اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

املاک کلنگی با رکود شدید خداحافظی می‌کند؟



اخبار,اخباراقتصادی,املاک کلنگی با رکود شدید

گزارشی از حال و هوای بازار املاک کلنگی پایتخت
املاک کلنگی با رکود شدید خداحافظی می‌کند؟

بیش از دو سال از آغاز رکود بازار مسکن می گذرد، بازاری که ناگهان با افزایش بیش از دوبرابری قیمت‌ها روبرو شد و قیمت آپارتمان‌های نوساز در هرمحله ای سر به فلک کشید و همین موضوع بر سایر مسکن‌ها هم تاثیر گذاشت و قیمت‌ها را در بخش‌های مختلف بالا برد.

اما مهمترین بخش از بازار مسکن که تکان قیمتی بالایی داشت، نرخ انواع خانه های کلنگی بود و این خانه ها که زمانی مالکان آن را با یک دستگاه آپارتمان نوساز و حتی پول اضافه، تعویض می کردند تبدیل به زمین گرانبهایی شد که چند برابر یک واحد نوساز می ارزید.


در واقع فروش تراکم در شهرهای بزرگ به خصوص شهر تهران موجب رشد قیمت در خانه های کلنگی شد به طوری که نرخ انواع خانه های کلنگی در مناطق متوسط رو به پایین به بیش از 5 میلیون تومان افزایش یافت.


از سوی دیگر مصوبه افزایش تراکم ساختمانی در بافت های فرسوده شهری هم از دیگر عواملی بود که سازندگان را به خرید املاک کلنگی در بافت‌های فرسوده ترغیب می کرد و این خانه ها که روزگاری مشتری برای آن پیدا نمی شد، به سرمایه گذاری سودآوردی برای سازندگان و مالکان تبدیل شد.


از سوی دیگر مشکلاتی که در دیگر بازارهای سرمایه ای مانند طلا و ارز به وجود آمد هم به این رخداد دامن زد و خانه ها روز به روز گران تر شدند تا در نهایت رشد قیمت مسکن به حدی رسید که دیگر متقاضی برای آن پیدا نشد.


براین اساس افزایش قیمت خانه های کلنگی و در ادامه آن واحدهای نوساز به حدی رسید که متقاضیان، دیگر توان پرداخت نداشتند و ازسوی دیگر سازندگان هم که املاک کلنگی را با قیمت های سرسام آوری می خریدند حاضر به فروش با قیمت کمتر نبودند.

حال و هوای خرید و فروش خانه‌های کلنگی
در حال حاضر که بیش از دو سال از رکود مسکن گذشته است، همچنان خرید وفروش مسکن در خواب عمیقی فرو رفته است که این خواب برای املاک کلنگی بیشتر بوده بطوریکه نسبت به سال 91، حجم خرید و فروش در این بخش به شدت کاهش یافته است.


در واقع زمین که در کمتر از دو سال پیش در شهر تهران تبدیل به طلا شده بود و بسازبفروش ها برای خرید زمین های مرغوب از یکدیگر سبقت میگرفتند مدتی است که در خواب فرو رفته و خریدار زیادی برای آن پیدا نمی شود.


هرچند که برخی از سرمایه گذاران که پول بیشتری دارند وارد خرید خانه های کلنگی شدند تا با تکان بازار مسکن، سودهای چندبرابری به دست بیاورند اما در کل رغبتی برای خرید خانه های کلنگی وجود ندارد.


در حال حاضر، خریدار خانه کلنگی باید صبر کند تا هر زمان که رونق به بازار بازگشت، ساخت و ساز را شروع کند که همین خواب سرمایه هم موضوعی است که موجب بی میلی سرمایه داران نسبت به خرید ملک کنگلی می شود.

سوداگران زمین‌های شمال شهر؛ علت گرانی مسکن
باید توجه داشت که خرید ملک کلنگی در نقاط مختلف شهر، تفاوت زیادی با یکدیگر دارد، زیرا در مناطق متوسط و جنوبی شهر، خانه های کلنگی متراژهای کمتری دارند بنابراین بسازبفروشهایی که به سراغ این زمین ها می روند توان مالی کمتری دارند.


ضمن آنکه در قطعات کوچک ممکن است یک آپارتمان 4 یا 5 طبقه و یک واحدی ساخته شود که در نهایت 4 تا 5 واحد می شود اما خانه های قدیمی بزرگ در نقاط مختلف شهر تهران به خصوص شمال به دلیل ارزش بالای منطقه و متراژهای بالا یک سرمایه گذاری بزرگ محسوب می شود.


همین موضوع موجب شده که یکی از عوامل گرانی مسکن هم خریداران وفروشندگان املاک کلنگی درشمال شهر تهران باشند، در واقع این دسته از سرمایه داران با ورود به بازار مسکن و خرید وفروش زمین موجب سوداگری شده و قیمت‌ها را در بازار به هم می‌ریزند.


این دسته از دلالان که حتی ممکن است سررشته ای از ساخت و ساز مسکن هم نداشته باشند، تنها برای کسب سود و منافع وارد خرید و فروش ملک کلنگی می شوند و گاهی تا چندین برابر قیمت واقعی، املاک خود را می فروشند.


نتیجه این امر نه تنها باعث رشد چندبرابری قیمت‌ها می شود بلکه بسیاری از خانه باغ‌های شمال شهر تهران را هم از بین برده است که نمونه آن را می توان در منطقه دربند، دارآباد و دیگر مناطق دید.


حتی هشدارهایی که در طول این سالها از سوی برخی از مسئولان و یا کارشناسان شهری داده شده هم بی نتیجه بوده و همواره ملک کلنگی و خانه باغ‌ها مورد توجه دلالان و سرمایه داران قرار گرفته و آنها در طول این سالها با ورود به این عرصه، بازار را بهم ریختند.


اما در حال حاضر که بازار املاک کلنگی به دلیل رکود مسکن و کاهش توان اقتصادی متقاضیان مسکن ، راکد شده است، دلالان و سوداگران تمایلی به حضور دراین بازار ندارند و حتی شرایط برای سازندگان واقعی مسکن هم دشوار شده است.


بنابراین می توان امیداوار بود که در طول سال‌های رکود خانه باغ های کمتری در سطح شهر تهران از بین برود. در واقع باوجودی که براساس تقسیم بندی دولت، این مناطق جزو بافت فرسوده به شمار نمی رود اما سودای درآمدهای میلیاردی ، دلالان را به این مناطق می کشاند.

رونق ملک کلنگی در جنوب شهر با طرح نوسازی
براساس این گزارش، یکی از مواردی که در سال های اخیر تاثیر زیادی بر افزایش خرید و فروش ملک کلنگی داشته، موضوع نوسازی بافت های فرسوده است که با افزایش تراکم ساخت، این تشویق را برای سازندگان مسکن داشت که وارد این عرصه شوند.


آمارسرشماری نفوس و مسکن در سال 1390 حاکی از آن است که سال 1385 در کل کشور یک میلیون و 949 هزار و 957 واحد مسکونی با عمر بیش از 30 سال وجود داشت که از این تعداد یک میلیون و 317 هزار و 661 واحد در نقاط شهری بود.


همچنین این آمارها در سال 1390 از وجود 2 میلیون و 112 هزار و 909 خانه بالای 30 سال خبر می دهد که از این تعداد یک میلیون و 540 هزار و 575 خانه در نقاط شهری وجود درد که این آمارها حاکی از وجود تعداد بالای خانه ها کلنگی در بافت فرسوده است.


براساس نتایج این آمارگیری، 18 درصد از واحدهای مسکونی دارای عمر کمتر از 5 سال، 36.7 درصد دارای عمری بین 5 تا 10 سال، 15.2 درصد بین 21 تا 30 سال و حدود 9.1 درصد هم بیش از 30 سال عمر داشتند.


برآوردهای موجود نشان می دهد که براساس روند گذشته و نرخ تخریب واحدهای مسکونی نشان می دهد که در 10 سال آینده تعداد واحدهای مسکونی یبا عمری بیش از 30 سال به 4.4 میلیون واحد در کل کشور، 3.4 میلیون در مناطق شهری و 1.1 مییلیون در مناطق روستایی می رسد.


اگر واحدهای مسکونی بیش از 20 سال را هم به این آمار اضافه کنیم می بینیم که واحدهای مسکونی با عمر بیش از 20 سال به بیش از 6.5 میلیون واحد مسکونی می رسد.


براین اساس وجود این تعداد واحد فرسوده پتانسیل بالایی برای خرید وفروش ملک کلنگی به شمار می رود که به خصوص در شهر تهران، ممکن است حتی به سوداگری زمین هم منجر شود. همانطور که درسال های گذشته افزایش تراکم های ساختمانی که در بافت فرسوده به تصویب رسید، موجب هجوم دلالان و واسطه ها به این زمین ها شد.



دیدگاه فعالان بازار مسکن در مورد املاک کلنگی
حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار «راه مردم» با تاکید بر اینکه رونق در سال جدید، بازار مسکن رونق بیشتری پیدا کرده که این موضوع بر خرید وفروش املاک کلنگی هم تاثیر گذار است، گفت: معاملات مسکن نشان می دهد که املاک کلنگی نسبت به سال گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه با وجود رونق بیشتر اما هنوز نسبت به سال های گذشته، خرید وفروش این املاک کمتر است، افزود: امیدواریم با رونقی که در بخش مسکن اتفاق می افتد و افزایش ساخت و سازها بازار ملک کلنگی هم تغییراتی داشته باشد.به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران، خرید وفروش املاک کلنگی به معنای افزایش ساخت و ساز مسکن است که با توجه به رکودی که در دوسال گذشته در بخش ساختمان سازی اتفاق افتاده است، می تواند تاثیر زیادی را بر بازار بگذارد.


عقبایی به افزایش وام خرید مسکن اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ وام مسکن برای بخش هایی از بازار می تواند مفید باشد و به رونق ساخت وساز کمک کند.


همچنین یکی از فعالان بازار مسکن در این باره معتقد است که رونق املاک کلنگی به خصوص در شمال تهران، نقش زیادی بر قیمت مسکن دارد.


به گفته وی، با وجود افزایش ساخت و ساز مسکن در دهه گذشته هنوز تعداد خانه‌های کلنگی در سطح زیاد است.


این مشاور املاک با اشاره به اینکه خانه کلنگی هنوز هم در میان برخی از مردم طرفدار زیادی دارد، گفت: مشتری که توان پرداخت خرید یک خانه کلنگی و بازسازی آن را داشته باشد بسیار خوش شانس است زیرا هم استقلال کافی برای زندگی در خانه خریداری شده را دارد و هم اینکه متراژ بیشتری برای ساخت و ساز در اختیارش قرار می گیرد.


یکی دیگر از فعالان بازار مسکن درباره قیمت خانه‌های کلنگی، اظهار داشت: در بخش هایی از شهر تهران  مانند ولیعصر، گاندی، عباس‌آباد در سال 91 خانه کلنگی پیدا نمی‌شد اما پس از رکود بازار، فروشنده زیادی در این نوع خانه ها پیدا شد.


وی با بیان اینکه زمانی خانه کلنگی مشتری دارد که بازار ساخت و ساز رونق داشته باشد، افزود: ملک همیشه تابعی از قانون عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌ها نیز بر همین اساس مشخص می‌شود. 


این فعال بازار مسکن با تاکید بر اینکه خانه‌های کلنگی تهران در حال ته کشیدن است و معدود خانه‌های باقی مانده نیز نرخ‌هایشان را سلیقه فروشنده و خریدار مشخص می‌کند، اظهار داشت: نمی‌توان فرمولی برای نرخ‌ها مشخص کرد.


براین اساس یکی دیگر از مشاوران املاک درغرب تهران با بیان اینکه اغلب سازنده‌ها، خریدار املاک کلنگی هستند، گفت: آنها هر زمان که مبلغ کافی در جیب‌شان باشد و آینده را به سود خود پیش‌بینی کنند تصمیم به خرید می‌گیرند.وی با بیان اینکه سازنده ها حتی برخی مواقع حاضرند ملکی را با قیمت چند برابر خریداری کنند، بیان کرد: اگر ملکی برای سازنده ها صرفه اقتصادی داشته باشد تا چند برابر هم هزینه می کنند زیرا با ساخت آن می توانند سود چندبرابری به دست بیاورند.


به گفته این فعال بازار مسکن، زمانی که بازار تعادل داشته باشد فروشنده‌ها هم اقدام به فروش می‌کنند و زمانی که بازار معاملات ملکی با نوسان همراه باشد آنها از انجام معامله خودداری می‌کنند. بنابراین باید به انتظار نشست تا تاثیر افزایش وام مسکن و تغییرات دیگر بازارهای سرمایه ای را در این بخش دید، چرا که به گفته کارشناسان بازار مسکن دیگر ظرفیت رکود بیش از این را ندارد و سرانجام تکانه های قیمتی وارد این بازار هم می شود.

 

 

اخباراقتصادی - راه مردم

 

 


ویدیو مرتبط :
آموزش ثبت ملک رایگان در سایت املاک خانه شما مخصوص مشاورین املاک و دلال و کاسبان ملک و املاک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییرات قیمتی آپارتمان با اجرای طرح تفصیلی/ نرخ املاک کلنگی در تهران



تغییرات قیمتی آپارتمان با اجرای طرح تفصیلی/ نرخ املاک کلنگی در تهران

همین موضوع موجب شد که قیمت املاک کلنگی در سال گذشته افزایش پیدا کند؛ هرچند که این قیمتها کاذب بودند اما پیش بینی فعالان بازار مسکن این بود که گرانی املاک کلنگی، نرخ آپارتمان را در سال جدید تحت تاثیر قرار می دهد.

 

آفتاب: ابزار تشویقی که در طرح تفصیلی شهر تهران برای املاک کلنگی در بافت های فرسوده وجود دارد، منجر به رونق ساخت و ساز در این محله ها و نوسان قیمت املاک کلنگی بدون جواز در دیگر محله‌های شهر تهران خواهد شد.

 

امسال با توجه به طرح تفصیلی جدید شهر تهران، املاک کلنگی شرایط جدیدی را پیدا می کنند که این وضعیت به طور حتم تاثیرات زیادی را بر قیمت این املاک خواهد گذاشت و نرخ آنها را در مناطق مختلف با افزایش یا کاهش روبرو می کند.

سال گذشته، سازندگان اعلام می‌کردند که املاک بدون جواز ساخت هرچه سریعتر جواز را از شهرداری دریافت کنند، زیرا در طرح تفصیلی جدید شهر تهران امکان توقف ساخت چند طبقه در برخی از مناطق وجود دارد؛ بنابراین همین شایعات موجب شده بود که مالکان، دست از فروش بردارند و شانس خود را برای افزایش قیمت در سال جدید امتحان کنند.

 

همین موضوع موجب شد که قیمت املاک کلنگی در سال گذشته افزایش پیدا کند؛ هرچند که این قیمتها کاذب بودند اما پیش بینی فعالان بازار مسکن این بود که گرانی املاک کلنگی، نرخ آپارتمان را در سال جدید تحت تاثیر قرار می دهد.

 

چندی پیش مجید کیان پور معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح تفصیلی جدید در شهر تهران، گفته بود: در طرح تفصیلی جدید پلاک‌های بیش از 150 متر در بافت فرسوده که پروانه ساخت و ساز می گیرند یک طبقه تراکم تشویقی هم دریافت می کنند و به پلاک های ریز دانه بیش از 150 متر که تجمیع شوند 2 طبقه تراکم داده می شود.

 

این ابزار تشویقی که به منظور ساخت و ساز بیشتر در بافت فرسوده شهری در طرح تفصیلی جدید تهران آمده است از عواملی است که می تواند رونق بیشتر ساخت و ساز را در شهر تهران به همراه داشته باشد و بخش زیادی از نیاز به مسکن را تامین کند.

 

این عامل در کنار ساخت مسکن مهر در شهر تهران که از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام می گیرد، می تواند قیمت مسکن را در مناطق جنوبی و مراکز شهر تهران کاهش دهد و افزایش قیمت آپارتمان در شمال تهران که احتمالا در طرح تفصیلی جدید اجازه ساخت و ساز را ندارند را بوجود بیاورد.

قیمت املاک کلنگی در شهر تهران

براساس این گزارش، یک ملک کلنگی در محدوده شریعتی، کلیم کاشانی به مساحت 280 مترمربع و 3 بر شمالی با موقعیت میدان اصلی متری 6 میلیون تومان به فروش می رسد و ملکی دیگر در اختیاریه شمالی به مساحت 230 مترمربع و بر 10.30 شمالی، با جواز ساخت 4 طبقه روی پیلوت + 4 طبقه، هر متر مربع 6 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ملکی با 360 متر زمین شمالی و بر 17 در قیطریه بدون جواز ساخت 2 میلیارد تومان به فروش می رسد و در پاسداران ملکی به مساحت 500 مترمربع و عرض 15 جنوبی متری 7 میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

یک ملک به مساحت 410 متر مربع در دیباجی - منظریه 2 نبش با 1800متر بنا و جواز ساخت 8 طبقه در هر متر 3 میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین در محدوده تهرانپارس یک ملک کلنگی به مساحت 432 مترمربع و بر 12 جنوبی، هر مترمربع 3 میلیون تومان به فروش می رسد.

ملکی کلنگی در سردار جنگل به مساحت 210 مترمربع و 2 نبش با بر 11 با جواز ساخت 5 طبقه، یک میلیارد و 250 میلیون تومان به فروش می رسد و یک ملک در قصرالدشت نرسیده به کمیل، 77 متری با جواز ساخت 4 طبقه 40 متری با آسانسور و 2 پارکینگ 200 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

به گزارش مهر،یک ملک کلنگی در بهارشمالی با 210 مترجنوبی و بر 8 گذر 15 و با 180 متر تجاری به قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان به فروش می رسد و در جنت آباد - چهارباغ هم ملکی به مساحت 210 متر، بر10 و گذر 12 شمالی، 910 میلیون تومان قیمت گذاری شده است./آفتاب