اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتشار آمار رسمی تولید و صادرات نفت ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,صادرات نفت

 

مقایسه آمارهای ده سال اخیر حاکی از آن است که میزان نقدینگی در ده سال اخیر تقریبا ده برابر شده است.

تازه ترین گزارش بانک مرکزی ایران برای اولین بار در دو سال و نیم اخیر میزان تولید و صادرات نفت ایران را به طور رسمی اعلام کرده است. این گزارش نشان می دهد همزمان تولید و صادرات نفت ایران در دو سال گذشته بعد از تشدید تحریم ها کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بی بی سی، نماگرهای اقتصادی سه ماه دوم امسال نشان می دهد که تولید نفت ایران در سال گذشته از سه میلیون و ۷۳۲ هزار بشکه در سال ۱۳۹۱ به سه میلیون و ۴۸۱ هزار بشکه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

صادرات نفت ایران نیز از سال ۱۳۹۱ بعد از تشدید تحریم های بین المللی کاهش پیدا کرده است اما میزان آن به حدی نبوده که قبلا مطرح می شد.

در سال ۱۳۹۱ میزان صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در سال ۱۳۹۰ با حدود ده درصد کاهش به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. این روند در سال ۱۳۹۲ هم ادامه پیدا کرده به گونه ای که در سال گذشته این رقم به یک میلیون و ۶۸۵ هزار بشکه رسیده است.

در دوسال اخیر این اولین باری است که میزان صادرات نفت ایران به طور رسمی منتشر می شود. پیش از این به جای میزان صادرات نفت نقطه چین گذاشته شده بود.

البته میزان صادرات نفت در شش ماه اول همچنان نامشخص است و به جای آن نقطه چین گذاشته شده است.

تولید، صادرات و درآمد نفت ایران
نفت                                  سال۱۳۹۰     ۱۳۹۱     ۱۳۹۲     نیمه اول ۹۳
تولید نفت (هزار بشکه در روز)     ۳۶۱۹     ۳۷۳۲     ۳۴۸۱     ...
صادرات (هزار بشکه در روز)         ۲۱۰۷     ۱۹۰۰     ۱۶۸۵     ...
درآمد سالانه (میلیارد دلار)     ۱۱۸.۸۶۱    ۶۸.۱۳۶۵   ۶۴.۷۸۹     ۳۳.۶۳۱

پیش از این گفته می شد که متوسط صادرات نفت ایران در دو سال اخیر به دلیل تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که آمار رسمی خلاف آن را نشان می دهد.

میزان درآمدهای نفتی از بیش از ۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰، در سال گذشته به بیش از ۶۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. آمارهای تازه حاکی است که در شش ماه اول سال درآمد نفت بیش از ۳۳ میلیارد دلار بوده است.

با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، پیش بینی کارشناسان این است که درآمد نفتی ایران در نیمه دوم سال به شدت کاهش پیدا کند.


خروج از رکود
اقتصاد ایران که دو سال پیاپی با رشد منفی رو به رو بود در شش ماه گذشته رشد مثبتی را تجربه کرده است. بنابر گزارش بانک مرکزی، در تابستان امسال همچون فصل بهار، رشد اقتصای مثبت سه درصد و نرخ بیکاری ۹.۵ درصد بوده است.

تازه ترین گزارش بانک مرکزی که هر سه ماه یک بار در قالب "نماگرهای اقتصادی" چاپ می شود، نشان می دهد که نرخ تورم در پایان شهریور امسال ۲۱.۱ درصد بوده است.

این گزارش نشان می دهد که چطور رشد بخش نفت و صنعت که تا آخر سال گذشته منفی بود در شش ماه اول سال مثبت شده و تاثیر آن در رشد اقتصادی ظاهر شده است.

ارزش افزوده بخش نفت از سال ۱۳۹۰ منفی بوده و این روند از زمستان سال گذشته مثبت شده و در شش ماه اول سال نیز ادامه پیدا کرده است. رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۰ منفی یک درصد بوده و این رقم در سال ۹۲ به منفی ۳۷.۴ درصد و در سال گذشته به منفی ۸.۹ درصد رسیده بود.

در بهار امسال رشد ارزش افزوده بخش صنعت نفت ۷.۷ درصد و در تابستان به ۱۰.۷ درصد رسیده است.

رشد بخش صنعت نیز از سال ۱۳۹۱ منفی شده به گونه ای که در این سال منفی ۶.۴ درصد و در سال گذشته منفی ۲.۹ درصد بوده است. این روند در شش ماه اول امسال بالای ۷ درصد رشد داشته است.

در عین حال، گزارش تازه بانک مرکزی نشان می دهد که جواز تاسیس واحدهای صنعتی که در سال گذشته رشدی ۲۴ درصدی داشت در شش ماه اول سال، رشد منفی ۸ درصد داشته است. این یعنی از متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی به شدت کاسته شده است و سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در بخش صنعت ندارند.

بنابر این گزارش، میزان سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی جدید نیز در شش ماه اول سال کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

"تشکیل سرمایه ثابت" یکی از مهمترین شاخص هایی است که نشان می دهد وضعیت سرمایه گذاری چگونه است. در گزارش تازه بانک مرکزی تشکیل سرمایه ثابت که در سال ۱۳۹۱ منفی ۲۳.۸ درصد و در سال گذشته منفی ۶.۹ درصد بود در بهار امسال به ۳.۶ و در تابستان به ۲۶.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

تشکیل سرمایه ثابت متشکل از دو بخش ساختمان و ماشین آلات است اما در گزارش تازه بانک مرکزی فقط آمار کلی تشکیل سرمایه منتشر شده و به جای جزئیات آن نقطه چین گذاشته شده است.

ادامه رکود در بخش مسکن
تازه ترین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که رکود بخش مسکن در حال عمیق تر شدن است. بنابر این گزارش، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۲.۴ و ۷.۶ درصد منفی بوده است اما این روند در بهار امسال به منفی ۳۰ و در تابستان به منفی ۳۹ درصد رسیده است.

رشد نقدینگی نیز که در دو سال اخیر رشدی ۳۰ درصدی داشت، در بهار امسار ۳.۹ درصد و در تابستان رشد ۹.۹ درصدی داشته است. آخرین آمار نشان می دهد که میزان نقدینگی در پایان شهریور ماه بیش از ۶۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

مقایسه آمارهای ده سال اخیر حاکی از آن است که میزان نقدینگی در ده سال اخیر تقریبا ده برابر شده است.

اخبار اقتصادی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
مرکز آمار ایران، تنها مرکز تولید و انتشار آمارهای رسمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,صادرات نفت ایران

 

 اخبار اقتصادی - خیزبلندایران برای تولیدروزانه 5میلیون بشکه نفت
ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران چقدر است؟

وزیر نفت ایران می گوید ایران بر اساس برنامه میان‌مدت ظرف 3 تا 4 سال آینده تولید نفت و میعانات گازی را به 5 میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می‌رساند.

طی سال های اخیر موضوع کاهش تولید نفت ایران به عنوان یکی از چالش های اصلی صنعت نفت مطرح بوده که جایگاه ایران در مجامع بین المللی را با حاشیه هایی همراه کرده است.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم مسئولان وزارت نفت با در نظر گرفتن شرایط حساس صنعت نفت ایران در مجامع بین المللی افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داده و در شرایطی که در روزهای پایانی سال گذشته وزیر نفت تاکید کرد بود سال 93 ظرفیت تولید نفت از مرز 4 میلیون بشکه در روز عبور می‌کند اخیرا اعلام کرده است ایران برای افزایش صادرات نفت خود منتظر اجازه‌ کشورهای دیگر نمی‌ماند.

وی تاکید کرده است با وجود تحریم‌های غرب، ایران امسال و سال آینده تولید و صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد و بر اساس برنامه میان‌مدت ظرف 3 تا 4 سال آینده تولید نفت و میعانات گازی را به 5 میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می‌رساند.

زنگنه در آخرین روزهای سال 92 اعلام کرده بود که هم اکنون ایران کمتر از 3.8 میلیون بشکه نفت تولید می کند و مطابق با برنامه ریزی های انجام شده سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران بار دیگر از مرز چهار میلیون بشکه در روز عبور می کند.

این در شرایطی است که نادر حبیبی عضو هیأت علمی دانشگاه براندیس آمریکا پیش بینی کرده است در صورت بازگشت شرکت های غربی به ایران تولید نفت این کشور در نیمه دوم ۲۰۱۴ بین نیم تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد و تا سال ۲۰۱۶ ظرفیت تولید ایران به ۴.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

اما افزایش تولید و صادرات نفت در ایران بازتاب های فراوانی را به همراه داشته است و حبیبی درباره نحوه مقابله کشورهای عضو اوپک با این موضوع گفته است بعید به نظر می رسد که دیگر اعضای اوپک به راحتی خود را با افزایش تولید ایران وفق دهند و حاضر شوند سهم بیشتری از بازار را به تهران واگذار کنند. عراق قصد دارد میزان تولید خود را افزایش دهد. لیبی نیز تلاش می کند بر اعتصابات کارکنان بخش نفت خود و ناآرامی های سیاسی در این کشور که میزان تولید نفت آن را در سال ۲۰۱۳ کاهش داد فائق آید، هرچند که وضعیت در لیبی همچنان نامشخص باقی خواهد ماند.

به گفته وی در نتیجه، تنها عضو اوپک که به طور واقع بینانه می تواند تولید خود را در واکنش به افزایش تولید ایران و دیگر اعضا کاهش دهد، عربستان است. اما تنش های ژئوپلتیک بین ایران و عربستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون افزایش یافته است. اگر تنشهای موجود بین ایران و عربستان ادامه یابند، عربستان ممکن است برای لطمه به درآمدهای نفتی ایران تولید خود را به طور موقت افزایش دهد. عربستان مشابه این اقدام را در جنگ ایران و عراق انجام داد و برای آسیب زدن به ایران و همچنین به منظور تنبیه سایر اعضای اوپک که مازاد بر سهمیه رسمی خود نفت تولید می کردند، قیمت نفت را پایین آورد. به همین دلیل است که عربستان همواره یک الی دو میلیون ظرفیت تولید مازاد خود برای خودش حفظ می کند.

این در شرایطی است که ایران تا اواسط سال 2012 به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک مطرح بود هم اکنون به رتبه چهارم نزول کرده است و مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که امیدواریم در پی مذاکرات تا یک ماه آینده میزان صادرات نفت ایران افزایش یابد گفته است‌ کسب جایگاه دومی در اوپک با توجه به افزایش تولیدات عراق تا حدی سخت است. با رفع تحریم‌ها به جایگاه دوم برسیم البته با توجه به افزایش تولیدات عراق کسب جایگاه دومی تا حدی سخت است.

به گزارش نامه، سید محسن قمصری با بیان این‌که میزان صادرات نفت ایران اکنون روزانه حدود یک میلیون بشکه است، گفته است برای افزایش صادرات نفت سقفی را در نظر نمی‌گیریم. در پی تحریم‌های اعمال شده میزان صادرات نفت محدود شده است، امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات طی یک ماه آینده میزان صادرات نفت ایران افزایش یابد.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران شرکت‌هایی که پیش از تحریم نفت ما را خریداری می کردند آمادگی خود را برای خرید نفت ایران اعلام کرده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش اوپک در ژانویه 2014 تولید نفت ایران به 2.733 میلیون بشکه در روز لیبی 510هزار بشکه در روز، عربستان 9.628 میلیون، آنگولا 1.633 میلیون، عراق2.998 میلیون، کویت 2.806میلیون، امارات 2.756 میلیون، الجزایر1.148 میلیون ، نیجریه 1.903میلیون، ونزوئلا 2.331 میلیون بشکه، اکوادور 0.529 هزار و قطر 0.738 هزار بشکه در روز رسیده است.
اخبار اقتصادی - اقتصاد آنلاین