اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد آیت الله جنتی از تبلیغات زودهنگام کاندیداها


دبیر شورای نگهبان با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: وقتی افرادی علناً قانون را زیر پا می‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در كار خود تدبر كنند كه آیا اقداماتشان با ایمان و تقوا سازگار است؟

خبرگزاری مهر:  دبیر شورای نگهبان با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: وقتی افرادی علناً قانون را زیر پا می‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در كار خود تدبر كنند كه آیا اقداماتشان با ایمان و تقوا سازگار است؟

 آیت الله احمد جنتی در همایش مسئولان دفاتر و هیئت‌های نظارت بر انتخابات گفت: هر قدر، مسئولیت مهم‌تر باشد، رنج و زحمت آن بیشتر است و البته كسی كه به خوبی از عهده آن بر آید، خداوند متعال اجر بیشتری هم به او می‌دهد.

 آیت الله جنتی با اشاره به اهمیت مسئولیت نظارت بر انتخابات و حفظ امانت آرای مردم گفت: در هر حال باید با پرهیز از غفلت، خداوند متعال را ناظر بر اعمال و رفتار خود ببینیم و بدانیم كه اگر قرار باشد خیری به انسان برسد تنها از ناحیه خدای بزرگ است.

وی با اشاره به آیات قرآن كریم، منشاء «خلق» و «امر» را خداوند متعال عنوان كرد و گفت: آفرینش ما به دست خدا و منشاء اعمال ما نیز به اراده خدای بزرگ است. حتی اگر گرفتار شرّی می شویم، به دلیل اعمالی است كه خود مرتكب شده‌ایم و حكمت خداوند متعال، ما را مستحق گرفتار شدن در آن شر كرده است.

دبیر شورای نگهبان، ضمن اشاره به آیاتی درباره اعطای «مُلك» به فرعون و نمرود، گفت: صورت ظاهر قضایا این است كه نمرود و فرعون با زور و فریب به حكومت می‌رسند، اما حتی آنها كه به كفر اصرار دارند نیز با اسباب الهی، به حكومت رسیدند و در نهایت هم با اسباب الهی هلاك شدند.

 آیت الله جنتی درباره احوال حضرت یوسف (ع) نیز گفت: صورت ظاهر این است كه حاكم مصر خوابی دید كه دیگران از تعبیر آن عاجز شدند و در نهایت سراغ یوسف رفتند و او نه تنها از زندان آزاد شد بلكه عزیز مصر گردید. امّا آن حضرت هنگامی كه حضرت یعقوب و برادرانش به مصر رسیدند خدا را سپاس می گوید: «اخرجنی من السجن و جاء بكم من البدو» (یوسف: 100)؛ پروردگارم مرا از زندان آزاد كرد و شما را از بیابان آورد.

وی تصریح كرد: این آیات توحیدی است و منشاء حوادثی مانند نجات یوسف از زندان و رسیدن او به حكومت را اراده الهی توصیف می كند. اگر این مضامین را بفهمیم، بسیاری از مشكلات ما از جمله مشكلات سیاسی، حل می شود.

دبیر شورای نگهبان گفت: وقتی یك حكومت الهی باشد، همه آنهائی كه مقابل آن بایستند، مقابل خداوند متعال ایستاده‌اند. حقیقت تقابل كسی كه با حكومت پیامبر (ص) و امیر مؤمنان (ع) و نائب امام معصوم مقابله می كند، در افتادن با خداوند متعال است.

وی یادآور شد: انسان برای انجام امور باید سراغ اسباب برود و بداند كه همین اسباب را هم خداوند متعال مهیا كرده است اما باید توكل به خدا داشته باشد نه اینكه اسباب را در توفیقات خود مؤثر بداند. زیرا تلقی استقلال از اسباب ظاهری، شرك است. چنانكه قرآن كریم می فرماید: «بروید بر گرده زمین حركت كنید و از روزی خدا بخورید.» باید بدانیم كه رزّاق، خداوند متعال است.

آیت الله جنتی قرآن را «شفا» توصیف كرد و ضمن توصیه حاضران به تدبّر بسیار در قرآن، گفت: حضرت امیر مؤمنان (ع) در نهج البلاغه درباره فضائل قرآن یادآوری می كند كه بدترین دردها كه كفر، شرك، ضلالت و... است، را شفا می‌دهد.

دبیر شورای نگهبان درباره یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: ما وظیفه داریم در امر احراز صلاحیت داوطلبان و همچنین نظارت بر انتخابات، قانون را رعایت كنیم.

وی عنوان شدن «شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری» در اصل 115 قانون اساسی را نشانه اهمیت موضوع دانست و گفت: شورای نگهبان وظیفه دارد شرایطی مانند "رجل سیاسی، مذهبی"، "ایرانی‏ الاصل‏ و تابع ایران"‏، "مدیر و مدبر"، "حسن‏ سابقه‏" و "امانت‏ و تقوی"‏، "مؤمن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏" و "مذهب‏ رسمی‏ كشور" را احراز كند.

وی یادآور شد: احراز شرایطی چون «ایرانی الاصل و تابع ایران بودن» دشوار نیست اما احراز برخی دیگر از شرایط به آسانی ممكن نیست. مثلاً باید دید فردی كه ثبت نام می‌كند؛ آیا در حدی سیاستمدار و سیاست‌شناس هست و درك عمیقی از جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی دارد كه بتواند نظرات راهگشا برای برخورد مناسب با مسائل كشور را ارائه بدهد؟

 آیت الله جنتی احراز شرایطی چون «مدیریت و تدبیر» را هم مسأله‌ای مهم دانست زیرا فرد باید توان اداره كشور و حل مشكلات آن را داشته باشد.

وی با اشاره به انبوه كسانی كه در دوره‌های اخیر انتخابات، تحت عنوان «احساس تكلیف» برای ریاست‌جمهوری ثبت نام می‌كنند گفت: باید كسانی داوطلب شوند كه توان برداشتن بار سنگین این مسئولیت را داشته باشند.

دبیر شورای نگهبان گفت: مسئولیت ریاست‌جمهوری را امانت الهی بزرگ است كه مردم با رأی خود، آن را به یك فرد می‌سپارند و طبیعی است كه ما با ملاحظه سوابق فرد باید ببینیم آیا او دارای شرط «امانت‌داری» هست یانه؟

 آیت الله جنتی درباره شرایطی چون «تقوا» نیز گفت: شرایط متقین در قرآن كریم و خطبه متقین در نهج البلاغه آمده است، افرادی كه ثبت نام می‌كنند باید ببینند چقدر واجد این اوصاف هستند.

دبیر شورای نگهبان ضمن گلایه شدید از برخی فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام گفت: وقتی افرادی علناً قانون را زیر پا می‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در كار خود تدبر كنند كه آیا اقداماتشان با ایمان و تقوا سازگار است؟

وی با ابراز تأسف از اقدامات تبلیغاتی برخی از داوطلبان، افزود: باید با برخی از افراد كه از مدتها قبل، سفرهای تبلیغاتی علنی و نیمه علنی داشته‌اند برخورد شود.

 آیت الله جنتی با ابراز تأسف از وضعیت ناگوار برخی از اقشار مستضعف گفت: افرادی برای تأمین نان شب محتاج‌ هستند یا به دلیل فقر نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج فرزندانشان یا تعمیر منزلشان را تأمین كنند، امّا همزمان عده‌ای با ارقام نجومی و هزینه های میلیاردی وادعای خدمت، در پی كسب رأی مردم هستند.

وی با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: ما سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌كنیم. شورای نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد كرد و نه كندتر. با دقت، وضعیت افرادی كه ثبت نام می‌كنند، بررسی می‌‌شود تا شرایط داوطلبی او احراز شود.

وی افزود: البته قانون انتخابات به ویژه در امر تبلیغات، ضعف‌هایی دارد و به همین دلیل كار شورای نگهبان را دشوار تر می‌كند اما وظیفه ما رعایت قانون است نه مصلحت سنجی.

دبیر شورای نگهبان با تأكید بر رعایت قانون در امر نظارت بر انتخابات نیز به مسئولان دفاتر و هیئت‌های نظارت بر انتخابات استانها گفت: شما نیز نباید سر سوزنی از قانون تجاوز كنید. در اظهار نظرها و ارائه گزارش‌ها هم تنها قانون را رعایت كنید.

 آیت الله جنتی ضمن تقدیر از زحمات ناظران انتخاباتی نیز گفت: وقتی به وظایف قانونی و شرعی خود به درستی عمل كنید همانند انتخابات گذشته، خداوند متعال نیز از كار شما راضی خواهد بود و به سبب انجام این مسئولیت بزرگ اجر فراوان به شما خواهد داد.

وی در پایان با تقبیح نبش قبر صحابی بزرگ حضرت حجربن عدی گفت: در اوصاف ایشان آمده است كه در جوانی، شبی هزار ركعت نماز می‌گذارد. اینكه حتی از جنازه او بعد از این همه سال نیز دست بر نمی‌دارند نشانه عظمت و بزرگی او است و نباید انتظار داشته باشیم معاویه با زنده او كاری نداشته باشد.

 آیت الله جنتی افزود: اگر این افراد متحجر و مزدور اندكی عقل و عاطفه داشتند، با مشاهده جسد سالم آن بزرگوار باید به حقفانیت او پی می‌بردند.


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید آیت الله جنتی به دولت یازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله یزدی خطاب به آیت‌الله جنتی: اعلام شجاعانه ردصلاحیت برخی کاندیداها از عبادات ماه رجب بیشتر است



ردصلاحیت کاندیدها,اخبار انتخابات

آیت‌الله یزدی خطاب به آیت‌الله جنتی: اعلام شجاعانه ردصلاحیت برخی کاندیداها از عبادات ماه رجب بیشتر است

وی در ادامه عنوان کرد: اکثر پست‌ها و سمت‌ها انسان را دچار پشیمانی می‌کنند به عنوان مثال همین الان ما در شورای نگهبان مصیبت بزرگی داریم و بین خدا و دنیا گیر افتاده‌ایم و باید مراقب باشیم تا در سن 80 سالگی خدا و آخرتمان را به دنیا نفروشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، با بیان اینکه باید برای حفظ نظام اسلامی دعا کرد، گفت: امروز رهبری تنها هستند و دوستان نزدیکشان شمشیر را از رو بستند.

به گزارش مهر، آیت الله محمد یزدی شامگاه سه شنبه در جمع خادمین مراسم اعتکاف استان قم که در سالن همایش دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: روز اول ماه رجب مصادف با اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری بود که آیت الله جنتی در ابتدای این جلسه در خصوص اهمیت و فضیلت ماه رجب سخنانی را بیان کردند و گفتند در این روزها که روزهای دعا و عبادت است ما باید بمانیم و در خصوص افراد اظهار نظر کنیم که چه کسی صلاحیت حضور در این عرصه را دارد یا نه و باید بنشینیم و اطلاعات شخصی افراد را که در هیچ کجا بیان نمی‌شود را بشنویم و تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: بعد از سخنان آیت الله جنتی از ایشان وقت خواستم و گفتم که ثواب رسیدگی به اینکه چه کسی صلاحیت حضور در انتخابات را دارد و چه کسی فاقد صلاحیت‌های لازم است و بیان آن با شجاعت که فلانی حق ندارد کاندیدا باشد از انجام مستحبات و عبادات ماه رجب بیشتر است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بر اساس روایات از ائمه معصومین(ع) عبادت به کثرت کار و صورت اعمال نیست و در واقع زیادی عبادات اهمیت ندارد بلکه قصد و نیت انجام کارها مهم است که ممکن است انجام کاری در ظاهر عبادت نباشد اما چون انسان به قصد قربت آن را انجام برای او ثواب نوشته باشند.

مسئولان به وظایف خود تا آخر به درستی عمل کنند

وی با بیان اینکه مسئولان باید تا آخرین لحظه خدمت خود به وظایف محوله شان به درستی عمل کنند، افزود: برخی از مسئولان به دلیل اینکه می‌گویند معلوم نیست در آینده چه کسی قرار است رئیس جمهور شود از همین حالا بی انگیزه شده‌اند و به وظیفه رسمی و قانونی خود آنگونه که باید و شاید عمل نمی‌کنند که این نوع نگرش غلط و اشتباه است چرا که کشور ما قانون دارد.

آیت الله یزدی اضافه کرد: برخی از مسئولان که در سمت‌های بالا هم مسئولیت دارند در کارشان سستی می‌بینیم در جواب این بی انگیزگی می‌گویند چیزی تا آخر دولت نمانده است و انسان دستش به کار نمی‌رود که این گفته نشان می‌دهد که آنها کار را برای رضای پروردگار و قصد قربت انجام نمی‌دهند.

در سن 80 سالگی بین خدا و دنیا گیر افتاده‌ایم

وی در ادامه عنوان کرد: اکثر پست‌ها و سمت‌ها انسان را دچار پشیمانی می‌کنند به عنوان مثال همین الان ما در شورای نگهبان مصیبت بزرگی داریم و بین خدا و دنیا گیر افتاده‌ایم و باید مراقب باشیم تا در سن 80 سالگی خدا و آخرتمان را به دنیا نفروشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتکاف گذشته از رنگ و بوی فردی، امروز حالت اجتماعی به خود گرفته است افزود: معتکفین باید در روزها اعتکاف به نظام و رهبری دعا کنند.

آیت الله یزدی که با صدایی بغض کرده صحبت می‌کرد ادامه داد: امروز رهبری تنها است و دوستان نزدیکش شمشیر را از رو بستند.

معتکفین برای حفظ نظام اسلامی دعا کنند

وی در ادامه گفت: باید برای حفظ این نظام اسلامی که حاصل خون هزاران شهید است، دعا کرد و امروز شرایط سختی را در پیش داریم و باید از خداوند درخواست کرد که شر دشمنن اسلام را از سر مسلمین دور کند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضیلت و فلسفه اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف بدان معنا است که انسان خودش را در جایی محبوس کند و اعتکاف از ابتدا در چهار مسجد شکل گرفت که مسجدالحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجد  بصره از جمله آنها بودند.

وی در ادامه افزود: بعد از این مساجد اعتکاف در بلاد مختلف در مساجد جامع برگزار شد و در مرحله بعدی در مساجدی که نماز جمعه در انجا اقامه می‌شد و در مرحله بعدی در مساجد محل هم اعتکاف برگزار می‌شود.

آیت الله یزدی ابراز داشت: اعتکاف یک عبادت است که نیازمند نیت و قصد قربت است که در غیر این صورت باطل است و در واقع به این امر منحصر نمی‌شود که انسان سه روز خود را در مسجد محبوس کند، بلکه روح دیگری در خود به همراه دارد که همان نیت و قصد قربت است.

شرط صحت اعتکاف ماندن در مسجد است

وی اضافه کرد: اصل اعتکاف التزام به ماندن در مسجد است و در واقع شرط صحت اعتکاف ماندن در مسجد است که دو روز اول در اختیار معتکف است که می‌تواند مسجد را ترک کند اما اگر فردی دو روز را در مسجد ماند نمی‌تواند روز سوم از مسجد خارج شود و در واقع بر او واجب است که در مسجد بماند.

عضو فقهای شورای نگهبان، عنوان کرد: مذاکره بدون مجادله هم در اعتکاف مشکلی ندارد اما اگر به مجادله برسد اعتکاف و عبادت را باطل می‌کند و مجادله نیز به معنای لجبازی بر سر حق و حقیقت است./مهر