اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتخابات رياست جمهوري در شيلي آغاز شد



 

 

 

تهران - انتخابات رياست جمهوري و مجالس شيلي روز يکشنبه به وقت محلي - دوشنبه شب به وقت تهران - در اين کشور آمريکاي جنوبي آغاز شد. حدود 8 ميليون نفر از افراد واجد شرايط به شرکت در اين انتخابات فراخوانده شده اند.

 

 

به گزارش خبرگزاري "افه"، آراي مردم در اين انتخابات براي گزينش رييس جمهوري و اعضاي نمايندگان مجلس و سناي شيلي از طريق 34 هزار و 348 شعبه اخذ راي در طول 9 ساعت جمع آوري مي شود.

 

نظرسنجيها و برآوردهاي انجام شده در شيلي مويد آن است که ائتلاف دمکرات مسيحي و سوسياليستها که از سال 1990 ميلادي تاکنون بر اين کشور امريکاي لاتين حاکم بوده، در انتخابات امروز از اقبال چنداني برخوردار نيست و احتمال دارد راستگرايان کاخ رياست جمهوري "لا موندا" را در اختيار بگيرند.

 

اگر چنين تغييري رخ دهد، به معناي آن خواهد بود که ائتلاف يادشده که پس از سقوط "آگوستو پينوشه" ديکتاتور معروف شيلي به مدت چهار دوره پياپي ، دولت را در اختيار داشته است، براي نخستين بار در برابر احزاب راست که در اين انتخابات از نامزدي سرمايه داري به نام "سباستين پينيرا" حمايت مي کنند، تن به شکست خواهد داد.

 

با اين حال، بعيد به نظر مي رسد پينيرا بتواند در انتخابات امروز حدنصاب لازم اکثريت قاطع آرا (نصف به علاوه يک ) را در برابر سه نامزد ديگر اين انتخابات يعني "ادواردو فرئي" رييس جمهوري سابق ، "خورخه آرراته" وزير سابق و "مارکو انريکز اومينامي" نامزد مستقل بدست آورد.

 

خانم ميچل باچلت رييس جمهوري کنوني شيلي به رغم برخورداري از محبوبيت مردمي طبق قانون اساسي اين کشور نمي تواند در انتخاباتي که بلافاصله پس از يک دوره پنج ساله رياست جمهوري برگزار مي شود، شرکت کند.

 

باچلت امروز هنگام انداختن راي خود به صندوقي در شهر سانتياگو (پايتخت شيلي)، همه مردم کشورش را به مشارکت فعال همراه با آرامش در انتخابات فراخواند و اطمينان داد که دور دوم اين انتخابات نيز در راه است.

 

اگر انتخابات به دور دوم کشيده شود، دو نامزدي که بيشترين آرا را بدست آورده باشند، روز 17 ژانويه (27 دي) براي تصاحب کرسي رياست جمهوري يکي از پيشرفته ترين کشورهاي امريکاي لاتين با يکديگر رقابت خواهند کرد.

 

شيلي که کشوري باريک در کرانه جنوب غربي آمريکاي جنوبي است، 756 هزار کيلومتر مربع وسعت و 17 ميليون نفر جمعيت دارد. زبان رسمي مردم اين کشور اسپانيايي است.

 

تصوير، چهره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري شيلي را نشان مي دهد که از چپ به راست به ترتيب عبارتند از: ادواردو فرئي، مارکو انريکز اومينامي، خورخه آرراته و سباستين پينيرا.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آغاز انتخابات اتاق بازرگانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ستاد انتخابات استان تهران رسماً آغاز به کار کرد



 

 

ستاد انتخابات استان تهران از صبح امروز رسماً آغاز به کار کرد.

ستاد انتخابات استان تهران صبح امروز در مراسمی با حضور سیدصولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور، مرتضی تمدن استاندار تهران، صفرعلی برات‌لو رئیس ستاد انتخابات استان تهران، کار خود را رسما آغاز کردند.

برات‌لو درآغاز این مراسم با بیان اینکه ستاد انتخابات استان تهران دارای 8 کمیته است و از امروز آغاز به کار می‌کند، خاطرنشان کرد: البته پیش زمینه فعالیت‌های ستاد انتخاباتی استان تهران از اردیبهشت ماه با تشکیل جلسات و اتاق فکر‌های متعدد فعال شده بود.

وی با بیان اینکه مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان تهران آمادگی صد در صد برای برگزاری باشکوه این انتخابات را همچون انتخابات ریاست جمهوری دهم دارند، تصریح کرد: دشمن به دنبال کاهش حداکثری مردم در انتخابات است از این رو استراتژی ما نیز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در استان تهران است.

به گزارش فارس، 8 کمیته ستاد انتخابات استان تهران شامل کمیته‌های پشتیبانی، امنیتی، اطلاع رسانی، امور شهرستان‌ها، آموزش، حقوقی، حراست و انفورماتیک است..../تحلیل:عصرایران