اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد از تجویز بی‌رویه دارو



اخبار,اخبار اجتماعی,عوارض دارو


 اخبار اجتماعی - انتقاد از تجویز بی‌رویه دارو

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، از تجویز بی‌رویه دارو از سوی برخی پزشکان انتقاد کرد وگفت: متاسفانه عوارض استفاده بی رویه از دارو علاوه بر تاثیر نامطلوب بر بیمار، باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه سلامت می‌شود.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت،‌ با انتقاد از تجویز بی‌رویه دارو از سوی برخی پزشکان، افزود: متاسفانه اغلب بیماری‌ها از جمله نارسایی کلیه و مشکلات پیرامون آن همچون پیوند کلیه و دیالیز، بیشتر به سبب عوارض دارویی و تاثیر آن بر کلیه است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه امروزه ‌اقتصاد سلامت در دنیا به یکی از مباحث مهم و جدی تبدیل شده است، ادامه داد: بدون‌شک توجه به اقتصاد سلامت بر سبد خانوار‌ها تاثیرگذار است و نادیده گرفتن آن باعث اضافه‌کردن بار مشکلات در حوزه سلامت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی طی سنوات گذشته پایش‌هایی را انجام می‌داد به گونه‌ای که هر سه ماه یکبار، تداخلات دارویی را مشخص می‌کرد تا پزشک از تجویز بی‌رویه دارو یا تجهیزات پزشکی خودداری کند.

خضری یادآور شد: اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اقدامات بررسی تداخلات دارویی را به صورت مقطعی انجام می‌دهد اما به طور حتم لازم است هر ماه با ارایه گزارشاتی، تداخلات دارویی را برای پزشکان ارسال کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، درباره عوارض دارویی و تجهیزات پزشکی، ادامه داد: انجام سی‌تی‌اسکن اشعه‌های زیادی را وارد بدن می‌کند که بسیار مضر است و علاوه بر آن، هزینه‌های زیادی هم بر دوش بیمار می‌‌گذارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: کاهش مصرف دارو منجر به تزریق هزینه‌ها به حوزه سلامت می‌شود که از این طریق می‌توان اعتبارات را در  قسمت‌های دیگر حوزه سلامت یا سایر بخش‌ها هزینه کرد.

وی حضور داروساز در داروخانه‌ها را عاملی برای منع تجویز داروهای غیر ضروری خواند و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی داروساز در داورخانه‌ها تطبیق و بررسی تداخلات دارویی است و در برخی زمان‌ها، پزشک با هماهنگی و مشورت داروساز می‌تواند به تجویز دارو برای بیمار اقدام کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه در چرخه سلامت، پزشک، داروساز و دارو در خدمت بیمار هستند، گفت: دارو غذا نیست بلکه ماده‌ای شیمیایی است که با دستور پزشک به بهبودی بیمار کمک می‌کند در این میان پزشک باید مضرات و فواید تجویز دارو را کنار هم قرار دهد تا اگر فواید دارو برای بیمار بیشتر بود اجازه استفاده بیمار از داروی مورد نظر را بدهد.
 اخبار اجتماعی - خانه ملت


ویدیو مرتبط :
تجویز دارو از راه بینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید از دولت بابت واردات بی‌رویه


رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با انتقاد از عدم توجه دولت به رعایت قوانین بودجه در تعیین نرخ تعرفه موثر بخش کشاورزی، گفت: واردات محصولات کشاورزی موجب رانت در بازار شده است، ضمن اینکه مجلس 10 محصول خاص را به دولت اعلام کرد تا درباره آنها با تدبیر عمل شود اما بازهم می‌بینیم که این محصولات به کشور وارد می‌شوند.

حسین نجابت در جمع خبرنگاران در خصوص واردات میوه در فصل برداشت، گفت: در بودجه سال 88 و 89 عنوان شده است که تعرفه موثر بخش کشاورزی باید مانند خودرو باشد اما دولت به آن عمل نکرده است.

وی افزود: 10 محصول خاص از سوی مجلس به دولت اعلام شد تا در مورد آنها با تدبیر عمل شود اما بازهم می بینیم که این محصولات به کشور وارد می شوند.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر برای چند سال محصول داخلی به بازار عرضه شود و تنظیم بازار و مدیریت قیمت براساس محصولات داخلی انجام گیرد، مشکلات حل خواهد شد و نیازی به واردات نیست، زیرا ایران جزو 10 کشور برتر در تولید محصولات باغی و زراعی است.



نجابت با بیان اینکه واردات باعث رانت شده است، افزود: عدم تمرکز در ساختار دولت باعث شده است که هنوز مشخص نباشد که تصمیم نهایی واردات با وزارت بازرگانی است یا جهاد کشاورزی.

وی با اشاره به سال جهاد اقتصادی، تصریح کرد: برای پیاده سازی جهاد اقتصادی در بخش کشاورزی باید در حوزه واردات وارد شد و تمرکز را بر تصمیم گیریها و پذیرش مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات گذاشت، زیرا نمی توان توقع داشت که وارداتی انجام نگیرد اما رفاه وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی واردات به عنوان موضوعی برای رانت اقتصادی باشد، بازار محصولات کشاورزی با معضلاتی روبرو می شود که اکنون وجود دارد.

نجابت با بیان اینکه هنوز متولی ثبت سفارش مشخص نیست، تصریح کرد: اگر محصولات داخلی بابازارهای جهانی رقابت درستی نداشته باشند کشاورزی دچار رکود کیفی می شود بنابراین باید این رویکرد اصلاح شود.

وی درپایان بیان کرد: شاید با کاهش تعرفه 90 درصدی به 4 درصد در بازار تعادل ایجاد شود اما این تعادل به چه قیمتی به دست می آید.

منبع : مهرنیوز
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir