اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتخابات مجلس دهم بسیار پیچیده خواهد بود



اخبار ,اخبار سیاسی ,انتخابات مجلس دهم

 

اخبار سیاسی - انتخابات مجلس دهم بسیار پیچیده خواهد بود

مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس كمیسیون فرهنگی این شوراست. وی پیش از این رئیس پلیس سابق تهران بزرگ بود كه در سال ۱۳۸۶ و در زمان فرماندهی سردار احمدی‌مقدم رئیس كل ناجا با درجه نظامی سردار سرتیپ پاسدار بازنشسته شد.

پس از آن در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران شركت كرد و با به دست آوردن اكثریت آرا وارد دوره سوم شورای شهر تهران شد و ریاست كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران را عهده‌دار شد. طلایی در انتخابات نهمین دوره مجلس از حوزه انتخابیه اصفهان شركت كرد و پس از رقابت در دو مرحله، از حضور در مجلس باز ماند.

 

رئیس‌پلیس سابق تهران بزرگ همچنین ریاست ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ را عهده‌دار بود و در انتخابات دوره چهارم شورای شهر كه همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری بر‌گزار شد موفق شد بار دیگر عضو شورای شهر تهران شود. «آرمان» برای بررسی آخرین وضعیت شورای شهر تهران و همچنین تحلیل اقدامات دولت آقای روحانی با وی گفت‌وگو كرده است كه در ادامه می‌خوانید.

شورای چهارم شهر تهران از ابتدای شكل‌گیری خود با حواشی واتفاقات ریز و درشتی همراه بود. از جمله این اتفاقات مهم انتخاب رئیس شورا و همچنین انتخاب شهردار تهران‌بود. شورای چهارم با دوره قبل چه تفاوت‌هایی داشت؟
در مقایسه دوره چهارم با دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران باید به چند متغیر توجه داشت؛ نخستین متغیر تعداد نفرات، دومین متغیر تركیب سیاسی اعضا، سومین متغیر شیوه سیاست‌گذاری و چهارمین متغیر رابطه دولت با مجموعه مدیریت شهری است. چنان كه مستحضرید با توجه به تغییراتی كه در قانون شوراها اعمال شد تعداد اعضای اصلی شورا از 15 نفر به 31 نفر تغییر پیدا كرد و این از جهاتی كار مدیریت شورا را با دشواری مواجه ساخت. بی‌شك دو برابر شدن تعداد اعضا تاثیرات منفی و مثبت زیادی در آغاز كار داشت كه اگر فضاسازی‌های بیرونی مجال حضور جدی‌تری پیدا می‌كردند سرنوشتی بهتر از شورای دوره اول برجای نمی‌ماند. ولی خوشبختانه درایت اعضا مانع نفوذ جریان‌های هدفمند به بدنه شورا شد و این نشان از بلوغ سیاسی نهاد شورا در سطح كشور به‌ویژه شهر تهران داشت. خوشبختانه با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری در جلسه اعضای شورا با ایشان، فاصله خوبی میان شورای شهر و برخی نگاه‌های سیاست زده پدیدآمد و كثرث اعضا همچون پتانسیل بالقوه‌ای فرصت عملی شدن پیدا كرد به نحوی كه لایحه‌ها و قوانینی كه الان در شورای شهر به صورت مستمر تدوین و پیگیری می‌شود نقش مهمی در مدیریت موثر شهر تهران دارد. در كنار این تكثر افراد، تكثر آرا و عقاید نیز وجود دارد. نگرانی كه در روزهای اول وجود داشت، خطری بود كه شورای دوره اول با آن مواجه شد ولی بلوغ سیاسی و هوشیاری نمایندگان مردم در شورای چهارم مانع از انحراف شورا از وظایف و رسالت اصلی خود گردید. در این دوره نوع و شكل قانون‌گذاری و نظارت شورا نیز در راستای برنامه‌های دوره پیشین ادامه پیدا كرد؛ هركجا كه نیاز بود قوانین تغییر پیدا كند یا ادامه یابد شورای چهارم مساله را مد‌نظر داشت.

 

در این زمینه باید عنوان كنم در یك تعبیر گویا در حوزه سیاست‌گذاری، مدار شورا مدار عقلانیت است نه حاكمیت احساسات و علایق شخصی. شورای اسلامی دوره سوم با تدوین قوانین مرجع پشتوانه لازم را برای تصویب مجموعه قوانین در دوره چهارم فراهم كرد هرچند كه خود به‌واسطه بی‌مهری‌هایی كه از ناحیه دولت‌های نهم و دهم دریافت می‌كرد نتوانست قدرت مانوری خوبی در مدیریت شهری داشته باشد. ولی در این دوره انتظار است كه با بهبود روابط میان مدیریت شهری و دولت، حوزه اختیارات و امكانات شورای شهر ارتقای جدی‌تر بیابد تا شاهد شهری شكوفا و آبادتر در حوزه زیست محیطی، حمل و نقل، رفاه شهری و امنیت و توسعه پایدار باشیم.

شورای شهر تهران در انتخابات مجلس دهم نقشی ایفا می‌كند؟
اگر منظور شما خود نهاد شورای شهر است، كه اصلاً شورا نه چنین اختیاراتی دارد و نه در جایگاهی است كه بخواهد برای تعریف كرسی‌های مجلس برنامه‌ریزی كند. اما اگر منظور اعضای شورا هستند چند نگاه وجود دارد؛ اول اینكه كسانی كه عضویت شورای اسلامی را پذیرفته‌اند و به پشتوانه رأی و اعتماد مردم از ساكنین بهشت به حساب می‌آیند اگر صرفاً به خاطر منفعت شخصی یا گروهی درصدد انصراف از نهاد شورا برآمده و بخواهند از اعتبار سیاسی و اجتماعی شورا برای كسب جایگاه بالاتر استفاده كنند علاوه براین كه باید از نهاد شورای شهر استعفا دهند دیگر اعتماد و نظر مردم را نیز نخواهند داشت. ثانیاً غلبه نگاه موقعیتی به كرسی‌های نهاد شورا خطری است كه باید در برابر آن هوشیار بود و با وضع قوانین لازم و كافی مانع از سیاست زدگی نهاد شورای شهر شد. متاسفانه برخی در برابر پیشنهاد مناصب مدیریتی یا سودای شركت در انتخابات حاضرند از رأی و اعتماد مردم عبور كنند. لذا ضرورت اصلاح قوانین وجود دارد. نهاد شورا به عنوان بازوی تقنینی مدیریت شهری اهمیت و جایگاه ویژه خود را دارد و نباید نسبت به اهمیت آن بی‌تفاوت بود. نهایتا اینكه اگر شرایطی حاكم شد كه حضور اعضای شورا در خدمت‌گزاری در عرصه‌های دیگر همچون مجلس ضرورت داشت، باید به نحوی اقدام شود كه آسیبی به جایگاه نهاد شورای شهر وارد نشود. درمجموع این نگاه كه شوراها به منزله پلی برای تصدی مناصب دیگر باشد را به‌شدت رد می‌كنم و امیدوارم همكارانم درشوراها نیز حضور در این نهاد را اولویت اول و آخر خود بدانند.

عملكرد دولت آقای روحانی را تاكنون چگونه ارزیابی می‌كنید؟
اگر بپذیریم كه دولت آقای روحانی در شرایطی زمام امور را به دست گرفته كه به‌و‌اسطه مسائل سال‌های گذشته، شرایط اداره كشور با دشواری مواجه است تحلیل عملكرد دولت ایشان بهتر خواهد بود. لذا آنچه دولت از زمان استقرار باید انجام دهد حركت به سمت تثبیت امور و كنترل شرایط و بررسی راهكار‌های خروج از مسائل پیش آمده همچون تورم، ركود، تحریم، بیكاری و... بوده است. به عقیده بنده فارغ از هر نگاه سیاسی، دولت در حد انتظار عملكرد مناسبی داشته است. اگر با منطق غیر حزبی به شرایط كشور نگاه كنیم می‌بینیم كه در كانون تحولات جهانی قرار گرفته‌ایم. این درحالی است كه با ثبات‌ترین سیستم سیاسی خاورمیانه را هم داریم كه برخوردار از قدرت چانه‌زنی بالا در سطح جهان و با نفوذ منطقه‌ای بسیار بالا، به آینده‌ای می‌اندیشد كه افق‌های روشن آن در سند چشم‌انداز 1404 مطرح شده است. دولت آقای روحانی هرچند كه میراث‌دار خوبی‌ها و بدی‌های دولت‌های گذشته است اما به خوبی می‌داند كه در مسیر پیشرفت و اعتلای كشور نباید از مسیر عقلانیت خارج شده و صرفاً برای جذب آرای بیشتر به سمت انجام كارهای عوام فریبانه برود. قطعاً راه دشواری در چند سال آینده پیش پای دولت قرار دارد و این شرایط دولت فعلی را با مشكلاتی مواجه خواهد ساخت. اگر دولت بیشتر به سمت تخصص گرایی و پرهیز از اقدامات نسنجیده حركت كند خواهد توانست پله پله مشكلات پیش روی خود و جامعه را برطرف كند. در این مسیر همه موظفند كه با مسئولیت اجتماعی خود، هر كمكی كه از دستشان برای پیشبرد منافع نظام و انقلاب برمی‌آید انجام دهند.

چه انتقاداتی را به دولت آقای روحانی وارد می‌دانید؟
بنده در جایگاه یك شهروند سعی می‌كنم كه به این سوال شما پاسخ دهم. در مقایسه با سنوات گذشته دولت آقای روحانی نقاط ضعف كمتری دارد ولی بدون نقص و عاری از انتقاد هم نیست. شاید مهم‌ترین خواسته‌ای كه مردم می‌توانند از ایشان داشته باشند این باشد كه اولاً درگیر مناسبات سیاسی خارج از حوزه وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری نشوند. ثانیاً نگرانی‌های معیشتی و اقتصادی مردم را بسیار جدی بگیرند. در كنار تمامی تلاش‌های دیپلماتیك ومفیدی كه در حوزه سیاست خارجی صورت می‌گیرد نگاهی دقیق‌تر به
درون زا بودن اقتصاد و اشتغال كشور داشته باشند تا فرصت‌های شكوفایی و توسعه یافتگی كشور به صورت جدی‌تر خلق شوند. ازهمه مهم‌تر توجه ویژه‌ای به حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی كه مرتبط با زندگی مردم است داشته باشند. متاسفانه شیوع آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر به قدری زیاد بوده است كه عنان از كف نهادهای كنترلی سنتی همچون خانواده‌ها، مدارس و... ربوده شده است. شیوع طلاق‌های حقوقی و عاطفی، بالا‌تر رفتن سن ازدواج، گسترش پدیده خانواده‌های سیاه و... می‌تواند تنها بخشی از مشکلاتی باشند كه جامعه با آن درگیر شده است. لذا لازم است كه دولت با پرهیز از رویكردهای سیاسی، نگاه عالمانه‌تری نسبت به حوزه مسائل فرهنگی واجتماعی داشته باشد.

در هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت محمود احمدی‌نژاد به عرصه قدرت به گوش رسیده است. به نظر شما احمدی‌نژاد چرا قصد دارد دوباره در صحنه قدرت حضور داشته باشد؟آیا وی موفق خواهد شد؟
تحلیل بنده این است كه آقای احمدی‌نژاد حداقل تا چند سال آینده بعید است بخواهد اقدام موثری برای بازگشت به قدرت انجام دهد، هر چند كه همیشه تحركاتی پیرامون طرفدارانش در عرصه قدرت سیاسی مشاهده می‌شود. آقای احمدی‌نژاد و یارانش نماد یك تفكر و یك جریان سیاسی در كشور بودند؛ جریانی كه در بدنه جامعه نیز جایگاه خود را كماكان حفظ كرده است. هنوز هستند عده‌ای كه فكر می‌كنند آقای احمدی‌نژاد در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی جانب آنان را رعایت می‌كرده است. این گروه با ترس از رویكرد یارانه‌ای دولت آقای روحانی بدون نگاه به تبعات منفی یا مثبت اقداماتش در عدم پرداخت یا پرداخت یارانه‌ها، منجی خود را آقای احمدی‌نژاد می‌بینند و همان قدر قدرت مانور دارند كه طرفداران آقای روحانی دارند. به نظرم اگر آقای روحانی در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نگاه همه‌جانبه داشته باشد و تروخشك را به پای همدیگر نسوزاند خواهد توانست نظر این بخش از جامعه را نیز معطوف خود كند. مطمئنا این كار را برای بازگشت دوباره آقای احمدی‌نژاد و یارانش سخت‌تر خواهد كرد.

در یك مقایسه تطبیقی و منصفانه، نوع رابطه نهاد‌های رسمی قدرت در كشور نسبت به دولت آقای احمدی‌نژاد و دولت آقای روحانی یكسان بوده است؟
نهاد‌های رسمی قدرت ورای همه مباحث غرض‌ورزانه‌ای كه پیرامون آنها مطرح می‌شود هیچگاه خارج از چارچوب منافع ملی، قانون اساسی و اختیاراتی كه دارند، عمل نكرده‌اند. به عقیده بنده اینگونه نهادها مانند صدا و سیما نسبت به فرد یا جریان خاصی نگاهی طرفدارانه یا برعكس نداشته‌اند، مگر زمانی كه بر اساس قانون و وظیفه نیاز به موضع‌گیری بوده است. حفظ رویه اعتدال نهاد‌های مستقل در ارتباط با دولتی كه مردم انتخاب كرده‌اند و مقام معظم رهبری تنفیذ نموده‌اند وظیفه و رسالتی ذاتی به حساب می‌آید. در غیر این صورت تعادل و توازن جامعه به نفع گروه، یا جریانی خاص دچار اختلال می‌شود كه به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی به‌بار نخواهد آورد.

برنامه اصولگرایان برای رقابت انتخاباتی با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را چگونه تحلیل می‌كنید؟
هر چند كه پیش كشیدن بحث انتخابات مجلس با توجه به زمان باقی مانده تا پایان دوره فعلی زود است ولی اگر اصولگرایان بخواهند كه در انتخابات پیش رو موفق عمل كنند و در رقابت‌های انتخاباتی مجلس به موفقیت برسند باید چند قاعده مهم را مد نظر قرار دهند. نخستین عامل مهم اتحاد و یكدستی با محور بزرگان اصولگراست. دومین عامل شایسته سالاری با انتخاب نامزدهایی كه توانایی و شایستگی علمی و اجرایی مناسبی داشته باشند. سومین عامل، قاعده ائتلاف با مستقلانی كه بدون وابستگی جریانی برای خدمت به مردم و كشور در انتخابات حضور پیدا می‌كنند. بی‌شك انتخابات مجلس دهم آوردگاه رقابت‌های پیچیده‌تری نسبت به دوره‌های گذشته خواهد بود. روح حاكم بر فضای سیاسی كشور اعتدال و پرهیز از تندروی است لذا در هر دو جریان آنچه باید مد نظر قرار گیرد پرهیز از افراطی‌گری و انجام اقدامات نسنجیده است. اگر تغییر خاصی تا دو سال آینده در اوضاع سیاسی كشور پیش نیاید و روند بهبود اوضاع با رویكرد میانه روی ادامه داشته باشد، نگاه مردم به سمت جریانی موسوم به اعتدال تغییر جهت پیدا خواهد كرد، واقعیتی كه احتمالا كار را برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، سخت خواهد كرد.

با توجه به این تحلیل به نظرتان رئیس مجلس آینده از كدام طیف خواهد بود؟
تحلیل اینكه رئیس مجلس از كدام طیف و كدام جریان خواهد بود قطعا كار ساده‌ای نیست زیرا هنوز نه انتخاباتی برگزار شده و نه گروه‌های سیاسی پتانسیل‌های پنهان خود را بروز داده‌اند كه بتوان بر اساس تحركات آنها پیش بینی كرد كه چه كسی بر كرسی ریاست مجلس خواهد نشست؛ لذا پاسخ این سوال را واگذار كنیم به زمان بعد از انتخابات كه مشخص است وزن هر طیف در كسب كرسی‌های مجلس به چه اندازه است.
اخبار سیاسی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
پیش بینی انتخابات مجلس دهم تا پایان شایعات اختلاس !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتایج کامل انتخابات مجلس دهم +گرایش‌ها


نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ترکیبی تقریبا متعادل از ورود منتخبین را به بهارستان نشان می‌دهد.