اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امکان لغو ویزا میان ایران و عراق



 

 

امکان لغو ویزا میان ایران و عراق

 

حل مشکلات زائران ایرانی در مرزهای عراق و گمرک میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار با مسئولان عراقی بحث و بررسی شد.

سرپرست وزارت خارجه ایران شب گذشته ضمن اعلام امضای 3 تفام نامه همکاری میان ایران و عراق از تلاش برای لغو ویزا میان دو کشور خبر داد.

به نقل از خبرگزاری النخیل، علی اکبر صالحی در پایان سفر خود به عراق در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که در دیدار با مقامات عراق مسائل مورد اهتمام دو کشور بررسی و تصمیماتی درباره تشکیل کمیته های مشترک اقتصادی و سیاسی و کمیته ویژه ای برای بررسی مسائل مرزی 2 کشور اتخاذ شد.

وی در ادامه گفت: حل مشکلات زائران ایرانی در مرزهای عراق و گمرک میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار با مسئولان عراقی بحث و بررسی شد.

صالحی با بیان اینکه در مجموع 3 تفاهم نامه همکاری با طرف عراقی امضا شد، درباره دیدار خود با مراجع دینی عراق گفت: تمامی مراجع دینی عراق بر ضرورت دفاع از عزت اسلام و مسلمین در سطوح سیاست خارجی و روابط بین الملل تاکید دارند.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این مطلب افزود: تمامی علمای دینی عراق بر این عقیده اند که جمهوری اسلامی ایران ام القرای جهان اسلام است و عزت ایران عزت جهان اسلام است.

وی درباره پیشنهاد لغو ویزا میان دو کشور تصریح کرد: بیان دیدگاه ها در این رابطه اقدامی شتاب زده است اما ما برای تحقق این امر تلاش خواهیم کرد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
لغو سفر بدون ویزا برای ایرانیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال لغو روادید میان ایران و عراق


معاون وزیر امور خارجه عراق، در پایان هفتمین نشست کنسولی مشترک ایران و عراق درباره لغو روادید میان دو کشور، گفت امیدواریم به زودی شاهد لغو روادید میان ایران و عراق باشیم.

خبرگزاری ایرنا: معاون وزیر امور خارجه عراق، در پایان هفتمین نشست کنسولی مشترک ایران و عراق درباره لغو روادید میان دو کشور، گفت امیدواریم به زودی شاهد لغو روادید میان ایران و عراق باشیم.

محمد جواد الدورکی، با اشاره به وجود مشترکات فراوان میان ملت های دو کشور و حجم تبادل مسافران و زائران میان شهرهای ایران و عراق، افزود: ما اعتقاد داریم که وجود مرز میان دو کشور برادر و دوست، مفهومی ندارد.

معاون وزیر امورخارجه عراق، تفاهم نامه امضا شده در پایان نشست کنسولی مشترک دو کشور را بسیار مهم خواند و آن را زمینه ساز ارائه خدمات بیشتر به مردم دو کشور دانست که سالانه میلیون ها تن از آنان به کشورهای یکدیگر مسافرت می کنند.

الدورکی، ایران و عراق را دو همسایه خوب با روابط تاریخی معرفی کرد که به گفته وی روابط دو کشور الگوی همزیستی می تواند باشد.

وی تاکید کرد ما نه تنها مرز و دین مشترک، بلکه فرهنگ و سنت های مشترک داریم و باید برای تحکیم این روابط تلاش کنیم.

در پایان نشست کنسولی مشترک دو کشور در بغداد، معاونان وزیران امورخارجه ایران و عراق یک یادداشت تفاهم جدید امضا کردند که پیگیری، تسریع و اجرایی شدن توافقات قبلی را مورد توجه قرار داده است.

ایران و عراق چهار موافقت نامه معاضدت قضایی و حقوقی امضا کرده اند که اجرای موافقت نامه مربوط به استرداد محکومین میان دو کشور در این مذاکرات مورد تاکید قرار گرفت.

در یادداشت تفاهم امضا شده همچنین مقرر شد زمان صدور ویزا برای گذرنامه های سیاسی و خدمت به یک ماه کاهش یابد.

تسهیل در امور کنسولی و حل مشکلات شهروندان و اتباع دو کشور ، 24 ساعته شدن کار پایانه های مرزی و بررسی پیشنهاد ایران برای لغو روادید از مفاد این یادداشت تفاهم می باشد.

حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه کشورمان نیز که برای برگزاری هفتمین نشست مشترک کنسولی ایران و عراق در بغداد بسر می برد، گفت که ایران آمادگی لازم را برای لغو کامل روادید میان دو کشور دارد و تحقق آن موکول به پذیرش طرف عراقی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 2 میلیون عراقی به ایران و یک و نیم میلیون ایرانی به عراق سفر کرده اند، گفت که پیش بینی ما این است که برای اربعین امسال حدود 750 هزار تن از ایران به عراق بروند.

در جریان مذاکرات اخیر در بغداد، طرف ایرانی پیشنهاد لغو روادید برای گذرنامه های سیاسی و خدمت را مطرح کرد و سرانجام قرار شد طرف عراقی مدت زمان صدور ویزا را کاهش داده و حداکثر یک ماهه اقدام به صدور ویزا نمایند.