اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انباشت ۲۵۰‌میلیاردروپیه نفتی ایران در هند



 بحران پول ملی هند, واردات نفت هند از ایران

 انباشت ۲۵۰‌میلیاردروپیه نفتی ایران در هند

روزنامه شرق نوشت:

دولت هند این روزها گرفتار بحران است. سقوط پول ملی این کشور، روپیه، روزهای سختی بر اقتصاد هند تحمیل کرده است. اکنون دولت هند برای جلوگیری از سقوط بیشتر روپیه به این فکر افتاده تا در مبادلات تجاری خود با کشورهایی که امکانش وجود دارد از روپیه استفاده کند.

تجربه‌ای که هندی‌ها در مبادلات تجاری خود با ایران دارند، اما نه با اختیار و تصمیم. تحریم‌های ایالات متحده موجب این شکل از معامله شده است.

 

ایالات متحده از کشورهایی که هنوز نفت ایران را خریداری می‌کنند-یعنی کشورهایی که با شرط کاستن مداوم واردات خود از ایران معافیتشان برای رعایت کامل تحریم‌ها در دوره‌های شش‌ماهه تمدید می‌شود- می‌خواهد که از پرداخت پول نفت در قالب ارزهای معتبر - نظیر دلار و یورو- خودداری کنند و با پول ملی خود حساب نفت را تسویه کنند. همین پول نیز باید در یک حساب مشخص در کشور خریدار نفت ایران نگه‌داری شود و بر خریدهایی که از منبع آن صورت می‌گیرد نظارت شود.


اکنون و پس از بحران پول ملی هند، این کشور، که این نوع معامله به مذاق سردمدارانش خوش آمده، می‌گوید دو تصمیم برای جلوگیری از دامنه‌دارترشدن بحران گرفته است. یکی افزایش سطح واردات نفت از ایران و دوم تبدیل دیگر مبادلات تجاری هند به روپیه تا آنجا که ممکن است.


منابع غیررسمی هند از انباشته‌شدن ۲۵۰‌میلیاردروپیه پول نفت ایران در بانک‌های این کشور خبر می‌دهند. به گزارش «تسنیم» سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند روز سه‌شنبه اعلام کرد که راه‌حل ویراپا مویلی، وزیر نفت این کشور برای کاهش خروج ارز از کشور از طریق واردات نفت از ایران آنگونه هم که به نظر می‌رسد ساده‌نیست.


خورشید در همین زمینه به خبرنگاران می‌گوید: «موضوعاتی در ارتباط با بیمه و نفتکش‌های حمل نفت ایران و یک سیستم بانکی فعال و آماده برای استفاده جهت پرداخت‌ها وجود دارند.» وی افزود: «پیشنهاد مویلی یعنی خرید نفت از کشوری که بخشی از پول نفت را به روپیه دریافت می‌کند، به صورت اصولی خوب به نظر می‌رسد. اما به علت وجود چند مشکل حل‌نشده، راه‌حل فوری، خرید نفت بیشتر از ایران نیست.»


اولین مشکل افزایش واردات نفت هند از ایران، فشار آمریکا به مشتریان عمده نفت این کشور برای کاهش خرید نفت از ایران است. به نحوی که آمریکا به شرطی معافیت این کشورها از تحریم‌ها را تمدید می‌کند که به میزان قابل‌توجهی خرید نفت از ایران را کاهش داده باشند. 

 

دومین مشکل، موضوع بیمه‌های اتکایی است. به شرکت‌های اسار و مانگالور هند گفته شده است که هرکدام برای بیمه اتکایی پالایشگاه‌های‌شان که از نفت ایران استفاده می‌کنند باید دو تا سه‌میلیارددلار هزینه کنند. به علاوه پالایش نفت ایران تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دیگر شرکت‌های پالایشگاهی نیز وعده پرداخت مبالغ هنگفتی را برای بیمه اتکایی پالایشگاه‌های خود بدهند.

 

دولت هند برای ایجاد یک صندوق عمومی بیمه انرژی اقدام کرده است، اما به گفته مقامات، این اقدام راه‌حلی فوری برای مشکل نیست و راه‌اندازی آن زمان خواهد برد. مشکل سوم، به موضوع پرداخت پول نفت مربوط می‌شود. غرب، سیستم تراکنش‌های مالی را کنترل می‌کند و اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد. ایران مقاصد سومی را برای انتقال پول نفت به آنها پیشنهاد کرده است، اما هند ترجیح می‌دهد پول نفت ایران را به صورت مستقیم به خود ایران پرداخت کند.


درباره تبادل تجاری به روپیه با عراق نیز هند هفته گذشته اعلام کرد که پرداخت پول نفت خریداری‌شده از عراق به روپیه، همانند سازوکاری که برای خرید نفت از ایران مورد استفاده قرار گرفته است را بررسی می‌کند.


به گزارش «تسنیم» مقامات بلندپایه وزارت دارایی هند می‌گویند: «ما به دنبال انعقاد قراردادهایی با کشورهایی هستیم که بتوانیم بین واردات نفت‌مان و صادرات دیگر کالاها و استفاده از روپیه در معامله با این کشورها، حالت موازنه برقرار کنیم.» به اعتقاد تحلیل‌گران، هرچند ارزش روپیه در سال‌جاری 16‌درصد کاهش یافته است، اما بین‌المللی‌کردن استفاده از روپیه در مبادلات بین کشورها با توجه به روابط قوی هند با کشورهای مختلف جهان، امکان‌پذیر است./شرق

 


ویدیو مرتبط :
کبدی بانوان ایران و هند . افرین داور و بازیکنای هند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک وارد کننده هندی:هند مشکلی در دریافت محموله های نفتی ایران ندارد



 

 

نفت ایران, هند

 

 

یک وارد کننده هندی نفت ایران گفت: مشکلی برای دریافت محموله های خود از ایران نداریم ولی مهمترین مشکل، نحوه پرداخت پول به طرف های ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز تجار و بازرگانان بین المللی اعلام کردند تحریمهای جدید آمریکا انجام مبادلات مالی و پولی بین ایران و آسیا را سخت تر از گذشته خواهد کرد .

باراک اوباما روز یکشنبه تحریمهای جدیدی را بر ضد موسسات مالی و بانکی ایران وضع کرده است که بر اساس آن آمریکا کلیه اموال و دارایی های بانکی مرتبط به جمهوری اسلامی را بلوکه و توقیف می کند.

بر این اساس تحریمهای قبلی واشنگتن تنها بانکها و موسسات مالی این کشور را از داشتن رابطه و همکاری با بانکهای ایرانی منع می کرد . وارد کنندگان نفت خام و سایر مواد از ایران در آسیا اکنون با مشکلات پیچیده تری برای انجام مبادلات بازرگانی و تجاری با ایران روبرو خواهند شد .

یک تاجر هندی در این باره گفت مشکلی برای دریافت محموله های خود از ایران نداریم ولی مهمترین مشکل نحوه پرداخت پول به طرفهای ایرانی است .

برخی تجار و بازرگانان هندی نیز اعلام کردند کاهش شدید ارزش ریال در برابر دلار طی هفته های گذشته موجب بروز مشکلات زیادی در صادرات برنج هند به ایران شده است . میزان صادرات نفت ایران به آسیا از طریق سنگاپور نیز با کاهش روبرو شده است . ایران و هند اخیرا بر سر پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند به توافق رسیده اند.

بر این اساس ایران موافقت خود را با دریافت ۴۵ درصد پول نفت صادراتی با روپیه اعلام کرده است . پالایشگاههای کره جنوبی نیز هنوز نتوانسته اند بدهی ۵ میلیارد دلاری خود به ایران را بپردازند . یک مقام آگاه بانک مرکزی کره جنوبی تاکید کرد تحریمهای آمریکا مشکلات زیادی برای پرداخت پول نفت ایران برای ما ایجاد کرده است . در حال حاضر تنها چند بانک چینی حاضر به انجام مبادلات بانکی و مالی با ایران هستند .....  /   خبرگزارى فارس