اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد فیس بوکی مشاور روحانی از صداوسیما


مشاور فرهنگی رییس جمهوری و نماینده وی در شورای نظارت بر صدا و سیما در مطلبی در صفحه فیس بوک خود از عملکرد این سازمان انتقاد کرد.

خبرگزاری ایرنا: مشاور فرهنگی رییس جمهوری و نماینده وی در شورای نظارت بر صدا و سیما در مطلبی در صفحه فیس بوک خود از عملکرد این سازمان انتقاد کرد.

 حسام الدین آشنا در این یادداشت به قانون حق پاسخگویی افراد در صدا و سیما از این رسانه به سبب اجرایی نکردن قوانین اشاره و آن را مورد نقد قرار داده است.

وی در صفحه شخصی فیس بوک خویش نوشته است:

در جلسه 23/11/88 مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الحاق یک ماده و پنج تبصره به قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود مطرح و پس از بحث و بررسی های مبسوط در مورد پیشنهاد کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک ماده و دو تبصره به شرح ذیل به قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ماده (30) افزوده شد و شماره ماده (30) به ماده (31) اصلاح می شود.

ماده30 – چنانچه در برنامه های پخش شده سازمان (اعم از خبری، گزارشی، تولیدی در قالب های مختلف بیانی – تصویری و نمایشی) از شبکه های محلی، سراسری و بین المللی و یا در اطلاعیه های صادره از سوی آن سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افترا یا خلاف واقع نسبت به هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد مراحل ذیل برای احقاق حق طی خواهد شد.

- مدعی می تواند اعتراض خود را کتبا به سازمان صداوسیما منعکس نماید. سازمان صداوسیما در صورت قبول اعتراض ظرف 24 ساعت پاسخ را به صورت عادلانه و حداقل دو برابر زمان اصل مطلب که از پنج دقیقه کمتر نباشد در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به صورت رایگان پخش نماید.

- چنانچه سازمان صداوسیما از اجرای مصوبه شورای نظارت خودداری نماید و یا شاکی نسبت به نظر شورای نظرات معترض باشد بنا بر شکایت شاکی، شعبه خاصی که به این منظور تشکیل می شود، نسبت به موضوع خارج از نوبت (حداکثر یک هفته) رسیدگی و حکم مقتضی را بر اساس این قانون صادر خواهد نمود، صداوسیما مکلف است نظر دادگاه را ظرف 24 ساعت اجرا کند و در صورت عدم اجرای حکم، متخلف به مجازات مستنکف از اجرای حکم دادگاه محکوم خواهد شد. شورای نظارت موظف است برای تحقق وظایف مندرج در این قانون سازوکار لازم را فراهم سازد.

تبصره 1- اگر سازمان علاوه بر پخش پاسخ مذکور، مطالب یا توضیحات مجددی را که متضمن توهین، افتراء یا تحریف باشد، پخش نماید، ذینفع حق پاسخگویی مجدد دارد. پخش قسمتی از پاسخ یا افزودن مطالبی به آن در حکم عدم پخش است.

تبصره 2- مصوبه مذکور مانع از پیگیری مستقیم شاکی نسبت به سایر جمات کیفیت از طریق دادگاه نخواهد بود.

آیا تا به حال یک بار سراغ دارید که به این مصوبه عمل شده باشد یا بر اساس آن صدا و سیما اصلاحیه ای را پخش کرده باشد؟


ویدیو مرتبط :
انتقاد صریح رشیدپور از فیس‌بوکی‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به انتقاد مشاور روحانی از صداوسیما


بیژن نوباوه دبیر و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اظهارداشت: اعضای این شورا نسبت به اظهارات یکی از نمایندگان دولت، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعتراض خود را اعلام خواهند کرد.

خبرگزاری فارس: بیژن نوباوه دبیر و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اظهارداشت: اعضای این شورا نسبت به اظهارات یکی از نمایندگان دولت، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعتراض خود را اعلام خواهند کرد.

نماینده تهران تأکید کرد: اظهارات اخیر حسام‌الدین آشنا درخصوص عملکرد شورای نظارت نشان می دهد که وی از حداقل روابط و مقررات دولتی بی‌اطلاع است چون نظراتشان به نوعی زیر سوال بردن دولت که اعضایی در این شورا دارد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اعتراض غیرمسئولانه مشاور رئیس‌جمهور به دلیل عدم تحقق برخی از مطالبات وی از شورای نظارت صورت گرفته و این شورا چنین اظهاراتی را نظرات رسمی دولت تلقی نمی‌کند.

نوباوه در ارائه نظرات خود به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از نظرات حسام‌الدین آشنا، اعلام‌کرد: متأسفانه آقای آشنا از حداقل اطلاعات درخصوص عملکرد صد درصد موفق شورای نظارت در تحلیل محتوا و اجرا در عملکرد سازمان صداوسیما که طی ده‌ها مجلد کارشناسی منتشر شده بی‌اطلاع است و آن را نادیده گرفته است.

وی افزود: اظهارات حسام‌الدین آشنا در مورد شورای نظارت نظیر نظرات ایشان درخصوص آقای سریع‌القلم و مشاور رئیس‌جمهور نبودن وی است.

نماینده تهران از حسام‌الدین آشنا خواست ضمن عذرخواهی از این شورا نسبت به اظهارات غیرمسئولانه، دقت بیشتری داشته باشد و مطالعه کافی را در مورد اظهار نظرات خود به خرج دهد.

دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما افزود: اگر این شورا که در بالاترین سطح اجرایی و با حضور اعضایی از قوه مقننه، قضاییه و مجریه برگزار می‌شود صرفا گعده‌ای بیهوده است چرا ایشان دائما اصرار دارد که مشروح مذکرات شورای نظارت در اختیار وی قرار گیرد تا بتواند از آن در جهت اهداف خود استفاده کند.

وی در پایان تأکید کرد: بهترین روش برای برخورد با اظهارات غیرمسئولانه و غیر واقعی آقای آشنا شکایت شورا به آقای رئیس‌جمهور و جایگزینی فردی در مقام ایشان با اعتقاد به جایگاه قانونی شورای نظارت است.

بر این اساس حسام‌الدین آشنا، نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما در مراسم رونمایی از یک کتاب گفت: «شورای نظارت فعلی هیچ نیست و جنبه تشریفاتی دارد؛ این شورا هیچ قدرت اجرایی و نظارتی ندارد و فقط دو هفته یک بار شش نفر دور هم می‌نشینند و گعده می‌کنند و هیچ تضمینی بر اجرای مصوبات شورا در سازمان صداوسیما وجود ندارد.