اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد آیت‌ا... هاشمی از اظهارات نابخردانه درباره بحران کره



آیت الله هاشمی رفسنجانی, مجمع تشخیص مصلحت نظام

انتقاد آیت‌ا... هاشمی از اظهارات نابخردانه درباره بحران کره 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های گوناگون این نهاد صبح دیروز با آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی دیدار کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با تبریک سال جدید به دبیر، اعضا و همکاران کمیسیون‌ها و کمیته‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، از زحمات آنها در جهت ارتقای سطح علمی و کارشناسی تصمیمات و مصوبات این نهاد تشکر کرد و گفت: در سال گذشته با وجود تضییقات مالی که به مجمع تشخیص همانند سایر نهادها وارد شد و با تلاش و کوشش پیگیر مسئولان و کارشناسان بخش‌های گوناگون اجرایی و پژوهشی این نهاد، امور طبق برنامه عمل شد و این زحمات جای تقدیر و تشکر دارد. 

آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی، بدنه کارشناسی و تحقیقاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانه آن را حاصل تجربیات اندیشمندان، مدیران و مبارزان قبل و بعد از انقلاب و دارای توانمندی بسیار خواند و تصریح کرد: جا دارد از حاصل دانش، توان و تجربه این دلسوزان به نحو بهینه بهره‌برداری شود تا حل مشکلات سرعت بیشتری پیدا کند.

وی با ابراز تأسف از کم‌توجهی برخی بخش‌های کشور از جمله بخش‌های اجرایی به اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه‌های پنج‌ساله افزود: کم‌‌توجهی به قانون و سلب اعتماد بخش‌های گوناگون مردم نسبت به قانون در کشور، حاصل قانون‌گریزی مسئولان و کم‌‌توجهی به تصمیمات، سیاست‌ها و قوانین کارشناسی‌شده است و باید اقتدار قانون و قانون‌گرایی احیا شود تا اعتماد مردم نیز ترمیم گردد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیگیری تحقق شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» را از وظایف بخش‌های گوناگون کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام خواند و تاکید کرد: اگرچه تحقق حماسه سیاسی در تصمیم‌گیری و اجرا سهل‌تر به‌نظر می‌رسد، اما برای تحقق حماسه اقتصادی، نیازمند زمینه‌سازی‌های کارشناسی، اراده سیاسی و وحدت ملی و نیز کارآمدی اجرایی قوی هستیم.‌ هاشمی‌رفسنجانی، فعال شدن کمیته‌ای در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین و پیشنهاد سیاست‌های کلی شعار امسال را خواستار شد و افزود: عامل زمان در تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی بسیار مهم است و امیدواریم شعار امسال مانند سال گذشته مورد کم‌مهری قرار نگیرد.

لزوم هوشیاری مضاعف ارکان و اقشار گوناگون کشور در سال جاری

این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش به تحولات اخیر سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای کشور اشاره کرد و با ابراز تأسف از فریبکاری و دسیسه‌های قدرت‌های استکباری در آلماتی2 گفت: به نتیجه نرسیدن ابتکارهای ایران با وجود حسن‌نیت و اراده سیاسی، نشان از وجود شیطنت‌ها و توطئه‌های پشت‌پرده برخی قدرت‌ها برای زمینه‌سازی فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران دارد. 

وی بر لزوم هوشیاری مضاعف ارکان و اقشار گوناگون کشور در سال جاری تاکید کرد و با ابراز تعجب از اظهارات نابخردانه و غیرکارشناسی برخی افراد در زمینه مسائل خارجی، به بحران کره‌شمالی اشاره کرد و افزود: با وجود ابراز خوشحالی نابخردانه برخی در داخل، اظهارنظرها و تبلیغات رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که بزرگنمایی و پر و بال دادن به اقدامات کره‌شمالی برای بزرگنمایی و چند برابر کردن خطر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای منطقه و جهان بوده است و همین می‌تواند زمینه تشدید فشارهای بیشتر بر کشور را فراهم کند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «درحال حاضر نیاز به منطق و تعقل قوی برای دنیا و کارآمدی و مدیریت صحیح برای سامان‌بخشی داخلی داریم»، به آفت جایگزینی غرور وخودمحوری به‌جای صمیمیت و وحدت ابتدای انقلاب اشاره و تصریح کرد: با تحقق حماسه سیاسی و برگزاری انتخاباتی پرشور رقابتی و فراگیر و حضور همه سلایق قانونی و مورد قبول مردم در صحنه انتخابات، زمینه تحقق حماسه اقتصادی نیز با مجریانی صالح، کارآمد و توانمند فراهم و ان‌شاءا... مشکلات به‌تدریج مرتفع خواهد شد. 

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک سال جدید به ‌هاشمی‌رفسنجانی و جمع حاضر، اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت را بدنه کارشناسی باتجربه و یاران صدیق انقلاب اسلامی خواند و گفت: سال گذشته با وجود تضییقات مالی و بودجه‌ای که برای مجمع و به‌ویژه بخش پژوهش آن وجود داشت، همکاران تلاش کردند اهداف مصوب را تحقق سازند که بحمدا... موفق هم شدند. 

رضایی با اشاره به امیدبخشی مقام معظم رهبری با نامگذاری سال جدید به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، هوشیاری اقشار گوناگون کشور در سال جدید را خواستار شده و افزود: امیدواریم بتوانیم با تحقق شعارهای امسال انقلاب و نظام اسلامی را به آرمان‌هایش بیش از پیش نزدیک کنیم. همچنین سیف‌اللهی و واعظی، گزارشی را از عملکرد مالی- پژوهشی و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت در سال گذشته ارائه دادند./آرمان

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اظهارات آیت الله خزعلی درباره هاشمی (با زیرنویس)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی: اگر به جوانان فضا برای انتقاد سالم داده نشود، این انتقادات خاموش نخواهد شد و چه بسا به محفل‌های خانگی و زیرزمینی كشیده شود



آیت الله هاشمی: اگر به جوانان فضا برای انتقاد سالم داده نشود، این انتقادات خاموش نخواهد شد و چه بسا به محفل‌های خانگی و زیرزمینی كشیده شود

در هیچ دوره و هیچ جامعه‌ای دولت‌ها نتوانسته‌اند پیشرفت و خدمات‌رسانی به مردم را به تنهایی به عهده بگیرند و اگر مردم وارد عرصه‌های گوناگون مشاركت نشوند تولید و اشتغال رو به اضمحلال می‌رود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمع زیادی از دبیران سازمان‌های غیردولتی و جوانان فعال N.G.Oهای كشور، هدف اصلی از تشكیل سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد را كمك به مردم ، نظام و دولت برای رفع مشكلات در سطوح گوناگون خواند و گفت: تشكیل گروه‌های مفید مردمی، به خصوص از سوی جوانان و نوجوانان، عاملی برای رشد نشاط و تقویت نیروهای كشور در میادین و عرصه‌های گوناگون محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتقادات صریح و البته در چارچوب قانون را برخاسته از طبیعت دوران جوانی خواند و با اشاره به الزام وجود این صراحت برای هوشیار ساختن مسئولین، تصریح كرد: اگر به مردم و جوانان میدان و فضا برای انتقاد سالم و فعالیت داده نشود، این انتقادات خاموش نخواهد شد و چه بسا به محفل‌های خانگی و زیرزمینی كشیده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از محدود ساختن و عدم تمدید پروانه فعالیت تعداد زیادی از سازمان‌های مردم نهاد، موفق و كم‌هزینه‌تر بودن محصول فعالیت N.G.Oها را یادآور شد و افزود: در هیچ دوره و هیچ جامعه‌ای دولت‌ها نتوانسته‌اند پیشرفت و خدمات‌رسانی به مردم را به تنهایی به عهده بگیرند و اگر مردم وارد عرصه‌های گوناگون مشاركت نشوند تولید و اشتغال رو به اضمحلال می‌رود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فعالیت سازمان‌های مردمی و گروه‌های مردم نهاد را از تأكیدات و مصوبات سیاست‌های كلی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواند و با تأكید بر بی‌مورد بودن نگرانی از حضور فعال N.G.Oها در عرصه‌های مختلف جامعه گفت: نگرانی را زمانی باید به خود راه بدهیم كه مردم از صحنه مشاركت فعال اجتماعی حذف شده باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال یكی از جوانان حاضر در جلسه پیرامون سرنوشت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، تقویت اشتغال و تولید را هدف اصلی این مرحله عنوان كرد و گفت: اگر بناست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، باید برای تولید و اشتغال كشور فكر اساسی بشود، چرا كه هم واحدهای تولیدی موجود كشور نیاز به احیا دارند و هم می‌بایست سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش‌های جدید صورت گیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: اگر به سازمان‌های مستقل مردمی اجازه فعالیت بیشتری داده شود، آنان با ابتكار و سرمایه خود به ایجاد اشتغال و تولید كشور كمك شایانی خواهند كرد.

در ابتدای این دیدار محمد تمیزكار، دبیر مؤسسه اندیشه سبز جوان با اشاره به وضعیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه، معضلات و مشكلات جوانان را فهرست‌وار برشمرد.

همچنین سوری دیگر فعال سازمان‌های مردم نهاد با اشاره به اهمیت فعالیت N.G.Oها برای گسترش جامعه مدنی گفت: متأسفانه در چند سال گذشته به شدت از فعالیت سازمان‌های مردمی جلوگیری شده و پروانه فعالیت بسیاری از آنان تمدید نشده است./انتخاب