اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید مطهری از سخنان وزیر اطلاعات: با لطف به خاتمی گفته‌اند، حصرت نکرده‌ایم/ پیش بینی های هاشمی درست درآمد



علی مطهری,اخبار سیاسی,سخنان وزیر اطلاعات,خاتمی

انتقاد شدید مطهری از سخنان وزیر اطلاعات: با لطف به خاتمی گفته‌اند، حصرت نکرده‌ایم/ پیش بینی های هاشمی درست درآمد، نامه اش به رهبری تاریخی بود

حرف‌های وزیر اطلاعات، شایبه تشویش اذهان عمومی و تنش‌زایی را به وجود می‌آورد. همین‌که مقام دولتی به‌ویژه وزیر اطلاعات هشدار داده‌اند، که فتنه‌ای در راه است، ناخواسته می‌تواند بسترساز ایجاد فتنه شود. وزیر اطلاعات باید با تدبیر بیشتری حرف بزند. این‌طور صحبت کردن درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از ذخایر نظام و انقلاب هستند، امر پسندیده‌ای نیست.

انتخاب :علی مطهری، نماینده مجلس تاکید دارد که وضعیت موضعگیری تمام مسوولان تا روزهای منتهی به انتخابات باید به سمت‌وسویی هدایت شود که ما در 24 خرداد شاهد مشارکت حداکثری شهروندان پای صندوق‌های رای باشیم و سخنانی که شایبه تهدید و تعیین‌تکلیف از آن استنباط می‌شود، خلاف  سخنان نوروزی مقام معظم رهبری است که حاوی تاکید بر حضور طیف‌های گسترده در انتخابات پیش رو است.

او معتقد است که سخنان اخیر وزیر اطلاعات اظهارنظر شخصی بوده و امیدوار است که از این‌دست اظهارنظرها در آستانه انتخابات کمتر به گوش رسد.

در ادامه گفتگوی "شرق" با علی مطهری را می‌خوانیم:

‌سخنان وزیر اطلاعات را خوانده‌اید؟

 بله، اول اینکه حرف‌های وزیر اطلاعات، شایبه تشویش اذهان عمومی و تنش‌زایی را به وجود می‌آورد. همین‌که مقام دولتی به‌ویژه وزیر اطلاعات هشدار داده‌اند، که فتنه‌ای در راه است، ناخواسته می‌تواند بسترساز ایجاد فتنه شود. وزیر اطلاعات باید با تدبیر بیشتری حرف بزند. این‌طور صحبت کردن درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از ذخایر نظام و انقلاب هستند، امر پسندیده‌ای نیست. 

‌البته ایشان در سخنانشان به‌طور مشخص به نام کسی اشاره نکرده‌‌اند؟ 

خب گاهی نشانه‌ها خیلی واضح است و نیازی به نام بردن نیست. هر فردی که این متن را بخواند می‌فهمد که منظورشان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است. در مورد جمله‌ای که گفته‌اند آن کسی که حوادث امروز را پیش‌بینی کرده در فتنه دست داشته، باید بگویم که بهتر است وزیر اطلاعات به این مطلب بپردازند که آیا پیش‌بینی درست از کار درآمده یا نه؟ 

‌شما چه پاسخی به همین سوال می‌دهید؟

به نظرم پیش‌بینی‌ها درست از کار درآمده و اتفاقا نامه آقای هاشمی به مقام معظم رهبری نامه‌ای تاریخی بود. ‌در جایی از سخنان، حجت‌الاسلام مصلحی گفته‌اند که «یک فردی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دلیل یکسری مسایل او را همانند دو نفر دیگر محصور نکرده، برای او امر اشتباه نشود که انقلاب فراموش کرده این آقا چه نقشی در فتنه ایفا کرده است.»

در چارچوب وظایف قانونی وزیر اطلاعات، حصر برخی افراد، موضوعی نیست که ایشان مجاز باشند در سخنانشان به‌صراحت به آن اشاره و شخصیت دیگری را تهدید به حصر کنند. آقای مصلحی با سخنان اخیرشان طوری درباره حصر حرف زده‌اند که انگار با نوعی لطف به آقای خاتمی گفته‌اند که تا به حال حصرشان نکرده‌ایم این در حالی است که «حصر» نیازمند مقدمات قضایی و حکم رسمی و قانونی نهادهای مسوول است.

‌اما ایشان اشاره‌ای به نام آقای خاتمی هم نداشته‌اند؟ 

ببینید مصداق سخنان وزیر اطلاعات برای همه مشخص است. 

‌آیا فکر می‌کنید این حرف‌ها تاثیری بر افکار عمومی داشته باشد؟ 

وزیر اطلاعات باید توجه داشته باشند که این حرف‌ها را خطاب به شخصیتی مطرح کرده‌اند که از جانب مقام معظم رهبری به ریاست مجمع‌تشخیص مصلحت نظام برگزیده شده‌اند و مجمع مصحلت نیز نهادی حساس و تاثیرگذار در روند انقلاب و نظام بوده و صلاح نیست که در آستانه انتخابات بخواهیم اتهامی درباره رییس‌مجمع آن مطرح کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که نباید به مسوولان کشور توهین شود و چه کسی از هاشمی‌رفسنجانی دلسوزتر و قدیمی‌تر برای نظام بوده است؟

‌آیا این سخنان تاثیری بر تصمیم‌گیری رای‌دهندگان خواهد داشت؟

در برگزاری انتخابات، ملاک نظر و رای مردم است. واقعیت آمار و نظرسنجی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که با وجود همه تخریب‌هایی که علیه هاشمی و خاتمی مطرح شده، این دو شخصیت، در راس نظرسنجی‌ها بوده و از اقبال مردمی خوبی برخوردار هستند.

حال سوال من این است که وقتی مقام معظم رهبری سال 92 را سال حماسه سیاسی نامگذاری می‌کند، مگر چیزی جز حضور مردم می‌تواند تولید حماسه کند؟ وقتی شواهد و دلایل مستند نشان می‌دهد که این افراد جایگاه مردمی دارند، نمی‌شود به این سادگی آنها را با این ادبیات که از بار سیاسی معناداری برخوردار است، مورد خطاب قرار داد. ‌

شما بر این باورید که این سخنان پیامی برای این دو نفر دارد؟ 

این سخنان نظرات شخصی ایشان است. توصیه من به آقای خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی هم این است که برای مردم و ایجاد حماسه سیاسی و تاکید مقام معظم رهبری بر حضور تمام جناح‌های سیاسی در انتخابات، به صحنه آمده و گزینش اصلح را به رای مردم واگذار کنند و به این قبیل موضع‌گیری‌ها اعتنایی نکرده و به آنچه مصلحت جامعه است عمل کنند. نباید این شایبه نزد افکار عمومی شکل بگیرد که گویی قرار است برخی کاندیداهای احتمالی مورد شماتت قرار گیرند. تا از نامزدی منصرف شوند و رقیب، از زحمت رقابت با آرای آنان، رها شود.

‌برداشت افکار عمومی را از این وضعیت چگونه می‌بینید؟

حماسه سیاسی جایی شکل می‌گیرد که شور و هیجان انتخاباتی به وجود بیاید و مردم از گروه‌های مختلف فکری بدانند که می‌توانند به نامزد مورد نظرشان رای دهند و احساس کنند که در میان کاندیداها افرادی هستند که در چارچوب قانون اساسی وضعیت امیدوارکننده‌ای در جامعه به وجود می‌آورند و حضورشان موجب تغییر و تحول می‌شود.

اگر این‌طور نباشد شاید گروهی از مردم هم در تصمیم‌شان برای مشارکت مردد شوند و این اصلا خواسته مقام معظم رهبری نیست. به‌عنوان یک نماینده مجلس باید تاکید کنم که سخنان اخیر وزارت اطلاعات در مجلس را پیگیری خواهیم کرد تا مشخص شود منظور ایشان از این حرف‌ها چه بوده است؟/انتخاب

 

 

 


ویدیو مرتبط :
رای هاشمی-خاتمی-مطهری به روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد توکلی از وزیر اطلاعات:سخنان مصلحی درباره هاشمی در شان وزیر اطلاعات نبود



سخنان مصلحی درباره هاشمی,احمد توکلی

احمد توکلی:

سخنان مصلحی درباره هاشمی در شان وزیر اطلاعات نبود/ وزیر محترم مسائل سیاسی را به سیاستمداران واگذار کند

توکلی با اشاره به سخنان اخیر وزیر اطلاعات درباره نقش داشتن هاشمی رفسنجانی در فتنه سال 88 که البته بدون نام بردن از وی مطرح شد، با بیان اینکه مواضع بنده در قبال آقای هاشمی مواضعی تاریخی است و همه آن را می دانند و حوادث فتنه 88 بر انتقادات من نسبت به وی افزوده است، گفت: سخنان آقای مصلحی صرف‌نظر از صحیح یا نادرست بودن در شان ایشان نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان اخیر وزیر اطلاعات درباره نقش داشتن هاشمی رفسنجانی در فتنه سال 88 که البته بدون نام بردن از وی مطرح شد، با بیان اینکه مواضع بنده در قبال آقای هاشمی مواضعی تاریخی است و همه آن را می دانند و حوادث فتنه 88 بر انتقادات من نسبت به وی افزوده است، گفت: سخنان آقای مصلحی صرف‌نظر از صحیح یا نادرست بودن در شان ایشان نبود.

احمد توکلی در  گفتگو با خبرنگار مهر درباره سخنان اخیر وزیر اطلاعات اظهار کرد: کسی که عهده دار مسئولیت وزارت اطلاعات است حتماً می داند که موضع گیری وزیر این وزارتخانه در خصوص مسایل سیاسی با ماده 2 قانون تاسیس وزارت اطلاعات مصوب سال 1362 مجلس شورای اسلامی ناسازگار است.

وی افزود: البته مواضع بنده در قبال آقای هاشمی مواضعی تاریخی است و همه آن را می دانند. من همچنان یکی از منتقدان آقای هاشمی رفسنجانی هستم و حوادث فتنه 88 بر این انتقادات افزود. اما وزیر اطلاعات وظیفه قانونی اش در خصوص تامین امنیت و آرامش در جامعه است و باید از اظهارنظرها و اتخاذ رویکردهایی که بوی سیاسی می دهد، پرهیز کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: سخنانی که اخیراً وزیر اطلاعات درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته نوعی برداشت سیاسی را با خود به همراه داشته است و البته با مواضعی که رهبر معظم انقلاب در خصوص آقای هاشمی گرفته اند، ناسازگار است.

توکلی ادامه داد: متاسفانه عملکرد نادرست و زیان‌بار آقای احمدی نژاد به خصوص در طول سال های اخیر زمینه ای فراهم کرده است که برخی از مسئولان گذشته، کارکرد خود را فراموش کنند. با همه این احوال وزیر محترم اطلاعات باید شان قانونی خود را رعایت کرده و مسائل سیاسی را به سیاستمداران واگذار کند./مهر