اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد آمریکا از رویکرد اسرائیل مقابل ایران


نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی به انتقاد از رویکرد رژیم صهیونیستی در مقابل ایران پرداخت و تاکید کرد که این رژیم عادت کرده است اظهاراتی تکراری را به گونه‌های مختلف درباره‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران و تهدید بودن آن تکرار کند و به این ترتیب موجب شود که سایرین نتوانند اعتباری برای حرف‌های مقامات این رژیم قائل شوند.

ایسنا: نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی به انتقاد از رویکرد رژیم صهیونیستی در مقابل ایران پرداخت و تاکید کرد که این رژیم عادت کرده است اظهاراتی تکراری را به گونه‌های مختلف درباره‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران و تهدید بودن آن تکرار کند و به این ترتیب موجب شود که سایرین نتوانند اعتباری برای حرف‌های مقامات این رژیم قائل شوند.

روزنامه‌ نیویورک تایمز در این گزارش تحلیلی نوشت: بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) اوایل ماه میلادی جاری در برنامه‌ای تلویزیونی در آمریکا شرکت کرد تا به جهان یادآوری کند که تهدید ایران همچنان زنده است. نتانیاهو در برنامه‌ «با ملت روبرو شو» هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در حال نزدیک شدن به یک خط قرمز هسته‌یی است و به طور تلویحی گفت که اگر آمریکا خیلی زود دست به اقدامی نزند، وی این کار را خواهد کرد. انتظار داشته باشید که در هفته‌های آینده حرف‌هایی از این دست بیشتر بشنوید. حضور نتانیاهو در تلویزیون آغاز تلاش جدید برای بازگرداندن توجهات به ایران است. ولی انتظار نداشته باشید که واشنگتن یا جامعه‌ بین‌المللی بلافاصله دست به اقدامی بزنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: نتانیاهو واکنشی را که انتظار آن را دارد نخواهد گرفت و نباید بگیرد. دلیلش این است که هم زبانی که به کار می‌گیرد و هم رفتار اسراییل ( رژیم صهیونیستی) باعث می‌شوند که جدی گرفتن تهدیداتش روز به روز دشوارتر شود. مشکل اینجاست که هشدارهای اسراییل‌ درباره‌ ایران بسیار آشنا هستند. اگر خاطرتان باشد نتانیاهو تابستان سال گذشته نیز همین روند را در پیش گرفت. تابستان سال قبل از آن هم همینطور . در واقع سران اسراییل حدود 1 دهه است که چنین هشدارهایی را تکرار می‌کنند.

در ادامه این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: این تکرار می‌توانست مشکل‌ساز نباشد، به شرطی که چیزهایی که آن‌ها درباره‌اش هشدار می‌دهند مرتب تغییر نمی‌کرد. این را در نظر بگیرید: در سال 2004 وقتی آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسراییل مساله موضوع هسته‌یی ایران را مطرح کرد، گفت که نقطه بدون بازگشت زمانی فرا خواهد رسید که ایران به توسعه توانایی فنی غنی‌سازی اورانیوم نزدیک شود. اما چند ماه بعد شائول موفاز ، وزیر دفاع وی ( وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی )‌ گفت که خطر واقعی زمانی فرا می‌رسد که ایران در خاک خود شروع به غنی سازی اورانیوم کند. پس از آن در سال 2006 ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسراییل گفت که لحظه ‌ی حیاتی زمانی می‌رسد که ایران تعداد مشخصی آبشار غنی سازی داشته باشد. سال گذشته نیز ایهود باراک ( وزیر جنگ نتانیاهو در آن زمان ) گفت که خط قرمز واقعی زمانی زیر پا گذاشته می‌شود که ایران وارد " منطقه مصونیت " ( نقطه‌ای که در آن برنامه‌ی هسته‌یی ایران آنقدر پیشرفته خواهد بود یا از تمهیدات دفاعی کافی برخوردار خواهد بود که نتوان با حمله آن را از کار ا نداخت) شود.

در ادامه این گزارش تحلیلی با این ادعا که «نکته‌ گیج کننده‌ این اظهارات این است که ایران از روی همه این خط قرمز‌ها عبو کرده است ولی این فاجعه‌ فرضی هنوز اتفاق نیفتاده است.» آمده است: اکنون نتانیاهو با مشکل چوپان دروغگو روبرو است. اما پرونده‌سازی او علیه ایران یک اشکال عمیق‌تر نیز دارد و آن فقدان انسجام اطلاعاتی است. نتانیاهو اصرار دارد که جمهوری اسلامی ایران پیش از ساختن بمب باید متوقف شود، زیرا نمی‌توان در استفاده نکردن از آن به ایران اعتماد کرد. اما برای این‌که این اظهارات درست باشد سران ایران باید نسبت به استالین یا مائو شرور‌تر یا غیرمنطقی‌تر باشد؛ این دو نفر جرم‌های بزرگتری را مرتکب شدند ولی بازدارندگی در برابر آن‌ها جواب داد. علاوه بر آن باید به خاطر داشت که ایران در یک سال گذشته از سرعت غنی‌سازی اورانیومش کاهش است. تهران این کار را در واکنش به تهدیدها و تحریم‌ها انجام داد که این خود تعریف رفتار منطقی است.

این روزنامه‌ آمریکایی در ادامه نوشت: هدف از این مقاله این نیست که اسراییل دلیلی برای نگرانی درباره‌ ایران ندارد. با توجه به اندازه و موقعیت مکانی اسراییل، توجه فعلی دولت اوباما به مصر و سوریه و تمایل آشکار واشنگتن به تعامل با رییس‌جمهور جدید ایران در دور جدیدی از مذاکرات، نگرانی نتانیاهو اگرچه افراطی ولی قابل درک است. آنچه غیر قابل درک است چگونگی برخورد وی با این مساله است. اگر قرار بود دولتش حقیقتا مایل به توقف برنامه‌ی هسته‌یی ایران باشد باید در چند مورد کلیدی رفتار متفاوتی را در پیش می‌گرفت. مثلا باید هر چه در توان داشت برای صلح با فلسطین انجام می‌داد تا به این ترتیب از حمایت بین‌المللی گسترده برخوردار می‌شد، ولی به جای آن نتانیاهو هیچ گونه حرکتی در این زمینه نمی‌کند.

در پایان این گزارش می‌خوانیم:‌نتانیاهو به جای اتخاذ چنین اقداماتی به تاکتیک‌های قدیمی روی آورده است و مرتب بر طبل جنگ در واشنگتن‌ می‌کوبد. این باعث یک نتیجه‌ گیری بدبینانه ولی غیر قابل اجتناب می‌شود: اینکه آنچه وی واقعا می‌خواهد این است که دنیا مشکل ایران را برای او حل کند. نتانیاهو به دنبال توقف برنامه‌ هسته‌یی ایران است ، ولی حاضر نیست برای این کار هزینه‌ای بپردازد.اگر خودش حاضر به انجام این کار نیست چه دلیلی دارد دیگران زحمتش را بکشند.


ویدیو مرتبط :
‫انتقاد لاوروف از رویکرد آمریکا در قبال تحولات سوریه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتانیاهو: غرب اعمال فشار بر ایران را افزایش دهد/ آمریکا: رویکرد اسرائیل به جنگ و نه راه‌حل صلح‌آمیز ختم می‌شود



پیام توییتری نتانیاهو درباره ایران ,نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

نتانیاهو: غرب اعمال فشار بر ایران را افزایش دهد/ آمریکا: رویکرد اسرائیل به جنگ و نه راه‌حل صلح‌آمیز ختم می‌شود

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک پیام توییتری خواستار افزایش فشارها علیه ایران شد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به وی تأکید کرد دیپلماسی مسیر درستی است و این رویکرد تل‌آویو به جنگ و نه راه‌حل صلح‌آمیز منتهی می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از شبکه فاکس‌نیوز، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه در یک پیام توییتری اعمال فشار خود به قدرت‌های 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در خصوص مذاکره با ایران را افزایش داد.

در جدیدترین بهانه نتانیاهو علیه اعطای امتیاز به ایران، پیام توییتری وی شامل یک تبلیغ کارتونی بود که در آن نوشته شده بود: این پیشنهاد ایران را قادر می‌سازد که بمب اتم و موشک‌های دور برد تولید کند که قابلیت رسیدن به آمریکا را داشته باشد. ایران همه چیز به دست می‌آورد و هیچ چیزی نمی‌دهد.

رژیم صهیونیستی اخیراً با از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، تمامی تلاش خود را برای حصول هرگونه توافق به کار گرفته است و این رویکرد موجب شده است که روابط تل‌آویو با دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار به تعویق درآمدن تحریم‌های جدید شده است، تیره شود.

در عین حال «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پیام توییتری نتانیاهو، گفت که پیام توییتری نخست‌وزیر اسرائیل را دیده است اما در توییتر پاسخ او را نداد.

وی به خبرنگاران گفت که دولت آمریکا بر این باور است که مسیر پیشنهادی اسرائیل برای مطیع کردن ایران با تحریم‌ها به جنگ و نه یک راه‌حل صلح‌آمیز برای برنامه هسته‌ای ایران منتهی می‌شود.

ایران و 1+5 قرار است روز 29 آبانماه دور جدیدی از گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را در ژنو آغاز کنند. هفته گذشته مذاکرات ایران و 1+5 به واسطه کارشکنی فرانسه و برخی اختلافات بدون نتیجه به پایان رسید اما قدرت‌های غربی برای رسیدن به توافق در نشست این هفته ژنو ابراز امیدواری کردند.

جن ساکی تصریح کرد: فکر می‌کنم که ما به دنبال چندین مسیر در اینجا هستیم که یکی از آنها ادامه مسیری است که می‌خواهیم ببینیم که آیا مسیر دیپلماتیک امکانپذیر است یا خیر. از نظر ما، مسیر جایگزین، مسیر جنگ است. ما فکر می‌کنیم که مسیر دیپلماسی مسیر درستی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد، البته آمریکا و اسرائیل هدف مشترکی در جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای دارند و تصریح کرد: جاییکه ما یک مقدار از یکدیگر جدا می‌شویم سطح تاکتیکی است،

 

به طوریکه ما بر این باوریم که ما به یک گام اول نیاز داریم که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و به ما فرصت می‌دهد درباره یک توافق طولانی‌مدت مذاکره کنیم ولی آنها بر این باورند که ما باید فشارها به ایران را افزایش دهیم تا یکدفعه تسلیم توافق طولانی‌مدت شوند. ما به وضوح فکر نمی‌کنیم که این مسیر ممکن باشد.
/فارس