اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امضای تفاهمنامه بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک مرکزی

در سفر هیأتی از بانک مرکزی ایران به روسیه، تفاهمنامه نظارتی بانک‌های مرکزی دو کشور بر مکانیسم‌های مالی بین بانکی به‌ امضاء معاونان ذیربط رسید.

به گزارش فارس، به منظور پیگیری مذاکرات قبلی فیمابین بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، هیأتی به سرپرستی معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مذاکرات و نهایی سازی موافقتنامه پولی بین دو کشور از تاریخ 19 لغایت 21 اسفند ماه به مسکو سفر کرد.

هیأت مزبور در این سفر ضمن انجام مذاکرات کارشناسی و مفصل با بانک مرکزی روسیه، نهایتا موفق شد در بسیاری از موارد مورد علاقه طرفین برای همکاری و توسعه روابط به تفاهماتی دست یابد.

طرف روسی در این مذاکرات اظهار داشت: برای عملیاتی کردن همکاری‌های بانکی یک کار گروه در ماه گذشته تشکیل داده تا ساز و کارهای حل مشکلات بانکی موجود بر سر توسعه روابط دو کشور را بررسی کند. در این راستا  از طرف ایرانی نیز درخواست کرد تا نسبت به تشکیل چنین کارگروهی در ایران اقدام کرده به طوری که کار گروه‌های دو کشور بتوانند در ماه می سال جاری میلادی در تهران تشکیل جلسه داده و ضمن انجام مذاکرات کارشناسی موانع را به‌ راحتی از مقابل بردارند.

براساس این گزارش، مهدی سنایی سفیر کشورمان در مسکو در ضیافت ناهاری که به افتخار هیأت ایرانی در بانک مرکزی توسط همتای روسی ترتیب داده شده بود تجربه استفاده از  یک حساب مشترک را تجربه‌ای بسیار مثبت در پرداخت‌های مالی تجاری ایران و روسیه اعلام کرد که نقطه عطف توسعه روابط ایران و شوروی در حدود 45 سال بیش به دلیل وجود همین حساب مشترک بوده است.

سنایی ضمن ارائه راه‌های حل مشکلات پولی و بانکی اعلام کرد با جدیت دو کشور در آینده نزدیک شاهد افزایش بسیار زیاد حجم روابط اقتصادی خواهیم بود.

در این نشست همچنین تفاهمنامه نظارتی بانک‌های مرکزی دو کشور بر مکانیسم‌های مالی بین بانکی به‌ امضاء معاونان ذیربط رسید.

مطابق برنامه‌های هماهنگ شده و به ابتکار بخش اقتصادی سفارت همچنین چندین ملاقات جانبی با روسای بانک‌های روسی کارگزار و علاقمند به کار با ایران جهت  هیات مزبور ترتیب داده شد که هیأت ایرانی در خاتمه تمامی این ملاقات‌ها را  بسیار مثبت ارزیابی کرد .

همچنین هیأت ایرانی دراین سفر ضمن دیدار از شعبه  «میر بیزنیس» بانک در مسکو، با مسئولان ایرانی این بانک نیز ملاقات و از نزدیک با کارهای عملیاتی این بانک آشنا شد.

این سفر در نزدیک سازی دیدگاه بانک‌های مرکزی دو کشور جهت همکاری‌های پولی و بانکی بسیار مثبت ارزیابی شد و مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
امضای تفاهمنامه میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم مستقل آمریکاعلیه بانک مرکزی ایران



 

 

 

تحریم های مستقل آمریکاعلیه بانک مرکزی ایران

 

تحریم های مستقل آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، وزیر دفاع و فرماندهان سپاه

وزیر خزانه داری آمریکا گفت که اقدامات بیشتری برای افزایش فشارهای مالی علیه ایران در هفته های آینده اتخاذ خواهد شد.

آمریکا از اعمال تحریم های مستقل علیه بانک مرکزی، پست بانک، فرمانده کل سپاه و فرماندهان نیروی هوافضای این نیرو ، وزیر دفاع، فرمانده بسیج ، شرکت های مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، بیمه ایران و 20 شرکت نفتی ایرانی خبر داد.

وزارت خزانه داری آمریکا دیروز چهارشنبه اعلام کرد تحریم های جدیدی را به صورت مستقل علیه ایران اعمال می کند. هدف از این تحریم ها مقابله با پیشرفت برنامه هسته ای تهران اعلام شده است.

براساس اعلام مقامات آمریکایی، این تحریم ها شامل بانک مرکزی ایران، شرکت های فعال به عنوان جایگزین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان نیروی هوافضای سپاه پاسداران می شود.

تحریم فرماندهان نیروی هوا وفضا سپاه به گفته وزارت خزانه داری آمریکا به دلیل پیشرفته سازی موشک های خودکار صورت می گیرد.

"استوارت لیوی" معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و تامین مالی آن در این باره گفت: سپاه پاسداران نقش روبه افزایشی را در اقتصاد ایران ایفا می کند و نباید جایگاهی را در نظام مالی جهانی داشته باشد.

بی بی سی نیز گزارش داد که محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، محمد رضا نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، احمد وحیدی وزیر دفاع و جواد کریمی ثابت مدیر شرکت انرژی نوین نیز شامل تحریم های جدید آمریکا شده اند .

این تحریم های آمریکا، مستقل از تحریم هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز پیش از این با تصویب قطعنامه 1929 علیه ایران اعمال کرد.

براساس تحریم های مستقل آمریکا، شرکت ها و سازمان های آمریکایی از تعامل با طرف های ایرانی موجود در فهرست سیاه آمریکا، منع می شوند.

همچنین اموال و دارائی های این طرف های ایرانی نیز توسط دادگاه های آمریکا توقیف می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد: پست بانک ایران نیز تحریم و در فهرست سازمان های کمک کننده به گسترش سلاح های کشتار جمعی قرار می گیرند.

با این اقدام، وزارت خزانه داری آمریکا تلاش می کند 16 بانک ایرانی را در تعاملات بین المللی بانکی منزوی کند.

معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و تامین مالی آن در این باره گفت: پس از تحریم بانک سپه ایران در سال 2007 ، پست بانک ایران به صورت مخفیانه و به نمایندگی از بانک سپه تعاملات بین المللی را انجام می دهد.

وی افزود: از میان این معاملات می توان به انتقال میلیون ها دلار به شرکت "هنگ کنگ الکترونیکس" اشاره کرد.

این شرکت پیش از این در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته بود و در تلاش های ویژه کره شمالی در گسترش تسلیحات نقش آفرینی می کرد.

آمریکا همچنین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را از اطلاق نام جدید به کشتی های خود و انتقال آنها به زیرمجموعه شرکت های دیگر به عنوان اقدامی برای فرار از تحریم ها، منع می کند.

آمریکا، پنج شرکت از این دست و 27 کشتی را در فهرست سیاه خود قرار داده و فهرستی متشکل از 71 کشتی دیگر که نام آنها تغییر کرده بود را نیز به روز کرد.

"تیموتی گایدنر" وزیر خزانه داری آمریکا نیز در این باره اعلام کرد : اقدامات بیشتری برای افزایش فشارهای مالی علیه ایران در هفته های آینده اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: ما به روند هدف قرار دادن حمایت تهران از سازمان های تروریستی ، تمرکز بر سپاه پاسداران ایران و فاش کردن تلاش های تهران برای فرار از تحریم های بین المللی ادامه می دهیم.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین نام 20 شرکت فعال در زمینه نفت و پتروشیمی را به عنوان شرکت های زیرمجموعه دولت ایران اعلام کرد که با این اقدام این شرکت ها از دریافت پروژه هایی در آمریکا محروم می شوند.

همچنین دو شرکت بیمه نیز تحت تحریم های مستقل آمریکا قرار می گیرند که دفتر یکی از آنها در بریتانیاست.
بی بی سی نیز اعلام کرد که آمریکا بیمه ایران و نمایندگی این بیمه در بریتانیا را نیز تحریم کرده است.

تحریم های مستقل استرالیا و اتحادیه اروپا

وزیر خارجه استرالیا نیز روز سه شنبه گذشته از اعمال مجازات های مستقل و مضاعف این کشور علیه ایران خبر داد.

تحریم های مستقل استرالیا شامل بانک ملت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه و فرمانده آن سردار قاسمی می شود.

همچنین سران کشورهای اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در نشستی در لوکزامبورگ، اعمال تحریم های مستقل این اتحادیه علیه ایران را بررسی و به رای خواهند گذاشت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه گذشته در نشستی در لوکزامبورگ ، این تحریم ها را تایید کرده بودند...../تحلیل:عصرایران