اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«امضاء طلایی» پشت‌پرده زمین‌خواران دانه‌درشت



اخبار,اخباراجتماعی ,زمین خواری

نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در حفظ حقوق بیت المال و اراضی طبیعی از صاحبان «امضاء طلایی» به عنوان پشت‌پرده زمین خواری‌های دانه‌درشت خبر داد

به گزارش تسنیم، حسین معصوم درباره اینکه اساساً مشکل زمین خواری از کجا ناشی می شود آیا ضعف قانونی است یا گاهی وقت ها مجریان قانون هم به نوعی کوتاهی می کنند؟ گفت: این بحثی که شما مطرح می کنید بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف است. هم می توانیم بگوییم که در برخی از جاها ضعف قانون داریم هم واقعیت این است که مجریان هم در سالهای گذشته مقداری کوتاهی کرده اند.

وی گفت: با تبدیل زمین های کشاورزی به ویلا، برج و تجاری، ارزش افزوده آن رقم های نجومی می شود.

نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در حفظ حقوق بیت المال و اراضی طبیعی گفت: یکسری با داشتن امضاهای طلایی و قدرت هایی که از جایگاه های قانونی نشات می گیرد مجوزهایی می دهند که مورد تایید قانونگذار نیست، زمان که تغییر می کند افرادی می آیند و می خواهند برخورد قضایی بشود ، متاسفانه هم مشمول مرور زمان شده است و هم اینکه خیلی دیگر باید توانایی بگذاریم تا بتوانیم این آثار را رفع کنیم که اصولا هم قابلیت رفع به حال سابق را ندارد .

معصوم افزود: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری، اراده جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده است که به عنوان نمونه در هفته گذشته در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در استان البرز احکام خیلی خوبی صادر شد.

وی گفت: اما اینها واقعا کفایت نمی کند ما باید یک جایی این پرونده را ببندیم و اجازه ساخت و ساز غیرمجاز ندهیم و پیشگیری کنیم.

معصوم اضافه کرد:  فکر می کنم در پیشگیری مقداری ضعیف عمل کرده ایم و  اینکه کسانی که مجوزهای غیرقانونی را صادر می کنند، هزینه ای تاکنون برایشان نداشته است.البته بخشی از آن به مسئولان دولتی برمی گردد البته تلاش این است که در دوره جدید با تمهیداتی که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری، شخص آقای رئیس جمهور و معاون اول دارند اینها را مهار بکنند، اما متاسفانه یک مقدار نهادینه شده است.

وی افزود: ما در دهه گذشته قوانین متعددی را در این حوزه آسیب شناسی کردیم و به تصویب مجلس رساندیم. مثلا شما جایی که پروانه ساخت ندارد، قانونا نمی توانید آنجا خدمات، آب، برق و تلفن بدهید. متاسفانه می بینیم این اقدام می شود و اگر کسی در جایی چند میلیارد برای ساخت ویلا هزینه می کند اگر از خدمات بهره مند نباشد طبیعتا تمایلی به این کار ندارد.

معصوم افزود: اینجا قانون داریم، قانون اجرا نمی شود، اینجا باید سراغ کسانی برویم که مجوزهای غیرقانونی به افراد می دهند.

نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در حفظ حقوق بیت المال و اراضی طبیعی در ادامه گفت: در سال 1381 مصوبات شورای عالی امنیت ملی را برای حفظ آب شرب تهران داریم که باید برای رودخانه های کرج و لتیان و نظایر آن تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود و اجازه ساخت و سازهای جدید را ندهند.

وی گفت: متاسفانه اگر نسبت به همین مصوبه وضعیت موجود را ارزیابی کنید، حقیقتا وضعیت خوبی نداریم، یعنی در نقطه بحران هستیم. اتفاق هایی که منفی بوده تا دلتان بخواهد افتاده است، تا دلتان بخواهد برای تخریب محیط زیست، آب شرب تهران، آب شرب مردم، هوا و تغییر کاربری های غیرمجاز همت بسیار خوبی انجام دادیم اما برای اجرای قانون و منافع ملی اهتمام خاص نشده است.

وی گفت: واقعیتش این است اگر بخواهیم، می شود؛ مثل همه چیزهایی که تاکنون وجود داشته است و ملت ایران اراده کرده اند و تحقق پیدا کرده است، چیز دست نیافتنی نیست.

معصوم افزود: اما مبارزه با مفاسد ساز و کار خودش را می خواهد، اهتمام سه قوه را می خواهد همانطوری که آیت الله آملی لاریجانی هم گفت نباید صرفا به قوه قضاییه موضوع را مربوط کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که داریم آن است که این مجوزها از جایگاه های قانونی اما غیرقانونی صادر می شود و بعدا می خواهیم برویم در دستگاه قضایی.

معصوم می افزاید: خوب سازندگان هم می گویند ما هزینه دادیم، پول پروانه دادیم این همه منابع اتلاف شده است، ما که مجوز صادر نکردیم فلان مسئول این کار را کرده، خوب اینجا طبیعتا دستگاه قضا را هم در یک دوراهی و بلاتکلیفی می گذاریم.

  اخبار  اجتماعی  - تسنیم 


ویدیو مرتبط :
ازمایش دانه بندی درشت دانه و ریزدانه (هیدرومتری)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانه درشت ها، پشت پرده تبانی های فوتبال


مجید جلالی می گوید اولین قدم فدراسیون برای پاکسازی فضای فوتبال بسیار امیدوارکننده است.

خبرآنلاین: مجید جلالی می گوید اولین قدم فدراسیون برای پاکسازی فضای فوتبال بسیار امیدوارکننده است.

مجید جلالی مربی و کارشناس باسابقه فوتبال ایران درواکنش به پرده برداری فدراسیون فوتبال از یکی از بزرگترین پرونده های تبانی در لیگ دسته اول گفت: «آن چیزی که مسلم است، بیش از 10 سال است که این مسائل در فوتبال ما وجود دارد. همه آنهایی هم که در فوتبال حضور دارند از این مسائل آگاهی دارند. نکته مهم این است که برای اولین بار در مقابل اینگونه عملکردها یک واکنش تنبیهی نشان داده شده، یعنی تا الان همه کتمان می کردند و می گفتند که سند و مدرک رو کنید، در حالی که همه می دانستند. فقط هم محدود به این گروه نمی شود و دیگران هم سرنخ دارند. اما این خیلی امیدوار کننده است که فدراسیون اولین قدم را به سمت پاکسازی فضای فوتبال برداشته است.»

او در مورد نقش رسانه ها در برخورد با این فساد گفت: «معمولا رسانه ها هستند که در این زمینه ها تاثیرگزارند. در خیلی از جاهای دنیا هم به این شکل است. وقتی در باشگاه های انگلستان از یک فساد پرده برداری می شود، به این خاطر است که در ابتدا مثلا BBC آن را رو کرده و در نهایت مسئولان به آن واکنش نشان دادند.»

سرمربی سابق پاس ادامه داد: «اگر قرار باشد این برخورد به همین جا ختم شود، قطعا ریشه کن نخواهد شد. اگر فدراسیون از درون این مسائل سرنخ ها را پیدا کند، مطمئن باشید که در پشت پرده این فساد به افراد درشت تری برخواهد خورد. در صورتی که این اراده وجود داشته باشد، به اعتماد سازی و پاکسازی در فضای فوتبال کمک زیادی می شود.»

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد فدراسیون را در برخورد با این فساد صحیح می داند، گفت: «من این را به عنوان اولین قدم، یک قدم جدی و موثر می دانم. به نظر من همه باید از این برخورد فدراسیون استقبال کنند، نه اینکه آن را زیر سوال ببرند.»

او همچنین در مورد احتمال وقوع این رسوایی ها در لیگ برتر هم گفت: «این مسائل تنها محدود به لیگ دسته اول نمی شود و مطمئن باشید که در لیگ برتر هم وجود دارد. این برخورد می تواند یک شروع باشد، برای همین است که می گویم باید به دنبال سرنخ ها رفت.»

مجید جلالی در پایان گفت: «این برخورد ها تنها نباید به گروهی که محروم شدند، محدود شود. در واقع اینها شاخه هایی هستند از درختی که ریشه دارد. اگر سراغ سرنخ ها و ریشه ها نروند باید بگوییم که در این میان تنها عده ای قربانی شدند.»