اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتشار جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان/ دو دانشگاه ایرانی با رتبه زیر 400



اخبار,اخبار دانشگاه , جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان

 

اخبار دانشگاه - انتشار جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان/ دو دانشگاه ایرانی با رتبه زیر 400

براساس رتبه بندی سال 2015 - 2014 دانشگاه ها در پایگاه رتبه بندی تایمز، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش مهر، دکتر جعفر مهراد سرپرست مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام این خبر افزود: رتبه دانشگاه شریف در بازه 350 - 301 بوده و دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه 400 - 351 قرار گرفته است.

مهراد ادامه داد: حضور هر ساله دانشگاه صنعتی شریف در جمع 400 دانشگاه برتر جهان و همچنین نخستین حضور دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان، نشان دهنده رشد کمی و کیفی این دانشگاه ها در پژوهش، آموزش، جایگاه بین المللی و صنعتی است.

وی با اشاره به معیارهای رتبه بندی پایگاه تایمز خاطرنشان کرد: رتبه بندی تایمز شامل 13 شاخص در قالب پنج معیار کلی آموزش (با وزن 30 درصد)، پژوهش (با وزن 30 درصد)، استنادات (با وزن 30 درصد)، وجهه بین المللی (با وزن 7.5 درصد) و درآمد صنعتی (با وزن 2.5 درصد) است.

عضو فرهنگستان علوم افزود: موسسه فناوری کالیفرنیا همچون سه سال گذشته رتبه نخست را در این رتبه بندی کسب کرده است. دانشگاه هاروارد رتبه دو و دانشگاه آکسفورد رتبه سه جدول را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از قاره اروپا 34 دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارد که 11 دانشگاه از انگلیس است.

مهراد با بیان اینکه برترین دانشگاه این کشور دانشگاه آکسفورد است که به عنوان برترین دانشگاه اروپا و رتبه سه جهان شناخته شد، افزود: دانشگاه های کمبریج رتبه پنج و امپریال کالج رتبه 9 جهان و همچنین رتبه دو و رتبه سه اروپا را کسب کرده اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: برترین دانشگاه اروپا خارج از خاک انگلیس انستیتو فناوری فدرال زوریخ کشور سوئیس است که رتبه چهار اروپا و 13 جهان را کسب کرده است؛ همچنین از این کشور مدرسه پلی تکنیک فدرال لوزان نیز رتبه 34 جهان را کسب کرده است.

این چهره ماندگار علمی کشور گفت: از آلمان در مجموع شش دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارند که برترین دانشگاه این کشور دانشگاه لودیک ماکسیمیلیان مونیخ شناخته شده است که رتبه 29 جهان راکسب کرده است. از سوئد نیز موسسه کارولینسکا رتبه 44 جهان را به خود اختصاص داده است.

مسوول رتبه بندی دانشگاه های کشور در ISC  گفت: از هلند شش دانشگاه در این رتبه بندی در جمع یکصد دانشگاه مطرح جهان قرار گرفته اند که برترین آنها دانشگاه لایدن است که رتبه 64 جهان را به خود اختصاص داده است.

مهراد گفت: دانشگاه های برتر قاره آمریکا به ایالات متحده آمریکا و کانادا تعلق دارد و از این قاره به ترتیب 7، 16 و 49 دانشگاه در جمع 10 ،20 و 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: آمریکا همچنان بهترین دانشگاه ها را در خود جا داده است بنحوی که 45 دانشگاه آن در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارند. برترین دانشگاه های آن موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه پرینستون و دانشگاه ییل هستند که به ترتیب رتبه های 1، 2، 4، 6،7، 8 و 9 جهان را کسب کرده اند.

مهراد خاطرنشان کرد: از کانادا چهار دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارد. برترین دانشگاه آن دانشگاه تورنتو است که مانند سال گذشته رتبه 20 جهان را کسب کرده است.

سرپرست ISC گفت: قاره آسیا همچنان در حال رشد و بالندگی است بنحوی که از این قاره، 12 دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. برترین دانشگاه آسیا دانشگاه توکیو ژاپن است که با عملکرد مشابه سال گذشته رتبه 23 جهانی را به خود اختصاص داده است. بعد از این دانشگاه، دانشگاه ملی سنگاپور قرار دارد که با رشد 1 رتبه ای، حائز رتبه دو آسیا و 25 جهان شده است. دانشگاه هنگ کنگ نیز با عملکرد مشابه سال گذشته رتبه 43 جهانی و سه آسیایی را کسب کرده است.

مهراد افزود: از چین دانشگاه پکن، از کره جنوبی دانشگاه ملی سئول به ترتیب رتبه های 48 و 50 را به خود اختصاص داده اند. همچنین می توان در این بین، عملکرد قابل ملاحظه دانشگاه خاورمیانه در ترکیه را مشاهده کرد که با رشدی بسیار بالا، رتبه 85 را به خود اختصاص می دهد. از این قاره پنج دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارند که برترین آن دانشگاه ملبورن است که رتبه 33 جهان را کسب کرده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز همچنین فهرست یکصد دانشگاه برتر را در شش حوزه موضوعی بالینی، پیش بالینی و بهداشت، علوم زیستی، هنر و علوم انسانی، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی و مهندسی و فناوری منتشر کرده است.

وی افزود: کشور آمریکا در همه حوزها به جز بالینی، پیش بالینی و بهداشت، رتبه نخست جداول را به خود اختصاص داده است.

مهراد خاطرنشان کرد: برترین دانشگاه جهان در حوزه بالینی، پیش بالینی و بهداشت دانشگاه آکسفورد انگلستان، در حوزه علوم زیستی دانشگاه هاروارد، در حوزه هنر و علوم انسانی دانشگاه استنفورد، در حوزه علوم فیزیکی دانشگاه پرینستون، در حوزه علوم اجتماعی دانشگاه استنفورد و در حوزه مهندسی و فناوری موسسه فناوری ماساچوست رتبه نخست جداول را به خود اختصاص داده اند.
اخبار دانشگاه - مهر

 


ویدیو مرتبط :
چگونه بفهمیم یک دانشگاه چه رتبه ای دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه بندی جهان حضور یافتند



اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه ایرانی جدیدترین رتبه بندی جهان

 

اخبار دانشگاه - معرفی شاخصهای رتبه بندی ؛
5 دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه بندی جهان حضور یافتند

5 دانشگاه ایرانی در یک نظام رتبه بندی جهانی که برای اولین بار نتایج آن اعلام می شود، حضور دارند این رتبه بندی شاخصهای آموزشی، پژوهشی، بین المللی و تعاملات منطقه ای را می سنجد.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پروژه رتبه بندی U-Multirank ، حاصل همکاری بین چندین سازمان از جمله موسسه علوم و فناوری دانشگاه لایدن (هلند)، و مرکز توسعه آموزش عالی در آلمان و بخش کتاب سنجی دانشگاه لایدن، به منظور توسعه یک نظام رتبه بندی چند بعدی تهیه و ارائه شده است.

وی افزود: برای اولین بار نتایج این رتبه بندی، که بیش از 850 دانشگاه و موسسه آموزش عالی از 74 کشور در سطح جهان را در بر می گیرد، منتشر شده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: این رتبه بندی یک ابزار جدید و شفاف بین المللی است که چند بعدی، چند سطحی و کاربر محور است و به دلیل این ویژگی ها با سایر نظام های رتبه بندی آموزش عالی موجود متفاوت است و پاسخگوی نیاز مخاطبان و ذینفعان مختلف آموزش عالی از جمله اساتید، دانشجویان، مدیران، سیاست گذاران در سطوح مختلف، حمایت کنندگان مالی، رهبران تجاری، پژوهشگران و عموم مردم است.

مهراد گفت: هدف از این پروژه، توسعه یک نظام رتبه بندی با در نظر گرفتن همه ابعاد و طبیعت ناهمگون دانشگاه های جهان است. این پروژه نه فقط با تمرکز بر پژوهش بلکه به ارزیابی دانشگاه ها در 5 حوزه آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، تعامل منطقه ای و بین المللی سازی می پردازد که شامل یک رتبه بندی چند بعدی و 4 رتبه بندی در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، کسب و کار و فیزیک است.

وی در ارتباط با پوشش دانشگاهی خاطرنشان ساخت: پوشش دانشگاهی این نظام رتبه بندی شامل دانشگاه های داخل اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا از جمله دانشگاههای آمریکا ، آسیا، آفریقا و استرالیا است.

سرپرست ISC در مورد منبع داده ها در این نظام رتبه بندی گفت: منابع گردآوری داده در این نظام رتبه بندی شامل پایگاه های Scopus , web of science  ، اطلاعات ارسالی توسط موسسات، نظر سنجی از دانشجویان و در صورت نیاز پایگاه های پروانه ثبت اختراع است. منظور از نتایج نظرسنجی در این جا، نظرسنجی درباره شاخص شهرت به کار رفته توسط تایمز و QS نیست.

مهراد اعلام کرد: شاخص های این نظام رتبه بندی در قالب 5 بعد کلی شامل آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، تعامل منطقه ای، گرایش بین المللی می شود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت حضور 5 دانشگاه کشورمان در اولین رتبه بندی U-Multirank سال 2014 است که این دانشگاهها عبارتند از : دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی تهران.

مهراد افزود: نتایج U-Multirank در 3 قالب رتبه بندی نظرسنجی دانشجویی، رتبه بندی مقایسه ای و رتبه بندی در یک نگاه ارائه شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در قسمت نظرسنجی دانشجویی 12 دانشگاه از آفریقا، 136 دانشگاه از آسیا، 488 دانشگاه از اروپا، 18 دانشگاه از آمریکای جنوبی، 148 دانشگاه از آمریکای شمالی و 27 دانشگاه از اقیانوسیه حضور داشته اند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران 5 دانشگاه از ایرانی هستند که در این رتبه بندی حضور داشته اند.

مهراد در پایان خاطرنشان کرد: در قسمت مقایسه ای 12 دانشگاه از آفریقا، 140 دانشگاه از آسیا، 513 دانشگاه از اروپا، 20 دانشگاه از آمریکای جنوبی، 151 دانشگاه از آمریکای شمالی و 27 دانشگاه از اقیانوسیه حضور دارند. در این قسمت نیز 4 دانشگاه از ایران حضور داشته اند که این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی تهران.
اخبار دانشگاه - مهر