اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امکان ارزان شدن پراید تا 4 میلیون تومان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ارزان شدن پراید

 

اخبار اقتصادی - رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی مطرح کرد
امکان ارزان شدن پراید تا 4 میلیون تومان

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: اگر انضباط مالی به درستی پیاده شود، خودروهایی مانند پراید تا ۴ میلیون تومان و خودروهای گران قیمت ما شاید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان جای کاهش قیمت دارد.

به گزارش تسنیم علی علی لو در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما گفت: نباید مسئول یا متولی قیمت گذاری تعیین کنیم زیرا اقتصاد جهان آن قدر پیشرفت کرده که بازار، رضایتمندی، کیفیت و در یک کلام رقابت تعیین کننده قیمت است و وظیفه شورای رقابت ایجاد و حفظ فضای رقابتی و رفع موانع انحصار است.

او با تاکید بر اینکه انحصار، سم رقابت سالم است گفت: صنعت خودروسازی ایران انحصاری است.
علیلو با انتقاد از عملکرد شورای رقابت گفت: چرا این شورا انحصار شکنی نکرده است.

او ادامه داد: وقتی دولت، سهامدار شرکت های خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپاست قطعا ابتدا به سود و زیان خود فکر می کند و سپس به رقابت می اندیشد.

علی لو گفت: برای رسیدن به قیمت گذاری با ثبات و واقعی باید عناصر اصلی قیمت گذاری برای خودرو اصلاح شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون قیمت تمام شده برای خودرو در کارخانه واقعی نیست و شورای رقابت بر اساس قیمت هایی که خود خودروسازان برای قطعات اعلام می کنند، قیمت گذاری می کند.

علی لو در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس شورای اسلامی نظارت نمی کند گفت : وارد نظارت شدیم اما موارد نظارتی زیاد است و مجلس فرصت کافی ندارد.

او گفت: بر اساس مطالعات، هزینه های مالی بهترین خودروسازها در جهان که بهترین انضباط مالی را دارد یک و نیم درصد و بدترین آن هم چهار و نیم درصد است اما هزینه های مالی خودروسازان در کشور ما 13 تا 15 درصد است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی ادامه داد: هزینه های سربار استاندارد هم در دنیا 7 تا 8 درصد است اما در شرکت های خودروسازهای ما تا 25 درصد است و خودروسازان این هزینه های اضافی را روی قیمت تمام شده اتومبیل می کشند.

علی لو گفت: اگر انضباط مالی به درستی پیاده شود، خودروهایی مانند پراید تا 4 میلیون تومان و خودروهای گران قیمت ما شاید 10 تا 15 میلیون تومان جای کاهش قیمت دارد.

او با اشاره تلویحی به وجود مافیا در بازار خودرو و لزوم مبارزه با آن گفت: عزم جدی مجلس این است که تحقیق و تفحص از خودروسازان به بایگانی نرود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی، مردم محوری است اما حدود 35 سال است که در کشور ما دولت ها، این بنگاه اقتصادی خودروسازی را به بنگاه سیاسی تبدیل کرده اند.

علی لو با بیان اینکه در صنایع خودروسازی کشورمان به ازای هر2 نفر نیروی کاری یک نفر نیروی ستادی داریم گفت: با این بهره وری ، قیمت ها کاهش نمی یابد.

او گفت: دولت باید دست مالکیتی اش را از صنعت بردارد و نگاه حاکمیتی خود را حفظ کند و تا زمانی که این دست مالکیت را برندارد نمی تواند به درستی نظارت و ایفای نقش کند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت باید عزم را جزم و در یک مدت زمان مشخص پایه صنعت را اصلاح کنند.

علی لو گفت: نمی گویم شورای رقابت وابسته به قوه ای است بلکه منظورم این است این شورا چرا در این سالها نیامده و اصل انحصار را از بین نبرده است؟

او ادامه داد: وظیفه اصلی شورای رقابت، ایجاد ، حفظ رقابت و رفع انحصارهاست نه تعیین قیمت.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: پیشنهاد دادیم تعرفه های خودرو پایین بیاید تا رقابت با خودرو های خارجی انجام شود اما موافقت نکردند.

علی لو گفت: دولت در یک شرکت خودروسازی حدود 36 تا 37 درصد و در شرکت خودروسازی دیگر حدود 26 تا 27 درصد سهام مدیریتی دارد.

او گفت: دولت باید صد در صد سهام خود را در شرکت های خودروسازی واگذار کند و شورای رقابت نیز باید برنامه ای برای از بین بردن انحصار داشته باشد. 

اخبار اقتصادی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
ارزان ترین پکیج هک کلش فقط ده هزار تومان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف پراید در قیمت 22 میلیون و 300 هزار تومان/ پژو پارس ارزان شد/ بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت(+جدول قیمتها)



اخبار,اخبار اقتصادی,جدیدترین قیمت خودرو

 
اخبار اقتصادی - توقف پراید در قیمت 22 میلیون و 300 هزار تومان/ پژو پارس ارزان شد/ بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت

در هفته ای که گذشت قیمت سمند ال ایکس و پژو پارس سال کاهش و قیمت خودروهای پژو 405، تیبا، ام وی ام 530، ماکسیما، مگان و تیانا افزایش یافت.

به گزارش نامه نیوز، بازار خودرو از ابتدای سال 93 تا کنون روزهای پر نوسانی را تجربه کرده و قیمت بسیاری از خودروها به بهانه های مختلف همچون افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت حامل های انرژی افزایش یافته است.

این در شرایطی است که بازار خودرو در هفته ای که گذشت روزهای آرامی را سپری کرد و رکود قیمتی نسبی در بازار حاکم بود و بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را رفع ممنوعیت شماره‌گذاری برخی خودروها و افزایش واردات خودرو در فروردین ماه می دانند.

هیات دولت در مصوبه دهم اردیبهشت امسال زمان ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ را ابتدای شهریور‌ماه تعیین کرد و همین مساله نیز باعث شد تا پلیس شماره‌گذاری خودروهای یورو2 را آغاز کند. به گفته خودروسازان، با آغاز شماره‌گذاری خودروهای یورو2 بیش از 50 هزار خودرو وارد بازار خواهند شد که کار تولید آنها اواخر اسفند و فروردین امسال به پایان رسیده بود.

فعالان، بازار هفته جاری را بازاری آرام توصیف کردند که مردم در آن برای خرید عجله‌ای از خود به خرج ندادند. به عقیده این فعالان، ادامه این روند از سوی مشتریان می‌تواند باعث کاهش بیش از پیش التهاب بازار شده و قیمت‌هایی را که طی چند هفته به صورت کاذب رشد کرده بودند، تا حدودی کاهش دهد.

همچنین سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از برگزاری نشست مشترک کارگروه تخصصی تعیین قیمت خودرو با وزیر صنعت خبر داده و اعلام کرده است زمان دقیق این نشست هفته آینده مشخص می‌شود. کارگروه تعیین تکلیف قیمت خودرو در هفته‌های گذشته در کمیسیون تشکیل شده است. در حال حاضر این کمیته مشغول بررسی علت نوسانات بازار خودرو در هفته‌های اخیر است که نتایج آن به طور مرتب به کمیسیون ارائه می‌شود.

اما در هفته ای که گذشت حضور مدیرعامل شرکت پژو در ایران نیز بر آرامش بازار خودرو تاثیر گذاشته بود و هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو که پیش از این گفته بود در هفته جاری، خبرهای خوشی از آمدن پژو به ایران اعلام خواهد شد و باید منتظر ماند پس از برگزاری جلسه با مدیرعامل پژو با اشاره به اینکه قرارداد تولید محصولات مشترک با شرکت پژو پس از انجام مقدمات لازم امضا خواهد شد، اعلام کرد ما نظراتمان را حدود دو، سه ماه قبل به شرکت پژو اعلام کرده بودیم و در واقع مدیرعامل پژو با بررسی نظرات ما در ایران شرکت کرد.

در هفته ای که گذشت در روز شنبه قیمت اکثر خودروها افزایش یافت اما در طول هفته قیمت ها تغریبا ثابت بودند و نوسان کمتری را در مقایسه با هفته های گذشته شاهد بودیم و در طول هفته قیمت سمند ال ایکس و پژو پارس سال کاهش و قیمت خودروهای پژو 405، تیبا، ام وی ام 530، ماکسیما، مگان و تیانا افزایش یافت.

در شرایطی قیمت مدل های مختلف خودرو پراید در طول هفته ثابت بود که قیمت این محصولات در ابتدای روز شنبه افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و سرانجام پراید از مرز 20 میلیون تومان عبور کرد.

 

خودرو

قیمت (شنبه)

قیمت(جمعه)

قیمت(کارخانه)

پژو 206 تیپ 2

37 میلیون و 500 هزار تومان

37 میلیون و 500 هزار تومان

29 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 6

50 میلیون تومان

50 میلیون تومان

39 میلیون تومان

سمند ال ایکس

30 میلیون و 600 هزار تومان

30 میلیون و 400 هزار تومان

24 میلیون و 800 هزار تومان

پژو 405 دوگانه سوز

32 میلیون و 500 هزار تومان

32 میلیون و 700 هزار تومان

29 میلیون و 110 هزار تومان

پژو پارس سال

37 میلیون و 700 هزار تومان

37 میلیون و 300 هزار تومان

29 میلیون تومان

تندر 90

36 میلیون تومان

36 میلیون تومان

31 میلیون و 550 هزار تومان

پراید 111 EX

22 میلیون و 300 هزار تومان

22 میلیون و 300 هزار تومان

16 میلیون و 43 هزار تومان

پراید 131

20 میلیون و 800 هزار تومان

20 میلیون و 800 هزار تومان

15 میلیون و 742 هزار تومان

تیبا

25 میلیون و 300 هزار تومان

25 میلیون و 700 هزار تومان

20 میلیون و 960 هزار تومان

ام وی ام 530

40 میلیون و 900 هزار تومان

41 میلیون و 100 هزار تومان

40 میلیون و 730 هزار تومان

نیسان ماکسیما

126 میلیون تومان

126 میلیون تومان

104 میلیون تومان

نیسان تیانا

152 میلیون تومان

153 میلیون تومان

138 میلیون و 370 هزار تومان

مگان

101 میلیون تومان

103 میلیون تومان

74 میلیون و 400 هزار تومان

اخبار اقتصادی - نامه نیوز