اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امشب سیاره زحل در آسمان دیدنی است


امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره زحل یا « حلقه برگردن کیوان» از محل سکونت مان در جنوب شرق آسمان در هر کجای ایران است.

خبرگزاری مهر: امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره زحل یا « حلقه برگردن کیوان» از محل سکونت مان در جنوب شرق آسمان در هر کجای ایران است.

مسعود عتیقی - مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران،گفت: در شامگاه روز جمعه، اول خردادماه ۱۳۹۴، جرم ستاره مانند زرد رنگی که در حقیقت سیاره کیوان و یا همان زحل مشهور است، از افق شرق طلوع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زحل، به سیاره حلقه برگردن مشهور است، گفت: این سیاره از ساعت ۲۰:۵۸ اول خرداد ماه، لحظاتی پس از طلوع زحل است و این زمان، وضعیت بهتری برای رصد قرار دارد، چرا که از غبار افق جنوب شرق آسمان خارج شده و در ساعت ۵:۵۲ دقیقه بامداد روز شنبه دوم خرداد ماه به وضعیت مقابله خواهد رسید.

وی افزود: مقابله در سیارات وضعیتی است که زمین بین خورشید و یک سیاره دیگر قرار می گیرد و سیاره روبروی زمین واقع می شود که در طول شب سیاره در بهترین شرایط قابل رصد است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: به دلیل آلودگی نوری پایتخت و سایر شهرهای بزرگ کشور، باید سیاره کیوان حدود ۱۰ درجه از افق شرق بالا بیاید تا بهتر قابل مشاهده باشد، که این وضعیت حدود ۹ شب اول خردادماه به وجود می آید.

وی افزود: در این زمان «شب شنبه، اول خردادماه»، سیاره از افق جنوب شرقی طلوع می کند و علاقمندان می توانند این سیاره را در جنوب شرق آسمان از محل سکونتشان در هر کجای کشورمان هستند، مشاهده کنند.

به گفته وی، رصد سیاره کیوان تا ساعت  ۵:۰۳ دقیقه بامداد روز شنبه که در افق جنوب غرب غروب خواهد کرد امکان پذیر خواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه قطر زاویه ای سیاره کیوان در این شب ۵/۱۸ ثانیه کمان است، عنوان کرد: رصد کیوان «زحل» با چشم غیر مسلح در روستاها و شهرستانها با شرایط به مراتب بهتر است، اما با تلسکوپ های با قدرت متوسط در پایتخت و سایر شهرها برای مشاهده جزییات بیشتر، امکان پذیر است .

وی با بیان اینکه البته در هنگام رصد سیاره کیوان با تلسکوپ آماتوری، می توان یک تا دو قمر دیگر را مشاهده کرد، خاطرنشان کرد:حلقه های سیاره کیوان در این شب به خوبی قابل مشاهده هستند.

عتیقی با اشاره به اینکه موقعیت سیاره زحل در صورت فلکی ترازو «میزان» در آسمان است، اظهار داشت: در ساعت ۱:۰۲ بامداد شنبه، دوم خرداد ماه، این سیاره، در بالاترین نقطه از آسمان با زاویه ۳۶ درجه بالاتر از افق جنوبی قرار می گیرد.

وی افزود: به هنگام رصد سیاره کیوان می توان  ستاره «دل کژدم و یا قلب العقرب» را پایین تر از زحل با رنگ قرمز مشاهده کرد که پس از طلوع زحل از افق جنوب شرق طلوع خواهد کرد. دل کژدم، ستاره ای قرمز رنگ است و در حقیقت یک ابر غول سرخ به حساب می آید که ۴۰۰ بار از خورشید بزرگتر است.

وی گفت: زحل و دل کژدم، اجرام آسمانی درخشنده ای هستند، چرا که قدر روشنایی آنها مثبت یک است.


ویدیو مرتبط :
سیاره زحل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد



اخبار علمی - تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد

ناسا مجموعه تصاویری از زحل و قمرهای آن منتشر کرده است که جزئیات بسیار دقیقی از این سیاره ارائه می‌کند.

 فضاپیمای کاسینی ناسا در سال 1997 به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر فضایی هفت ساله به مدار این غول گازی رسید.

فضاپیمای کاسینی طرح مشترک ناسا،‌ آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ایتالیا (Asi) است؛ بودجه این مأموریت بالغ بر 3.26 میلیارد دلار است که 70 درصد آن توسط ناسا و 30 درصد بقیه توسط دو آژانس فضایی دیگر تأمین می‌شوند.

کاسینی در مدت 10 سال فعالیت در مدار زحل، به کشفیات مهمی از جمله شناسایی دریاچه‌های قمر تیتان و طوفان‌های عظیم بر سطح زحل دست پیدا کرده است.

کاسینی به تازگی مجموعه تصاویری از این سیاره و قمرهای مختلف آن تهیه کرده است که جزئیات منحصر بفردی را ارائه می‌کند؛ این مجموعه تصاویر شامل نمای نزدیک ابرهای زحل، طلوع خورشید از افق زحل و قمرهای مختلف هستند.

گفتنی است، مدت زمان هر روز در زحل 10 ساعت و 40 دقیقه است که بسیار کوتاه‌تر از روزهای زمین است.

 

اخبار,اخبار علمی,تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد

 تصویر زحل و حلقه‌های اطراف آن در کنار قمر تیتوس در پایین تصویر

اخبار,اخبار علمی,تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد

سیاره زحل به همراه حلقه‌های اطراف

 اخبار,اخبار علمی,تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد

 قمر تیتان در بالای تصویر از فاصله 1.8 میلیون کیلومتری

اخبار,اخبار علمی,تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد

قطب شمال زحل به همراه ابرهای چرخشی

اخبار,اخبار علمی,تصاویر دیدنی از سیاره زحل با جزئیات منحصر بفرد

تصویر موزائیکی از سطح زحل

 

اخبار علمی - ایسنا