اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقادهای صریح قالیباف/ می گفتند کو تورم ؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

انتقادهای صریح قالیباف از وضعیت اقتصادی

مدیران سیاسی در عرصه اقتصاد کار را به کاردان بسپارند/نباید بگوییم چون مدیرم همه چیز را می‌دانم!

در موضوع هدفمندی یارانه ها که می گفتند تورم می آورد ، می گفتند کو تورم ؟ می گفتیم اگر تورم نیاید باید به علم اقتصاد شک کنیم وامروز آن را می بینیم. پس نباید به این موضوعات این چنین بی توجه باشیم. ما مدیران نباید بگوییم چون مدیریم همه چیز می دانم. من اگر پل نیایش می سازم باید فرصت ها را برای مهندسان و طراحان آن محیا کنم. من مهندس محاسب نیستم و این را باید بفهمم.

فردانیور: شهردار تهران با با بیان اینکه چالش ما بدون شک چالش اقتصادی است اما راه حل آن الزاما اقتصادی نیست ، گفت : اقتصاد ما به خاطر تصمیمات غلط مدیریتی و رفتار غلط سیاسی و بی توجهی به فرهنگ به این شرایط گرفتار شده است و اقتصاد به ما هو اقتصاد مشکلی نیست . 

دکتر محمد باقر قالیباف در همایش اقتصاد مقاومتی و راهکارهای مدیریت در دوران تحریم که با حضور حجت الاسلام ابوترابی ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه در دانشکده مدیریت  دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع) گفت : ایشان می فرمایند بخشش را حدی است که اگر از آن حد گذشت اسراف است ، دوراندیشی را حدی است که اگر از آن گذشت ترس است ، اقتصاد و میانه روی را میزانی است که اگر از آن گذشت بخل است ، شجاعت را اندازه ای است که اگر از آن گذشت نابودی است و شرم و حیا را حدی است که اگر رعایت نشود ضعف و ناتوانی است .

وی با بیان اینکه امروز اقتصاد مقاومتی مساله ماست افزود : امروزتحریم از یک سو و مشکلات و چالش های اقتصادی که قبل از تحریم نیز داشتیم از سوی دیگر، موجب شده تا یک صحنه و میدان مبارزه میان انقلاب که ملت ما نماینده آن است با دشمنان انقلاب ایجاد شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد : باید درک کنیم که این صحنه مبارزه با صحنه مبارزه دوران دفاع مقدس متفاوت است . این تفاوت از سویی در جغرافیای این صحنه است. به این دلیل که در دوران دفاع مقدس جایی که 100 درصد مردم درگیر بودند بخش کوچکی از جغرافیا بود هرچند که آن نیز اهمیت داشت اما امروز همه جغرافیای کشور درگیر است و امروز 75 میلیون نفر جمعیت کشور درگیر این موضوع هستند.همچنین از سوی دیگر این صحنه مبارزه نه تنها در حوزه مادیات بلکه صحنه ایست که در همه روابط انسانی و سرمایه های مادی و اجتماعی اثر گذار است و این تاثیر را در رابطه میان زن و شوهر، پدر و فرزند ، دو برادر یا دو شریک می بینیم .

قالیباف با تاکید بر اینکه باید ابعاد این دو صحنه مبارزه را به درستی شناخت گفت : اگر به خوبی عمق صحنه این مبارزه را نشناسیم ناشیانه وارد آن می شویم که در هر حرکتی که انجام می دهیم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود : باید برخی واقعیات تلخ را ببینیم و به عنوان انقلابی تسلیم آن نشویم و آن را اصلاح کنیم چرا که پاک کردن صورت مساله به معنی حل مساله نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه ما کارنامه قابل قبولی از اول انقلاب تا به امروز در عرصه فرهنگی و اقتصادی نداریم و باید این واقعیت را پذیرفت خاطر نشان کرد : در دوران دفاع مقدس در مبارزه نظامی با دشمن کارنامه قابل دفاع و قابل قبولی داریم اما در عرصه فرهنگی و اقتصادی این کارنامه نه قابل دفاع و نه قابل قبول است و باید به آن به چشم یک آسیب نگاه کرد و به درستی آن را درک کنیم تا بتوانیم از تحریم ها و مشکلات اقتصادی عبور کنیم.

قالیباف تصریح کرد : از سال 88 تا 91 مقام معظم رهبری همواره رویکردهایی مانند اصلاح الگوی مصرف ، کار و همت مضاعف ، تولید و سرمایه ایرانی و جهاد اقتصادی را مطرح کردند و به ما مدیران و مسوولان هشدار دادند اما کدام رفتار ما از آن سال تا امروز با تصمیم های سیاسی ، اقتصادی و مدیریتی منطبق بر این رویکردها بوده که شعار سال ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال 64 پیک رشد جمعیتی ما در بحث زاد و ولد بوده است و بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر دراین سال متولد شده اند گفت : آن سالها موج کمبود شیر خشک و پوشک داشتیم و بعد از آن کمبودهای آموزش و پرورش و فکر می کردیم چقدر سینما و فیلم می سازیم و نام اقتصاد فرهنگ را ، کار فرهنگی گذاشتیم غافل از اینکه فرزند ما که از پشت میز مدرسه آمده نه علم و محتوا دارد و نه میز و کلاس و کسی این مشکل را حل نکرد و خودش حل شد و همه خسارت هایش را دیدیم.

شهردار تهران افزود : بعد از این مرحله پشت صف کنکور ماندن جوانان و استرس ها و آرزوهای خانواده ها بود که فقط 200 هزار نفر ظرفیت پذیرش در کنکور وجود داشت و امروز هم موضوع اشتغال ، ازدواج و مسکن وجود دارد.

قالیباف تصریح کرد : اگر امروز می گوییم مشکل کنکور را حل کردیم مدیریت نیست ، چراکه امروز بدون کنکور هم در مقطع کارشناسی صندلی خالی داریم و باید این مشکل را در همان دوران حل می کردیم .

قالیباف با بیان اینکه اگر کسی می خواهد امروز صورت مساله را حل کند مشکل تورم ، اشتغال و درمان را باید حل کرد و حل مشکل کنکور مساله اساسی نیست گفت : امروز اگر خلاقیت و قابلیت وجود دارد و مدیر هستید، باید این چرخه درمان را حل کنید که 30 درصد آن را دولت می دهد و 70 درصد آن را مردم از جیب می دهند در حالیکه در کشورهای پیشرفته این موضوع کاملا عکس است و مدیر کسی است که در دهه 90 این جا به جایی را انجام دهد و این یعنی اقتصاد مقاومتی  .

وی افزود : اگر امروز کسی تورم ، ثبات اقتصادی و نرخ رشد را درست کرد مطابق اقتصاد مقاومتی رفتار کرده است . اقتصاد مقاومتی یک تعریف و توصیف نیست و یک باور است که باید تبیین شود .

شهردار تهران تدبیر اقتصادی و بینش اقتصادی را دو موضوع مهم تاثیرگذار بر هم دانست و گفت : با وجود آنکه این دو موضوع بر هم تاثیر دارند اما در عرصه مدیریت و اجرا آن را یک مرحله قبل از تلفیق باید به صورت جداگانه نگاه کرد.

وی افزود: در یک نظام اسلامی هستیم و باید بدانیم در بینش اسلامی معنای اقتصاد اسلامی چیست؟ اما هنوز به این سوال پاسخ ندادیم و یکی از وظایف دولتمردان ما این است که به حوزه و دانشگاه اعتماد کنند و با حل مشکلات مادی این موضوع آن را از دانشگاه بخواهند تا ابعاد اقتصاد اسلامی را در اختیارشان بگذارند.

قالیباف با اشاره به 3 موضوع مهم در بحث بینش اقتصادی گفت: باید حقوق مالکیت و بخش خصوصی را در جامعه به رسمیت شناسیم و برای آن حرمت قائل شویم و تولید ثروت را امری نکوهیده نبینیم و آن را ضد ارزش قلمداد نکنیم.

وی با تاکید براینکه حداقل دخالت دولت در اقتصاد و کوچک بودن اندازه دولت در موضوع اقتصاد بسیار حائز اهمیت است گفت: زمانی دولت در اقتصاد دخالت دارد که باید حد کنترل و نظارت آن وجود داشته باشد و زمانی نیز اندازه دولت در حوزه اقتصاد اندازه بزرگی است که باید به آن توجه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تدبیر اقتصادی گفت: باید بدانیم که علم اقتصاد محترم است و معنی اقتصاد مقاومتی این نیست که علم اقتصاد را تعطیل کنیم. همان طور که در دفاع مقدس نیز همه دفاع حماسی و احساسی نبود و عقل و عقلانیت و علم هم ایفای نقش داشت. پس در حوزه علم اقتصاد همه مدیران و به ویژه مدیران سیاسی باید کار را به کاردان بسپارند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: عوامل علم اقتصاد کاملا روشن است . نیروی کار ، سرمایه ، دانش و تکنولوژی ، تعاملات جهانی، واقعیت این موضوع هستند .

قالیباف ادامه داد: در موضوع هدفمندی یارانه ها که می گفتند تورم می آورد ، می گفتند کو تورم ؟ می گفتیم اگر تورم نیاید باید به علم اقتصاد شک کنیم وامروز آن را می بینیم. پس نباید به این موضوعات این چنین بی توجه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: ما مدیران نباید بگوییم چون مدیرم همه چیز می دانم. من اگر پل نیایش می سازم باید فرصت ها را برای مهندسان و طراحان آن محیا کنم. من مهندس محاسب نیستم و این را باید بفهمم.

شهردار تهران با اشاره به ترتیبات نهادی در علم اقتصاد گفت: ترتیبات حوزه نهادی اقتصاد باید در علم اقتصاد به شکل دیگری مورد توجه قرار گیرد مانند فضای کسب و کار که بخشی از ترتیبات علم اقتصاد است و مسائلی مانند بیمه و مالیات که به عنوان فضای کسب و کار قلمداد می شود.

وی افزود: همچنین در موضوع حکمرانی خوب حتی اگر تئوری خوب اقتصادی هم داشته باشیم اگر حکمرانی خوب نباشد آن تئوری اقتصادی فایده ای ندارد ، پس در حکمرانی نیز باید بدانیم که به چه چیز توجه کنیم و حق اظهار نظر به افراد بدهیم . ثبات سیاسی و دوری از تنش را در جامعه باور کنیم و به سمت آن پیش رویم.

قالیباف با تاکید بر اینکه اگر اثر بخشی دولت را بدانیم کنترل فساد به درستی انجام می شود گفت: باید به قوانین و ثبات در قوانین توجه کنیم چرا که اگر این طور نباشد نمی توان به خوبی این راه را پیش برد .

وی کلیدی ترین موضوع را بحث مدیریت دانست و گفت: اگر تصمیمی گرفته شود و راهی انتخاب شد و اگر سیاستی در اقتصاد در نظر گرفته شد. باید سازکاری به تمام معنا برای اجرای آن وجود داشته باشد تا اجرا کاملا منطبق بر آن باشد ، چرا که بسیاری از تصمیمات ما مدیران یک چیز است و آنچه انجام می شود چیز دیگری است .

وی تصریح کرد : گاهی تصمیمی می گیریم ؛ مثلا ده ها میلیارد دلار ارز در کشور وجود دارد که در خانه ها و گاو صندوق ها و جیب افراد است و ما ابزاری برای کنترل این پول و سرمایه عظیم که داخل کشوراست ، نداریم. پس مدیریت از این بخش است که وقتی تصمیمی میگیریم باید بتوانیم این تصمیم را به درستی اجرا کنیم .

قالیباف با تاکید بر این که تولید ، توزیع و مصرف موضوعات مهم اقصادی است که در هر سه موضوع دچار مشکل هستیم و مدیریت قدرتمندی برای اصلاح این حلقه وجود ندارد ، اظهار کرد : اگر ده ها اقتصاد دان و اندیشمند دور هم جمع شوند و ده ها نسخه بدهند باید مدیر آن را بفهمد که آن را اجرا کند و از خود اجتهاد ندهد و همانی که طراحی شده اجرا شود ، چنانچه اگر من طراحی تونل نیایش را آنطور که طراح طراحی کرده باید اجرا کنم که در هشت ریشتر زلزله و 1600 تن بار را در یک ستون تحمل کند و اگر من آن استاندارد را رعایت نکنم ، طراح هیچ تضمینی نداده که این به درستی انجام شود .

وی افزود : سیاست ، مدیریت و فرهنگ ، اقتصاد را به اینجا رسانده است که باید اول آن را اصلاح کرد ومدیریت به تنهایی برای این صحنه نبرد کفایت نمی کند ، برای یک صحنه مبارزه این چنینی ، نیازمند یک مدیریت جهادی هستیم تا اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک باوردرابعاد جامعه تا آخرین مرحله پیش ببریم .

قالیباف افزود : صحنه مبارزه و مجاهدت اقتصادی صحنه مبارزه پشت خاکریز عملیات کربلای 5 نیست که در آن شهادت و فضای معنوی باشد ، اینجا پول و قدرت است و این یعنی فساد و آلودگی .

وی تصریح کرد : روزی که عملیات خیبر را قرار بود انجام دهیم باید از آب می گذشتیم اگر رزمنده ای شنا و غواصی بلد نبود حتما در آب خفه می شد هرقدر هم که شجاع می بود؛ اما اینجا صحنه نبرد ومبارزه ای است که در آن پول و قدرت است  واگر افرادو مسئولان در این بخش مدیریت جهادی این شنا را بلد نباشند و روش مبارزه را بلند نباشند که چگونه با این فساد مبارزه کنند و چگونه به فساد کشیده نشوند ،  این فساد به سرعت آنان را از بین می برد .

وی با بیان این که فقر ، فساد می آورد ، گفت : اگر اینطور باشد یعنی از آرمان های انقلاب دور شدیم ، بناست مردمی که در سایه این اقتصاد هستند به رشد و تعالی دست یابند نه این که به سمت اسراف بروند ، قرار است عبودیت خدا را کنند وجامعه اخلاقی و الهی شود و این مدیریت جهادی است که اقتصاد مقاومتی ایجاد می کند ، در غیر این صورت جامعه به سمت فقر می رود و انقلاب و نظام و آرمان هایمان را دچار مشکل می کند .

شهردار تهران تصریح کرد : دشمن جای حساسی دست گذاشته است و باید مجاهدت بیشتری کرد چراکه اگر فقر در جامعه بیاید مطمئن باشید عقل می رود و جهل جایگزین می شود .

شهردار تهران ادامه داد : در جامعه ای که فقر می آید چابلوسی جزو فرهنگ قطعی آن می شود و افراد در مقابل قدرت و ثروت سر تعظیم فرو می آورند و آرمانهای ما دچار مشکل می شود .

وی خاطر نشان کرد : اگر فقر بیاید ، شکنندگی در دین ، سستی در یقین وفساد را به دنبال دارد و دشمنان قسم خورده به همین دلیل کار را از اینجا شروع می کنند .

قالیباف با بیان این که نیازمند یک طرح مساله وآسیب شناسی درست از گذشته تا امروز هستیم ، گفت : باید تعریف درستی از بینش اقتصادی  داشته و توجه کنیم تا متخصصان علم اقتصاد را محترم شماریم وبخش نهادی که نیازمند اجرای این نسخه اقتصادی است به درستی انجام دهیم و اجازه ندهیم تصمیمات غلط مدیریتی و سیاست زدگی بر اقتصاد مانع هرگونه اقدام اقتصادی شود و مدیریت و ابزار پیاده سازی این نسخه ای را که آماده کردیم بتوانیم انجام دهیم . در نهایت این مدیریت باید یک مدیریت جهادی مبتنی بر باورها باشد  و بدانیم  که ایا این صحنه اقتصاد را یک صحنه مبارزه بدانیم و یا یک صحنه منفعت طلبی و یا صحنه کسب و در آمد , یک جا این صحنه را صحنه منفعت طلبی بدانیم و جایی صحنه را صحنه دفاع از انقلاب و ملت و عزت ملتمان ،اینها از هم خیلی متفاوت است .

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی به وجود آوردن این باور مبتنی بر عقلانیت و توجه به علم و اقتصاد و با تاکید بر آرمان گرایی و کاملا مجاهدانه کار کردن و امیدوارم در این عرصه نیز مانند سایر عرصه های دفاع مقدس با همان مدیریتجهادی به نتیجه برسیم ./فردانیوز

 


ویدیو مرتبط :
قالیباف, محمدباقر قالیباف,دکتر محمدباقر قالیباف,دکتر قالیباف, شهردار تهران, باقر قالیباف,محمدباقر,شهردار پایتخت,فرمانده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام رسمی تورم هدفمندی یارانه‌ها؛بهمنی: ناگهان گفتند آمار ندهید



 

 

اعلام رسمی تورم هدفمندی یارانه‌ها؛بهمنی: ناگهان گفتند آمار ندهید

 

 

رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه امسال را حداکثر ۱۷.۲ درصد پیش بینی کرد و گفت: بر اساس آخرین محاسبات، از نرخ تورم ۱۶.۳ درصدی تیر ماه امسال، ۴.۵ درصد ناشی از هدفمندی یارانه ها به صورت مستقیم و ۱.۹ درصد ناشی از عوامل غیر مستقیم است.

محمود بهمنی در گفتگو با مهر در مورد طرح جدید نمایندگان مجلس برای اعلام دوباره نرخ تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی در کنار مرکز آمار گفت: بانک مرکزی که پیش از این نیز نرخ تورم را اعلام می کرد و تلاش خود را در این زمینه بکار می بست، در همان زمان هم که عنوان کردند بانک مرکزی دیگر نرخ تورم را منتشر نکند، مطرح کردیم که بانک مرکزی طی حدود ۸۰ سال گذشته نرخ تورم را همواره اعلام کرده است.

تولید نرخ تورم مختص بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به زحماتی که کارشناسان بانک مرکزی برای اعلام نرخ دقیق تورم متقبل می شوند، عنوان کرد: اما به یکباره اعلام کردند که نرخ تورم را بانک مرکزی اعلام نکند و فلان سازمان اعلام کند، در حالی که تورم مختص بانک مرکزی است، عوامل پولی یا فاکتورهای پولی برای بانک مرکزی است.

وی با تاکید بر اینکه تخصص بانک مرکزی تعیین نرخ تورم است، افزود: بانک مرکزی هم اکنون نیز نرخ تورم را تولید می کند، همانگونه که در تیرماه گذشته نرخ تورم را تولید کرده بودیم، نرخ تورم مردادماه را نیز تولید خواهیم کرد. در عین حال، نرخ تورم تولیدی بانک مرکزی براساس آخرین اصلاحات انجام شده است به طوری که سال پایه بانک مرکزی سال ۸۳ و سال پایه مرکز آمار سال ۸۱ است.

این عضو کابینه دولت دهم در پاسخ به این سئوال که بهتر نیست، سال پایه و سبد بانک مرکزی و مرکز آمار برای تولید نرخ تورم یکسان شود؟ اظهارداشت: برای این کار باید به ما این نکته را اعلام کنند، اما بانک مرکزی قصد دارد که سال پایه نرخ تورم را سال ۹۰ قرار دهد و ۷ سال آن را بالا بیاورد.

برخی ها نرخ تورم اعلامی را نمی پذیرند

وی تاکید کرد: برخی ها نمی خواهند که تورم اعلام شده را بپذیرند و پذیرش این موضوع برای آنها سخت است، آنها مطرح می کردند که هدفمندی یارانه ها شدیدا قیمتها را افزایش می دهد و تورم را ۷۰، ۸۰ درصد بالا می برد و حتی صحبتهای دیگری نیز مطرح می کردند.

بهمنی اضافه کرد: این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده بود که حداکثر تورمی که با اجرای هدفمندی یارانه ها تحمیل خواهد شد، ۱۵ درصد است. از آذر و دی ماه هم روند تورمی در کشور کاهنده است به طوریکه در خردادماه نرخ تورم ۱.۲ درصد افزایش داشته و در تیرماه این رشد معادل ۹ دهم درصد بوده است، یعنی روند افزایشی آن کاهنده بوده و شیب تورم در حال برگشت است.

۶.۴ درصد نرخ تورم ناشی از هدفمندی

رئیس کل بانک مرکزی با اظهارامیدواری نسبت به اینکه از آذرماه امسال شیب تورم رو به پائین خواهد بود، گفت: براساس آخرین محاسبات بانک مرکزی، از نرخ تورم ۱۶.۳ درصدی تیرماه امسال، ۴.۵ درصد ناشی از هدفمندی یارانه ها به صورت مستقیم و ۱.۹ درصد ناشی از عوامل غیرمستقیم است و چنانچه مجموع این دو رقم را از ۱۶.۳ درصد کم کنیم مشاهده می کنیم که نرخ تورم تنها ۹.۹ درصد است.

وی ادامه داد: این نرخ همان نرخ هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی است، اما به هر حال باید این مطلب را در نظر گرفت که با اجرای هدفمندی یارانه ها کار بسیار عظیمی صورت گرفته است، چگونه می توان انتظار داشت که با افزایش دو یا سه برابری قیمتها و افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، نرخ تورم کاهش یابد، مشخص است که نرخی به نرخ تورم افزوده خواهد شد.

نرخ تورم نقطه به نقطه معکوس شد

بهمنی پیش بینی کرد که روند افزایشی نرخ تورم کاهنده باشد و ممکن است که نرخ ۱۶.۳ درصد تیرماه به حدود ۱۷.۱ تا ۱۷.۲ درصد در مردادماه امسال برسد و تنها ۷ یا ۸ صدم درصد افزایش داشته باشد، این روند نیز تا آذر ماه ادامه خواهد داشت و از آذر و دی ماه امسال روند تورم برعکس خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هم نرخ تورم نقطه به نقطه روند معکوس را در پیش گرفته و رو به پائین است و روند کاهنده نرخ تورم را همین نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد..... /  گزارش : خبرگزارى مهر