اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتظار آیت الله هاشمی از آینده توافق‌ ژنو‌


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان رئیس مجلس الجزایر در مورد انرژی هسته‌ای و توافقات ژنو، گفت: براساس تفکرات مردم ، قدم اوّل را برداشتیم و از غربی‌ها و آمریکا انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی‌ها قرار نگیرند و این حرکت به نهایت خوبی برسد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان رئیس مجلس الجزایر در مورد انرژی هسته‌ای و توافقات ژنو، گفت: براساس تفکرات مردم ، قدم اوّل را برداشتیم و از غربی‌ها و آمریکا انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی‌ها قرار نگیرند و این حرکت به نهایت خوبی برسد.

دراین دیدار با اشاره به سوابق مبارزاتی مردم آن کشور علیه استعمارگران، گفت: وجه اشتراک مردم ایران و الجزایر در مبارزات، علاوه بر محتوای اسلامی و آزادیخواهی، استفاده از مساجد به عنوان پایگاه مردمی بود.

وی همچنین با یادآوری خاطرات سفر خویش به الجزایر در اوّلین سالهای پس از پیروزی انقلاب که به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده بود، افزود: اگرچه همیشه دارای مواضع مشترک در مسایل سیاسی بودیم، ولی همکاری های اقتصادی، علمی و فرهنگی دو کشور گسترش معقول نیافت و امیدواریم در شرایط فعلی، روابط گذشته، با بهبود در آینده، جبران شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به ابراز نگرانی های رئیس مجلس الجزایر از شرایط کشورهای اسلامی گفت: درگیری های داخلی در کشورهای اسلامی، باعث شد که مسلمانان از مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین، غافل شوند و خیال اسرائیل راحت شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز خرسندی از اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با بحث های جدید و تصمیمات جدّی نگذاریم کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا پایگاه تروریست شوند که کارشان افکندن بذر تفرقه بین مسلمانان و خوش خدمتی به دشمنان اسلام است.

وی با تسلیت کشته شدن گروهی از مردم الجزایر در سقوط هواپیمای نظامی و آرزوی موفقیت مردم آن کشور در انتخابات پیش رو، در پاسخ به سخنان رئیس مجلس الجزایر در مورد انرژی هسته ای و توافقات ژنو، گفت: براساس تفکرات مردم ، قدم اوّل را برداشتیم و از غربی ها و آمریکا انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی ها قرار نگیرند و این حرکت به نهایت خوبی برسد.

آقای محمد ولدخلیفه نیز با بیان چرایی و چگونگی سفرش به ایران، گفت: برای تقویت روابط ایران و الجزایر و رسیدن به نتایج مثبت در اجلاس روسای مجالس کشورهای مسلمان، تلاش می کنیم.

رئیس مجلس ملی الجزایر، امنیت و آسایش را ضرورت امروز ملت های مسلمان دانست و گفت: دولت ها و ملت های مسلمان باید نسبت به توسعه کشورهای خود و برخورداری از مواهب الهی تلاش کنند.

وی با ابراز نگرانی از اوضاع نابسامان بعضی از کشورهای اسلامی گفت: اختلاف نظرها را می پسندیم، ولی آنچه این روزها در کشورهای اسلامی می بینیم، تنازعات خونین بین مسلمانان تندرو و افراطی است که براساس افکار اسلامی و انسانی پسندیده نیست.

وی با اعلام وجود 27 حزب در مجلس الجزایر، گفت: در روند دمکراسی مخالفت ها هم طبیعی و هم مصلحت عمومی جوامع است.

آقای محمدولد خلیفه در ادامه سخنان خویش برخورداری از مواهب صلح آمیز انرژی هسته ای را حق همه مردم جهان دانست و گفت: غربی ها نگران شکستن انحصار دانش هسته ای هستند و وقتی می شنوند دانشمندان ایرانی پیشرفت کرده اند، هیاهو می کنند.


ویدیو مرتبط :
سخنان آیت الله جوادی آملی راجع به آیت الله هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی آیت‌الله هاشمی از آینده نظام



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیش‌بینی آیت‌الله هاشمی از آینده نظام 

آرمان: از نگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در 25 سال اول انقلاب حرکت تکاملی داشتهایم و در 25 سال دوم با وجود نوسانات بیاعتدالی، معتدلتر خواهیم شد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت ا... هاشمی؛ گفتار منتشر نشدهای از آیتا... هاشمی رفسنجانی در سال 1382 درباره آینده نظام اسلامی را منتشر کرده که گزیده آن بدین قرار است: درمورد آینده نظر من این است كه جامعه به طرف اعتدال می‌رود.

كارهای شعاری از نوع این كه انبوه توده‌ها را برای یك هدف خاص به صورت موجی بسیج كنند، سخت می‌شود. وی گفت: از طرفی اسلام‌شناس‌ها، حوزه‌ها و حتی افراد حزب‌اللهی و مقدس‌ها كم‌كم احساس می‌كنند بعضی سختگیری‌ها جواب نمی‌دهد و ممكن است فقط عده‌ای بمانند. عده‌‌ای به اشتباه این مسیر را با سکولاریزه شده اشتباه می‌گیرند، این حرکت به سمت اسلامی شدن منطقی است. 

این یعنی واقع‌گرایی اسلامی. یعنی نه ما اسلام را فراموش می‌كنیم و نه آرمان هایمان را. در این مسیر آرمان‌های ما، هم اسلامی‌تر و هم واقع‌بینانه‌تر می‌شود. تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی امام گام بسیار مهم و تاریخی در این همین مسیر بود. تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشانه بارز عینیت واقع گرایی اسلامی در تفکر فقهی بدیع و نوآورانه امام راحل(ره) بود.

یعنی ریل گذاری برای حرکت لازم در مسیر واقع گرایی اسلامی. آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه از زمان تشکیل مجمع تا امروز افراطی‌ها هرگز تصور مثبتی نسبت به جایگاه آن نداشته و ندارند چرا که اصولاً در دایره خارج از اعتدال اسلامی و اسلام واقع گرا، «تشخیص مصلحت» محلی از اعراب ندارد، افزود: وقتی كه مفسده و مصلحت در مقابل هم می‌آیند، ما باید مصلحت را بگیریم. این حكم اسلامی است. حكم من درآوردی نیست. مجمع تشخیص مصلحت كه امام تاسیس كردند، یك كار اسلامی درست است.

وظیفه حكومت اسلامی است كه جایی داشته باشد تا مصلحت را تشخیص بدهد. ممكن است مساله‌ای تا پارسال خلاف شرع حساب می‌شد و الان كه مصالح جامعه ایجاب می‌كند، می‌توانیم بپذیریم كه به مصلحت و شرعی است.

در قدیمی‌ترین متون فقهی بحث «تزاحم مصالح یا تزاحم مفسده و مصلحت یا مصلحت اقوی یا مصلحت ضعیف» مطرح است و ضوابط محكمی در آن فتاوا دارند و ما از همان‌ها در مجمع تشخیص مصلحت استفاده می‌كنیم.

وی با تاکید بر اینکه اصل اسلام واقع‌گراست، ادامه داد: این واقعیت برای من خیلی روشن است. در بحثهای قبلی كه سر مسائل اقتصادی و معیشتی داشتیم، گفتیم كه اسلام واقع‌گرا است و نمی‌خواهد آنچه را كه خداوند در فطرت انسان گذاشته، نادیده بگیرد. معنای دین فطری این است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هرچه پیش می‌رویم، به طرف شناخت بهتر است. با منطبق كردن اسلام با شرایط روز و براساس اعتدال پیش می‌رویم. افراد افراطی از هر دو طرف همیشه خواهند بود. 

بعضی‌ها به این مقدار اعتدال قانع نمی‌شوند اما مزاج جامعه به طرف اعتدال می‌رود. آیت ا... هاشمی گفت: 25 سال اول انقلاب، حركت تكاملی داشتیم و با افت و خیز به اینجا رسیدیم و پیش بینی من از آینده این است که 25 سال دوم هم این سیر تكاملی ادامه خواهد داشت (احتمالا با نوساناتی) منتها به طرف اعتدال و واقع‌گرایی بیشتر و حتی بازبینی در مسائل دینی، آن هم مبنایی نه با سلیقه اشخاص. 

او ادامه داد: من اطمینان دارم دولتی که بخواهد در جمهوری اسلامی بجای روحانیت به آمریکا متكی شود.مثل شاه می‌شود. آنها هم اگر ببینند دین و مصالح جامعه در خطر است، صبر نمی‌كنند. اول انتقاد و بعد تهاجم می‌كنند.عراق را ببینید. آیت‌ا... سیستانی یك حرف می‌زند و آمریكا مستأصل می‌شود. یعنی همه راه‌های آمریكا را می‌بندد. با اینكه مردم عراق در این میدان تازه‌كار هستند. آیت ا... هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: روحانیت و نیروهای مذهبی، اصیل‌ترین قشر جامعه هستند.

زمانی حرفی زدم كه بعضی‌ها خیال كردند شعاری است. من می‌گویم صدهزار مسجد و حسینیه وجود دارد و در اطراف اینها بخش زیادی از انسانهای خوب هستند و رهبری هم با روحانیت است. چون الان مسئول هستیم، مساجد باید به مخالفین جوابگو باشند. 

اگر روزی دولتی بیاید كه با این جریان مخالف باشد و اینها در موقعیت اپوزیسیون قرار بگیرند، پدر آن دولت را درمی‌آورند. در زمان شاه زبانهای ما بسته و مساجد ما تعطیل بود. وعاظ جرأت حرف زدن و نوشتن نداشتند. ولی دیگر دنیا به آن سمت برنمی‌گردد. یعنی با فرض اینكه می‌خواهیم آزادی باشد كه این حالت اتفاق بیفتد، اگر آزادی باشد، اصیل‌ترین بخش جامعه در مساجد و حسینیه‌ها، یعنی در اطراف اسلام هستند./آرمان