ملت دفاع كند. درست است كه شورای انقلاب فرهنگی نهاد محترمی است اما مجلس شورای اسلامی یك قوه‌ی كشور است و احترام همه‌ی نهادها و قوا، دال به فهم درست راه رهبری است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح كرد: ضمنا همان‌گونه كه روز گذشته هم بیان شد اگر برخی دوستان نصیحت حقیر را می‌پذیرفتند و از طرح موضوع منصرف می‌شدند، به صلاح مجلس و كشور بود، اما فعلا هم با تدبیر موضوع حل خواهد شد؛ و بی‌جهت نباید به این مساله چه داخل مجلس و چه بیرون آن دامن زد؛ و ان‌شاءالله از طریق درست و قانونی موضوع حل خواهد شد.

لاریجانی در پایان از نمایندگان مجلس خواست نسبت به این مسائل با مدارا عمل كنند.

در پایان نطق لاریجانی، باز هم سخنان وی با احسنت گفتن نمایندگان همراه شد...../تحلیل:ایسنا