اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد تند سلیمی‌نمین از احمدی‌نژاد: عقب‌گرد جامعه، سوءاستفاده از مردم، بروز قانون‌گریزی



انتقاد تند سلیمی‌نمین از احمدی‌نژاد,احمدی‌نژاد

انتقاد تند سلیمی‌نمین از احمدی‌نژاد: عقب‌گرد جامعه، سوءاستفاده از مردم، بروز قانون‌گریزی

وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد از توده‌های مردم سوءاستفاده کرد، عنوان کرد: او وانمود می‌کرد که خدمتگزار مردم است اما در اصل رویکردی طلبکارانه داشت.

هرچند برخی معتقد هستند که او به دنبال همراه کردن مردم برای روی کار ماندن خودش است، ولی برخی دیگر معتقد هستند که او از توده‌های مردم استفاده ابزاری کرده است

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: برخی افراد فکر می‌کنند اگر در دولت روحانی نتیجه دلخواه آنها حاصل نشد، باید بار دیگر احمدی‌نژاد را روی کار بیاورند ولی این درست نیست.

 عباس سلیمی‌نمین در چهاردهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه در دور اول دوران احمدی‌نژاد ما اطلاع چندانی از نحوه عملکرد او نداشتیم، اظهار کرد: با این حال با تلاش اصولگرایان، احمدی‌نژاد روی کار آمد ولی پس از مدتی دیدیم که عملکرد او با گفته‌هایش تفاوت داشت.

وی افزود: احمدی‌نژاد کارهای مثبتی هم انجام داد اما ضعف‌هایی هم داشت که دیگران بر ضعف‌هایش مسلط شدند و جامعه مجددا به شرایطی بازگشت که او تازه روی کار آمده بود و حتی می‌توانم بگویم با تلاشی که انجام شد، جامعه پس از احمدی‌نژاد حتی به 16 سال قبل نیز بازگشت ولی همین اینک این جامعه نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه در زمان احمدی‌نژاد جامعه به جایی رسیده بود که برخی گمان می‌کردند اصولگرایی نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند و حتی ممکن است برای کشور مشکل‌ساز هم شود، گفت: در زمانی که جامعه از هاشمی به طور کامل عبور کرده بود، احمدی‌نژاد کاری کرد که جامعه عقب‌گرد کرده و دوباره مردم به هاشمی گرایش پیدا کنند و این بازگشت به عقب نیازمند بررسی است.

وی ادامه داد: از دیگر نقاط ضعف احمدی‌نژاد، منحل کردن سازمان‌ها و نهادهایی است که به عقیده او جلوی تصمیماتش را گرفته و آنها را کند می‌کردند. برای مثال او سازمان برنامه و بودجه با 15 شورای دیگر را منحل کرد. البته در ابتدا برخی گمان می‌کردند این کارها در راستای ایجاد تشکیلات و سازمان‌های جدی‌تری است ولی به مرور دریافتند که اینطور نیست.

 

نکته مهم این نیست هر مرکز تفکر، تصمیم‌گیری را کند می‌کند اما می‌توانند به این تصمیم‌گیری‌ها عمق هم ببخشند ولی احمدی‌نژاد تنها می‌خواست خودش را منشاء تصمیم‌گیری‌ها باشد و نظرات او هم به سرعت عملی شود، بنابراین نمی‌پذیرفت که مانعی برسر این تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در بخش‌های دیگری از صحبتهای خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار کرد: پس از مشاهده رفتارهای خودسرانه احمدی‌نژاد، مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که اگر عدالت‌طلبی در عمق صورت نگیرد، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد ولی این صحبت‌ها هم هیچ تاثیری بر عملکرد احمدی‌نژاد نداشت و بعدها نیز گام‌های بلندتری برداشت.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد حتی اگر می‌خواست با فساد هم مبارزه کند، به دلیل خودمحوری و توجه نکردن به کار جمعی در مسائل کلان کشور، نتیجه عکس گرفت، زیرا تفکر در کارها را در برابر سرعت عمل قرار داد و حاضر به شنیدن نظرات مخالف حتی نظرات وزرای خود هم نبود و هر وزیری را که مخالف تصمیمات او صحبت می‌کرد به سرعت برکنار می‌کرد.

وی با بیان اینکه "یکی دیگر از نقاط ضعف احمدی‌نژاد قانون‌گریزی او بود"، یادآور شد: شاهد بودیم در طول دوران مدیریت احمدی‌نژاد، هیچ‌گاه بودجه سر وقت تحویل داده نشد. در همین راستا هر بار دعوایی را در مجلس ایجاد می‌کرد و مجلس را محل نزاع قرار می‌داد تا کسی مقابل او نایستد. همچنین احمدی‌نژاد به طرق مختلف به دنبال تبدیل مسائل حاشیه‌ای به مسائل کلان کشور و قرار دادن مسائل کلان کشور در حاشیه بود.

سلیمی‌نمین ادامه داد: او از صندوق بحران گرفته تا صندوق ذخیره ارزی به طور غیرقانونی و بدون مجوز برداشت می‌کرد تا جایی که مجلس به طور محرمانه نامه‌هایی را به مقام معظم رهبری ارسال کردند تا در مقابل این بی‌قانونی‌ها ایستادگی شود و همین عملکرد بود که موجب درگیری‌های احمدی‌نژاد با مجلس شد که در نهایت باعث کنار رفتن حداد عادل و جایگزینی لاریجانی شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمانی که مقام معظم رهبری خطی مشی ما را در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی مشخص کرده بودند، احمدی‌نژاد به عنوان رییس قوه مجریه اعلام کرده بود که به زودی اسرائیل نابود می‌شود، بدون اینکه فکر و عملی پشت این گفت‌وگوها باشد و بدون اینکه تبعات چنین گفته‌هایی از سوی رییس قوه مجریه کشور در نظر گرفته شود، احمدی‌نژاد خودسرانه این صحبت‌ها را کرد، در حالی که مقام معظم رهبری تاکید کرده بودند که در اسرائیل باید انتخابات صورت گیرد ولی او دم از نابودی و جنگ می‌زد.

رییس موسسه مرکز تدوین مطالعه تاریخ معاصر در بخش دیگری از صحبتهای خود، برخی رفتارهای احمدی‌نژاد را بدون تعادل توصیف کرد و گفت: او در ابتدای روی کار آمدن مواضع تندی علیه آمریکا اتخاذ می‌کرد ولی در پایان دوره‌اش تمام تلاشش این بود که افتخار رابطه با آمریکا را از آن خود کند و حتی اعلام کرد که آمادگی ایجاد رابطه با آمریکا را دارد که این گفته‌ها نیز با برخوردهای تندی در داخل کشور روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من احمدی‌نژاد اعتقادات جامعه را به بازی می‌گرفت و از آنها سوءاستفاده می‌کرد. برای مثال خود را یار امام زمان (عج) جا می‌زد. همچنین سی‌دی‌هایی در این رابطه در سطح شهر پخش شد که آنها دست داشتن در این اقدام را منکر شدند ولی باز هم دیدیم که احمدی‌نژاد گفت یارانه‌هایی که به مردم پرداخت می‌شود، پول امام زمان و تبرک است و نباید به آن دست زد. به طور کلی این کارها بازی با اعتقادات جامعه است و گسترش چنین تحجرهایی در کشور فاجعه‌آمیز است، چراکه در حال حاضر باید اسلام واقعی را به جامعه معرفی کنیم.


سلیمی‌نمین با اشاره به حضور مشایی در کنار احمدی‌نژاد عنوان کرد: به نظر من او فرد متظاهری بود، چراکه در مقابل دوربین‌ها ورد می‌خواند ولی در پشت صحنه افراد نالایقی را در کنار خود جای می‌داد. هرچند من به او درباره برخی افراد متذکر شدم که دلال آلوده‌سازی مدیران در دانشگاه آزاد بودند ولی مشایی افرادی مانند او را تحت نام مقدسات وارد دولت می‌کرد.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: بحث تملق‌گرایی هیچ‌گاه در میان اصولگرایان جای نداشت اما در زمان احمدی‌نژاد این امر صورت گرفت و او مروج تملق‌گرایی بود. به هر صورت به عقیده من اگر به مسائل دوران احمدی‌نژاد پرداخته نشود این مشکلات در جامعه باقی خواهد ماند.

در بخش دیگری از این نشست، یکی از حاضران از سلیمی‌نمین پرسید که چرا با وجود نداشتن شناخت از احمدی‌نژاد دفاع کرده است و وی پاسخ داد: من در دور اول انتخابات به قالیباف رای دادم چون دیدم که احمدی‌نژاد در ائتلافی که با محسن رضایی، توکلی و قالیباف کرده بود، عهدشکنی کرد اما در دور دوم ناگزیر شدم به او رای بدهم، چون تبعات بازگشت هاشمی به قدرت را بسیار بیشتر از روی کار آمدن احمدی‌نژاد می‌دانستم. زیرا همانطور که دیدیم احمدی‌نژاد را توانستند کنترل کنند، کنترل هاشمی به مراتب سخت‌تر از احمدی‌نژاد بود.

وی با بیان اینکه "در طول دوره روی کار آمدن احمدی‌نژاد منتقد او بوده‌ام"، گفت: وقتی کاپشن و ماشین او را به حراج گذاشتند، من اعتراض کردم و گفتم این کار ساده‌زیستی نبوده بلکه خودپرستی است و در مشی امام هیچ‌گاه تظاهر به ساده‌زیستی وجود نداشته است. همچنین باید بگویم من در زمان احمدی‌نژاد اعتراض‌های زیادی به عملکرد او کردم و بهای او را هم دادم تا جایی که سه ماه و یک روز هم برای من زندان بریده شد و امروز که او کنار رفته است، من احساس خطر می‌کنم.

سلیمی نمین تاکید کرد: احمدی‌نژاد کاری کرد که روحانی در انتخابات روی کار بیاید، زیرا با نوع عملکرد او در دوران ریاست جمهوری شرایطی به وجود آمد که اگر هاشمی جلو می‌آمد قطعا رای می‌آورد ولی در حال حاضر روحانی که ذهنش نزدیک به اوست، رییس‌جمهور شده است.

وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد از توده‌های مردم سوءاستفاده کرد، عنوان کرد: او وانمود می‌کرد که خدمتگزار مردم است اما در اصل رویکردی طلبکارانه داشت. هرچند برخی معتقد هستند که او به دنبال همراه کردن مردم برای روی کار ماندن خودش است، ولی برخی دیگر معتقد هستند که او از توده‌های مردم استفاده ابزاری کرده است، البته در دوران هاشمی و خاتمی هم از نخبگانی مانند شجریان به نفع خودشان حمایت کردند تا در موعد مناسب به کارشان بیایند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه گفت: زمانی که احمدی‌نژاد ادعا کرد برای بردن مشایی به وزارت کشور مرخصی گرفته است، اعتماد مردم را سلب کرد و این کار او موجب شد تا آنها فکر کنند احمدی‌نژاد توده‌ها را خرج یک فرد خاص کرده است. البته باید بگویم من هیات دولت را از حلقه نزدیکان به احمدی‌نژاد متمایز می‌دانم ولی نزدیکان او کاری کردند که تلاش‌های هیات دولت دلسوز هم راه به جایی نبرد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که موقعیت جهان بسیار حساس است، ما باید موضع کشورمان را استحکام ببخشیم و اینکه وزرای فعلی در مجلس اعلام کردند صددرصد تابع رهبری هستند، کاملا قابل قبول نیست زیرا احمدی‌نژاد هم در ابتدا همین حرف‌ها را می‌زد ولی بعدا زمانی که مقام معظم رهبری گفتند مشایی نباید روی کار باشد یا وقتی که خواستند وزیر اطلاعات عوض نشود احمدی‌نژاد بر روی مواضع خود پافشاری و حتی قهر کرد؛ بنابراین در حال حاضر هم ما باید عملکرد دولت فعلی را رصد کرده و هرجا که قولشان با عملشان منطبق نبود به آنها هشدار دهیم.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان گفت: هاشمی آدم خودسری در برابر امام و مقام معظم رهبری بود ولی هیچ یک از مسوولان تا امروز خودسری‌های احمدی‌نژاد را نداشتند، این خودسری‌ها تا جایی بود که وقتی مقام معظم رهبری در شورای امنیت تصویب کردند که مساله بیداری اسلامی برای نظام اهمیت بسیاری دارد، احمدی‌نژاد تا آخرین روز آن را بیداری انسانی خواند.

 

در هر صورت باید بدانیم هرچند رهبری در مقابل عملکرد احمدی‌نژاد بزرگواری به خرج داد و سعه صدر کرد ولی این دلیل نمی‌شود اگر دولت روحانی نتیجه دلخواه مردم را به دنبال نداشت، بار دیگر فردی مانند احمدی‌نژاد یا خود او روی کار بیاید./ایسنا


ویدیو مرتبط :
انتقاد تند و غیرمستقیم به احمدی نژاد در 100 ثانیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد صریح توكلی از مقاومت احمدی‌نژاد در برابر اجرای قانون



 

 

انتقاد صریح توكلی از مقاومت احمدی‌نژاد در برابر اجرای قانون

 

سایت الف متعلق به احمد توکلی، از انتقاد صریح این نماینده تهران از قانون‌شکنی احمدی‌نژاد و فاسد خواندن معاون وی در برنامه زنده تلویزیونی خبر داد و نوشت: میزگرد «دو نیم ساعت» در شبکه خبر، شنبه شب به صحنه بیان اشکالات دولت دهم تبدیل شد. این میزگرد با حضور دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس و دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران در موضوع الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت به طور زنده پخش شد.

در دقایق پایانی میزگرد، مجری از مهمانان برنامه پرسید برای اینکه دولت‌ها به برنامه‌ها پای‌بند باشند، چه باید کرد؟ دکتر رهبر گفت جواب این سوال را در دو دقیقه نمی‌توان داد. ولی توکلی پاسخ داد: راهش این است که دولت‌ها به قانون مطیع و پای‌بند باشند برخلاف وضع فعلی که رئیس‌جمهور به‌طور صریح بی‌قانونی می‌کند و می‌گوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم…

در این زمان، مجری برنامه که انتظار چنین جمله‌ای را نداشت، حرف توکلی را قطع کرد و خواستار عدم انتقاد از رئیس‌جمهور در غیاب دولت‌مردان برای پاسخ‌گویی شد. توکلی هم از مجری و صدا‌وسیما خواست از دولت‌مردان و آقای احمدی‌نژاد دعوت کند تا در گفت‌وگوی زنده پاسخ‌گویی انتقادهای وارده به قانون شکنی‌های‌شان باشند.

توکلی در ادامه، لازمه اجرای صحیح برنامه‌های بلند مدت را سلامت سیستم دانست و در تشریح ضرورت پالایش سیستم حکومتی از فساد، از تعلل در برخورد با فساد در دولت مدعی مبارزه با فساد انتقاد کرد و با اشاره به پرونده مهمی که رئیس قوه قضائیه شخصاً پیگیری می‌کنند، گفت وقتی متهم این پرونده در این دولت به معاونت رئیس‌جمهور منصوب می‌شود، دانه‌درشتی که در این پرونده متهم است …

در این زمان مجدداً مجری حرف توکلی را قطع و از اینکه نمی‌تواند اجازه بیان چنین جملاتی را بدون حضور طرف مورد اتهام بدهد عذرخواهی کرد...../تحلیل:عصرایران