اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتظار لبنانی ها از توافق هسته ای از زبان رئیس مجلس این کشور بیان شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته ای

نبیه بری رییس مجلس لبنان تاکید کرد: امیدواریم در پرتو توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 شاهد راه حل مناسبی در خصوص مذاکرات داخلی و انتخاب رییس جمهوری لبنان باشیم.

نبیه بری ظهر چهارشنبه درعین التینه مقر ریاست مجلس لبنان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی دیدار کرد وافزود: تاکنون جلسات متعددی برای توافق پیرامون رییس جمهوری جدید لبنان برگزار شده اما هنوز به اجماع لازم نرسیده ایم.
رییس مجلس لبنان با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: روز توافق وین رخداد مهمی بود و به تبع آن تحولات و ترتیبات جدیدی را به همراه خود در منطقه ایجاد خواهد کرد و در نتیجه این رخداد بزرگ شاهد تحولاتی جدید نیز خواهیم بود.


وی در این دیدار که محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان هم حضور داشت، با تشریح جایگاه مقاومت وحفظ وحدت محور مقاومت در منطقه و پایداری مقابل دشمنان در منطقه گفت: پشتیبانی و حمایت از محور مقاومت راهبرد همه ما است.


نبیه بری با اشاره به نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در تحقق دیپلماسی های جدید برای گشودن راه حل ها ، افزود: ما و منطقه همه بر گشایش راه حل ها از طریق شیوه ها و رویکردهای جدید در پرتو نتایج توافق هسته ای امیدواریم و بدون هیچ مجامله ای و تعارفی این ظرفیت را برای پایان دادن به خصومت های چند سال اخیر منطقه خواهانیم.


وزیر امور خارجه ایران و رییس مجلس لبنان در این دیدار آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.


ظریف با اشاره به تلاش ها برای از بین بردن بهانه جویی های صهیونیست ها در سایه پرونده ساختگی هسته ای ایران گفت: ما با رویکردی جدید توانستیم بهانه های صهیونیست ها را در حفظ پرونده ساختگی هسته ای ایران از بین ببریم و این مزاحم را از سر راه پیشرفت و توسعه کشورمان کنار بزنیم.


وزیر امور خارجه ایران با تبیین دیپلماسی منطقه ای پس از توافق هسته ای خاطر نشان کرد: ما در پرتو آثار توافق وین بلافاصله به کشورهای دوست منطقه مانند کویت ، قطر عراق رفتیم و برای رفع نگرانی های موجود در منطقه ناشی از رشد فزاینده گروه داعش وخطرهای آن، راه حل های منطقی را برای گفت وگوهای منطقه ای ارائه کردیم ودوستان در منطقه با این افکار مثبت نظر مساعدی را اعلام داشتند.


وی با اشاره به نیاز منطقه به صلح و ثبات تصریح کرد: رشد خشونت و افراط گرایی نشانگر حساسیت همه مردم و طیف های جامعه نسبت به اعمال شنیع و تنفرانگیز داعش است و جمهوی اسلامی ایران تمامی مساعی خود را برای شروع یک مرحله از تلاش های جدید به منظور یافتن راه حلی جهت کشف زمینه های نوین برای مشکلات منطقه بکار گرفته است.
طرفین در رایزنی های خود پیرامون یافتن راه حلی جدید با مشارکت تمامی طرف ها اتفاق نظر داشتند.


براساس این گزارش ظریف و نبیه بری سپس در یک جلسه خصوصی بایکدیگر گفت وگو کردند.


ظریف عصر سه شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد.


وی بعداز ورود در پاویون فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت با خبرنگاران گفت وگو و ساعتی بعد در کاخ نخست وزیری لبنان با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
ظریف همچنین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله ، سمیر مقبل وزیر دفاع و مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان نیز دیدار و گفت وگو کرد.


گفت وگو با جبران باسیل وزیر امور خارجه کنفرانس خبری از دیگر برنامه های اعلام شده دومین سفر ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان اعلام شده است.
ظریف دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است.


وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت وگو با مقامات ارشد سوری ترک کند.


وی قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد.
سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه های کاری چند روز آینده دکتر ظریف اعلام شده است.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
ویدئوی رئیس مجلس آمریکا ضد توافق هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس مجلس: برخی ممکن است با برقراری توافق هسته‌ای موافق نباشند اما رهبری از ایجاد توافق هسته ای میان ایران و 1+5 حمایت کرده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته‌ا‌ی ایران باید عزتمندانه، توام با حفظ دستاورهای هسته‌ای و زمینه ساز رشد وشکوفایی این صنعت درکشورباشد و همچنین برخی مشکلات اقتصادی ایجاد شده توسط تحریم‌های ظالمانه غرب را خنثی کرده و از سد راه بردارد.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم گرامی‌داشت 22 بهمن که در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد گفت: مردم اصفهان را انقلابی و همیشه در صحنه خواند و اظهار کرد: حضور چشمگیر مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن نشانه حساس بودن آحاد ملت نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی آنها به ویژه در شرایط امروز ایران و منطقه است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن مساله هسته‌ای ایران تصریح کرد: حضور جدی ملت در سرنوشت سیاسی خود در انتخابات مختلف کشور نشان‌دهنده تثبیت مردم سالاری در بطن نظام جمهوری اسلامی ایران است با این وجود مردم غیور و همیشه در صحنه ایران باید به این مساله نیز توجه کنند که امروز عرصه هسته‌ای کشور به حضور یکپارچه آنها همچون همیشه نیازمند است.

وی خاطر نشان کرد: امروز مساله هسته ای ایران که غرب سالها است به بهانه آن به طور جدی با ملت ایران به ستیزه برخواسته نیاز به توجه گسترده مردم دارد، حضور گسترده ملت در راهپیمایی 22 بهمن اراده ملت را در حفظ دستاوردهای هسته ای ملی به رخ جهانیان خواهد کشید.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد سیاستمداران نظام در مورد مساله هسته ای ایران گفت: از ابتدای شکل گیری مباحث هسته ای جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرد که راه حل سیاسی تنها راهکار ممکن برای برطرف سازی مناقشات اتمی ایران است چرا که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری ملت و دولت ایران هیچ گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نخواهند بود.

لاریجانی افزود: این غرب است که گاه گاهی میز مذاکره را ترک می کند و با توسل به زبان زور برای رسیدن به خواسته ها و امیال زیاده خواهانه خود و نفی تکنولوژی صلح آمیز هسته ای ایران تلاش می کنند و در این میان همواره حمایت ها و پشتیبانی های ملت از تیم دیپلماسی و متخصصان هسته ای کشور عامل پیشبرد مقاصد هسته ای ایران بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز هیچ مسئول ایرانی مخالف انجام توافق هسته‌ای نیست، تصریح کرد: امروز برخی ممکن است با برقراری توافق هسته‌ای موافق نباشند و این یک مساله طبیعی در جامعه‌ای است که به دموکراسی و تضارب آرا معتقد است با این وجود رهبری، کارگزاران نظام و همه قوا از ایجاد توافق هسته ای میان ایران و 1+5 حمایت کرده و استقبال می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال درباره شروط رسیدن به توافق اظهار کرد: توافق هسته ای ایران باید عزتمندانه، توام با حفظ دستاورهای هسته ای و زمینه ساز رشد و شکوفایی این صنعت در کشور شود و همچنین برخی مشکلات اقتصادی ایجاد شده توسط تحریم های ظالمانه غرب را خنثی کرده و از سد راه بردارد تنها در چنین شرایطی است که توافق هسته ای ایران با نمایندگان کشورهای 1+5 را می توان خوب دانست.

وی خطاب به آمریکا و دیگر کشورهای گروه 1+5، گفت: اگر از دو چیز پرهیز کنید موفق به برقراری توافق خوب و قابل قبولی با ایران خواهید شد، باید مبنای گفت‌وگوهای خود را بر مقررات بین‌المللی استوار کنید و دست از فریب‌کاری و کارشکنی با ایران بردارید، همچنین لازم از وضع ضوابط ظالمانه علیه ایران دست بکشید و بدانید که ملت همیشه در صحنه ایران به این شگردها پاسخ‌های کوبنده‌ای خواهد داد.

وی ادامه داد: غرب نباید در جریان مذاکرات هسته‌ای نیازهای خود را به عنوان امتیاز به ایران بفروشد چرا که در ایران برای این مسئله خریداری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ایران بیش از غرب و کشورهای مستکبر جهانی از شرایط منطقه و نیازهای این کشورها آگاه است. بنابراین ضرورتی ندارد کشورهای خودخواه جهانی وقت و انرژی خود را صرف وضع تحریم‌ها علیه ایران کرده و به صورت تصنعی این مسأله را بزرگ جلوه دهد، چرا که ملت بزرگ ایران و مذاکره کنندگان مذاکرات هسته‌ای کشور به خوبی نسبت به این‌گونه سیاست‌ها آگاه هستند.

وی با اشاره به اظهارنظر اخیر یکی از مقامات آمریکایی در خصوص ترک میز مذاکره در صورت عدم رسیدن به توافق تا مدت تعیین شده، تصریح کرد: ایران در مقابل سیاست‌های شما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کند چون منطق دارد و به همین دلیل نیازی به استفاده از زبان تهدید نمی‌بیند، برای ایران وقت گذرانی نیست و همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند کلیات و جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند در یک جلسه نهایی شده و به نتیجه برسد، ملت ایران همواره ثابت کرده است که زبان تهدید دشمن را با صلابت پاسخ می‌گوید.

وی مسأله امنیت و آرامش کشور را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: از بدو پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان و بیگانگان همه دسیسه‌ها و دشمنی‌های خود را در برابر ملت ایران بکار گرفته اند اما مردم همیشه در صحنه ایران پایداری خود را در مقاطع مختلف ثابت کرده‌اند و امروز در این آشفتگی امنیتی که در منطقه مشاهده می‌شود ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل استقبال غرب از حل مسأله‌ای ایران را نیاز آنها به قدرت منطقه‌ای ایران تلقی کرد و افزود: ایران اسلامی تنها کشور خاور میانه است که توان ایجاد امنیت در منطقه را به عنوان ام‌القرای جهلان اسلام دارد و به همین دلیل نیز تثبیت امنیت در کشور جز اولویت‌های نظام شمرده می‌شود، با این وجود ایجاد امنیت در کشورهای پیرامونی و منطقه‌ای نیز به عنوان اولویت دوم مورد توجه است.

وی به حمایت ایران از کشورهای عراق،‌ فلسطین،‌ سوریه و... برای یاری رساندن به آنها در زمینه حل مشکلات پیش رو در سال‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس منویات امام خمینی (ره) حمایت از مظلومان، مستضعفان و مسلمانان عالم از ابتدا توصیه شده است، امروز در مقابل تروریست‌های جاهل و ظالم وظیفه انقلابی ملت ایران مبارزه با کشورهای مستکبر جهانی است، البته باید به این مسأله نیز توجه کرد که مبارزه با تروریسم‌های ساکن کشورهای منطقه به طور مستقیم بر میزان امنیت کشور نیز تأثیر خواهد داشت.
اخبار سیاسی - انتخاب