اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امیرعبداللهیان عازم مسکو شد


معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان به منظور دیدار با مقامات بلندپایه روسیه عازم مسکو شد.

خبرگزاری تسنیم: معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان به منظور دیدار با مقامات بلندپایه روسیه عازم مسکو شد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه به منظور دیدار و مذاکره با مقامات روسیه عازم مسکو شد. حسین امیرعبداللهیان در این سفر در دیدار با میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه در خصوص مسائل منطقه رایزنی می کند.

تبادل نظر درباره مسائل سوریه و یمن و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از دیگر محورهای مذاکرات معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه اعلام شده است.

امیرعبداللهیان و بوگدانف امروز نیز در تماس تلفنی آخرین تحولات منطقه را بررسی کردند.


ویدیو مرتبط :
امیرعبداللهیان عازم پاکستان شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امیرعبداللهیان در مسکو: در حال بررسی راه‌حل بحران سوریه با روسها هستیم/ معارضین را متقاعد می‌کنیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، در کنفرانس خبری در مسکو به سوالات حاضرین درباره آخرین تحولات خاورمیانه پاسخ داد.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی- آفریقایی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سفر به مسکو به منظور رایزنی با مقامات روسی درخصوص تحولات منطقه روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داده شده در ریانوستی شرکت نمود.

وی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: گفت وگوهای مثبتی با باگدانف به مدت 4 ساعت داشتیم. گفت وگو با دوستان روس مفید، موثر و کمک کننده است. شرایط منطقه پیچیده و تحولات در منطقه سریع است.

 

دیدارها و مشورت های سیاسی در خصوص منطقه متناسب با پیچیدگی و سرعت تحولات غرب آسیا است. اولین موضوع بحث اقدامات تحریک آمیز رژیم کودک کش اسرائیل در مسجد الاقصی است.

 

این رژیم با اقدامات تحریک آمیز در بلندی های جولان سوریه، تداوم شهرک سازی در اراضی فلسطینی و تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی استفاده از مسجد الاقصی اقدامات تحریک آمیزی را بصورت ابلهانه شروع کرده است.

اگر این رژیم اقدامات خود را متوقف نکند، اوضاع پیچیده تر خواهد شد و بدون تردید این اقدامات با پاسخ قاطع، فوری و کوبنده مواجهه خواهد گردید. ارتباط رژیم صهیونیستی با داعش و جبهه النصره کاملا آشکار است.

 

سیاست ما پیشگیری از تقویت تروریسم در منطقه است. ارتباط تروریست ها از طریق سوریه و بلندی های جولان با اسرائیل خطر جدی برای صلح و امنیت جهانی است.

 

ما به همه متحدین این رژیم کودک کش هشدار جدی می دهیم که مانع این تحرکات شوند. با همکاران در روسیه اتفاق نظر داریم که اقدامات این رژیم اوضاع را پیچیده تر می کند.

امیرعبداللهیان افزود: دربارۀ سوریه گفت و گوی مفصلی با باگدانف و همکارانش داشتیم. دکتر ظریف ایده های سیاسی جدیدی را در دیدار با بشار اسد ارائه دادند.

 

ما در ملاقات روز گذشته این ایده ها را با همکاران در وزارت خارجه به دقت مورد توجه قرار دادیم و تهران و مسکو مصمم هستند با همکاری سوریه برای خروج این کشور از بحران همه اقدامات و ظرفیت خود را بکار گیرند.

 

از بشار اسد در خصوص راهکار سیاسی در سوریه ایده های جالب و جذابی را دریافت کردیم هر ایده و ابتکار سیاسی همزمان با مبارزه جدی با تروریسم در سوریه، هرگونه ابتکار سیاسی، راهکار سیاسی، مبارزه با تروریسم به موازات هم پیش خواهند رفت.

آقای بشار اسد رئیس جمهور قانونی در هر راه حلی بخش مهمی از راه حل سیاسی خواهد بود. در هر گام و مرحله ای در سوریه نقش مردم سوریه کلیدی و محوری است.

 

تهران و مسکو ارتباطات خود را با همه طرف های معارض سوری ادامه می دهند و معتقدیم معارضه سوری معتقد به کار سیاسی نیز، جزیی از راه حل سیاسی دراین کشور هستند.

 

تصمیم اخیر رئیس جمهور روسیه درکمک بیشتر به مبارزه با تروریسم در سوریه را اقدامی خردمندانه، حکیمانه و بجا می دانیم.

امیرعبداللهیان افزود: با آقای باگدانف و همکاران وزارت امور خارجه گفت و گوهای مهمی در خصوص آینده یمن و وضعیت موجود درآن داشتیم.

تجاوز نظامی عربستان به یمن خطای استراتژیک بود و این اقدام نادرست طبعات منفی بر امنیت منطقه و امنیت یمن و عربستان در بردارد. ادامه توسل به زور در یمن اثری ندارد و باید محاصره نظامی دریمن شکسته شود.

 

تهران از همه ظرفیت های خود برای کمک به مردم یمن استفاده می کند. تهران و مسکو از تلاش های نماینده سازمان ملل در امور یمن حمایت می کنند .

 

ما از گفت و گوهای سیاسی که بین طرف های مختلف یمن با حضور نماینده یمن در مسقط عمان درجریان است حمایت می کنیم.

مایلم توجه شما را به این موضوع مهم جلب کنم که در حالی که همه ما در سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم حرف و یا عمل می کنیم، کشورهای منطقه و غربی، همه کشورهای منطقه را تهدید می کنند.

 

راه کار در سوریه و یمن صرفا سیاسی است ما از یمنی حمایت می کنیم که همه گروه های یمنی در آینده سیاسی آن نقش داشته و با همه همسایگان در صلح و ثبات و آرامش زندگی کنند و همه گروهها در مبارزه تروریسم اقدام نمایند.

ما همچنان نگران وضعیت در بحرین هستیم. حکومت بحرین را تشویق می کنیم با معارضین خودش که دموکرات ترین معارضین را دارند به گفت و گو بپردازند. تداوم بازداشت شیخ علی سلمان رهبر دموکرات ترین معارض سیاسی بحرین را یک خطا می دانیم.


امیدوارم حکومت بحرین عناصر افراطی درون حکومت را از مرکز تصمیم گیری دور کند و فرصتی برای آشتی با مردمش پیدا کند. ما آماده تلاش برای گفت و گوی ملی بین همه طرف ها و کمک به این روند هستیم. نسبت به تداوم نقض سیستماتیک حقوق بشر در بحرین نگرانیم.

خبرنگاری از انستیتوی شرق شناسی : برنامه ارائه داده شده از سوی ایران و سوریه درمورد حل بحران سوریه چیست؟ درمورد ارتباط اسرائیل با داعش و جبهه النصره توضیح دهید؟
در مورد ایده های سیاسی مطرح در سوریه (تهران و مسکو بر این روش و جزئیات اتفاق نظر دارند) جزئیاتش را با باگدانف گفت و گو نمودیم و گفت و گوهای بیشتری با مقامات سوریه نیز خواهیم داشت و بعد از نهایی کردن ایده های ایران - مسکو - دمشق جزئیات بیشتر آن را اعلام میکنیم.

در خصوص ارتباط اسرائیل با داعش و جبهه النصره تنها به دو نمونه از عوامل ارتباط مستقیم گروههای تروریستی با اسرائیل اشاره می کنم.


1- آیا شنیده اید گروه تروریستی داعش عملیاتی را علیه اسرائیل انجام دهد؟ آیا این گروه عملیاتی علیه منافع اسرائیل انجام داده اند؟
2- اطلاعات دقیقی است که در این رابطه وجود دارد.

سران داعش و جبهه النصره در بیمارستان های تل اویو بعد از مجروحیت شان در سوریه و عراق، مداوا می شوند.

 

حتی اسرائیل ها در نزدیکی مرزهایشان با بلندی های جولان، جنگجویان داعش و النصره را به صورت اورژانسی معالجه می کنند.

 

طبیعی است که اسرائیل که ماهیت و هویت آن تروریستی است چنین رابطه و خدماتی را به تروریست ها بدهد.

خبرنگار دیگری از انستیتوی شرق شناسی: درخصوص سخنان بوگدانف در مورد بررسی سیستم امنیتی در خلیج فارس توضیح دهید و همچنین در رابطه با تناقضاتی که در اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با روسیه ( از یک طرف می گویند روسیه به سوریه کمک میکند درانزوا قرار می گیرد و از طرف دیگر می گویند بشار اسد در دولت انتقالی جایگاهی دارد) وجود دارد، نظرتان چیست؟

با آقای گدانف ایده هایی را در خصوص همکاری های منطقه ای دست جمعی مطرح کردند ما از هرگونه گفت و گو و همکاری منطقه ای در مسیر صلح و ثبات منطقه استقبال می کنیم. در مورد وجود تناقضات در مواضع آمریکا نیز مشکل این است که آمریکا در گفتار و رفتار مواضع متعارض دارد.


اما در تحول مهم در مورد سوریه همه بازیگران اصلی بر راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند. در مورد جزئیات و چگونگی آن تفاوت دیدگاه وجود دارد که گفت و گوهای منطقه ای و بین المللی و مشورت های چند جانبه می تواند ما را برای رسیدن به یک همکاری مشترک کمک کند.

لطفا در ارتباط با تناقضات رفتاری و گفتاری از آمریکایی ها سئوال کنید.

 خبرنگار راشا تودی: نظر شما در مورد اظهارات رئیس جمهور روسیه درمورد تشکیل جبهه واحد مشترک برای مبارزه با تروریسم چیست؟ موافقتنامه برنامه هسته ای تا چه حد بر مبارزه با تروریسم تاثیر گذار است؟

از ابتکار عمل پوتین در مقابله با تروریسم حمایت می کنیم و آمادگی داریم اقدامات وهمکاری های مشترک داشته باشیم. تروریسم خطر جدی برای همه است و نیازمند اقدام جدی و واقعی.

توافقات هسته ای درمسیر درست خود قرار دارد. توافق نشان داد که می توان در دنیای پیچیده کنونی دیپلماسی را بر جنگ و دشمنی را به همکاری تبدیل کرد.

اگر در مبارزه با تروریسم کشورها و بازیگران اصلی نیت جدی داشته باشند، می توان با اقدام موثر تروریسم را ریشه کن کرد.


درمبارزه با تروریسم جنگ یک عامل است ولی عوامل مختلف دیگری درآن نقش دارند. طبیعی است در جریان حضور رئیس جمهور و شرکت در نشست سازمان ملل متحد مباحث مهمی نظیر مبارزه با ترویسم، افراط گرایی و ضروت همکاری های بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ضرورت توقف جنگ در سوریه، یمن، لیبی و کشورهایی که دست خوش درگیری واقعی و تروریسم هستند، از موضوعات مورد توجه تهران است. مایلم تاکید کنم دراین موضوعات اساسی و مهم تهران و مسکو دارای دیدگاه های مشترک هستند.

خبرنگار روزنامه ایزوستیا: هرج و مرج در سوریه چه وقت متوقف شده و چه کشورهایی از جهان دراین ائتلاف جای خواهند گرفت؟ آیا اسرائیل هم در این ائتلاف است؟
هرج و مرج زمانی متوقف می شود که مرزهای کشور توسط همسایگان آن کنترل شوند و بازیگران فرامنطقه ای از تروریست ها استفاده ابزاری نکنند.

 

اگر همسایگان مرزهای خودشان را با سوریه کنترل کنند، سوری ها در کوتاهترین زمان تروریست ها را خلع سلاح کرده و یا می توانند مبارزه جدی و موثری داشته باشند.

جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را نامشروع می داند و نقش آنرا در منطقه تخریب کننده و این رژیم ریشه بسیاری از بحران ها در منطقه است.

 

در هرگونه طرح سیاسی خواستار مشارکت همه کشورها برای کمک به سوریه هستیم و این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم.

خبرنگار رادیو ایران: تا چه حد اتحاد و انسجام همه کشورهای شیعی و پیدا کردن یک کنفدراسیون برای مبارزه با تروریسم جدی به نظر می رسد؟ آیا شهروندان روسیه در سوریه و عراق هستند؟
 ما به دنبال اتحاد کشورهای شیعی ابدا نیستیم. شیعه و سنی همه مسلمان هسنتند و مشترکات ما یکی است لذا آنچه را که راجع به مباحث شیعی و سنی گفته می شد از نگاه ما آنها یک مجموعه واحدهستند.


ما در مبارزه با تروریسم به کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی کمک می کنیم. اما هیچ نیروی جنگجویی در عراق، سوریه و یمن نداریم. در یمن هیچ مستشار نظامی ایران وجود ندارد. هیچ گونه سلاحی را به یمن صادرنکردیم و نمی کنیم.

در سوریه و عراق به درخواست های دولت این کشور مستشاران نظامی برای مبارزه با تروریسم داریم. اما دراین دو کشور هیچ جنگجویی نداریم.

 

در چارچوب حقوق بین الملل همه گونه کمک به عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم می کنیم.

خبرنگار راسیا سیودنیا : آیا ایران در خصوص رایزنی در مورد یمن آمادگی دارد ؟
ما از گفت و گوهای یمن حمایت و حتی طرفین یمنی را تشویق می کنیم. گفت و گو ها در صنعا از روز گذشته با حضور گروه هایی از معارضین در مسقط در حال انجام است .


 نظر شما راجع به اظهارات جان کری برای فشار دو کشور آمریکا و روسیه بر سوریه برای گفت و گو با مخالفین چیست ؟
 دکتر ظریف طرحی را در این خصوص ارائه نمودند. همچنین ایده های جالبی نیز از بشار اسد دریافت کردیم. ما فکر می کنیم برای گفت و گو بین حکومت و معارضه مشکل بشار اسد نیست بلکه مشکل معارضین سوریه هستند.

 

چون انسجام و رهبری مشترک ندارند و بخشی از آنها با گروه های تروریستی همکاری می کنند و بخشی دیگر درخارج از کشور بوده و از جریانات بی اطلاع می باشند.


ما و روسیه تلاش می کنیم بتوانیم معارضه واقعی در سوریه که معتقد به راهکار سیاسی باشند را شناسایی کنیم و آنها نسبت شان را با تروریست ها مشخص کنند.

 

ما این اطمینان را از بشار اسد دریافت کردیم که براساس بیانیه ژنو گفت و گو شکل بگیرد.

 

پس مشکل بشار اسد نیست. بشار اسد جزء مهم و واقعی از راه حل سیاسی در سوریه است.

اخبار سیاست خارجی - خبر آنلاین