اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتخابات مجلس دو مرحله ای باقی ماند


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تصویب کردند که فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آرا را کسب کند.

خبرگزاری ایرنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تصویب کردند که فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آرا را کسب کند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ماده 2 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با 146 رای موافق؛ 33 مخالف؛ 8 رای ممتنع از 213 نماینده حاضر تصویب کردند.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آرا را کسب کند و انتخابات در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان دوره ای با کسب اکثریت نسبی با هر میزان لحاظ می شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این ماده گفت:تصویب این ماده بدین معنی است که مرحله اول منتخبان باید 20 درصد آرا را کسب کنند و در مرحله دوم به صورت نسبی می شود.

کمال علی پور خنکداری نماینده سوادکوه در مخالفت با این ماده گفت: زمانی که حد نصاب 20 درصد شود در واقع اکثریت نسبی زیر سوال می رود، لذا ما در این طرح به دنبال آن بودیم تا اگر فردی اکثریت نسبی را کسب کند بتواند به عنوان نماینده مردم انتخاب شود.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در موافقت با این ماده گفت: زمانی معیار انتخاب در انتخابات مجلس کسب رأ ی 50 درصد بود که پس از مدتی به یک سوم و در نهایت به 25 درصد تغییر پیدا کرد. حال در این پیشنهاد قرار است کسب آرا به 20 درصد برسد که این اتفاق می تواند به نفع مردم نیز باشد.


ویدیو مرتبط :
شرکت رهبر انقلاب اسلامی در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کار خوبی که مجلس انجام داد ؛ کار خوب تری که باقی ماند



 

 

کار خوبی که مجلس انجام داد ؛ کار خوب تری که باقی ماند

 

قانون موسوم به حقوق مادام العمر برای دارندگان پست های سیاسی به حدی تبعیض آمیز و غیرمردمی بود که بعد از مطرح شدن انتقادات رسانه ای علیه آن ، یکی از مهم ترین شاه بیت های مجلسی ها در توضیح آن این بوده است که این قانون را آنها در مجلس هشتم تصویب نکرده اند و تنها استفساریه ای در این خصوص داشته اند و این قانون متعلق به مجلس هفتم است.

در واکنش به این مساله ، غلامعلی حداد عادل که ریاست مجلس هفتم را به عهده داشت از موضع دفاع از مجلس هفتم وارد میدان شد و گفت که مصوبه متعلق به مجلس هفتم نبوده و مجلس تحت ریاست وی تنها اصلاحیه ای بر آن قانون داشته که در مجلس سوم به تصویب رسیده بود.او البته تأکید داشت که این قانون ریشه در سال 1345 دارد و در طول این سال ها کمابیش اجرا شده و  "یک سنت" بوده است.حداد همچنین گفت که در مجلس هفتم این دولت خاتمی بود که این لایحه را ارائه کرد.

در آخرین اتفاق رخ داده در این باره ، مجلس هشتم در روز سه شنبه دو فوریت لغو استفساریه هفته پیش خود تصویب کرد.

در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1 - عقب نشینی مجلس از آنچه خود در هفته پیش تصویب کرده بود ، میسر نبود جز با روشنگری های رسانه ای . در واقع آنچه رخ داد بار دیگر نشان داد هرگاه رسانه ها در راستای منافع عمومی حرکت کنند ، می توانند بسیاری از چیزهایی که ناممکن به نظر می رسند را امکان پذیر سازند.تردیدی نیست که اگر موج اعتراضات رسانه ای نبود ، استفساریه تبعیض آلود مجلس بی سر و صدا لباس قانون به خود می پوشید و حقوق مادام العمر سیاسیون تحقق عینی می یافت.

2 - لغو استفساریه ، دستاوردی فراتر از الغای یک مصوبه تبعیض آمیز داشت و آن احیای امید در جامعه بود مبنی بر این که هنوز می توان حرف حق را به کرسی نشاند ، ولو هر از گاهی.

3 - همان طور که در ایام اخیر بر نمایندگان مجلس خرده گرفتیم و بر آنان تاختیم که چرا چنین مصوبه ظالمانه ای داشته اند ، بر سبیل انصاف باید رجوع آنها از تصمیم نادرست شان را ارج بنهیم چه آن که اذعان به خطا ، خود یک فضیلت است ولو آن که زیر بار فشار افکار عمومی باشد. به هر حال همین که مجلسی ها صدای موکلان خود را شنیدند و در برابر افکار عمومی تمکین کردند ارزشمند است.

4 - در ماجرای اخیر با دو موضوع مواجه هستیم: یکی تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات كشوری است که دارندگان پست های سیاسی را به شرط فعالیت دو ساله در این سمت ها و سپس تنزل رتبه ، مستحق دریافت 80 درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر می داندو دیگری استفساریه این قانون است که دایره شمول این دریافتی 80 درصدی را گسترده تر می سازد.

آنچه در جلسه اخیر مجلس رخ داد عبارت بود از : مخالفت با فوریت حذف اصل قانون(تبصره 3) + موافقت با لغو استفساریه

در واقع مجلس هشتم تبعیض اضافه شده توسط خود را حذف کرد (که کار پسندیده ای بود) اما اصل تبعیض به جا مانده از سال 45 ، مجلس سوم و مجلس هفتم را همچنان حفظ کرد (که کار ناپسندی است).لذا چنان چه مجلسی ها واقعاً در صدد اجرای عدالت و رفع تبعیض هستند باید اصل قانون تبعیض آلود فوق  که به قول خودشان به جای مانده از گذشته بوده است را نیز لغو کنند و بدین ترتیب بی عدالتی موجود که به روایت حداد عادل "سنت"ی حدوداً نیم قرنی است را پایان دهند و رضایت خدا و مردم را کسب نمایند.../عصرایران