اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد جلیلی از تحریم ها/تاکید بر غنی سازی/درخواست تنفس از سوی اشتون



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

باقری مطرح کرد:

انتقاد جلیلی از تحریم ها/تاکید بر غنی سازی/درخواست تنفس از سوی اشتون

معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت:امروز نحستین روز نشست با گروه 5+1 در 2 نوبت صبح و عصر بین 2 طرف انجام گرفت. در جلسه صبح جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقات استانبول 2 و گفت وگوی های معاونین، چارچوب جامعی را برای ارائه به گروه 5+1 بصورت دقیق تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مسکو وی با بیان اینکه  این چارچوب قبلا در نشست بغداد هم گفته شده بود تاکید کرد: در نشست امروز به صورت دقیق تر و جزئی تر این پیشنهادها مورد تبیین قرار گرفت.

باقری با اشاره به مفاد و محورهای 5 گانه پیشنهادی به 5+1 اظهار داشت: همچنین محورهای 5 گانه ایران مجددا ارائه شد. حضور راهنمای مورد توافق 2 طرف و ساختار شکلی فرآیندها و گام های متقابل از محورهای مورد ارائه در نشست صبح بوده است.

وی درباره بخش گام های متقابل از پیشنهاد 5 گام به 5+1 اشاره کرد و گفت: درباره گام های متقابل بطور مشخص 5 گام اساسی پیشنهاد شد و نتیجه هر گام و همینطور اقداماتی که هر طرف باید انجام دهند ارائه شد.ایران معتقد است این 5 گام به هم پیوسته و به صورت یک بسته کامل و به هم تنیده باید دنبال شود.

معاون جلیلی ادامه داد:در گام های متقابل مطرح کردیم که حق غنی سازی برای ایران به عنوان عضو مسوول ان پی تی مورد تاکید ایران است همینطور اقدام های شفاف ساز و اعتماد ساز و همکاری جویانه برا ی طرف مقابل در عرصه های هسته ای و غیر هسته ای مطرح شد.

به گفته باقری، جلیلی امروز تاکید کرد که راهکار اصلی پیشرفت مسائل هسته ای نشست، این است که طرف مقابل به اعتماد ملت ایران پاسخ شایسته دهد و اشتباهات قبلی خود در عرصه های مختلف را جبران کنند.

باقری در ادامه به مذاکرات جلسه عصر اشاره کرد و گفت:در جلسه عصر نیز ایران با بحثی منطقی و فنی و حقوقی و بر اساس واقعیت ها پاسخ جامعی به پیشنهاد های 5+1 که در بغداد ارائه کرده بود داد.

وی ادامه داد:ما صبح و عصر 2 گفت وگوی بسیار جدی و سازنده داتشیم. در عرصه های مختلف چه درباره پیشنهاد خودمان و چه نقد پیشنهاد طرف مقابل در چارچوب معیارهای قانونی صحبت کردیم.در جلسه عصر به طور دقیق و بر اساس مفاد اساسنامه آژانس و مفاد منشور سازمان ملل متحد غیرقانونی بودن موضوع ارجاع پرونده فعالیت هسته ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت را بصورت تفصیلی بیان کردیم همینطور درباره غیرقانونی بودن قطعنامه های تحریمی شورای امنیت نیز به صورت تفصیلی نظرات خود را عنوان کردیم.

وی درباره ادامه مذاکرات در روز سه شنبه نیز خاطر نشان کرد: پس از پایان سخنان جلیلی خانم اشتون به نمایندگی از 6 کشور و با تشکر از تببین دیدگاه های ایران درخواست کرد تا طرف ایرانی فردا را هم زمان دهند تا گروه 5+1  پاسخ خود را بررسی  و مطرح کند./مهر


ویدیو مرتبط :
1392/12/01:تاکید روس ها بر حق غنی سازی ایران...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد عبدالله رییس جمهوری ترکیه گل از تحریم های ایران



 

 

انتقاد عبدالله رییس جمهوری ترکیه گل از تحریم های ایران

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه  کارایی تحریم های بین المللی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را زیر سوال برد .

گل در مصاحبه با روزنامه " وال استریت ژورنال " آمریکا با اشاره به اینکه ترکیه اساسا با گسترش سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه مخالف است گفت : " ترکیه برای بازداشتن ایران از تولید سلاح های هسته ای و حل صلح آمیز بحران اتمی ایران همکاری فعالی با آمریکا و دیگران دارد ."

عبدالله گل که برای شرکت در شصت و پنجمین  اجلاس سالانه مجمع عمومی  ملل متحد به نیویورک سفر کرده است با اشاره به اینکه ترکیه به  اجرای تحریم های اعمالی علیه ایران وفادار است ، در عین حال افزود : " در مجموع تنبیه اقتصادی ایران سازنده نیست ، چرا که این تحریم ها و تنبیه ها تخم کینه و دشمنی را بین مردم می افکند .  "

گل با اشاره به اینکه کشورش از تسلیح اتمی ایران نفعی نمی برد واتفاقا به عنوان یک کشور همسایه ایران ، ترکیه در صورت مجهز شدن ایران به سلاح اتمی امنیت و ثبات منطقه را در خطر خواهد دید ، افزود : " اگر شما ثبات نداشته باشید طبیعتا نمی توانید همکاری اقتصادی ( با دنیا ) داشته باشید .

رییس جمهوری ترکیه در عین حال افزود : " ما به عنوان کشور همسایه عراق از جریان جنگ امریکا علیه عراق صدمات زیادی دیدیم و نمی خواهیم بار دیگر این صدمات با جنگ ایران و آمریکا برایمان تکرار شود .

عبدالله گل همچنین با اشاره به اینکه اقدام اسراییل در حمله به کاروان آزادی غزه و کشتن 8 شهروند ترکیه در کشتی مرمره خلاق حقوق و مقررات بین المللی بود ، افزود که تا زمانی که حکومت اسراییل بابت این اقدام عذرخواهی  نکند و به جبران صدمات وارده نپردازد ، آنکارا روابط خود با دولت تل آویو را عادی نخواهد کرد .

رییس جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره دلیل لغو دیدار خود با شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملل متحد و اینکه آیا لغو این دیدار به دلیل نپذیرفتن  موضوع عذرخواهی از سوی پرز بوده است یا نه ؟ با رد این موضوع گفت : من هیچ دیداری را لغو نکردم چرا که اساسا قبلا هیچ توافقی درباره انجام شدن این دیدار نشده بود .

گل با رد این مساله که کشورش روز به روز از جهان غرب دورتر و به کشورهایی چون ایران و سوریه نزدیک تر می شود ، گفت که ترکیه خواهان حفظ روابط نزدیک خود باغرب است و اصلاح قانون اساسی این کشور و دموکراتیک تر شدن این قانون اقدامی  در راستای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و برداشتن موانع موجود بر سر راه عضویت ترکیه در کلوپ اروپایی است .

گل افزود : " مسیر و جهت گیریهای ترکیه در این زمینه  کاملا  روشن است ...../تحلیل:عصرایران