اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتشار 20 سند سری درباره صدام و ایران



 

 

انتشار 20 سند سری درباره صدام و ایران

 

«ذهنش تمایل زیادی به دشمن پنداشتن دیگران داشت، او به‌رغم بلندپروازی‌های بسیار زیادی كه برای كشورش در سر داشت، به دلیل درك ضعیف از روابط دیپلماتیك در خارج از خاورمیانه، دچار اشتباه‌های بسیار بزرگی شد.»

این مودبانه‌ترین تصویری است كه روزنامه نیویورك‌تایمز بعد از انتشار بیش از 20 سند محرمانه در مورد صدام حسین كه از سوی دانشگاه دفاع ملی ایالات متحده منتشر شد، از دیكتاتور عراقی ترسیم می‌كند.

دانشگاه دفاع ملی آمریكا ۲۰ سند و صورت‌جلسه مربوط به دیدارهای صدام حسین را به مناسبت برگزاری كنفرانسی درباره جنگ عراق علیه ایران در واشنگتن منتشر كرده كه این اسناد بخشی از آرشیو محرمانه رهبر پیشین عراق است كه در سال 2003 پس از تصرف بغداد به دست نظامیان آمریكایی افتاد.

براساس اطلاعات موجود در این اسناد، صدام حسین در یكی از جلسات خود با مقایسه ایرانی‌ها با زنان خیابانی ادعا كرده بود كه ایالات متحده به تهران علاقه بیشتری دارد تا بغداد. او گفته بود: آمریكایی‌ها به این دلیل كه ایرانی‌ها از ما مهربان‌تر و بهتر هستند، آنها را بیشتر دوست ندارند.

علت علاقه آنها تنها این است كه آنها برخلاف ما راحت سوار خودرویشان می‌شوند.

نیویورك‌تایمز می‌نویسد: تصویر ارایه شده به وسیله این اسناد بیانگر بعضی از جنبه‌های شخصیتی صدام حسین و ذهن پیچیده اوست.

براساس این گزارش یكی از اشتباه‌های محاسباتی صدام حسین، دست‌كم گرفتن توان نظامی ایران پیش از آغاز جنگ با تهران بود.

آماتزیا بارام، یك كارشناس اسراییلی كه اسناد منتشر شده را مطالعه كرده، می‌گوید: صدام حسین در جلسه‌ای كه كمتر از یك هفته پیش از آغاز جنگ برگزار شد، ابراز خوشبینی كرده كه با تجمع نظامیان عراقی در مرز، نیروهای نظامی ایران دچار وحشت شوند و مقاومت چندانی نكنند.

بر این اساس، واكنش گسترده نیروی هوایی ایران به حمله عراق و بمباران تاسیسات مهمی چون نیروگاه اتمی در حال احداث اوسیراك (تموز-۱) در نزدیكی بغداد به گونه‌ای بود كه برای صدام حسین قابل باور نبود و آن را به ارتش اسراییل نسبت داد.

او البته كاملا در اشتباه بود. صدام در جلسه‌ای كه چند روز پس از آغاز جنگ برگزار شد، در اشاره به این حمله گفت: این كار اسراییل است. اما اسراییل چند ماه بعد به این نیروگاه حمله و آن را منهدم كرد.

بخش دیگری از اشتباه‌های صدام حسین مربوط به دخالت او در برنامه‌ریزی و طراحی تاكتیك‌های جنگ با ایران بود، بدون اینكه با این تاكتیك‌ها یا تسلیحات آشنایی داشته باشد.

او همچنین از زیاد بودن تلفات ابایی نداشته است. اما اشتباه دیگر صدام حسین، برداشت غلط از ماجرای موسوم به ایران – كنترا در سال ۱۹۸۶ بود. بر این اساس، صدام حسین ماجرای فروش تسلیحات آمریكایی به ایران را در راستای توطئه علیه عراق برآورده كرده بود، در حالی كه این موضوع به گفته مقام‌های ایالات متحده كمترین ربطی به این كشور نداشت.

براساس این گزارش دولت رونالد ریگان، رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده با هدف كمك به آزادسازی گروگان‌های غربی در لبنان، تلاش برای برقراری یك كانال ارتباطی با جمهوری اسلامی و كسب درآمد برای كمك به شورشی‌های نیكاراگوئه، به ایران تسلیحات فرستاده بود. اما صدام حسین و مشاورانش برداشت دیگری از این ماجرا داشتند.

اسناد منتشر شده به نقل از طارق عزیز، وزیرخارجه و معاون نخست‌وزیر وقت عراق نقل‌قول می‌كند كه صدام احتمال داده كه هدف آمریكا، انتقام‌گیری از حمایت این كشور از تلاش صورت گرفته برای استقلال پورتوریكو از ایالات متحده است.

از دیگر موارد سوءبرداشت صدام حسین مربوط به ماجرایی است كه به اعدام فرزاد بازفت، خبرنگار ایرانی روزنامه آبزرور بریتانیا منجر شد.

بازفت كه در مارس ۱۹۹۰ در عراق به‌دار آویخته شد، در حال تهیه گزارش از یك انفجار مشكوك در جنوب بغداد بود كه به ظن جاسوسی برای اسراییل بازداشت شد. صدام حسین شخصا در پرونده او دخالت كرد و خواستار تعجیل در اعدام او شد تا «تنبیهی برای مارگارت تاچر»، نخست‌وزیر وقت بریتانیا باشد كه او گمان می‌كرد در توطئه علیه عراق نقش داشته است.

هال برندز، استاد دانشگاه دوك آمریكا كه آرشیو منتشر شده را مطالعه كرده است، می‌گوید: این اسناد نشان می‌دهد، شخصیت صدام حسین در طول زمان براساس رخدادهای زندگی سیاسی او شكل گرفته است. برندز می‌گوید: او از راه توطئه چینی به قدرت رسید و فكر می‌كرد همه مشغول همین كار هستند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
20 سال از انتشار ویندوز 95 گذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس انتشار ایران چک را پذیرفت/ اسکناس درشت بعدی 20 یا 50 هزاری



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مجلس انتشار ایران چک را پذیرفت/ اسکناس درشت بعدی 20 یا 50 هزاری

دبیرکل بانک مرکزی هزینه چاپ هر قطعه اسکناس را 50 هزار تومان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر به سمت بانکداری الکترونیک پیش می رویم و از سوی دیگر با انتشار اسکناس های درشت تر هزینه را کاهش می دهیم.

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجلس ادامه انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را پذیرفته است، اسکناس درشت بعدی را 20 یا 50 هزار تومانی اعلام کرد.

محمود احمدی در گفتگو با مهر در مورد انتقاد مجلس نسبت به انتشار چک پول توسط بانک مرکزی گفت: چک پول منتشر شده توسط بانک مرکزی یک ابزار پذیرفته شده است که امکان جعل، قبول آن توسط مردم و مشکل پشت نویسی ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه تا زمانی که بتوانیم مجوز انتشار اسکناس درشت تر را از مجلس بگیریم، چاره ای جز انتشار چک پول‌های بانک مرکزی نیست، افزود: بانک مرکزی با ارائه اعداد و ارقام به مجلس و سایر مراجع نیاز به اسکناس درشت تر را مطرح کرده است و آنها نیز مخالف این موضوع نیستند.

وی یکی از مسائل مطرح در این زمینه را بحث رفورم پولی ذکر کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است که انتشار چک پول توسط بانک مرکزی متوقف شده و دوباره بانکها ایران چک منتشر کنند؟ عنوان کرد: چنین اتفاقی نخواهد افتاد، با آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی، مجلس انتشار چک پول توسط بانک مرکزی را پذیرفت.

احمدی با اعلام اینکه بانک مرکزی آمادگی انتشار اسکناس درشت تر را دارد و از لحاظ طراحی و سایر پارامترهای امنیتی آماده انتشار چک پول های درشت تر هم هستیم، گفت: با توجه به اینکه سیستم پولی ایران 10 دهی است، احتمالا اسکناس درشت بعدی که منتشر خواهد شد، 20 هزار تومانی یا 50 هزار تومانی است، اما هنوز برنامه ای در این زمینه نداریم.

دبیرکل بانک مرکزی هزینه چاپ هر قطعه اسکناس را 50 هزار تومان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر به سمت بانکداری الکترونیک پیش می رویم و از سوی دیگر با انتشار اسکناس های درشت تر هزینه را کاهش می دهیم.

چندی قبل رئیس مجلس هشتم با استناد به بررسی‌های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایرا چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد.  

علی لاریجانی در روزهای پایانی سال 1390 نامه عدم تطبیق مصوبه بانک مرکزی در مورد انتشار ایران چک با قوانین را ابلاغ کرده و به دولت(بانک مرکزی) یک هفته مهلت داده است تا در مدت زمان تعیین شده نسبت به توقف انتشار ایران چک های جدید اقدام کند.

در این نامه ضمن تأکید بر ممنوعیت رواج ایران چک 10 مورد مغایرت انتشار ایران چک با قوانین کشور را گوشزد کرده واز دولت خواسته به تخلفات خود دراین زمینه پایان دهد./مهر