اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتصاب‌ جنجالی زنان بخشدار در خوزستان


انتصاب هشت زن به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف خوزستان چالش‌برانگیز شد. هنوز چندی از رسانه‌ای‌شدن حکم عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نگذشته بود و این خبر داشت دست به دست می‌چرخید که خبر دیگری این انتصاب‌ها را که نویدبخش بهبود جایگاه زنان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی بود، بر هم زد.

روزنامه شرق: انتصاب هشت زن به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف خوزستان چالش‌برانگیز شد. هنوز چندی از رسانه‌ای‌شدن حکم عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نگذشته بود و این خبر داشت دست به دست می‌چرخید که خبر دیگری این انتصاب‌ها را که نویدبخش بهبود جایگاه زنان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی بود، بر هم زد؛ خبری به این شرح: «وزیر کشور در پی گلایه علما، حکم هشت بخشدار زن خوزستانی را تعلیق کرد».

با این همه آخرین با عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، حکایت از خبرهای امیدوارکننده‌ای از استانداری خوزستان دارد: «دو زن بخشدار خرمشهر و کارون معارفه شدند و به‌زودی زنان دیگر بخشدار در سمت‌های خود ابقا می‌شوند».

این چالش‌ها در حالی است که پیش‌تر تجربه سیستان‌وبلوچستان درباره انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی، شعله‌های امید را در دل زنان ایرانی روشن کرده بود. استقبال چهره‌های علمی و فرهنگی این خطه خاوری از حضور زنان در سمت‌های بخشدار، فرماندار و معاون استاندار دل‌گرمی بزرگی برای زنان استان‌های دیگر شده بود. چشم‌اندازی که پیش‌بینی می‌شد این بود که به‌زودی از پتانسیل فروخفته زنان فرهیخته، تحصیل‌کرده و کارآزموده در سمت‌های مدیریتی استفاده می‌شود. گذر زمان هم نشان داد که زنان سیستان‌وبلوچستانی دستاوردهای بسیار خوبی در این استان داشتند و همین امر تبدیل به چراغی روشن شد برای بسیاری از استان‌های دیگر.

با این همه استاندار خوزستان که با شهامت انتخاب هشت زن به عنوان بخشدار می‌خواست گام‌ بزرگی در جهت تغییر شرایط زنان در این استان بردارد، با موانع و مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه شد.

بر اساس حکم او، مریم عیوض‌زاده بخشدار مرکزی اهواز، سحر احمدی‌آرپناه، بخشدار مرکزی لالی، اعظم شنبدی بخشدار مرکزی هندیجان، بلقیس حسینی بخشدار مرکزی ماهشهر، حمیده آلبوعشیره، بخشدار مرکزی خرمشهر، بتول سعیدی‌زاده بخشدار مرکزی آبادان، لیلا مسحنه بخشدار مرکزی شهرستان شوش و معصومه خنفری بخشدار مرکزی کارون شده بودند اما بعد از اطلاع‌رسانی انتصاب این بخشداران، ظاهرا علمای استان خوزستان و تعدادی از چهره‌های فرهنگی این استان نسبت به حضور این تعداد از زنان در مسندهای اجرائی اظهار گلایه کردند. درنتیجه با رساندن پیام این چهره‌ها به وزیر کشور، امیری، قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور در تماسی با علمای خوزستان از دستور وزیر کشور برای توقف این انتصابات و احکام خبر داد: «وزارت کشور مایل به ناراحتی چهره‌های فرهنگی و علمای استان خوزستان نیست و بنابراین به استاندار خوزستان دستور داده شده است که پیگیری این احکام را مسکوت نگه دارد و این انتصابات معلق بماند». با این حال پیگیری استانداری و سایر چهره‌های علمی و فرهنگی برای تغییر این نظر ادامه داشت.

تا اینکه طاهره عیدی‌زاده، که نفر اول انتخابات شورای سیاست‌گذاری انتخابات استان خوزستان است، خبرهای امیدوارکننده‌ای در زمینه برداشته‌شدن موانع و مشکلات بر سر راه انتصاب این زنان بخشدار می‌‌دهد: «انتخاب این زنان از سوی استاندار خوزستان بسیار دقیق و درست بود. این اقدام شایسته، متأسفانه واکنش‌های تندی از سوی برخی از افراد به دنبال داشت اما خوشبختانه آخرین خبرها از استانداری حاکی از آن است که دو بخشدار زن خرمشهر و کارون معارفه شدند و به‌زودی بقیه بخشدارها نیز معارفه می‌شوند».

او درباره به‌نتیجه‌رسیدن پیگیری‌های استانداری برای ماندن این زنان در سمت خود، می‌گوید: «آخرین آمارها درباره افراد تحصیل‌کرده در استان نشان می‌دهد بیشتر این افراد، زنان هستند. این زنان کارآزموده و باتجربه هستند و به نظر می‌رسد باید در سمت‌های مناسب با عملکردشان قرار بگیرند که این مسئله فراتر از مسائل جنسیتی است».

عیدی‌زاده که انتظار بیشتری از دولت روحانی دارد، می‌گوید: «بررسی‌ها در استان گویای آن است که مدیران معمولا سن‌های بالایی دارند درحالی‌که ما اعتقاد داریم از تجربه کسانی که تحصیل‌کرده هستند و تجربه خوب علمی دارند باید استفاده شود و دیگر بحث سن و جنسیت مطرح نیست».

او بر این باور است که باید این اتفاق در استان از جایی آغاز می‌شد و امیدوارم که چهره‌‌های فرهنگی و علمی این خطه با تعصب به این مسئله نگاه نکنند و دست از سنگ‌اندازی‌ها در این زمینه بردارند.
مجتبی گهستونی، فعال اجتماعی خوزستان هم در گفت‌وگو با «شرق» بازتاب‌های گسترده این انتصاب‌ها در استان را شرح می‌دهد: «انتصاب این هشت زن برای کسانی که مدافع حقوق زنان هستند و به توانمندی خانم‌ها باور دارند، به فال نیک گرفته شد. بسیاری این عملکرد استاندار را تحسین کردند. از طرفی کسانی که مدعی بودند پای زنان نباید بر مسندهای اجرائی وارد شود، متعجب شدند و باور داشتند استاندار در این زمینه خبط کرده است و پست‌های مهم را نباید به زنان می‌داد. از سوی دیگر عده‌ای که دیدگاه‌های سنتی دارند، گفتند زنان نمی‌توانند در خوزستان عملکرد تأثیرگذاری داشته باشند. این در حالی است که ما در استانی زندگی می‌کنیم با باور‌های قومی و عشیره‌ای و طایفه‌ای که اتفاقا حضور زنان می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد. درحال‌حاضر دیدگاه جامعه باید نسبت به مشارکت زنان تغییر کند و این انتخاب‌ها می‌توانست گام بزرگی در این زمینه باشد».

او وضعیت کنونی مشارکت زنان در مسئولیت‌های اجتماعی و دولتی را رضایت‌بخش نمی‌داند: «درحال‌حاضر حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کم‌رنگ است و اگر این حاشیه‌ها ایجاد نمی‌شد، انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی می‌توانست تحول بزرگی در حوزه زنان ایجاد کند».
درحال‌حاضر زنان در شورای شهر و شهرداری خوزستان حضور پررنگی دارند اما تا امروز این استان که نیمی از آن را زنان تشکیل می‌دهند، نماینده زن در مجلس نداشته است. گهستونی می‌گوید امروز زمان خوبی است که به زنان اعتماد کنیم و بگذاریم آنها در این عرصه وارد شوند چراکه زنان حساسیت‌های بیشتری در زمینه مدیریتی دارند و در عرصه فساد و دلالی‌گری بسیار اندک وارد می‌شوند. بنابراین حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی خوزستان را باید به فال نیک گرفت.

حال باید دید تصمیم مسئولان وزارت کشور در این زمینه چه خواهد بود. آیا بقیه بخشداران زن در سمت‌های خود باقی می‌مانند و چهره مردانه مدیران استان خوزستان تغییر خواهد کرد یا نه؟


ویدیو مرتبط :
فایل نمونه سوالات چهارگزینه ای ویژه انتصاب انتصاب مدیران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتصاب 8 بخشدار زن در خوزستان


با حکم استاندار خوزستان، هشت زن به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف استان خوزستان منصوب شدند.

خبرگزاری مهر: با حکم استاندار خوزستان، هشت زن به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف استان خوزستان منصوب شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خوزستان، برای اولین بار هشت زن در استان خوزستان طی احکامی جداگانه از سوی عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان به‌عنوان بخشدار در مناطق مختلف استان خوزستان منصوب شدند.

بر این اساس، مریم عیوض زاده بخشدار مرکزی اهواز، سحر احمدی آرپناه بخشدار مرکزی لالی، اعظم شنبدی بخشدار مرکزی هندیجان، بلقیس حسینی بخشدار مرکزی ماهشهر، حمیده آلبوعشیره بخشدار مرکزی خرمشهر، بتول سعیدی زاده بخشدار مرکزی آبادان، لیلا مسحنه بخشدار مرکزی شهرستان شوش و معصومه خنفری بخشدار مرکزی کارون شدند.

همچنین در ادامه انتصابات امروز استانداری خوزستان با حکم عبدالحسن مقتدایی، رحیم جانی زاده بخشدار میداود شهرستان باغملک، علی سرپرست معاون فرماندار شهرستان شوش، علی رضایی سراج الدین بخشدار حتی لالی، عارف لویمی بخشدار مینو، حسنعلی علیدوست بخشدار اروندکنار آبادان، ذبیح اله فرخنده زاده بخشدار زیدون بهبهان، مسعود سخایی بخشدار سردشت دزفول، کاظم تقی پور دهکردی بخشدار آبژدان اندیکا، نادر عمید زاده معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر، عزت اله رفیعی معاون فرماندار لالی، رضا ممبینی معاون فرماندار شهرستان باغملک، فضل اله بهداد معاون امور انتظامی و مرزی مدیرکل امنیتی و انتظامی و افسون طیبی معاون اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی شدند.