اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد ظریف از اسلام ستیزی در غرب


دیدار یان الیاسون قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

خبرگزاری مهر: وزیر امورخارجه کشورمان، از اسلام‌ستیزی در غرب و استانداردهای دوگانه در تعامل با حقوق شهروندان آسیایی انتقاد کرد.

«مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا بعدازظهر امروز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و مسائل منطقه ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به نتایج برجام اظهار داشت: آثار و نتایج برجام را باید به طور جدی در چهارچوب مفاد آن مورد توجه قرار دارد و ساختارهای آن را به شکلی منطقی و اصولی تطبیق کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات مخاطره‌آمیز ناشی از افزایش خشونت و افراط‌گرایی در سوریه گفت: روند افراط‌گرایی در سوریه زمام امور خشونت را به اوج خود رسانیده است و مردم، زنان و کودکان را آواره به سمت اروپا روانه ساخته است، به دور از واقع‌گرایی، مردم بی‌گناه سوریه را با دشواری‌های بی‌شماری مواجه ساخته است و ما همواره تأکید می‌کنیم بحران سوریه، تنها راه حل سیاسی دارد .

وی با استقبال از تعمیق همکاری‌های اقتصادی و گفتمانی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما فرصتهای زیادی در پرتو نتایج برجام فراروی بخش‌های اقتصادی دو طرف پیش‌بینی می‌کنیم و از گسترش گفتگوهای پارلمانی بین جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا در چهارچوب اصول بنیادین مورد قبول پارلمانهای دو کشور و احترام بر ارزشهای متقابل، استقبال می‌کنیم.

ظریف افزود: به طور طبیعی دستور کار هر طرف متناسب با مقتضیات خود متمایز است؛ از دیدگاه ما اسلام‌ستیزی در غرب و استانداردهای دوگانه در تعامل با حقوق شهروندان آسیایی و آفریقایی در غرب، یک پدیده جدی برای گفتمان است.

مارتین شولتز: روند سرمایه‌گذاری اروپا در ایران گسترش می‌یابد

بر اساس این گزارش، مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز با تشریح رویکردهای اتحادیه و پارلمان اروپا اظهار داشت: ما تـأکید داریم که جمهوری اسلامی ایران بازیگری مهم برای حل مناقشات منطقه ای بوده است و نقش آن در برقراری صلح و ثبات، غیرقابل انکار است و حضور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس های بعدی وین حائز اهمیت است .

وی با اشاره به همکاریهای رو به گسترش پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا افزود: ما همکاریهای پارلمانی خوبی را با مجلس شورای اسلامی ایران داریم و آمادگی داریم با راهکارهای جدید این همکاری‌ها را گسترش دهیم .

مارتین شولتز با اشاره به روند گسترش همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا گفت: ما از همکاری‌های اقتصادی، مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری اروپا در جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و این روند را در چهارچوب نتایج برجام گسترش خواهیم داد


ویدیو مرتبط :
سیاستهای غرب گرایانه دولت باکو و اسلام ستیزی دولت آذربایجان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد از ظریف به خاطر برخی الفاظ علیه غرب


محمد نعیمی پور از اعضای سابق حزب مشارکت در یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به ظریف نوشت: دیپلماسی و مذاكره ادبیات خاص خود را دارد و توجه به تاثیر عمیقی كه برخی بازیگران می‌توانند بر این مذاكرات داشته باشند و آن را از مسیر منافع ملی كشورهای طرف گفت‌وگو به نفع خودشان خارج كنند.

محمد نعیمی پور از اعضای سابق حزب مشارکت در یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به ظریف نوشت:

دیپلماسی و مذاكره ادبیات خاص خود را دارد و توجه به تاثیر عمیقی كه برخی بازیگران می‌توانند بر این مذاكرات داشته باشند و آن را از مسیر منافع ملی كشورهای طرف گفت‌وگو به نفع خودشان خارج كنند، حساسیت این ادبیات و پایبندی به تعهدات طرفین را دو چندان می‌كند و لذا نباید فشارهای سیاست داخلی و افكار بخشی از فعالین سیاست داخلی باعث انحراف از ادبیات دیپلماتیك شود و لذا استفاده از ادبیاتی كه ممكن است برخی را خشنود كند، حتی در یك مصاحبه تلویزیونی جایز نیست. مثلا استفاده از جملات و یا كلماتی علیه كشورهای طرف مذاكره كه مطلوب برخی بازیگران سیاست داخلی است، اما در عرف دیپلماسی حرفه‌ای جایگاهی ندارد.

نباید تحت هیچ شرایطی حتی فشارهای سیاسی فضاسازی (بخوانید شانتاژ سیاسی) و هیاهوهایی كه در چند سال گذشته كشور شاهد آن بوده، ادبیات شما و دوستان‌تان آلوده شود.

توجه داشته باشید مذاكره ادامه دارد و شما و یاران‌تان در چشم رقیب یك وزیر خارجه و دیپلمات كاركشته و باشخصیت هستید و این وجهه كمك موثری برای شما و ملت است تا مذاكرات تا انتها بهتر پیش برود، تحت فشار قرار دادن و وادار كردن شما به استفاده از كلماتی كه فقط دل برخی افراد را خنك می‌كند، شایسته نیست.