اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتظار مجلس برای استخراج اطلاعات جعبه سیاه



 

 

 

انتظار مجلس برای استخراج اطلاعات جعبه سیاه

 

یك عضو كمیسیون عمران مجلس از بررسی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران-ارومیه در كمیسیون متبوعش با حضور وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری خبر داد.

محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان و عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه عصر روز گذشته اعضای كمیسیون متبوعش، از حضور حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری و رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی كشوری و معاونان این سازمان در این جلسه برای ادامه بررسی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران-ارومیه خبر داد.

وی در این باره گفت: وزیر راه با حضور در این جلسه به سؤالات اعضای كمیسیون در این خصوص پاسخ داد اما از آنجایی كه هنوز اطلاعات جعبه سیاه مربوط به كابین خلبان و پرواز بازیابی نشده است، در این جلسه تقریباً باز هم صحبت‌های جلسه گذشته به نحو دیگری تكرار شد، از این رو ادامه بررسی موضوع این سانحه هوایی به جلسات بعدی كمیسیون و استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما موكول شد.

این عضو كمیسیون عمران مجلس در ادامه بررسی سؤالات تعدادی از نمایندگان از وزیر راه دیگر دستور كار این جلسه دانست و گفت: نمایندگان سؤال‌كننده سؤالات خود را پس گرفتند و فقط سؤال "بت كلیا " نماینده ارامنه شمال و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود مطرح و بررسی شد كه هر دو نفر از توضیحات وزیر اقناع شدند.

وی در خاتمه یادآور شد: موضوع سؤال "بت كلیا " درباره 8 فردی بود كه سال گذشته در پیست اسكی جان باختند و موضوع سؤال لاهوتی در خصوص اجرای یكی از تبصره‌های قانون بودجه بود كه وزیر راه گفت این تبصره اخیراً ابلاغ شده و انشاءالله آن را اجرا خواهیم كرد.


ویدیو مرتبط :
استخراج اطلاعات از نمودارها (Get Data)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز استخراج اطلاعات جعبه سیاه آنتونف



اخبار,اخباراجتماعی,اطلاعات جعبه سیاه آنتونف


 اخبار اجتماعی - آغاز استخراج اطلاعات جعبه سیاه آنتونف

آنتونف ۱۴۰ یکشنبه ایران را عزادار کرد به خصوص اهالی خراسان جنوبی و طبس را.

به گزارش خراسان، هواپیمایی جوان و تازه پا به عرصه ناوگان هوایی گذاشته یکشنبه ۴ دقیقه پس از پرواز در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و ۳۹ نفر از هموطنانمان جان باختند که ۹ تن دیگر از ۴۸ سرنشین آن در بیمارستان بستری هستند که دعای ایرانیان پشتیبان آن هاست. اما نباید وقوع این حادثه دردناک بدون دلیل باشد. بدین جهت دستگاه های مربوطه به علت یابی پرداخته اند.

دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی سانحه
رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی، درگذشت تعدادی از هموطنان در سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 را به خانواده آنان تسلیت گفت و از مسئولان قضایی خواست علت وقوع سانحه را بررسی و نتایج آن را اعلام کنند.

در این پیام آمده است: سانحه دلخراش سقوط هواپیمای ایران 140 که باعث کشته شدن جمعی از هموطنان عزیزمان شد، موجب تأسف و تأثر شد. همچنین لازم است؛ مسئولان قضایی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دادستان عمومی و انقلاب تهران با توجه به ابعاد این سانحه، علت وقوع را مورد بررسی دقیق و سریع قرار دهند و نتایج آن اعلام شود تا در صورت وجود هر گونه قصور با عاملان برخورد قانونی شود.

آخرین اخبار از استخراج اطلاعات از جعبه سیاه
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به احتمال وجود یک علت اصلی و علل فرعی دیگر در سانحه سقوط هواپیما، گفت: طراحی هواپیما به گونه ای است که با یک موتور هم امکان پرواز یا فرود دارد.

 علیرضا جهانگیریان در جمع خبرنگاران گفت: اطلاعات نشان می دهد که یکی از موتورهای هواپیما درحین صعود و در ارتفاع پایین، اشکال پیدا کرده است، البته طراحی هواپیماها به گونه ای است که از دست دادن یک موتور،  مانع ادامه پرواز یا بر زمین نشستن هواپیما نمی شود.

وی با بیان اینکه از این رو از نظر طراحی قاعدتا این هواپیما هم باید می توانست به پرواز ادامه دهد و یا فرود بیاید، اظهار داشت: باید بررسی کنیم که چه شرایط خاصی وجود داشته که هواپیما با ایجاد مشکل در یک موتور، نتوانسته است بر زمین بنشیند،  البته ارتفاع کم هواپیما می تواند یکی از دلایل باشد ولی به بررسی بیشتری نیاز دارد.

 وی با اشاره به اینکه جعبه سیاه هواپیما پیدا شده و هم اکنون در سازمان هواپیمایی کشور کار استخراج اطلاعات در حال انجام است، بیان کرد: براساس اطلاعات و مشخصاتی که در لحظه سقوط وجود داشته است، می شود علت سقوط را ارزیابی کرد. جهانگیریان افزود: پیش بینی می شود که احتمالا، یک علت اصلی و علل فرعی دیگری عامل سانحه باشند که همه آنها در کارگروه های یازده گانه ای که طبق قانون تشکیل شده است، چه از نظر ابعاد انسانی و چه ابعاد فنی بررسی خواهد شد.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره زمان اعلام نتیجه بررسی علل سانحه، گفت: اگر جعبه سیاه هواپیما صدمه قابل توجهی ندیده باشد، با امکاناتی که در داخل کشور وجود دارد، امکان بازیابی اطلاعات آن هست و ظرف چند روز آینده اطلاعات پیاده خواهد شد ولی اگر صدمه جدی دیده باشد، باید از متخصصان اوکراینی دعوت شود که این کار هم انجام گرفته است.

وی افزود: از شرکت طراح هواپیما و سازنده و دارنده گواهینامه طراحی دعوت کردیم که نماینده هایی را اعزام کنند، هم برای بررسی سانحه طبق قوانین موجود و هم برای بررسی اسناد و مدارک از جمله جعبه سیاه هواپیما که به طور موازی به ایران خواهند آمد و اگر لازم باشد جعبه سیاه، برای بررسی اطلاعات به کشور مربوطه ارسال خواهد شد.

 جهانگیریان با تاکید بر ایرانی بودن خلبان، اظهار داشت: خلبان درجه استادی داشته و نزدیک به 2000 ساعت هم روی این هواپیما سابقه خلبانی داشته است. این هواپیما در سال 2008 ساخته شده و صبح امروز هم از اصفهان به تهران بدون گزارش هیچ مشکلی پرواز کرده بود. علاوه بر این به گزارش ایسنا هواپیمای سقوط کرده مجوزهای استانداردهای پرواز را اخذ کرده بود.

محدودیت ساعتی برای پرواز هواپیماها صحت ندارد
در حالی که سرپرست باشگاه سپاهان اعلام کرده که هواپیمای ایران 140 اجازه پرواز پس از ساعت 8:30 صبح را نداشته، نماینده وزیر راه در زمینه سقوط هواپیمای هسا، این موضوع را رد و اعلام کرد: اینکه هواپیمایی محدودیت پرواز در ساعات خاصی داشته باشد صحت ندارد.

احمد مجیدی معاون مدیریت بحران وزارت راه اظهار کرد: ممکن است با توجه به شرایط جوی و تغییر فشار هوا میزان بار هواپیما یا تعداد مسافران آن تغییر کند و سبک یا سنگین شود اما اینکه قانون اجازه پرواز به یک هواپیما را در ساعات خاصی ندهد صحت ندارد.

تاکنون فردی در پرونده سقوط هواپیما بازداشت نشده است
سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به اینکه تحقیقات قضایی درباره سانحه هوایی فرودگاه مهرآباد ادامه دارد، گفت: تاکنون هیچ فردی در این پرونده بازداشت نشده است. قاضی محمد شهریاری در گفت وگو با مهر اظهار داشت: بلافاصله پس از سقوط هواپیما در حوالی فرودگاه مهرآباد، تحقیقات قضایی در این زمینه آغاز شد و دادستان تهران دستورات لازم برای پیگیری پرونده را صادر کرد. وی افزود: از همان دقایق اولیه حادثه در محل سقوط هواپیما حاضر شدم و با شاهدان و سپس با مجروحان گفت وگو کردم.

وی افزود: تحقیقات قضایی درباره این پرونده ادامه دارد و تاکنون هیچ فردی در این زمینه دستگیر نشده است. معاون دادستان تهران خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده قصور در این حادثه با آن برخورد می شود.

عیادت وزیر بهداشت از مصدومان حادثه سقوط هواپیما
وزیر بهداشت، با حضور در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری از مصدومان حادثه سقوط هواپیما عیادت کرد.

 پیرو دستور رئیس جمهوری مبنی بر رسیدگی فوری به وضعیت مصدومان حادثه سقوط هواپیما، دکتر سید حسن هاشمی با حضور در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری از مصدومان حادثه سقوط هواپیما عیادت کرد و از نزدیک در جریان روند درمان آسیب دیدگان قرار گرفت.

حسن هاشمی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای بیمارستان سوانح و سوختگی در نظر دارید، گفت: در حال حاضر حال و حوصله توجه به این مسائل نیست اما به آنها قول داده ام در اولین فرصت به مشکلات موجود رسیدگی کنم.

وزیر بهداشت گفت: مصدومان سانحه هوایی 12 نفر هستند که 8 نفر در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری بستری شده اند، 3 نفر دچار آسیب های غیر سوختگی شده اند و احتیاج به عمل جراحی دارند که به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) منتقل شده اند و یک نفر هم در بیمارستان خاتم الانبیا بستری است.

وی ادامه داد: 3 نفر در کما هستند و بیشتر مصدومان ظرف ۲، ۳ روز آینده ترخیص می شوند. حتی امشب (یک شنبه شب) نیز می توان برخی را ترخیص کرد اما با توجه به وضعیت روحی، بهتر است امشب در بیمارستان بمانند.

هاشمی گفت: حال ۲ نفر از مصدومان که زن و شوهر هستند وخیم است اما فرزند آنها وضعیت بهتری دارد. همچنین وزیر بهداشت، معاون درمان این وزارتخانه را مسئول پیگیری برای رسیدگی و نظارت بر روند درمان مجروحان این سانحه کرد.

آنتونفی نمانده که پرواز کند!
در حالی پرواز هواپیماهای ایران 140 معروف به آنتونف 140 در ایران ممنوع شد که به گفته معاون وزیر راه ۴ فروند هواپیمای باقیمانده از این مدل زمین گیر هستند و از نظر فنی امکان پرواز ندارند.

با سقوط یکی دیگر از هواپیماهای ایران 140 در روز گذشته، تعداد سقوط  های این هواپیما در طول کمتر از ۵ سال به دو مورد و 44 کشته رسید. ۶ فروند از این نوع هواپیما در کشور وجود داشت که دو فروندش با سقوط از چرخه پرواز خارج شد و ۴ فروند باقی مانده به گفته معاون وزیر راه "به دلیل مشکلات فنی و نداشتن قطعه لازم امکان پرواز ندارند".

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: هویت ۳۷ جان باخته سقوط هواپیما قابل شناسایی نیست
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: هویت ۳۷ جان باخته سقوط هواپیما قابل شناسایی نیست. بشیر نازپرور، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهار داشت: ۳۷ جسد برای شناسایی به پزشکی قانونی کهریزک منتقل شد اما متأسفانه هیچ یک از این افراد قابل شناسایی نیستند. وی ادامه داد: از طریق DNA و حضور بستگان برای شناسایی اقدام خواهیم کرد.

طلا: هواپیمای آنتونف 140 اجازه پرواز در دمای بالای 40 درجه را نداشت
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هواپیمای آنتونف 140 اجازه پرواز در دمای بالای 40 درجه را نداشته است، گفت : رییس سازمان هواپیمایی و وزیر راه و شهرسازی باید درباره دلیل صدور مجوز برای پرواز این هواپیما پاسخگو باشند.

 حسین طلا با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری در تهران اظهار کرد: برابر صورت جلسات فنی سه ماه گذشته مشکلات هواپیمای آنتونف 140 اعلام شده بود و حتی یک بار در تاریخ 12 اسفند 92 تذکرات لازم از سوی کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران مربوطه داده شده بود و خوردگی در کمپرسور و پوسته پوسته شدن آن در گزارش کارشناسی اعلام شده بود.

وی افزود: همچنین در گزارش اعلام شده بود که سازمان هواپیمایی کشوری اعتقاد دارد تا بررسی کامل و مشخص شدن عیوب و نوع آن که ایمنی هواپیما را برای تداوم قابلیت پرواز تضمین کند امکان بهره برداری از این هواپیما در جنوب کشور وجود ندارد. دلیلش هم گرمای جنوب کشور یعنی دمای بالای 40 درجه بوده است.

 نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: متاسفانه هوای تهران هم در روز حادثه بسیار گرم بوده و با توجه به مشکلی که هواپیما داشته از همان سمتی که موتور دچار مشکل بوده، نقصی به وجود آمده است.
 
 اخباراجتماعی - خراسان