اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد از بایکوت خبری هاشمی در صدا و سیما


علی مطهری از بایکوت خبری آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: ما باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی بودند اعتماد و خاطرات او را مورد قبول کنیم و الا اساسا باید در اصل انقلاب شک کرد.

خبرگزاری آنا: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش «بانوی انقلاب اسلامی» و هجمه منتقدان به اظهارات ایشان اظهار کرد: هر کس باید در اظهار نظر خود آزاد باشد و رسانه‌ها هم باید نظر همه مقامات کشور را به طور دقیق منتشر کنند.
 
وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در پخش گزینشی سخنان برخی از مقامات تصریح کرد: ما دیدیم در پخش سخنرانی‌های همایش بانوی انقلاب، صدا و سیما اساسا صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را بایکوت کرد.
 
نماینده تهران در مجلس ادامه داد: بهتر است کسانی که انتقادی را قبول ندارند با منطق توضیح دهند. بالاخره آقای هاشمی درباره نوع رفتارهایی که در زندان‌ها می‌شود و برخی انتقاد‌هایی که از سوی دلواپسان به دولت نسبت داده می‌شود، مطالبی را بیان کرده است که بهتر است منتقدان به آنها پاسخ دهند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به واکنش برخی مسئولان نظامی کشورمان به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این افراد مسئول طبق توصیه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بهتر است وارد این مقولات نشوند زیرا امام خمینی (ره) تاکید داشتند نظامیان وارد سیاست نشوند چون حزب نیستند.
 
مطهری همچنین درباره خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی بودند اعتماد و خاطرات او را مورد قبول کنیم و الا اساسا باید در اصل انقلاب شک کرد.


ویدیو مرتبط :
انتقاد به صدا و سیما و سایر قوا، انتقاد به رهبری نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد آیت‌الله هاشمی از صدا و سیما



انتقاد رفسنجانی از صدا و سیما ,سخنرانی رفسنجانی در كرمانشاه

انتقاد آیت‌الله هاشمی از صدا و سیما

روز سه‌شنبه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیداری که با جمعی از نخبگان استان کرمانشاه در سالن شهدای دولت استانداری این شهر داشت، صداوسیما را «جعبه سانسور» خواند و گفت: «مردم دیگر تحت تاثیر صداوسیما و جعبه‌ای که مطالب را با سانسور به مردم تحویل می‌دهد، نیستند؛ مردم ایران امروز آگاه شده‌اند و عقل خود را دست جعبه‌ای که سانسور می‌کند، نمی‌دهند.»

شعارهای خودجوش «مرگ بر آمریکا» از سوی عده‌ای که شاهدان تعدادشان را «اندک» توصیف کرده‌اند، دوشنبه‌شب جلسه سخنرانی رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام در مسجد جامع کرمانشاه را با اخلال مواجه کرد.

 

گزارش‌های رسیده از کرمانشاه حاکی از آن است که این افراد که نزدیک به 15نفر بوده‌اند با شعار‌های حامیان هاشمی مواجه شدند و صدایشان در لابه‌لای شعارهایی همچون «سلام بر خاتمی درود بر هاشمی» گم شد.

 

در این گزارش‌ها آمده هاشمی نهایتا بخش سوم صحبت‌هایش را ادامه داد و پس از 10دقیقه به پایان برد. با وجود این حاشیه‌سازی سفر رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام به کرمانشاه ادامه یافت. 

 

روز سه‌شنبه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیداری که با جمعی از نخبگان استان کرمانشاه در سالن شهدای دولت استانداری این شهر داشت، صداوسیما را «جعبه سانسور» خواند و گفت: «مردم دیگر تحت تاثیر صداوسیما و جعبه‌ای که مطالب را با سانسور به مردم تحویل می‌دهد، نیستند؛ مردم ایران امروز آگاه شده‌اند و عقل خود را دست جعبه‌ای که سانسور می‌کند، نمی‌دهند.»

 

هاشمی افزود: «امروز مردم ایران آگاه‌ترین مردم جهان هستند و این آگاهی ناشی از تبار نیروهای ناب اسلامی است.» رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام عنوان کرد: «آگاهی چیزی نیست که بتوان به‌زور آن را پس گرفت؛ اگر آن را اسیر کنند، طبیعتا بیشتر می‌شود و اگر آزاد گذاشته شود که خودبه‌خود این آگاهی در بین مردم رواج پیدا می‌کند. با تعصب و لجاجت و دروغگویی نمی‌توان جلو آگاهی ملت را گرفت؛ هیچ لجوج دروغگویی در دنیای امروز پیروز نمی‌شود.

 

ممکن است بتوان با زور و تهدید مردم را آرام نگه داشت اما این خلاف فطرت انسان است؛ این آرامش ساختگی همیشه یکنواخت نیست و جزر و مد دارد.» هاشمی در ادامه افزود: «دانشگاه‌ها باید از قید و بند امنیتی و دانشجویان اخراجی و ستاره‌دار و امثالهم رها شوند و به محیطی آزاد برای کسب علم و دانش و آگاهی تبدیل گردند.»

 

گفتنی است برنامه خبری 20:30 در چند روز گذشته آیت‌الله هاشمی را در بخش‌های مختلف خبری روی آنتن برد و با تحریف صحبت‌های قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، هاشمی را به بیان سخنان خلاف واقعیت و تحریف نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی متهم کرد. این برنامه خبری از شبکه دو سیما پخش ‌شد. 

 

همچنین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حوزه علمیه امام‌خمینی(ره) در دیدار با علما، فضلا، روحانیون و طلاب شیعه و سنی استان کرمانشاه گفت: «در تمام مراحل، روحانیت شیعه و سنی برای تبیین احکام اسلام واقعی نقش اساسی داشتند.» رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام با تاکید بر احترام همیشگی مردم نسبت به روحانیت در ایران گفت: «فقط در دولت گذشته عده‌ای با سیاست‌های غلط که باعث زحمت مردم در ابعاد داخلی و خارجی شده بود، تلاش می‌کردند مردم نسبت به روحانیت بدبین شوند؛

 

ولی به‌رغم این تلاش‌های منفی، در انتخابات اخیر شاهد رویکرد مثبت مردم نسبت به روحانیت بودیم.» عضو مجلس خبرگان رهبری وظیفه روحانیت را در شرایط کنونی خطیر خواند و گفت: «باید از اختلافاتی که به‌تدریج در جامعه به راه افتاد؛ پرهیز کرد و طلبه‌ها نباید دین و ارزش حوزه‌های علمیه را در خدمت منافع جناح‌ها قرار دهند.» وی تاکید کرد: «طلبه راستین تهمت نمی‌زند و دروغ نمی‌گوید، چون نماد اسلام و تشیع است.»

 

آیت‌الله هاشمی دوشنبه همین هفته به کرمانشاه سفر کرد و شامگاه سه‌شنبه به تهران بازگشت. در این سفر به جز شب نخست در روزهای بعدی تمام سخنرانی‌ها بدون حاشیه برگزار شد. به‌نظر می‌رسد شعارهای «مرگ بر آمریکا»ی افراد خودسر با هدف به‌هم‌زدن جلسه سخنرانی هاشمی به‌نوعی اعتراض به بخشی از خاطرات آیت‌الله است که در آن به دستور امام(ره) برای حذف شعار «مرگ بر آمریکا» از رسانه‌های دولتی اشاره شده بود؛ اعتراض‌هایی که البته همچنان ادامه دارد. لازم به ذکر است قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در مصاحبه‌ای با سایت جماران این موضوع را تایید کرد.


این حوادث شاید بی‌ارتباط با سیاست‌های جدید دولت تدبیر و امید نباشد. چراکه به‌تازگی با روی کارآمدن حسن روحانی و رویکرد تازه دیپلماسی ایران صحبت‌ها درباره برقراری رابطه با آمریکا هم بالا گرفته است.

 

سفر رییس‌جمهوری به نیویورک و گفت‌وگوی تلفنی با اوباما نقطه اوج ماجرا بود. به‌تازگی محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس در گفت‌وگویی با «خانه ملت» گفته تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا خط‌ قرمز نیست. وی گفته بود: «مقام‌معظم‌رهبری هم فرمودند، من مخالفتی با مذاکره ندارم اما به آمریکا بی‌اعتمادم.»

 

با وجود تمام واقعیت‌های امروز کشور در عرصه سیاست داخلی اما همچنان دیده می‌شود که برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند از همان روش قدیمی موسوم به گروه‌های فشار برای ابراز عقیده استفاده کنند و کم نیستند از این اتفاقات که در چند دهه اخیر افتاد‌ه‌اند.

 

همین چند وقت پیش گروه‌های خودسر با ورود رییس‌جمهوری به فرودگاه مهرآباد به ماشین وی حمله کردند و با شعار‌هایشان در مخالفت با دیپلماسی روحانی وی را بیرون فرودگاه بدرقه کردند. یا سال گذشته که در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای با پرتاب مهر و کفش به علی لاریجانی رییس مجلس حمله کردند.

 

پیش از آن هم این اتفاق برای سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی و محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اصلاحات افتاده بود. اما در هیچ‌کدام از موارد آب از آب تکان نخورد و کسی بابت رفتارش پاسخی نداد.

 

اما نکته دیگر این است که دایره حمله افراد خودسر و گروه‌های فشار تنها به افراد خلاصه نمی‌شود، حمله گروه‌های خودجوش به سفارت انگلیس در دو سال پیش در اعتراض به سیاست‌های این کشور در قبال ایران نمونه‌ای از این ماجراست که همین موضوع موجب شد تا انگلستان سفارت خود را در تهران تعطیل کند و به موجب آن تمام دیپلمات‌های ایرانی را از کشورش اخراج و آخر سر روابط خود را با ایران به حال تعلیق درآورد.

 

با نگاهی تاریخی به نحوه ظهور و بروز جریان موسوم به «گروه فشار» دیده می‌شود همواره این گروه‌ها با روشی مشخص و برنامه‌ریزی‌شده به وقایع و رخداد‌های سیاسی و اجتماعی واکنش‌هایی یکسان از خود نشان می‌دهند. اما نکته اینجاست که هیچ‌گاه با این افراد برخوردی جدی صورت نگرفته است.

 

شاید جدی‌ترین برخورد در طول این سال‌ها تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب از سوی مجلس نهم برای بررسی حوادث 22 بهمن سال گذشته باشد. بر اساس گزارش کمیسیون امنیت ملی افراد شناسایی و تحقیقات به‌طور کامل انجام گرفته است. بر اساس این گزارش برخی از این افراد از شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی از دانش‌آموزان موسسه امام‌خمینی بودند. اما با اینکه چند ماهی است گزارش کمیته حقیقت‌یاب به قوه قضاییه و نهادهای بالادستی نظام ارسال شده است، همچنان خبری از پیگیری حقوقی آن وجود ندارد.


----------------------------------------------------


«سعید حیدری‌طیب» نماینده کرمانشاه در مجلس:
برخورد قضایی نباشد افراطیون گستاخ می‌شوند
نظر شما درباره اتفاقاتی که در مراسم سخنرانی آقای هاشمی‌رفسنجانی در جریان سفر ایشان به کرمانشاه افتاد، چیست؟
این حرمت‌شکنی‌ها چندسالی است که باب شده است، ابتدا به آیت‌الله جوادی‌آملی و صافی‌گلپایگانی، بعد آقای لاریجانی و روحانی و نهایتا به آقای هاشمی اهانت کردند. این‌قبیل کارها توسط گروه‌های افراطی انجام می‌شود و باید با آنان برخورد کنند. در کشور ما آزادی‌بیان وجود دارد اما این آزادی نباید ناقض قوانین و اخلاق باشد. آقای هاشمی از ارکان انقلاب و سرباز ولایت هستند و پشت‌سر رهبری حرکت می‌کنند، نباید ایشان را مقابل ولایت قرار دهیم.


اشاره کردید که در چندسال اخیر اینگونه اقدامات بیشتر شده است، با این افراد چگونه باید برخورد شود؟
افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند جزو گروه‌های رادیکال و افراطی هستند. اقدام آنها عنوان مجرمانه دارد و خلاف قانون است بنابراین باید مطابق قانون با آنها برخورد شود.


درمورد حمله به سخنرانی آقای لاریجانی رییس مجلس شاهد تشکیل پرونده برای این موضوع بودیم اما هنوز شاهد تکرار اینگونه اقدامات هستیم، دلیل آن را چه می‌دانید؟
به‌نظرم یکی از علل گستاخی این افراد و گروه‌های افراطی، عدم‌برخورد قضایی جدی با آنان است.


مجلس درمورد اتفاقات اخیر درباره آقای هاشمی در کرمانشاه و آقای روحانی در فرودگاه اقدامی خواهد کرد؟
در اینگونه موارد، حداکثر در مجلس گزارشی در کمیسیون امنیت تهیه می‌شود که نهایتا به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد، بنابراین برای جلوگیری از تکرار اینگونه اقدامات، قوه‌قضاییه باید با جدیت برخورد کند. ما دو نوع جرم داریم؛ برخی جرایم نیاز به شاکی خصوصی دارد اما جرایم عمومی نیاز به شاکی خصوصی ندارد و دادستان می‌تواند به‌عنوان مدعی‌العموم، خود وارد این مساله شود و آن را پیگیری کند، اتفاقی که در سخنرانی آقای هاشمی یا برای آقای روحانی در فرودگاه مهرآباد افتاد نیز می‌تواند از این طریق پیگیری شود و دادستان کرمانشاه می‌تواند به‌عنوان مدعی‌العموم این مساله را پیگیری کند./روزنامه شرق