اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید از دولت بابت واردات بی‌رویه


رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با انتقاد از عدم توجه دولت به رعایت قوانین بودجه در تعیین نرخ تعرفه موثر بخش کشاورزی، گفت: واردات محصولات کشاورزی موجب رانت در بازار شده است، ضمن اینکه مجلس 10 محصول خاص را به دولت اعلام کرد تا درباره آنها با تدبیر عمل شود اما بازهم می‌بینیم که این محصولات به کشور وارد می‌شوند.

حسین نجابت در جمع خبرنگاران در خصوص واردات میوه در فصل برداشت، گفت: در بودجه سال 88 و 89 عنوان شده است که تعرفه موثر بخش کشاورزی باید مانند خودرو باشد اما دولت به آن عمل نکرده است.

وی افزود: 10 محصول خاص از سوی مجلس به دولت اعلام شد تا در مورد آنها با تدبیر عمل شود اما بازهم می بینیم که این محصولات به کشور وارد می شوند.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر برای چند سال محصول داخلی به بازار عرضه شود و تنظیم بازار و مدیریت قیمت براساس محصولات داخلی انجام گیرد، مشکلات حل خواهد شد و نیازی به واردات نیست، زیرا ایران جزو 10 کشور برتر در تولید محصولات باغی و زراعی است.



نجابت با بیان اینکه واردات باعث رانت شده است، افزود: عدم تمرکز در ساختار دولت باعث شده است که هنوز مشخص نباشد که تصمیم نهایی واردات با وزارت بازرگانی است یا جهاد کشاورزی.

وی با اشاره به سال جهاد اقتصادی، تصریح کرد: برای پیاده سازی جهاد اقتصادی در بخش کشاورزی باید در حوزه واردات وارد شد و تمرکز را بر تصمیم گیریها و پذیرش مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات گذاشت، زیرا نمی توان توقع داشت که وارداتی انجام نگیرد اما رفاه وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی واردات به عنوان موضوعی برای رانت اقتصادی باشد، بازار محصولات کشاورزی با معضلاتی روبرو می شود که اکنون وجود دارد.

نجابت با بیان اینکه هنوز متولی ثبت سفارش مشخص نیست، تصریح کرد: اگر محصولات داخلی بابازارهای جهانی رقابت درستی نداشته باشند کشاورزی دچار رکود کیفی می شود بنابراین باید این رویکرد اصلاح شود.

وی درپایان بیان کرد: شاید با کاهش تعرفه 90 درصدی به 4 درصد در بازار تعادل ایجاد شود اما این تعادل به چه قیمتی به دست می آید.

منبع : مهرنیوز
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید دکتر شیری آذر از دولت در مورد بیکاری جوانان و سرمایه گذاری دولت در شهر تبریز در صحن علنی شورای شهر!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید از برنامه جدید دولت برای گرانی ارز



رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه به شدت با تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی مخالف هستیم، گفت: آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000 و 3000 تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند.

ارسلان فتحی پور  درخصوص تک نرخی شدن ارز اظهارداشت: به شدت با این کار در شرایط فعلی مخالف هستم.

وی دربیان علت مخالفتش با تک نرخی شدن ارز، این سئوال را مطرح کرد که آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000 و 3000 تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند؟!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با گرانی ارز در شرایط فعلی، قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ در بازار چند برابر افزایش و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مسئولان باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تامین معیشت مردم را در اولویت کارهای خود قرار دهند، نه اینکه با اعمال سیاستهای نادرست وضعیت معیشتی مردم را سخت تر کنند.

نحوه تخصیص ارز مرجع

نماینده مردم کلیبر (آذربایجان شرقی) در مجلس با تاکید برعدم افزایش نرخ ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی و داروها، گفت: باید نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ و همچنین داروها همان نرخ 1226 تومان باشد و این ارز از طریق مبادی ذیربط به صورت سهمیه ای توزیع شود.

1700 تومان ؛ نرخ ارز برای واردات کالاهای واسطه ای

وی با بیان اینکه نرخ ارز برای واردات کالاهای واسطه ای باید بین 1600 تا 1700 تومان درنظرگرفته شود، گفت: همچنین برای واردات کالاهای لوکس و تجملاتی نیز باید ارز با نرخ آزاد (درحدود 2000 تومان) در نظر گرفته شود.

فتحی پور در ادامه درخصوص وضعیت طرح 9 ماده ای خود برای ساماندهی سیستم ارزی و بازار داخلی کشور عنوان کرد: درحال حاضر این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس درحال بررسی کارشناسی است و درآینده ای نزدیک به تصویب خواهد رسید.

نامه نگاری بهمنی با فتحی پور

وی با اشاره به پیام‌های کتبی و شفاهی برخی از دولتمردان، گفت: هم اکنون که این طرح را ارائه کرده ایم، مسئولان دولتی می گویند که این کار را انجام داده اند و نیازی به ارائه چنین طرحی نبود!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با با بیان اینکه امشب (دوشنبه شب) برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مهمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود، گفت: منتظر ارسال دعوت نامه از سوی بانک مرکزی هستیم تا با آنها هم جلسه ای را برگزار کنیم.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این، با اعلام قطعی شدن تغییر نرخ ارز 1226 تومانی، از اعلام نرخ جدید ارز (تک نرخی) تا 10 روز آینده خبر داده و گفته است: کمبود ارزی برای تک نرخی شدن ارز نداریم./خبرگزاری مهر