اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

املاک بابک زنجانی به جای پول نفت؟



بدهی 2 میلیاردی بابک زنجانی به وزارت نفت,وزارت نفت

املاک بابک زنجانی به جای پول نفت؟

جلسه کمیته تخصصی برای پیگیری بدهی 2 میلیاردی بابک زنجانی به وزارت نفت روز گذشته در حالی‌ برگزار شد که هنوز معلوم نیست چرا دولت سابق برای فروش نفت زنجانی را گزینش کرده بود.

با این حال، زنجانی بر نیت خود مبنی بر مساعدت با دولت در وضعیت بحران و موقعیت موجود تاکید کرده است. زنجانی برای اثبات حق خود از املاکش گرو گذاشت و گفت: املاک من در ایران توسط وزارت نفت به‌عنوان وثیقه گرفته شده تا اگر آن پول‌ها عملیاتی نشده و به کشور بازنگشت، وزارت نفت بتواند از این املاک، طلب خود را وصول کند.

 

این در حالی است که تاکنون بابک زنجانی یا مسئولی توضیح نداده که اصلا چرا وی به‌عنوان عامل فروش نفت ایران انتخاب شده بود. در همین مورد حجت‌الاسلام موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه این کمیته با بابک زنجانی اظهار کرد: اخیرا کمیته‌ای تخصصی برای پیگیری مسائل مربوط به بابک زنجانی و بدهی 2 میلیارد دلاری وی، تشکیل شد و طی چندین جلسه، مسئولان مختلف از سازمان‌های مرتبط با حضور در جلسات، گزارش‌های خود را به نمایندگان ارائه کردند.

 

وی ادامه داد: با این وجود، نیاز بود که بابک زنجانی نیز در کمیته تخصصی حضور یافته و نسبت به سوالاتی که در زمینه نفت، میعانات گازی و همچنین کیفیت معاملات وی و قیمت این محصولات نفتی، پاسخ دهد.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بر همین اساس، بابک زنجانی در کمیته ویژه بررسی بدهی 2 میلیارد دلاری حضور یافته و در این جلسه که حدود 3 ساعت به طول انجامید، به سوالاتی پاسخ داد، گفت: در این جلسه مسئولانی از وزارت نفت، دیوان محاسبات و بانک مسکن نیز حضور داشتند.

 

حجت‌الاسلام احمدی در تشریح علت اصلی بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت، خاطرنشان کرد: مبلغی از پول‌های وزارت نفت که مربوط به نفت و گاز است، در حساب بابک زنجانی به خاطر تحریم وی، بلوکه شده و از سوی دیگر، به‌دلیل اینکه بعدها اگر اتفاقی بیفتد و این مبالغ به نفع دولت به کشور بازگردانده نشده یا بابک زنجانی به هر دلیلی از بازگرداندن این وجوه به وزارت نفت امتناع کند، املاک آقای زنجانی در ایران توسط وزارت نفت به‌عنوان وثیقه گرفته شده تا اگر آن پول‌ها عملیاتی نشده و به کشور بازنگشت، وزارت نفت بتواند از این محل این املاک، طلب خود را وصول کند.

 

عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اظهارات بابک زنجانی در این جلسه اظهار کرد: زنجانی مستنداتی را در این جلسه ارائه داده و گفته است «من صرفا نیتم این بود که در وضعیت بحران و موقعیت موجود، مساعدت کنم و در قبال آن همانند معاملات تجاری، سهم قانونی داشته باشم.» این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قرار بر این شده که کارگروه تخصصی کمیسیون وارد موضوع شده و به کمیته پیگیری‌کننده بدهی 2 میلیارد دلاری مشورت و کمک دهد، بنابراین بنا شد که گزارش جلسه‌های اخیر، روز یکشنبه آینده در کمیسیون انرژی مجلس قرائت شود.

حضور نمایندگان دیوان محاسبات و بانک مسکن
حسین دهدشتی، عضو دیگر کمیسیون انرژی هم در گفت‌و‌گو با خانه‌ملت با اشاره به کارگروه کمیته ویژه بررسی بدهی 2 میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت، گفت: جلسات جداگانه‌ای برای بررسی خروج 8/2 میلیارد دلار از فرآورده‌های نفتی از کشور با شرکت نیکو و مسئولان دیوان محاسبات و بانک مسکن برگزار شد اما تناقض‌هایی در توضیحات آنها وجود داشت، از این رو از بابک زنجانی برای ارائه توضیحات به کمیسیون انرژی مجلس دعوت شد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: با توضیحات ارائه شده از سوی بابک زنجانی برخی ابهامات رفع شد اما برخی ابهامات هنوز وجود دارد که مسئولان امنیتی باید پاسخ دهند. وی با بیان اینکه مسئولان اطلاعاتی کشور در این جلسه کمیسیون حضور نداشتند افزود: این پرونده را از سوی کارشناسان وزارت اطلاعات پیگیری خواهیم کرد.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بابک زنجانی مدعی بود که پول نفت فروش رفته را واریز کرده اما به‌دلیل تحریم در بانک‌های خارجی بلوکه شده است.

 

مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بین اطلاعات ارائه شده از سوی نهادهای نظارتی و شرکت نیکو تناقض‌هایی وجود داشت و در عین حال زنجانی، حرف شرکت نیکو را زیر سوال برده و به اعضای کمیته پیغام داده بود که این افراد صداقت ندارند و بنده کاره‌ای نبودم.

 

میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که تعامل نفتی با زنجانی از چه زمانی برقرار شده است؟ گفت: این اتفاق از یک‌سال پیش به این سو افتاده و نکته جالب آنجاست که کسانی در اطراف این فرد حضور دارند که در همان ماجرای شبه‌سوآپ نیز دخیل بوده‌اند و امروز با تغییر دولت همه‌کاره وزارت نفت شده‌اند و افرادی که با آنها مخالف بودند را تعویض کرده‌اند.

 

وزیر اسبق نفت در واکنش به اینکه آقای عمادی، معاون پژوهش شرکت ملی نفت گفته که در زمان شما شرایط فروش نفت تغییر کرده و به افرادی که پالایشگاه نداشته‌اند، نیز نفت فروخته شده است، تصریح کرد: در زمان بنده تولید نفت نزدیک به 4 میلیون بشکه در روز ماند و شرایط فروش نفت بدون تغییر مانند قبل بود و بخش اعظم نفت براساس قراردادهای طولانی‌مدت به پالایشگرها فروخته می‌شد.

 

این در حالی است که اگرچه ارقام بیشتری از میزان بدهی زنجانی بابت وجوه فروش نفت در سطح 8/2 میلیارد دلار نیز مطرح شده است، اما خود زنجانی می‌گوید کل معاملات نفت وی برای شرکت نیکو و نفت یک میلیارد و 900‌میلیون یورو بوده که یک میلیارد و 200 میلیون یورو از این مبلغ در حساب‌های بانکی وی در مالزی بلوکه شده و به‌دلیل قطع سوئیفت این بانک امکان انتقال آن به ایران را ندارد. وی همچنین گفته است: 5/17 میلیارد یورو از طریق بانک خود در مالزی برای ایران پول جابه‌جا کرده و به پیمانکاران وزارت نفت پرداخت یا به ایران منتقل کرده است./تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
جزئیات دزدی های بابک زنجانی از زبان وزیر نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نفت: بابک زنجانی ۲ میلیارد دلار پول نفت را نداد



بابک زنجانی,یارانه شهریور92

بابک زنجانی ۲ میلیارد دلار پول نفت را نداد

وزیر نفت با تاکید بر اینکه یارانه نقدی شهریورماه از مجاری قانونی تامین شد و این که سهمیه‌بندی بنزین را دولت تعیین می‌کند در مورد دریافت پول نفت از بابک زنجانی گفت: وی ۲ میلیارد دلار از پول نفت به فروش رفته کشور را هنوز برنگردانده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در حاشیه نخستین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای اقتصادی کابینه یازدهم برگزار شده بود در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه یارانه شهریورماه از چه محلی تامین شد گفت: یارانه شهریور را طبق بودجه و از مجاری که در قانون پیش‌بینی شده بود تامین کردیم.

وی در پاسخ به تاکید خبرنگار ما مبنی بر اینکه یکی از نقدهایی که به دولت احمدی‌نژاد وارد بود تامین یارانه نقدی از مجاری غیرقانونی بود مانند درآمدهای حاصل از نفت، دولت یازدهم از کدام مسیر یارانه شهریور را تامین کرد گفت: دولت یازدهم تلاش می‌کند از مجاری قانونی منابع هدفمندی را تامین کند.

وی تاکید کرد در مجموع سالانه باید 2500 میلیارد تومان برای تامین یارانه نقدی پرداخت شود اما تمام این مبلغ را وزارت نفت نمی دهد. بخش مهمی از این رقم را وزارتخانه و بخش دیگری را وزارت نیرو تامین می کند.

زنگنه با تاکید بر این که یارانه شهریور ماه از طریق وزارتخانه های نفت، نیرو و آن چه در بودجه مصوب شده تامین شد گفت: دولت یازدهم قطعا خلاف قانون عمل نخواهد کرد.

وی درباره افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال جاری تصریح کرد: امسال افزایش قیمت بنزین نداریم؛ البته امسال برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ سایر حامل‌های انرژی نیز وجود ندارد.

وزیر نفت درباره تغییر سهمیه‌بندی بنزین نیز توضیح داد که سهمه‌بندی در اختیار دولت است و دولت‌تصمیم می‌گیرد که سهمیه بندی باشد یا نه. بنده در این مورد صحبتی ندارم.

زنگنه درباره میزان تولید بنزین در کشور تصریح کرد: الان به میزان کافی ذخیره داریم و تولیدمان تا آخر سال جوابگو است. در برنامه داریم که 6 الی 7 میلیون لیتر بنزین به تولید روزانه اضافه کنیم.

وی در ادامه درباره برنامه ورود بخش خصوصی به نفت گفت: بخش خصوصی در جایی مثل پتروشیمی نقش بسیار موثری دارد ما این سیاست ملی را داریم که تولید فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

زنگنه با بیان اینکه قراردادهای نفتی و پتروشیمی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنید گفت: بخش خصوصی با این اقدام مسیر بازرگانی برای بخش خصوصی باز می‌شود، البته دوستان بخش خصوصی باید توجه داشته باشند که نباید از دولت رانت‌‌خواهی کنند.

وزیر نفت تاکید کرد: باحمایت‌های کافی و بدون پرداخت هر رانتی اجازه بخش خصوصی را به نفت و پتروشیمی می‌دهیم.

زنگنه افزود بابک زنجانی 2 میلیارد دلار از پول نفت به فروش رفته کشور را هنوز برنگردانده؛ وی گفته پول به حسابم واریز شده اما از جانب آمریکایی ها این حساب بلوکه شده است.

وزیر نفت تاکید کرد پیگیری دریافت پولهایی که به خزانه واریز نشده جزو اولویت های اصلی وی در وزارت نفت است.

وی ادامه داد: بابک زنجانی بیش از 2 میلیارد دلار به وزارت نفت بدهکار است. /تسنیم